Årsregnskabet i FCM?

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Simon

Re: Årsregnskabet i FCM? Simon Kjær-transfer

Indlæg af Simon »

PS skrev: Hvor stor en procentdel vil egentlig falde af til Fcm, ved et sådan salg af Simon.
Ikke det vilde.

5 % af transferprisen går til de klubber Simon har været i fra han var 13 til 23 år fordelt på hvor længe han har været i hver klub. Så hvis Simon har været her i 3-4 år, vil vi måske få omkring 2 mio ved et salg på 100 mio. Dog kun hvis det er til en klub udenfor Italien.

Kan ikke lige finde en kilde, men har set fordeling før, og er 99 % sikker på at den er som skrevet ovenfor :)

Brugeravatar
Thomasbokr

Re: Årsregnskabet i FCM?

Indlæg af Thomasbokr »

Hausser skrev:
974 skrev: Det er sgu da bedøvende ligegyldig læsning, da der ikke er noget odiøst i det der står

Haussers kommentar om at FCM ikke består om et år må stå for hans egen regning, og jeg kan kun ryste på hovedet over det

Hvis man ønsker at fremhæve visse dele får man en slags læsning, og hvis man ønsker at fremhæve andre dele, noget andet

FCM´s regnskab er lige som de fleste andre fodboldklubbers IKKE godt - måske vi bare skal nedlægge proffessionel fodbold, og sammen med resten af verdenssamfundet gå neden om og hjem
Jorden kalder i den grad 974, for det lader sgu ikke til at tyngdekraften holder dig fast. Hvis du ikke kan se hvor gravalvorlig situationen er p.t, så tvivler jeg på jeg kan hjælpe dig med at indse det.

Giver dig dog ret i at der ikke er noget odiøst i det jeg selv eller min ven skriver, da det er noget man selv kan læse ud af regnskabet, men jeg vil dog råde dig til at lytte til hvad specielt min ven han siger. Han arbejder altså for et kæmpe internationalt kreditforsikringsselskab og sidder og læser regnskaber i det daglige og ved hvilke nøgleindikationer man skal ligge vægt på.

Og jeg ved ikke om du helt er klar over det eller ej, men FCM er altså en privat virksomhed som er underlagt samme slags markedsvilkår som alle mulige andre brancher og i den verden der ser vi altså ganske ofte konkurser, rent faktisk 500 i måneden sidst jeg så tallene. En betalingsstandsning eller en konkurs er i høj grad et sandsynligt scenarie for FCM og med mindre du mener det samme, så syntes jeg du bør køre argumenterne i stilling og forklare at du har forstand på hvad du snakker om.

Kan du i øvrigt ikke fremhæve andre dele af regnskabet som giver et positivt billede af regnskabet?
Fald lige ned på jorden, og lad ikke finanskrisen løbe af med dig, der er altså stadig en sund egenkapital på 97,6 millioner kroner tilbage at tage af, sidste regnskabsår gav et overskud på 11 millioner kroner, og i år giver så underskud, og evt næsteår, men så kan vi være kørende igen.

http://www.sporten.dk/fcm-med-stort-underskud

Ingen grund til at male konkurs billedet på væggen endnu.. Medmindre du kan se udfra regnskabet at vi kommer til at miste 100 millioner indenfor det næste år..
Og ja jeg har læst regnskabet, men jeg har også kun en HG og er ikke så fisefornem som din såkaldte ven, men jeg er altså ikke dum, og ved altså godt at der skal gøres noget, men der er ingen grund til at male fanen på væggen i den grad som der bliver lagt op til... Forskellen på FCM's og AGF's situation er at AGF's egenkapital er ved at være brugt op...

Brugeravatar
Hausser

Indlæg af Hausser »

FCMhenrik skrev:"små" ting som videresalg af simon kjær, vil ikke rykke noget i kassen.
Kassen er tom, og der forsvinder omkring 5-6 mill om måneden!

Med den pris vi solgte simon kjær for, tror jeg ikke at der kan falde meget af til os.

Der skal skæres kraftigt til vinter, men det siger klubben at de ikke vil. Hvor er vi så henne?
Jeg tror at det er for ikke at tale prisen ned på vores spillere. Alle kan se at der er ca. et års levetid tilbage i klubben, efter at have set regnskabet.

