Hvornår er DU tilfreds?

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Hausser

Hvornår er DU tilfreds?

Indlæg af Hausser »

Bølgerne går altid højt når holdet lige har underpræsteret som vi gjorde mod Randers. Kritikken var hård men, for de flestes vedkommende, retfærdig og saglig, når holdet skuffer syntes jeg også det er fair man kritiserer og jeg er selv god til det, hvis man vil være tophold så hører det med.

Men hvis man træder lidt tilbage og reflekterer en lille smule over sæsonen hidtil, så er det egentlig gået ret godt, vi ligger to point efter førstepladsen og, afhængigt af kampen aften, enten deler andenpladsen eller har et forspring på 2-3 point. Der har været en hel del kampe hvor spillet ikke er lykkedes, men så meget desto flottere er det faktisk at vi ligger nummer to, tænk på hvor meget der stadig kan forbedres :) Det ville jo først være problematisk hvis vi spillede kanonflot fodbold men alligevel tabte, det har ingenlunde være tilfældet. De kampe vi har tabt har vi også spillet dårligt.

Spørgsmålet er hvad vil stille dig tilfreds i denne her sæson, hvor skal vi ende i tabellen før du finder det tilfredsstillende? Vi fik en fornem sølvmedalje sidste år, men det er altså, i min optik, vigtigt ikke at miste jordforbindelsen og ikke automatisk forvente noget tilsvarende i år, der er andre som vil og kan blande sig.

Det er sjovt at betragte OBs fanforum som flyder over i negative ytringer om trænerfyringer og alt muligt andet, inden sæsonen regnede mange af dem bestemt med de ville udforde FCK om guldet. Det kan de stadig nå, men det er sgu vigtigt også, at have de andre hold for øje og ikke forvente at det hele er op til en selv.
Aabs fans er derimod ekstatiske og snakker om fast etablering i uefacup-gruppespillet og stadionudvidelser, til trods for at næste aldrig har udsolgt på stadion. Deroppe har de seriøst svært ved at holde benene på jorden, men hvis de taber i aften hvad så?

Pointen er at man hele tiden er nødt til at holde tingene lidt i perspektiv og huske at en sæson altså ikke bliver afgjort på et par gode eller dårlige kampe.

Tilbage til spørgsmålet, hvad vil DU stille dig tilfreds med i denne sæson?

Som sæsonen har udviklet sig så er Brøndby igen er hægtet af om topplaceringerne, og jeg mener derfor at der er fire hold som skal dele topplaceringerne imellem sig, FCK, OB, AAB og FCM. Med det in mente så er FCK stadig et lille kvantespring foran os og dem tvivler jeg på vi kan udfordre på den lange bane, men vi er derimod meget lige med AAB og OB, og tror marginaler, skader og måske indkøb og salg i vintertransfervinduet kommer til at afgøre placeringerne.
Med udgangspunkt i nuværende hold så mener jeg, at en fjerdeplads vil være lidt skuffende, bronze vil være tilfredsstillende og sølv meget tilfredsstillende. Overført til et mere billedeligt sprog, i form af en karakter-skala, vil en guldmedalje give 13, en søvmedalje give 11-10, en bronze give 10-9, en fjerdeplads give 8-7 og nedad give 6 eller mindre. Bemærk, hvis Femi og Simon P. bliver solgt til vinter og vi ikke får nogle forstærkninger, så kan min holdning til slutplaceringerne ændre sig radikalt.

For mig vil en tredjeplads være absolut godkendt.
Senest rettet af Hausser 9. okt 2007, 22:43, rettet i alt 1 gang.

BW#2264

Re: Hvornår er DU tilfreds?

Indlæg af BW#2264 »

Jeg er ganske enig i betragtningerne du her fremlægger. For mig vil succeskriteriet være en medalje - uanset hvilket metal den er lavet af.
Det er vigtigt at følge op på sidste års succes med sølvmedaljer, hvis man skal tages seriøst som førsteudfordrer til FC København.

