Parkering ved stadion ikke længere gratis?!

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Kent

Re: Parkering ved stadion ikke længere gratis?!

Indlæg af Kent »

Bobby skrev:
Peter Ross skrev:
Kent skrev:Personligt undrer jeg mig over, at man laver det ved MCH, da der jo ikke er problemer med parkeringspladser der. Det virker mere som kassetænkning, end fx en begrænsning af trafikken i byer ved at indføre betaling.
Hvilket vel er ganske naturligt, når der er et hul i kassen? Der er op imod 1 mio. gæster i forbindelse med diverse arrangementer i MCH - parkerer blot 20 % af disse i 2 timer hver, har kommunen hurtigt scoret 3,2 mio. kr. ud af den blå luft.
Når muligheden er der, er det næsten for dumt ikke at udnytte den, selvom det måske nok vil koste nogle gæster hist og pist...
Helt enig med Peter. Der er bestemt ikke noget underligt i det. Det er jo helt åbentlyst for at lukke et hul i kommunekassen. Det har ikke noget med trafik at gøre, men ganske enkelt et tiltag for at undgå besparelser andre steder - eksempelvis på skolerne. Det kan man så være enig i eller ej, men årsagen er ganske åbenlys. Det er heller ikke for at begrænse trafikken i byerne, man indfører betalt parkering, men for at undgå besparelser andre steder.
Min pointe er, at jeg mener man i sådanne tilfælde skal tænke lidt længere, end "hvor er vi i stand til at skaffe flest penge på den letteste måde". Jeg synes det ville klæde politikerne samtidig at medtænke de afledte virkninger, og bruge den ekstra beskatning/afgift, til at fremme andre mål end udelukkende det økonomiske - fx begrænsning af trafikken i midtbyen. Der er jo ikke noget parkeringsproblem ved MCH i dag, mens det er svært at finde parkeringspladser i midtbyen. Ved at indføre parkeringsafgifter overalt i midtbyen kunne man så løse et parkeringsproblem samtidig med det økonomiske. Ved at indføre parkeringsafgifter på en kæmpe mark, med rigelig plads, signalerer man tydeligt, at det udelukkende handler om penge - og at man ikke har tænkt i lidt større sammenhænge.

Men det er en helt anden og ikke videre fodboldrelateret diskussion ;-)

Mikael Lyk Madsen

Indlæg af Mikael Lyk Madsen »

Kent skrev:Min pointe er, at jeg mener man i sådanne tilfælde skal tænke lidt længere, end "hvor er vi i stand til at skaffe flest penge på den letteste måde". Jeg synes det ville klæde politikerne samtidig at medtænke de afledte virkninger, og bruge den ekstra beskatning/afgift, til at fremme andre mål end udelukkende det økonomiske - fx begrænsning af trafikken i midtbyen. Der er jo ikke noget parkeringsproblem ved MCH i dag, mens det er svært at finde parkeringspladser i midtbyen. Ved at indføre parkeringsafgifter overalt i midtbyen kunne man så løse et parkeringsproblem samtidig med det økonomiske. Ved at indføre parkeringsafgifter på en kæmpe mark, med rigelig plads, signalerer man tydeligt, at det udelukkende handler om penge - og at man ikke har tænkt i lidt større sammenhænge.

Men det er en helt anden og ikke videre fodboldrelateret diskussion ;-)
Sådan bliver det jo faktisk også i midtbyen hvor det kommer til at koste at holde på de mest centrale pladser over jorden, mens de fleste P-kældre, hvor der ofte er god plads, forbliver gratis.

Jeg kan for øvrigt slet ikke forestille mig FCM får en eneste krone ud af det, er næsten sikker på det hele går til kommunen. Men det er vel også kun fair, med tanke på hvor mange kommunale kroner der er brugt på MCH. Uden kommunens støtte havde der sikkert hverken været messehaller, multiarena eller MCH arena i dag.

Der findes allerede betalt parkering rigtig mange lignende steder, så jeg kan ikke se det store problem i det, hvis man da ellers får lavet et system der er let at bruge. En simpel løsning kunne være ligesom i Dortmund hvor jeg så en kamp i foråret. Her betalte man et fast beløb når man kørte ind, og kunne så bare køre ud igen med det samme bagefter. Godt nok var der alligevel mega kø, men der var trods alt også 80.552 der skulle hjem på samme tid. :lol:

Brugeravatar
FarligeIzunna

Indlæg af FarligeIzunna »

synes det er fair nok har massere af penge at dele ud af

Brugeravatar
Jesper-Sunds

Indlæg af Jesper-Sunds »

Hekler skrev:http://www.aoh.dk/artikler/her-skal-du- ... at-parkere

Nu skal folk til at have den store pung op af lommen for at komme til fodbold, eller hvad?
Ja er da en kæmpe katastrofe nu vælter mit øl bugdet helt sikkert når jeg kun har råd til 1 øl istedet for 2 :shock:
Spøg til side så kan jeg ikke rigtig se det store problem i det når det ikke er dyre end det er.
Senest rettet af Jesper-Sunds 19. sep 2010, 22:43, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
FarligeIzunna

Indlæg af FarligeIzunna »

Jesper-Sunds skrev:
Hekler skrev:http://www.aoh.dk/artikler/her-skal-du- ... at-parkere

Nu skal folk til at have den store pung op af lommen for at komme til fodbold, eller hvad?
Ja er jo en kæmpe katastrofe så må man skal drikke hele 1 øl mindre på stadion :shock:

Spøg til side så kan jeg ikke rigtig se det store problem i det når det ikke er dyre end det er.
ved ikke hvordan 9 kr. i timen kan være meget bruger ikke mere end 45 min. på at handle ind, og to timer på stadion = hele vanvittige 18 kr. damn :ugeek:

Bwglad

Indlæg af Bwglad »

Kampstart kl 16.00

Ankomst ved fanklubben kl 14-14.30
Afgang kl 18-18.30

Det giver 3½-4 timer

17 hjemmekampe på en sæson

17*4*9=612 kr (dyreste)

Sæsonkort 1600

Vi skal altså til at betale 30-40% af et sæsonkort for parkering. Flueknepperi, muligvis. Men det er da efterhånden ved at være en temmelig stor udgift at tage til bold.