Sælg Borring? jo, så får vi måske 10-15. Det dækker lige 2 mdrs udgifter. Hurra..

Der skal struktureres helt om, med billigere spillere, og man skal indse, at der ikke er økonomi til mere end et max midterhold i nogle år. Hvis ikke nedrykning / konkurs, skal blive konsekvensen.

Kapitalindsprøjting er den eneste vej frem nu, hvis ikke der skal brandudsalg til i vinterpausen.
Face it. Vi skal sælge for 30 mill i hvert vindue. Det er helt urealistisk.

Læser i årsrapporten, vil i se at der specifikt bliver nævt, at man regner med at overholde vilkårene for at drive kontraktfodbold. - At man overhovedet har fokus på det, er rystende.

Der er ingen der har penge, og vi hænger på store lønninger.
Man kan blive tvunget til at forære spillere væk, for at spare lønninger.

Håber at kassekrediten kan udvides, så der kan køres indtil store salg eller kapital udvidelser. - Problemet er bare, ingen har penge. Bankerne kan ikke låne meget ud. og vi hænger på store lønninger.

Det er en tynd tråd FCM er i.
Jeg må indrømme, jeg også syntes gode råd er dyre lige p.t. og jeg har da også svært ved at se andre udveje end en kapitaludvidelse lige nu, men hvem har penge til at skyde i klubben i disse tider? Syntes det er en tvivlsom løsning.

En anden mulighed og noget som jeg sagtens tror kan blive aktuelt igen, er at lade investorer opkøbe anparter i attraktive spillere og lade de snuppe noget af overskuddet når de engang bliver solgt. Løsningen er selvfølgelig ikke hensigtsmæssig, men det kan bestemt blive en nødvendighed.

Ellers er vi tvungne til at reducere kraftigt i de voldsomme lønudgifter vi har til spillertruppen, for det er altså her det helt store problem er og det er det som dræber klubben lige nu. MAX en spillertrup der hedder 17 etablerede spillere (2 målmænd, 3 midterforsvarere, 3 backs, 3 fløje, 3 angribere og 3 midtbanespillere) og så talenter for resten. Den strategi vil kunne skære 8-10 spillere fra den eksisterende trup (Raska, C.P, Marcic, Califf, Kim C., Fagerberg, Madsen, Hübertz etc.) og så er der altså for alvor penge at spare. Problemet er bare, at spillerkontrakter ikke bare lige er noget man ophæver og de nævnte spillere heller ikke er nogen man bare lige sælger.

Håndbolden bør lukkes helt ned eller ihvertfald geares helt ned til amatørniveau, men hvor populære vil FCM mon blive i Ikast hvis man lukker deres elskede kvindehold ned? Lige nu er der faktisk kun lortebeslutninger tilbage med håndbolden. We are fucked if we do and fucked if we don't.

En anden mulighed er at lade os opkøbe, men hvem vil mon investere i en forretning med så bundrådden en økonomi som FCM? Håber stadig på et fornuftsægteskab mellem MCH og FCM, men MCHs økonomi var, sidst jeg tjekkede, desværre også elendig. Fordelen ved MCH er dog at de er støttet af kommunen.

FCMhenrik

Indlæg af FCMhenrik »

Thomasbokr skrev: Fald lige ned på jorden, og lad ikke finanskrisen løbe af med dig, der er altså stadig en sund egenkapital på 97,6 millioner kroner tilbage at tage af, sidste regnskabsår gav et overskud på 11 millioner kroner, og i år giver så underskud, og evt næsteår, men så kan vi være kørende igen.
Så har du ikke helt forstået hvad det vil sige.

Der er solgt spillere for 50-60 millioner i det regnskabsår, der lige er fremlagt.

Altså havde vi uden spillersalg haft et minus på 60-70 mill.

Egenkapital, siger i sig selv ikke så meget. Da det ikke er en konto med kontanter.
Der er indregnet værdier af bygninger, spillere, inventar og likvide midler.
Spillertruppen er i sig selv vurderet til omkring 55 mill, så vidt jeg husker(er ikke sikker)
Så er flere penge bundet i diverse ting.
Bemærk at indestående i pengeinstitutter er -4,5 mill.

Kan man ikke betale løn, er det misligeholdelse af kontrakter, og alle spillere kan smutte. = En egenkapital nedtur på 55 mill.