En 4. plads vil jeg være yderst skeptisk overfor da det rent ud sagt ikke kan bruges til en skid. (Jeg regner Royal league for død, til andet er bevist) Historien vil dog være en anden hvis det er fordi vi, som OB gjorde sidste år, samtidig vinder pokal-turneringen.
Guldet anser jeg for utopi at tro på i år, men overrask mig gerne i positiv retning. Sølvet vil selvfølgelig være optimalt at gentage, og dermed bevise at man også kan præstere at være Danmarks næstbedste hold i mere end én sæson.

Bronzen vil vel mere eller mindre være optimalt da vi så kan føje endnu en medalje til samlingen, og samtidig undgå de her europæiske kampe som åbenbart SKAL koste point i ligaen ;)

Kent

Indlæg af Kent »

Jeg er helt enig i dine betragtninger. Jeg mener folk har en tendens til at ryge meget langt ned, når det går skidt i en enkelt kamp, og dermed forbande det hele langt væk. Omvendt så jubler folk overstadigt, når det kører godt. Nøjagtig de samme tendenser kan ses inde hos både AaB og OB, selvom jeg dog vurderer, at deres udsving er lidt større end vores (både i jubeloptimismen og sortsynet).

Gu' fanden er det irriterende når vi taber en kamp som igår, men det er vigtigt at se på det lange perspektiv, og jeg må indrømme at jeg ofte tænker "idiot" eller "tåbe" om meddebattører, når de stirrer sig blindt på enkeltkampe og præstationer i både positiv og negativ retning (jeg undlader så for det meste at skrive det, selvom det også glipper for mig engang imellem).

Jeg har ofte argumenteret for - i lighed med andre debattører som fx Altoriso - at vi skal have fokus på det lange perspektiv og delmålene ift Vision 2011. Derfor er den konstante positive udvikling af holdet det primære. Dermed ikke sagt at vi hver eneste kamp skal forbedre sig, men at vi fra måned til måned, fra halvsæson til halvsæson, fra år til år i det store hele skal kunne se fremskridt. Så dermed har jeg også svaret på, hvornår jeg er tilfreds.

Jeg er først endelig tilfreds den dag, vi står med guldmedaljerne om halsen, men jeg forventer ikke det sker i år. Som jeg har skrevet i en odds-tråd, så har jeg spillet på FCK som mestre i år - ikke fordi det gav et særlig godt odds, men fordi jeg vurderede det som et sikkert bet.

For vores eget vedkommende, har jeg også tidligere påpeget at det vigtige for mig i år er, at vi ikke falder sammen, som vi har gjort de 2 andre gange vi har vundet medaljer. Der er vi efterfølgende endt nede midt i ligaen. Hvis Vision 2011 skal realiseres, skal vi etablere os som et tophold. Derfor vil jeg mene at en placering i top4 er godkendt, sålænge vi har spillet med om medaljer til det sidste. Dvs jeg synes ikke en 4. plads er godt nok, hvis vi ender 10 point efter 3. pladsen. Et must for at godkende sæsonen er også at vi kvalificerer os til europæisk fodbold sæsonen efter. Det er en både økonomisk og sportslig nødvendighed for Vision 2011.

Kent

Indlæg af Kent »

BW#2264 Skrev:
-------------------------------------------------------
> Bronzen vil vel mere eller mindre være optimalt da
> vi så kan føje endnu en medalje til samlingen, og
> samtidig undgå de her europæiske kampe som
> åbenbart SKAL koste point i ligaen ;)

Bronzen giver UEFA i år. 4. pladsen TOTO. Så du skal helt ned på en 5. plads, hvis du vil undgå Europa ;-)

YahooSeeker [Bot]

Indlæg af YahooSeeker [Bot] »