Brugeravatar
FCM Fan nr. 1

Indlæg af FCM Fan nr. 1 »

1145 skrev:Kampstart kl 16.00

Ankomst ved fanklubben kl 14-14.30
Afgang kl 18-18.30

Det giver 3½-4 timer

17 hjemmekampe på en sæson

17*4*9=612 kr (dyreste)

Sæsonkort 1600

Vi skal altså til at betale 30-40% af et sæsonkort for parkering. Flueknepperi, muligvis. Men det er da efterhånden ved at være en temmelig stor udgift at tage til bold.
Udmærket regnestykke. Du udelader dog pokalkampe, europæiske kampe, hvis man bliver i loungen lidt længere - eller hvis man skal derud i andre ærinder f. eks. i ulveshoppen eller til et arrangement i loungen :roll:

Ikke noget der ligefrem lokker folk til - eller får folk til at ligge flere penge på dagen..
Fcm - Historiens bedste mestre!!!

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Acebone »

FCM Fan nr. 1 skrev:Ikke noget der ligefrem lokker folk til - eller får folk til at ligge flere penge på dagen..
Nej, jeg synes også, 1145's pointer er værd at tage med. Når man stiller det sådan op, er det jo faktisk ikke helt ligegyldigt.

Jeg synes også grundlæggende, Herning Kommune burde holde sig fra at gøre FCM's produkt mindre attraktivt. Det burde ikke være i nogens interesse. Trafikregulerende parkeringsafgifter i byen giver mening, men ved stadion på en mark? Nej, det giver faktisk ikke mening.

Jeg håber, FCM og MCH vil prøve at overbevise kommunen om, at det er en dårlig idé.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Acebone skrev:Jeg håber, FCM og MCH vil prøve at overbevise kommunen om, at det er en dårlig idé.
Nu ejer kommunen jo 50% af MCH, så de vil nok ikke gøre det store.

Brugeravatar
Administrator

Indlæg af Administrator »

Jeg har kontaktet FCM angående problemet, og de arbejder på sagen. Jeg skal nok opdatere når jeg får et svar.

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Acebone »

Kent skrev:Nu ejer kommunen jo 50% af MCH, så de vil nok ikke gøre det store.
Hvad så med den anden halvdel?

Kommunalt ejerskab eller ej, så kan der vel godt sidde uenige mennesker i MCH, der måske ville kunne fremlægge kommunen, hvorfor det er en dårlig idé, der potentielt skader regionens vel nok største sportsbrand.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Acebone skrev:
Ejes af Agromek så vidt jeg husker.

Fra kommunal side så er fordelen ved at pålægge parkeringsafgift ved MCH, at det jo ikke primært rammer kommunens borgere, men gæster der kommer lang vejs fra. Dermed rammer det heller ikke vælgerne i så stor grad, som parkeringsafgift overalt i midtbyen ville.

Brugeravatar
Hekler

Indlæg af Hekler »

Kent skrev:
Acebone skrev:
Ejes af Agromek så vidt jeg husker.

Fra kommunal side så er fordelen ved at pålægge parkeringsafgift ved MCH, at det jo ikke primært rammer kommunens borgere, men gæster der kommer lang vejs fra. Dermed rammer det heller ikke vælgerne i så stor grad, som parkeringsafgift overalt i midtbyen ville.
Nogen der kan finde ud af det, men jeg er rimeligt sikker på Herning aldrig har haft over 20% og blev tvunget til at sælge en andel for år tilbage af hensyn til at man anså det som offentlig støtte til en privat virksomhed.
Men det er bare på fri hukommelse.
Nogen kaster med brosten, andre kaster håndtegn.
Jeg nøjes bare med at kaste skygge.
/Hekler

Peter Ross

Indlæg af Peter Ross »

Hekler skrev:Nogen der kan finde ud af det, men jeg er rimeligt sikker på Herning aldrig har haft over 20% og blev tvunget til at sælge en andel for år tilbage af hensyn til at man anså det som offentlig støtte til en privat virksomhed.
Men det er bare på fri hukommelse.
http://www.statsforvaltning.dk/Tilsynsa ... il/605.pdf

49,4 % pr. 16/3 2007. Har ikke umiddelbart kunnet opstøve Herning Kommunes svar til Statsforvaltningen, men søg eventuelt selv videre :)

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Men jeg vil nu se det ske, før jeg tror det. Det kan hverken være i MCH eller FCMs interesse.
MCH og FCM har jo mange gæster som kommer langvejs fra, det er en naturlig service herude på landet at man kan parkere sin bil gratis, når man betaler en dyr entré.

Der vil rejse sig et ramaskrig hvis det sker.

Besvar