Vi tabte ca 60-70 mill sidste år før spillersalg, og det skal ske igen, hvis ikke det er slut om et år. - Med mindre at der bliver udvidet i kapitalen eller struktureret om. (Man kan ikke strukturere sig ud af et underskud på 60 mill, på et år. det tager nogle år)

Brugeravatar
Hausser

Indlæg af Hausser »

Thomasbokr skrev: Fald lige ned på jorden, og lad ikke finanskrisen løbe af med dig, der er altså stadig en sund egenkapital på 97,6 millioner kroner tilbage at tage af, sidste regnskabsår gav et overskud på 11 millioner kroner, og i år giver så underskud, og evt næsteår, men så kan vi være kørende igen.

http://www.sporten.dk/fcm-med-stort-underskud

Ingen grund til at male konkurs billedet på væggen endnu.. Medmindre du kan se udfra regnskabet at vi kommer til at miste 100 millioner indenfor det næste år..
Og ja jeg har læst regnskabet, men jeg har også kun en HG og er ikke så fisefornem som din såkaldte ven, men jeg er altså ikke dum, og ved altså godt at der skal gøres noget, men der er ingen grund til at male fanen på væggen i den grad som der bliver lagt op til... Forskellen på FCM's og AGF's situation er at AGF's egenkapital er ved at være brugt op...
Jeg har ikke sagt at FCM går konkurs, blot at en betalingsstandsning er et meget muligt scenarie inden for en nær fremtid.

Og prøv lige at kig på hvad egenkapitalen består af, det er altså ikke sådan at vi har knapt 100 millioner stående på bankkontoen. Mere end halvdelen (52 mio) af vores egenkapital består altså af immaterielle aktiver (transferrettigheder) og er ikke noget vi bare lige laver til penge i disse tider. Så ejer vi mursten for omkring 15 mio, men det er heller ikke noget vi lige laver til penge. Så har vi noget udskudt skat som heller ikke kan laves til penge og så har vi nogle værdipapirer som FCM kalder "Udbytterettighed i fremtidige transferindtægter". Hvad det vil sige præcist, ved jeg ikke, men det lyder som noget der er bundet op på salg og altså heller ikke noget som umiddelbart kan likvideres. Endelig er der nogle der skyldes os nogle penge og så er det vist det. Selve kassebeholdningen i FCM er altså tom, vi ejer altså kun 80.000 kr i kontanter, eller ca. det som Claus Madsen formodentlig tjener i måneden.

Kort sagt, egenkapitalen redder os ikke, med mindre vi altså begynder at pantsætte spillerne og de få mursten vi ejer.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

I forhold til hvor meget tid du bruger på at diskutere regnskabet, bruger du forholdsvis lidt tid på at læse hvad der reelt står - og hopper bare i stedet til dine egne konklusioner.

Et par eksempler:
Hausser skrev: Hvis vi skal prøve at kigge lidt fremadrettet, så skal FCM opnå et resultat på 20-30 millioner minus i denne sæson ved at:

- Indfri målsætningen for fodbold der hedder top 3. Som FCM også selv siger i regnskabet er dette nu fuldstændigt urealistisk, vi skal nu være for at komme i nærheden af top 6.
Nope. Det står der ingen steder noget om top3 i år. Der står netop at det er urealistisk. Så man må gå ud fra, at en revideret målsætning er indregnet i det forventede minus. FCM har dog ikke meldt ud, hvad de nu baserer budgettet på. Det vil være et relevant spørgsmål til generalforsamlingen.
Den passus der står om top3 (nederst s. 10-øverst s. 11) handler om de kommende år. Ikke indeværende regnskabsår.
Hausser skrev:- Fokusere på salg af egne spillere. Vi har ét vindue tilbage i denne sæson og har endnu ikke solgt en spiller af værdi. Hvem sagde brandudsalg
Eftersom du intet aner om, hvor mange penge der er budgetteret med i spillersalg, så kan du umuligt udtale dig om, hvorvidt der skal være brandudsalg. Tværtimod udtaler CB i dagens HF, at man IKKE vil sælge for at redde regnskabet, men hellere tage tabet. FCM oplyser ikke hvor meget man budgetterer med i spillersalg. Hvis det fx grundet finanskrisen er sat til 5 mio (fx Oliseh og Heinze), så er det jo ikke underligt, at budgettet viser -20. Det ville jo være verdens mindste trick at lave et budget, der går i 0, ved bare at forvente salg for 35 mio (det har de efterhånden tradition for i Aalborg, hvor det bare er bygninger og ikke spillere, de skal sælge). Endnu et relevant spørgsmål til generalforsamlingen er derfor, hvor meget man har budgetteret med ift transferindtægter. Hvis det er 30 mio er der grund til nervøsitet, hvis det er 5 er det ikke helt så skidt.

