FCM går ind i Blue Fox

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Kent

Re: FCM går ind i Blue Fox

Indlæg af Kent »

Hausser skrev:Jeg skal ærligt indrømme at jeg frygtede at vi havde investeret et større beløb end de (måske) 50-100.000, men lige meget hvad, så kan vi komme til at skulle træffe nogle svære beslutninger pga den involvering. Det bliver jo investorgruppen som Blue Fox kommer til at henvende sig til når økonomien bløder igen og det kan sagtens være allerede til vinter, for lige nu virker der ikke til at være mange likvider til at drive klubben og der er nærmest ingen egenkapital. Er vi så, i fællesskab med investergruppen, villige til at indskyde flere penge i Blue Fox, penge som vi næppe skal forvente at få igen? Såfremt vi siger nej, gør investorgruppen det så også og hvad betyder det i givet fald for Blue Fox?
Glimrende spørgsmål, men eftersom der ingen er her, der ved hvordan investorgruppens interne aftaler er, så kan ingen svare. Da vi under ingen omstændigheder er nogen større aktør i investorgruppen, så tvivler jeg på at vi har det helt store at sige.

Men det er relevante spørgsmål, der bør fremføres på den kommende generalforsamling, hvor jeg forventer at deltagerne vil have svar på spørgsmål vedr. økonomien både i FCM generelt og specifikt håndbold, racing og ishockey.

Kan oplyse at FCM ca. ligger i indeks 75 ift gentegninger af sponsorater her til sommer, så der mangler der i hvert fald nogle kroner (men svært at vide helt hvor mange, da det jo ikke er alle sponsorater, der udløber og skal gentegnes). I vinters lå man til sammenligning i indeks 110-115, så det er en markant nedgang.

Brugeravatar
Hausser

Indlæg af Hausser »

Angående håndbolden og de fantastiske brandingeffekter heraf:

http://www.nordjyske.dk/sport/forside.a ... c3&count=1

AaB bløder i den grad penge p.t. og nogle af de primære årsager dertil er simpelthen at der ikke er et fornuftigt indtjeningsgrundlag som modsvarer udgifterne ifm. med håndbold og ishockey.

Så meget for gavnlige branding og synergieffekter..

pow21

Indlæg af pow21 »

Hvordan ser vores økonomi ud?

uschel

Indlæg af uschel »

Som jeg tidligere har nævnt i denne tråd, er de ikke sammenhæng mellem de store udgifter, der er forbundet med håndbold og ishockey drift og så muligheden for indtægter. Så det kommer ingenlunde bagpå mig at det giver stort underskud i Aab. Det samme vil ske for os desværre

pow21

Indlæg af pow21 »

Ja ja men nu handler det vel først og fremmest om Fodbold klubben, det er jo Fodbolden der tegner sig for den store satsning i begge klubber, må jeg da formode!

Så spørgsmålet er mest hvordan vores fodbold forretning egentlig har det pt.

Brugeravatar
Hausser

Indlæg af Hausser »

pow21 skrev:Ja ja men nu handler det vel først og fremmest om Fodbold klubben, det er jo Fodbolden der tegner sig for den store satsning i begge klubber, må jeg da formode!

Så spørgsmålet er mest hvordan vores fodbold forretning egentlig har det pt.
Det ultrakorte svar er, bestemt ikke super. Hvor lidt super finder vi ud af når årsregnskabet blivet offentliggjort, men jeg gætter på det ser bekymrende dårligt ud og jeg tror vi kalkulerer med et særdeles svært 09/10, måske kun holdt oven vande pga store forventninger til spillersalg til vinter..

Brugeravatar
Hausser

Indlæg af Hausser »

Lidt mere om den fantastiske branding og de fantastiske synergier i andre sportsgrene som fodboldklubber har tilknyttet
http://www.morethanaclub.dk/news.php?readmore=11089

Av AGF..

Bobby

Indlæg af Bobby »

Hausser skrev:Lidt mere om den fantastiske branding og de fantastiske synergier i andre sportsgrene som fodboldklubber har tilknyttet
http://www.morethanaclub.dk/news.php?readmore=11089

Av AGF..
Personligt forstår jeg ikke at AGF Floorball ikke har trukket regnskabet op... ;)
/Bobby

Brugeravatar
Hausser

synergier og branding fra andre sportsgrene

Indlæg af Hausser »

Og så lige en artikel mere om de fantastiske synergi- og brandingeffekter fra tilknyttede sportsgrene http://www.sporten.dk/handbold/arhus-el ... -til-benet

Århus Elite kom ud af året med imponerende 43,5 millioner i underskud og er nu nødt til at skære helt ind til benet og skære overskydende og underskudsgivende forretninger fra. Man vil derfor forsøge (for det blir ikke nemt) at sælge håndbold, basketball, dans, badminton og hvad nu ellers de er involveret i af økonomiske fadæser.

Hvorfor er det ikke bare Århus Elite høster frugterne af de synergier og den branding som sportgrenene tilfører virksomheden i stedet for at køre med massive underskud? Nielsen, kan du svare på det? :)

Kvindehåndbold bliver helt sikkert et dræn for resten FCM, det er vel tæt på umuligt at undgå.