Altså, når første pladsen er inden for en realistisk rækkevidde, så er det 1. pladsen en ordentlig sportsmand stræber efter.
Når det er sagt, så mener jeg, at FCK er det bedste hold i ligaen, pga. de har et mere stabilt niveau end FCM. FCM derimod mener jeg, er det bedst spillede hold i ligaen, når de er på deres topniveau – desværre har de en tendens til i perioder i løbet af sæsonen at dumpe ned på et bundniveau, som om de lå til nedrykningen samme med Lyngby.
Samlet set, så anser jeg FCK som Danmarks bedste fodboldhold, dernæst kommer FCM, så kommer OB og dernæst AaB. Så rent sportsligt tænker jeg guldmedaljer ude i horisonten, hvis det fungere for FCM resten af denne sæson. Sølvmedaljer mener jeg, er det niveau FCM har. Og set på det hele rent forretningsmæssigt, så skal vi gerne blive i top 3, så vi kan komme ud at spille champions leauge eller UEFA-Cup.
Så alt inden for en top 3 er vel et succeskriterier, men nogle placeringer er bare mere succes end andre. Og en 1 plads vil sikkert give FCM rigtig gode sponsormuligheder mv.
Vi skal vel heller ikke være så ydmyg og ” bange” for at være regnet som seriøse favoritter, at vi næsten ikke tør sige, at det ikke er urealistisk FCM kan vinde alt mellem bronze til guld.

Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Et spændende tema du tager op.
Herfra er jeg enig i at medaljer er det der skiller en god sæson fra en dårlig. Og som Kent er inde på, er det vigtigt at vi kan følge sidste års placering op, hvor vi tidligere efter medaljer har taget en mellemsæson.

Jeg synes sølvet er det realistiske denne sæson, hvis vi formår at holde på Femi og Simon til næste sommer.

Måske guld, men det afhænger vel mere af FCK end af os selv, medmindre vi stabilt kan begynde at hente points på udebane også. Vores hjemmebane er et mesterhold værdigt, men ude kniber det.

Noe

Indlæg af Noe »

Kent Skrev:
> For vores eget vedkommende, har jeg også tidligere
> påpeget at det vigtige for mig i år er, at vi ikke
> falder sammen, som vi har gjort de 2 andre gange
> vi har vundet medaljer. Der er vi efterfølgende
> endt nede midt i ligaen. Hvis Vision 2011 skal
> realiseres, skal vi etablere os som et tophold.

Her rammer du virkelig hovedet på sømmet. Målt i forhold til ambitionen om at blive et permanent tophold, skal vi ikke måle os på præstationen sidste år, men derimod med sæsonen 05/06. Set i det lys er sæsonen næsten allerede en overvældende succes. Vi er ikke faldet i det 'sædvanlige' hul, med en trup som dels spillede over evne, dels troede de kunne gå på vandet efterfølgende. Tvært imod har vi i dag en flok sultne spillere, som ikke er tilfredse med et sæt sølvmedaljer - de vil have mere!

Med den flotte sæsonstart er det svært ikke at være storoptimistisk, og under top-tre bliver svær at sluge. Jeg mener dog ikke at det kun er truppen, som er til eksamen i denne sæson: Det bliver næsten lige så spændende at følge trænerduoen (som fortsat bør udvikle sig i lighed med truppen) og klubledelsen (transfervindue, krisestyring og ikke mindst kommunikation - jeg bliver større og større Hans Krabbe-fan :) ).

Alt i alt mener jeg som andre, at vi bør finde tålmodigheden frem, se mindre på enkeltresultater, og mere på de små og store fremskridt der sker hele tiden. Simon Poulsens forlængelse er mere værd end 3 point i Randers eller 5-0 over Brøndby.

/Noe

Ps: Stor ros til Hausser for debatoplægget.