Hausser skrev:- Indkøbe færre spillere. Siden regnskabets afslutning har vi så hentet Arek, Hübertz, Ilsø og Albrechtsen.
Og? tror du ledelsesberetningen blev skrevet 1. juli? Den tager jo udgangspunkt i det nuværende. Så fremadrettet vil der ikke blive købt ret mange spillere. Desuden - bare for at fluekneppe - så blev hverken Arek eller Hübertz købt.
Hausser skrev:- Finanskrisen skal "klinge" af, sådan vi kan forøge sponserindtægterne. Er det mon de indtægtsforbedrende tiltag som man snakker om?
Igen så handler dette afsnit om de kommende år. Ikke det nuværende.
Hausser skrev:Man skal ikke tage fejl af det her, vi er i den grad truet på eksistensen lige nu og jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke vil blive særligt overrasket hvis der ikke er noget der hedder FCM om et års tid, så galt står det faktisk til.
Nu går man vel næppe konkurs på et budget.... Misforstå mig ikke - Jeg siger ikke alt er godt - situationen er bestemt bekymrende. Men med dine dommedagsprofetier, er det vel ikke kun FCM du er bange for, men hele den danske proff-fodbold, for jeg har i hvert fald set GF, AaB, BIF, VB, SIF, ACH og FCK levere regnskaber indenfor de sidste par måneder, der er langt mere bekymrende end FCMs. Der er finanskrise i øjeblikket, og det rammer alle.

Brugeravatar
HKP

Indlæg af HKP »

Jeg må sige, at det lader til, at håndbolden er et fallitbo, intet andet...

Men det er desværre ikke her, at det virkelige problem er. Håndbolden er en ekstrem dyr en-gangs-forseelse, som stort set ALLE havde dødsdømt i det øjeblik, det blev en realitet. Men det svarer jo til blot et enkelt fejlkøb a la Fagerberg i fodboldafdelingen...

Det virkelige problem er derfor, som jeg ser det, fodbolden, hvor man endda trods gigant-salg formår at opnå et klingende underskud!!

Som nogen allerede er inde på, hvad er det lige der er realistisk som en forventet
indtægtskilde i øjeblikket..? Udover et salg af Borring er der ingenting! Topplacering sker ikke foreløbigt, lønnedsættelse på de største poster (spillernes) er vel umuligt og salg af profiler..., hvem er profiler pt. og hvem ville overhovedet kunne betale eller ønske at betale betragtelige summer, som klubben står og mangler lige nu..? Tror at vi må afhænde en række profiler for en slik ASAP blot for at spare lidt lønomkostninger og for at give banken et brugbart signal.

Det ser meeeeeget skidt ud og vi må håbe på en "nådig rigmand", som det ser ud lige nu, der kan se igennem fingre med, at klubben overhovedet ike har forstået at drive forretning ...

974

Indlæg af 974 »

På side 28 i regnskabet står der at vi har tilgodehavender på kr 70.664.000

Noget ( 1,7 millioner ) skulle være tilgodehavender fra salg som vel er realiseret ?
Hvad består resten af ?

FCMhenrik

Indlæg af FCMhenrik »

Kent skrev:,for jeg har i hvert fald set GF, AaB, BIF, VB, SIF, ACH og FCK levere regnskaber indenfor de sidste par måneder, der er langt mere bekymrende end FCMs. Der er finanskrise i øjeblikket, og det rammer alle.
Ikke forstået.

AGF har lorteregnskab - Men de har investorer parat. Bekymrende regnskab, men der er styr på det.

Aab - Har en fin egenkapital, og er ikke umiddelbart i livsfare. Men rationaliseringer i underlæggende virksomheder - håndbold og ishockey, er uundgåelige.