Brugeravatar
Kent

Re: synergier og branding fra andre sportsgrene

Indlæg af Kent »

Hausser skrev:Kvindehåndbold bliver helt sikkert et dræn for resten FCM, det er vel tæt på umuligt at undgå.
Nu synes jeg man skal passe på med at generalisere fra AGFs økonomi til andres, for AGF er vel ikke ligefrem berømte for at levere regnskaber i verdensklasse og være Danmarks bedst ledede klub på økonomifronten. Hvis alle klubber herhjemme levede efter AGF-logik, så ville vi vel have omkring 50 klubber i Danmarksserien.

Udover det, så er der vel hellere ikke rigtig nogen der mener, at kvindehåndbolden kommer til at levere millionoverskud. Men hvis man kan holde underskuddet nede og helst sørge for at ramme omkring 0 (som håndboldklubben trods alt for det meste har gjort før FCM købte dem), så er det vel også til at leve med.

Brugeravatar
Hausser

Indlæg af Hausser »

Kent skrev: Nu synes jeg man skal passe på med at generalisere fra AGFs økonomi til andres, for AGF er vel ikke ligefrem berømte for at levere regnskaber i verdensklasse og være Danmarks bedst ledede klub på økonomifronten. Hvis alle klubber herhjemme levede efter AGF-logik, så ville vi vel have omkring 50 klubber i Danmarksserien.
Nej GFerne har aldrig været for skarpe på det økonomiske område, men de er altså langt fra de eneste som ikke formår at få eksterne sportsgrene til at løbe rundt, bare spørg AaB eller EfB om det og tvivler på at regnskaberne i SønderjyskE eller FCK er meget bedre. Håndbolden alene, kan heller ikke lave anstændige regnskaber for tiden, således realiserede Viborg HK (CL-, Pokal- og DM-mestre) et horribelt underskud på 8,5 millioner for få dage siden. Sportslig succes kan altså ikke engang garantere økonomiske resultater.
Kent skrev: Udover det, så er der vel hellere ikke rigtig nogen der mener, at kvindehåndbolden kommer til at levere millionoverskud. Men hvis man kan holde underskuddet nede og helst sørge for at ramme omkring 0 (som håndboldklubben trods alt for det meste har gjort før FCM købte dem), så er det vel også til at leve med.
Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv. Vi har købt en forretning som i bedste fald går i 0 og i værste fald bliver en enorm økonomisk belastning. Hvor perspektivrigt! Halvårsregnskaber fortalte om et underskud på 2-3 mio i håndbolden, gad vide hvad det ender ud med på et år hvor resultaterne bestemt ikke har været prangende for håndbolden?

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Hausser skrev:Halvårsregnskaber fortalte om et underskud på 2-3 mio i håndbolden, gad vide hvad det ender ud med på et år hvor resultaterne bestemt ikke har været prangende for håndbolden?
Nu er der vist ikke ret mange sportsklubber, hverken indenfor fodbold, håndbold, ishockey eller andre steder, der giver overskud i øjeblikket. På stående fod kan jeg da huske at AGF, BIF, SIF, AaB, VB og VFF er kommet ud med dundrende underskud. Så det er altså ikke retvisende at afskrive håndbolden fordi de ikke giver overskud i år. ALLE er hårdt ramt af krisen pt, og dette er ikke et "normalt" år. Det vi har at gøre med pt er vel nærmere "worst case scenario". Det som er vigtig er, hvorvidt der er tale om en forretning, der under "normale omstændigheder" vil kunne balancere. Så vidt jeg husker regnskaberne fra tidligere år (jeg linkede til dem i den gamle tråd om overtagelsen), så rendte det rimelig rundt for dem, uden at det var prangende.

Brugeravatar
Hausser

Indlæg af Hausser »

Kent skrev: Nu er der vist ikke ret mange sportsklubber, hverken indenfor fodbold, håndbold, ishockey eller andre steder, der giver overskud i øjeblikket. På stående fod kan jeg da huske at AGF, BIF, SIF, AaB, VB og VFF er kommet ud med dundrende underskud. Så det er altså ikke retvisende at afskrive håndbolden fordi de ikke giver overskud i år. ALLE er hårdt ramt af krisen pt, og dette er ikke et "normalt" år. Det vi har at gøre med pt er vel nærmere "worst case scenario". Det som er vigtig er, hvorvidt der er tale om en forretning, der under "normale omstændigheder" vil kunne balancere. Så vidt jeg husker regnskaberne fra tidligere år (jeg linkede til dem i den gamle tråd om overtagelsen), så rendte det rimelig rundt for dem, uden at det var prangende.
Nej det er måske ikke retfærdigt at dømme håndbolden udelukkende pga det første regnskab, men problemet er jo stadig er der ikke er noget perspektiv i sporten eller håndboldklubben og mig bekendt, er der endnu ikke nogen klub herhjemme som har dokumenteret en evne til at tjene penge på det. Selv de allermest succesrige, er i den grad ved at forbløde lige for tiden og sporten er i den grad på retur, interessen er der ikke længere. Finanskrisen var i øvrigt indtrådt da vi overtog IBEH, så det kan ikke have været specielt svært at forudse et markant underskud.

Besvar