Altoriso

Indlæg af Altoriso »

Det er vist bare at læse Kents indlæg, så finder man også mange af mine synspunkter :-)

Jeg er selvfølgelig helt på linie omkring den berømte Vision 2011, som jeg jo plæderer for hver gang det er nødvendigt :-)

For mig at se så er udviklingen af holdet det vigtigste og som jeg skrev i forbindelse med Randers-kampen http://www.ulvegraven.dk/read.php?1,636 ... #msg-64011 så er det altså først om nogle år at det må påregnes at vi har de helt rigtige spillere til et mesterskab

Jeg forventer dog at vi i de kommende år ALTID er med i TOP 4, men når Brøndby kan ryge så langt ned, så kan det altså også godt overgå os
Har dog en dyb tiltro til at det ikke sker det næste årti !

En anden ting som jeg synes vi kan være stolte af, er vores positive og offensive spillestil - noget som jeg ved vækker stor respekt i hele landet
For nogle år siden var vi bare "det der ok hold fra Midtjylland" - nu er vi sgu ret respekterede hos menigmand rundt omkring i landet, og herovre på Sjælland/Kbh taler folk generelt kun positivt om FCM

HKP

Indlæg af HKP »

Det her er da vist den store "klap-dig-selv-på-skulderen-tråden"???

Det er da fair nok at alle her i tråden først ønsker at se guldet i 2011. Men hvem er det lige der mener, at dette årstal kan man selv vælge?? Det kan man altså ikke.

Med andre ord, så synes jeg ikke det gør noget at man sætter næsen op efter noget større allerede inden dette årstal, hvis omstændighederne er til det. Et mesterskab kommer altså ikke bare flyvende, fordi man siger at man vil vinde lige netop dette år. Det er der nogle andre stærke medspillere der også gerne vil, tro mig!

Ja, måske er jeg et utaknemmeligt skarn. Jeg var faktisk begyndt at tro på at det kunne blive i denne sæson at vi kunne vippe FCK af tronen. FCK er ekstremt uskarpe og de skal nu spille med i en turnering, som de føler sig for gode til. Med andre ord bliver de ikke så skarpe som sidste år.

Jeg synes også at vi var ved at have vist, at vi kunne spille på et relativt højt niveau i rigtigt mange kampe i træk. Med de gode forstærkninger i form af Klimpl, Thyge og CP samt en storspillende Femi, syntes jeg der var ved at være et billede til noget stort. Samtidig hæmmer det jo ikke på optimismen, når både spillertrup og trænere går ud i pressen og udråber sig til halvvejs DM-favoritter. Ja, så får man da forventninger!

Må jeg lige gøre opmærksom på, at vi ligger marginalt foran vores konkurrenter og samtidig tilsyneladende ikke magter at spille UEFA oveni ligaen. Det gør de tre andre. Ja, ved godt at OB røg ud, men de går da ikke totalt ned efter UEFA-opgørene.

Det kan godt være jeg lyder lidt pessimistisk og krævende, men vi har altså tabt 4 af de seneste 5 fodboldkampe. Og en kamp imod GF burde man faktisk ikke tælle med!!

Men en 2. plads vil jeg altid gerne købe inden sæsonen, så det ser jo ok ud. Vi har bare præsteret nøjagtigt det samme som første og anden gang vi var med i UEFAen, der er åbenbart ikke sket en skid på den front. Der står vi stille!!

Så, ja, fint at alle er så tilfredse, men jeg mener nu der er nok at tage fat på, der ikke fungerer endnu. Også selvom vi ligger nr. 2.

Nej, placeringen er jeg helt tilfreds med indtil videre, men måden vi taber diverse kampe på, nogle af holdets optrædender og trænerdispositioner samt vort generelle niveau når det gælder afslutninger er jeg bare ikke tilfreds med. Sorry!

Altoriso

Indlæg af Altoriso »

I bund og grund drejer det sig vel om hvilken tilgang man har til Klubbens ambitioner ..