VB - Du har ret, den er skidt ;)

ACH - Pas. kender ikke situationen.

FCK - I bund og grund er der intet at være specielt bekymret for. de har mange ting at sælge ud af og en god egenkapital

BIF - Bekymrende, men ikke faretruende endnu.

Vi er ca. i samme båd som vejle, selvom vi sikkert sælge flere rettigheder fra end vejle. Det er kortfristet.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

FCMhenrik skrev:AGF har lorteregnskab - Men de har investorer parat. Bekymrende regnskab, men der er styr på det.
Hvis kriteriet for at "der er styr på det" er, at man akut har brug for investorer der vil spæde store millionsummer i for ikke at ryge på røven, så vil jeg da mene, at vi har en hel del mere styr på det end GF.
FCMhenrik skrev:Aab - Har en fin egenkapital, og er ikke umiddelbart i livsfare. Men rationaliseringer i underlæggende virksomheder - håndbold og ishockey, er uundgåelige.
AaBs egenkapital er bundet i usælgelige bygninger, så de mangler i den grad likviditet.
FCMhenrik skrev:FCK - I bund og grund er der intet at være specielt bekymret for. de har mange ting at sælge ud af og en god egenkapital
De er tynget af en meget stor gæld og store investeringer. De har heller ikke den store likviditet, og som alle vel ved, så har deres bank strammet tøjlerne.
FCMhenrik skrev:BIF - Bekymrende, men ikke faretruende endnu.
BIF er stadig belastet af deres stadion, som deres egenkapital er bundet i, og som reelt er totalt usælgeligt (hvem står lige og mangler et stadion?). Hvis ikke de havde haft Kasi-Jesper, havde de haft kæmpeproblemer, og de har vel smidt noget der ligner 50-60 mio i de sidste to regnskabsår.

Min pointe er sådan set ikke at diskutere alle mulige andre klubbers regnskaber, men at ALLE har problemer med at få det til at hænge sammen pt, og det derfor ikke nødvendigvis er FCMs ledelse, der er inkompetente.

Brugeravatar
Hausser

Indlæg af Hausser »

Kent skrev: Nope. Det står der ingen steder noget om top3 i år. Der står netop at det er urealistisk. Så man må gå ud fra, at en revideret målsætning er indregnet i det forventede minus. FCM har dog ikke meldt ud, hvad de nu baserer budgettet på. Det vil være et relevant spørgsmål til generalforsamlingen.
Den passus der står om top3 (nederst s. 10-øverst s. 11) handler om de kommende år. Ikke indeværende regnskabsår.
Jeg indrømmer gerne jeg ikke havde set sætningen "de kommende år". Noget mystisk det figurerer i "forventninger til 09/10"
Kent skrev: Eftersom du intet aner om, hvor mange penge der er budgetteret med i spillersalg, så kan du umuligt udtale dig om, hvorvidt der skal være brandudsalg. Tværtimod udtaler CB i dagens HF, at man IKKE vil sælge for at redde regnskabet, men hellere tage tabet. FCM oplyser ikke hvor meget man budgetterer med i spillersalg. Hvis det fx grundet finanskrisen er sat til 5 mio (fx Oliseh og Heinze), så er det jo ikke underligt, at budgettet viser -20. Det ville jo være verdens mindste trick at lave et budget, der går i 0, ved bare at forvente salg for 35 mio (det har de efterhånden tradition for i Aalborg, hvor det bare er bygninger og ikke spillere, de skal sælge). Endnu et relevant spørgsmål til generalforsamlingen er derfor, hvor meget man har budgetteret med ift transferindtægter. Hvis det er 30 mio er der grund til nervøsitet, hvis det er 5 er det ikke helt så skidt.
Tja, med udgangspunkt i tallene fra sidste sæson, så kan man jo prøve at regne lidt på det. Ved en placering som nummer 4 realiserede vi et underskud på 30 millioner på driften sidste år. Hvis vi nu budgetterer med en placering omkring 6-8, så vil det ihvertfald ikke påvirke omsætningen positivt, tværtimod.

Samtidigt havde vi sidste år afskrivninger for ca. 37 millioner og vi ved at de også i år vil være massive.

