Saemala skrev: ↑1. feb 2022, 15:00
Mange af tingene blev skrevet lige efter det blev offentliggjort i aftes. Det var en kæmpe mavepuster, efter et par gode sidste dage på transfermarkedet, og en halv time efter Max Meyer blev officiel. Det var et kæmpe antiklimaks, som ødelagde hele følelsen af et klasse transfervindue for os.
Det sidste halve år han var i klubben var han jo ulidelig. Konstant ude i pressen og tude, og det gjorde altså at mange, også herinde, ønskede ham hen hvor peberet gror.
Efter han smuttede blev der ved med at komme små stikpiller, og der har været en del indbyrdes kampe med infights. Det hele hober sig op, og det har altså gjort at MANGE slet ikke kan udstå ham mere. Som i at han bare skal holde sig langt væk.
Der er en grund til at folk reagerer på denne måde, og det er han selv skyld i.
Der var tale om en 21-årig gut, der var frustreret over at han igen-igen blev overhalet indenom. Ikke at det ikke var berettiget, for jeg så ham heller ikke som en fremtidig start-11-spiller, men jeg synes ikke det var svært at se igennem "tuderiet" som alm frustration over situationen. Han havde nået en alder, hvor han skulle spille - og det fandt vi en løsning på, som alle var glade for, Inkl fcn, hvor han har haft en stor stjerne. Han slutter af med følgende kommentar, som bold.dk bl.a. gengiver i august 2019, "Jeg havde fem fantastiske år i FCM. Og jeg var lykkelig for at være der lige indtil det sidste. Jeg er ikke sur på hverken ledelsen eller trænerne, og jeg havde det sjovt hver eneste dag til træning."
Så har der været "infights" i de indbyrdes kampe som du skriver, men come-on, det har været inden for rammerne af det tilladelige. Han har vel også kunne mærke tilskuernes modvilje, har følt der var noget at bevise og den episode jeg tydeligst husker, der blev han helt fejlagtigt smidt ud og vi fik et forkert straffe. Frustrationen var til at forstå.
Mon ikke mere det har noget at gøre med, at jer der bruger hele jeres liv på en klub (det kunne også fx være Brøndbys Ultras) har et enormt behov for at skabe det her fjendebillede, hvor man HADER alt og alle der går imod klubben. "Ingen over klubben, modstanderne skal slås ned og bekæmpes med alle midler, vi pumper os op med testosteron". Jah, en adfærdspsykolog, kunne sikkert beskrive det bedre end mig, men jeg håber billedet står klart.
Problemet (hvis ikke det beskrevne er et problem i sig selv) er, at det er jer, der sætter jer selv over klubben. Pga jeres enorme engagement føler I, at I har mere ejerskab over klubben end alle andre - inkl ledelsen, som har vovet at hente en af vores egne akademi-drenge tilbage. Det er lidt samme problematik, som bliver beskrevet af andre fans her på siden, når de bliver bedt om at pisse af, fra det stadionafsnit som I kontrollerer.
Begynder I at buhe af egne spillere (eller opfordre til det), så vil jeg rejse spørgsmålet. Hvem har gjort mest skade mod klubben - og hvem er det der piver mest? Mads Døhr, eller fcm-ultras?
Jeg har naturligvis ingen forhåbninger om, at budskabet trænger igennem til den hårde kerne, men hermed mit indlæg til en (synes jeg) væsentlig debat målrettet klubbens mere almindelige fans.