Jeg synes faktisk at dit indlæg er ret selvmodsigende på nogle punkter ( det er måske også din mening )

Feks mener du at vi har spillerne til noget stort, samtidigt skriver du at det er beskæmmende den måde vi taber på, at vi taber i Europa osv

Jeg vil jo hævde at det bl.a. er der vi har mangler, og at det derfor først er når vi har fået disse ting forbedret, at vi kan begynde at kigge helt efter den absolutte top !

Der er vist ingen, der ikke gerne se et DM-guld inden 2011, men det er lige som det årstal klubben har lagt sin planlægning efter

Kent

Indlæg af Kent »

HKP Skrev:
> Men en 2. plads vil jeg altid gerne købe inden
> sæsonen, så det ser jo ok ud. Vi har bare
> præsteret nøjagtigt det samme som første og anden
> gang vi var med i UEFAen, der er åbenbart ikke
> sket en skid på den front. Der står vi stille!!

Jeg synes det er forkert at konkluderer dette. UEFA er jo ikke kun de 2 kampe mod Lokomotiv, men noget vi har spillet siden sæsonstart. Du bliver nød til at se på udbyttet gennem hele perioden. Lad os prøve at sammenligne:

Status da ude af UEFA:

2007: 23p i 12 kampe = 1.92 i snit
2005: 16p i 12 kampe = 1.33 i snit
2002: 21p i 16 kampe = 1.31 i snit
2001: 14p i 10 kampe = 1.40 i snit

Ergo har vi altså klaret os langt bedre end de andre gange. Desuden har vi en stort set skadesfri trup, hvilket man ikke ligefrem kan sige var tilfældet sidst vi var i UEFA i 2005, hvor vi gik helt ned efter vi var røget ud, og kun fik 1 point i de følgende 5 kampe.

Mikkelsen

Indlæg af Mikkelsen »

statistisk set har du ret - men det er vist ingen hemmelighed, at vi var det dårligste danske hold i UEFA i år! Det er vist heller ingen hemmelighed, at vi var uhyggelig tæt på at blive ekspederet ud af et islandsk hold. Så nød og næppe godkendt - men så heller ikke mere. Som jeg tidligere har sagt synes jeg, at det er en fordel, at vi er ude af UEFA nu.

Hekler

Indlæg af Hekler »

Uefa hvert år!
Ende over, Viborg, AGF, Randers, Horsens, Esbjerg, hvert år!
Nå Gruppespil hvert 4. år.

HKP

Indlæg af HKP »

Kent Skrev:
> HKP Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men en 2. plads vil jeg altid gerne købe inden
> > sæsonen, så det ser jo ok ud. Vi har bare
> > præsteret nøjagtigt det samme som første og
> anden
> > gang vi var med i UEFAen, der er åbenbart ikke
> > sket en skid på den front. Der står vi stille!!
>
> Jeg synes det er forkert at konkluderer dette.
> UEFA er jo ikke kun de 2 kampe mod Lokomotiv, men
> noget vi har spillet siden sæsonstart. Du bliver
> nød til at se på udbyttet gennem hele perioden.
> Lad os prøve at sammenligne:
>
> Status da ude af UEFA:
>
> 2007: 23p i 12 kampe = 1.92 i snit
> 2005: 16p i 12 kampe = 1.33 i snit
> 2002: 21p i 16 kampe = 1.31 i snit
> 2001: 14p i 10 kampe = 1.40 i snit
>
> Ergo har vi altså klaret os langt bedre end de
> andre gange. Desuden har vi en stort set skadesfri
> trup, hvilket man ikke ligefrem kan sige var
> tilfældet sidst vi var i UEFA i 2005, hvor vi gik
> helt ned efter vi var røget ud, og kun fik 1 point
> i de følgende 5 kampe.

Jeg må give dig ret i statistikken. Men det der er min pointe er, at med FCK´s dårlige form havde vi her på det seneste virkelig en mulighed for at rykke, men gør det ikke. Tværtimod viser vi et temmeligt lavt bundniveau i nogle kampe.