De to tal er bestemt ikke faste størrelser og forhåbentlig bliver de nedbragt markant, men jeg har svært ved at få det til at give mening at vi kun budgetterer med et salg på 5 millioner, faktisk kan jeg overhovedet ikke få det kan lade sig gøre. Mon ikke tallet nærmere er 15-20 stykker? Sidste år ved vi ihvertfald at vi solgte spillere for 57 millioner og realiserede et underskud på ca. 10 før skat.

Kan vi nøjes med at budgettere med salg for 5 millioner i år, skal vi altså forbedre regnskabet med 30-40 millioner i forhold til sidste år for at realisere et underskud på 20-30 millioner, en voldsomt forbedring, samtidigt med vi ender markant længere nede i tabellen.
Kent skrev: Og? tror du ledelsesberetningen blev skrevet 1. juli? Den tager jo udgangspunkt i det nuværende. Så fremadrettet vil der ikke blive købt ret mange spillere. Desuden - bare for at fluekneppe - så blev hverken Arek eller Hübertz købt.
Nu skrev jeg vist også erhvervet, men mon ikke de 4 spillere tilsammen koster ihvertfald 5-7 millioner i løn årligt + sign-ons. Ihvertfald ikke noget der er med til at medbringe vores lønomkostninger.

Syntes også det er mystisk at de overhovedet ikke er nævnt i væsentlige begivenheder efter regnskabets afslutning.
Kent skrev: Nu går man vel næppe konkurs på et budget.... Misforstå mig ikke - Jeg siger ikke alt er godt - situationen er bestemt bekymrende. Men med dine dommedagsprofetier, er det vel ikke kun FCM du er bange for, men hele den danske proff-fodbold, for jeg har i hvert fald set GF, AaB, BIF, VB, SIF, ACH og FCK levere regnskaber indenfor de sidste par måneder, der er langt mere bekymrende end FCMs. Der er finanskrise i øjeblikket, og det rammer alle.

Jeg er ret sikker på at flere af de der klubber er ude i eksistensielle kriser lige for tiden, uden dog at have nærlæst deres regnskaber. AGF og VB ved jeg dog er alvorligt på røven.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Hausser skrev:Sidste år ved vi ihvertfald at vi solgte spillere for 57 millioner og realiserede et underskud på ca. 10 før skat.
Men samtidig købte vi jo også spillere for markante beløb. På s. 7 under transferaktivitet står der, at transfer bidrog med 20 mio i regnskabet. Så hvis vi køber for mindre, skal vi også sælge for mindre.

Men jeg mener egentlig ikke, at det er noget vi skal sidde og gætte på herinde. Som skrevet i mit tidligere indlæg, så er det for mig naturligt at få afklaret følgende 2 ting på generalforsamlingen, da de er ekstremt vigtige ift vurderingen af det realistiske i budgettet:

1) Hvilken slutplacering (og dermed tv-penge) budgetteres der med?
2) Hvor stort overskud er der budgetteret med på transfers?

Desværre ser det ikke ud til, at jeg selv kan nå til generalforsamlingen, men jeg håber at en anden vil spørge om det, hvis ikke det bliver oplyst under regnskabsgennemgangen.

Brugeravatar
Hausser

Indlæg af Hausser »

Kent skrev: Men samtidig købte vi jo også spillere for markante beløb. På s. 7 under transferaktivitet står der, at transfer bidrog med 20 mio i regnskabet. Så hvis vi køber for mindre, skal vi også sælge for mindre.

Men jeg mener egentlig ikke, at det er noget vi skal sidde og gætte på herinde. Som skrevet i mit tidligere indlæg, så er det for mig naturligt at få afklaret følgende 2 ting på generalforsamlingen, da de er ekstremt vigtige ift vurderingen af det realistiske i budgettet:

1) Hvilken slutplacering (og dermed tv-penge) budgetteres der med?
2) Hvor stort overskud er der budgetteret med på transfers?

Desværre ser det ikke ud til, at jeg selv kan nå til generalforsamlingen, men jeg håber at en anden vil spørge om det, hvis ikke det bliver oplyst under regnskabsgennemgangen.
Men problemet er jo netop at afskrivningerne stadig er der, eftersom det er afskrivninger. På trods af vi ikke får solgt spillere så skal der jo stadig afskrives 5 millioner på Borring, 2-2,5 på Fagerberg, 2 på Thyge osv. osv. og det betyder altsammen at vi starter med et meget markant underskud på den konto.

De 37 millioner sidste år, var incl. nogle ekstraordinære nedskrivninger på nogle af Ørgaards fadæsekøb, da vi har måtte tage nogle store tab der, men mon ikke afskrivninger på transferkontoen stadig er mindst omkring 15-20 millioner?

Spørgsmålet er jo også om vi overhovedet er i stand til at tage et tab på de budgetterede 20-30 millioner?

Brugeravatar
Hausser

Indlæg af Hausser »

Har fået uddybet nogle ting af min kammerat og jeg kan berolige med at han vurderer at vi ihvertfald har likvider nok til få forretningen til at hænge sammen indtil årets udløb. En del af posten "Andre tilgodehavender" skulle nemlig være blevet udbetalt efter regnskabsårets udløb og der er nok de penge som vi driver forretning for. Om der så er penge nok til at drive forretning i foråret, mener han er meget tvivlsomt og han mener derfor også at FCM blir nødt til at skaffe kontanter igennem vinterens transfervindue. Kaster det transfervindue ikke penge af sig, så forudser han problemer med likviditeten.

Samtidigt understreger han at der er tvivlsomt om vi kan blive ved med at låne penge af banken såfremt det bliver nødvendigt. I disse tider, er bankerne nødt til at beskytte deres investering i endnu højere grad end tidligere og da FCM allerede har pantsat store del af deres få materielle aktiver, så er der ikke meget som kan stilles som sikkerhed. Han understreger at banken næppe er villig til at tage pant i nogle af spillerne, da risikoen er alt for stor. Altså er en stor kassekredit næppe aktuel og såfremt den alligevel bliver bevilliget, bliver det sikkert til en skyhøj rente som afspejler risikoen.

Ellers så glæder han sig til at se regnskabet for første kvartal, det kommer 13 november 2009.

4904

Indlæg af 4904 »

Hausser skrev:Har fået uddybet nogle ting af min kammerat og jeg kan berolige med at han vurderer at vi ihvertfald har likvider nok til få forretningen til at hænge sammen indtil årets udløb. En del af posten "Andre tilgodehavender" skulle nemlig være blevet udbetalt efter regnskabsårets udløb og der er nok de penge som vi driver forretning for. Om der så er penge nok til at drive forretning i foråret, mener han er meget tvivlsomt og han mener derfor også at FCM blir nødt til at skaffe kontanter igennem vinterens transfervindue. Kaster det transfervindue ikke penge af sig, så forudser han problemer med likviditeten.

Samtidigt understreger han at der er tvivlsomt om vi kan blive ved med at låne penge af banken såfremt det bliver nødvendigt. I disse tider, er bankerne nødt til at beskytte deres investering i endnu højere grad end tidligere og da FCM allerede har pantsat store del af deres få materielle aktiver, så er der ikke meget som kan stilles som sikkerhed. Han understreger at banken næppe er villig til at tage pant i nogle af spillerne, da risikoen er alt for stor. Altså er en stor kassekredit næppe aktuel og såfremt den alligevel bliver bevilliget, bliver det sikkert til en skyhøj rente som afspejler risikoen.

Ellers så glæder han sig til at se regnskabet for første kvartal, det kommer 13 november 2009.
Respekt for din kammerat, men der er altså nogle af de ting som du skriver, som burde være almen viden...

Første og fremmest, så er der ikke direkte tvivl om, at FCM vil eksistere pr. 30. juni næste år, ellers ville revisors erklæring ikke være en ren påtegning... Alternativt, så sikrer revisor sig typisk ved, at få rammebetingelserne på plads med banken inden underskrift ud fra budget + likviditet - der er altså ikke umiddelbart indikationer på, at de to revisorer er uenige i, at FCM vil få store problemer med finansieringen det kommende år...

Nu er det sjældent specielt godt goodwill for en bank at lade en offentlig virksomhed gå konkurs... Dermed ikke sagt, at det ikke kan lade sig gøre - men det er sjældent at der ikke vil være fleksibilitet her...

Jeg er overordnet enig i din vens betragtninger, men det er også klart for mig, at han ser det i forhold til en gennemsnitvirksomhed, hvor det ikke vil være i offentlighedesn interesse...

Besvar