Man bør bare ikke tabe 4-0 i Randers (selvmål talt med), når man kalder sig guldaspirant. Der må vi bare vise mere klasse, når vi har den bredde vi har og kan mønstre landsholdsspillere eller landsholdsspiller-niveau på næsten alle pladser... Jeg ved godt at der ingen midtbane var igår, men det må bare ikke finde sted for et klassehold.

Jeg synes spillerne generelt gør det rigtigt godt! Men når vi falder i et hul, er det bare for dybt! (Loko, Esbjerg, Randers)

Jeg ville ønske at træner og spillere blev lidt mere ydmyge. De har tydeligvis for høje tanker om egen kunnen for tiden. Med mere ydmyghed, ville man komme lidt mere klar ud til kampene og ikke bare som set på det seneste "damn vi er så meget bedre", den klarer vi da nemt"!

Nicolai Kammersgaard

Indlæg af Nicolai Kammersgaard »

HKP Skrev:

> Jeg må give dig ret i statistikken. Men det der er
> min pointe er, at med FCK´s dårlige form havde vi
> her på det seneste virkelig en mulighed for at
> rykke, men gør det ikke. Tværtimod viser vi et
> temmeligt lavt bundniveau i nogle kampe.

FCK har indtil videre kun tabt én kamp og så spillet vi uafgjort. Foreløbig har vi deltaget i de samme turneringer, som FCK og derfor er det udemærket at vi kun er to point efter dem. Når FCK skal til at spille Europa cup kampe vil de blvie nødt til at spare nogle af deres gamle spillere(Allbæk, Niclas Jensen og Grønkjær). Og derfor vil FCK få problemer, da de kun har Allbæk og Nordstrand som kan score mål af deres angribere.
Derfor mener jeg at det først er nu, at vi skal kunne indhente point på FCK, men det kræver selvfølgelig at vi vinder noget mere på udebane.

> Man bør bare ikke tabe 4-0 i Randers (selvmål talt
> med), når man kalder sig guldaspirant. Der må vi
> bare vise mere klasse, når vi har den bredde vi
> har og kan mønstre landsholdsspillere eller
> landsholdsspiller-niveau på næsten alle pladser...
> Jeg ved godt at der ingen midtbane var igår, men
> det må bare ikke finde sted for et klassehold.

Kampen kunne jo sådan set også have ændret sig ved 1-0 hvis Baba havde fået sit straffe, så havde vi været med i kampen og spillerne havde måske kunne presse Randers alligevel. Nu scorede Sane så et perlemål lige bagefter og i hele anden halvleg spillede vi af helvede til. Jeg synes at vi måske mangler lidt momentum på udebane baseret på de to sidste udekampe(hvilket ikke er så videnskabeligt :)).

> Jeg synes spillerne generelt gør det rigtigt godt!
> Men når vi falder i et hul, er det bare for dybt!
> (Loko, Esbjerg, Randers)

> Jeg ville ønske at træner og spillere blev lidt
> mere ydmyge. De har tydeligvis for høje tanker om
> egen kunnen for tiden. Med mere ydmyghed, ville
> man komme lidt mere klar ud til kampene og ikke
> bare som set på det seneste "damn vi er så meget
> bedre", den klarer vi da nemt"!

Mere ydmyge? Jeg har ikke læst nogle artikler får kamp, hvor spillere eller trænere har gået ud og sagt at det blev en walk over, så hvad basere du det på?
Det eneste som jeg synes er chokerende for tiden er hvor dårligt vi spiller uden Femi i denne sæson, men hvis Røll eller Salami kommer op i omdrejninger igen, så ser det vældigt godt ud.

Mht. Hvad jeg er tilfreds med så forventer jeg medaljer pga. vores nuværende placering. Men før sæsonen frygtede jeg da at vi ville gå ned igen, men det er heldigvis ikke sket.

Nicolai Kammersgaard

Besvar