Superliga start! FCM-EfB (1)

Om FC Midtjylland og Black Wolves
mousebreaker

Re: Superliga start! FCM-EfB (1)

Indlæg af mousebreaker »

bifr05t skrev:
13. jul 2019, 10:32
Hvilke chancer er det du taler om? Hvis du refererer til Brumados hovedstød og Paulinhos skud direkte på målmanden, var de jo aldrig tætte på at gå i mål. Samtidig må jeg erklære mig fuldstæding uforstående overfor dem af jer herinde, der skriver at vi spillede en god første halveg. Jovist, var vi spilstyrende, men vi var jo på ingen måde farlige, og den ene situation Esbjerg kom frem til i første halveg, var vel i bund og grund lige så farlig som det vi kom frem til.
En chances størrelse afhænger ikke af udførelsen. De kan sparke huller i luften eller ramme den lige i røven, det ændrer ikke på chancens størrelse, heller ikke om bolden går i mål eller ej.
bifr05t skrev:
Første halveg udstiller jo lige netop det problem FC Midtjylland har haft under KA, netop at vi ikke har et koncept, og at spillerne i bund og grund ikke ved hvad de skal stille op med bolden, når vi angriber. Anden havleg var derimod horribel, og vi skal virkelig prise og lykkelige for at vi vinder kampen, da Esbjerg alt i alt kom frem til flest målgivende chancer.
Vi havde da i den grad et koncept som virkede i første halvleg. I anden halvleg sidder presset slet ikke, det var forskellen. Det åbnede banen op for vidt gab for Esbjerg. Om det var pga af Esbjergs justeringer i pausen eller at vi ikke var mentalt parate det ved jeg ikke. Jeg tror mest på det sidste. Enig i at anden halvleg var horribel og vi var pivheldige
bifr05t skrev:
Jeg lader i første omgang tvivlen komme trænerstaben til gode, da det er for tidligt at male fanden på væggen, men mønstret er næsten identisk med forårssæsonen, så det lover ikke godt.
Jeg synes det er for tidligt at sige at det ikke lover godt, men er enig i at KA ikke skal på skafottet endnu, den snak kan tages sidst i august :) - der slibes knivene hvis vi ikke ser væsentlig fremgang ifht til de 3 sidste rædderlige europæiske kampagner under Thorup.

Det lignede forårssæsonen på den måde at vi spiller som nat og dag gennem kampen. Kæmpestore udfald. Vi har svært ved at sætte en kamp sammen gennem 90 minutter
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

974

Indlæg af 974 »

Jeg ser kampen på den måde at det blev en opstartskamp - ja næsten en træningskamp.., hvor det gjaldt om at få spillet så mange minutter med samme hold for at kunne se hvor holdets styrker og holdets mangler er.
Derfor tror jeg også at udskiftningerne kom lidt sent!

Det spil vi så i 1. halvleg var jo yderst opløftende, og det fungerede i hvert fald fint mod en modstander, som ikke lige kunne finde de rette modspil.
Esbjerg skal prise sig lykkelig for at have en meget rutineret og forudseende Austin på holdet - han fik godt nok ryddet op tit
Ellers var vi kommet frem til flere kæmpe chancer

Jeg synes at Esbjerg fik spillet sig flot ind i kampen i 2. halvleg, og vi skal ikke glemme at de faktisk har et ret godt sammenspillet hold med masser af individuelle færdigheder

Jeg tror at trænerteamet har fået set det de ville, og nu gælder det bare om at få spil-relationerne tæsket godt og grundigt igennem til træningerne og de kommende kampe, så skal vi sgu nok få endnu en fed sæson :fcm:

Med de brasilianske tilgange har vi i hvert fald fået tilført noget mere "magi" på holdet, og det bliver spændende at se om alle spillerne kan følge med i det tempo - Kian og Erik havde i hvert fald lidt kvaler et par gange hvor de stødte helt op på modstanderens banehalvdel :P

bifr05t

Indlæg af bifr05t »

mousebreaker skrev:
13. jul 2019, 10:54
bifr05t skrev:
Hvilke chancer er det du taler om? Hvis du refererer til Brumados hovedstød og Paulinhos skud direkte på målmanden, var de jo aldrig tætte på at gå i mål. Samtidig må jeg erklære mig fuldstæding uforstående overfor dem af jer herinde, der skriver at vi spillede en god første halveg. Jovist, var vi spilstyrende, men vi var jo på ingen måde farlige, og den ene situation Esbjerg kom frem til i første halveg, var vel i bund og grund lige så farlig som det vi kom frem til.
En chances størrelse afhænger ikke af udførelsen. De kan sparke huller i luften eller ramme den lige i røven, det ændrer ikke på chancens størrelse, heller ikke om bolden går i mål eller ej.
Jeg tror ikke at jeg fik formuleret mig selv ordentligt her. Det jeg mener er at situationenerne aldrig var farlige til at begynde med. Paulinhos skud er fra en position og vinkel, hvor sandsynligheden for at score ikke er særlig stor. Forarbejdet til Brumados hovedstødssituationer er heller ikke fantastisk. Wikheims indlæg bliver en smule for højt, og det gør situationen mindre farlig.
mousebreaker skrev:
13. jul 2019, 10:54
bifr05t skrev:
Første halveg udstiller jo lige netop det problem FC Midtjylland har haft under KA, netop at vi ikke har et koncept, og at spillerne i bund og grund ikke ved hvad de skal stille op med bolden, når vi angriber. Anden havleg var derimod horribel, og vi skal virkelig prise og lykkelige for at vi vinder kampen, da Esbjerg alt i alt kom frem til flest målgivende chancer.
Vi havde da i den grad et koncept som virkede i første halvleg. I anden halvleg sidder presset slet ikke, det var forskellen. Det åbnede banen op for vidt gab for Esbjerg. Om det var pga af Esbjergs justeringer i pausen eller at vi ikke var mentalt parate det ved jeg ikke. Jeg tror mest på det sidste. Enig i at anden halvleg var horribel og vi var pivheldige
At vi skulle have et koncept, har jeg meget svært ved at se. Det virkede mest af alt til at spillerne blot var blevet udtaget til start 11-eren, og derefter spillede som det passende dem. Størstedelen af boldomgangen mellem spillerne var afleveringer direkte på medspilleren, og ikke i dybden. Dette resulterede i, at vi stort set ikke udnyttede vores momentum og kunne løbe bagom Esbjergs tunge forsvarskæder. Der var også flere gange, hvor spillerne var i positioner til at afslutte fra distancen, da Esbjergs defensiv stod utrolig dybt. Der blev i stedet forsøgt at spille sig igennem forsvaret, dog til ingen verdens nytte.

Jeg synes i den grad, at spillerne mangler at forventningsafstemme med hinanden, fordi størstedelen af det jeg så på banen i går virkede hovedløst og tilfældigt.

Men lad os håbe at det blot er nogle små begyndervanskeligheder, der udlignes i løbet af de kommende par kampe :)

Sniper

Indlæg af Sniper »

Rart at være igang igen, men gik en lille smule skuffet hjem fra stadion. Ikke skuffet over sejren men skuffet over spillet i 2.halvleg. Efter 1.halvleg var jeg meget positiv så er meget undrende overfor hvad der skete i 2. Synes det er påfaldende hvor tit vi kun formår at sætte én god halvleg sammen.

Enig med de mange herinde der mener KA er for passiv, han burde have reageret da vi mistede midtbanen i 2. Jeg ved ikke om de ville have skiftet Polle ind i 2. men pga hans pausestunt ændrede planer?!

Synes i det hele taget at Polle burde kigge sig lidt i spejlet, det klær ikke en mand med hans status at spille fornærmet over en enkelt bænkplads, jeg håber virkelig ikke han bliver et problem at have i truppen, det fortjener hverken han eller hans eftermæle, men han må altså acceptere at alderen er ved at indhente ham og at vi har nogle rigtig talentfulde folk rendende rundt i klubben, han skal ikke spille pga tidligere meritter, håber inderligt han tager anføre-rollen seriøst og støtter og hjælper alt han kan og derved bevare hans høje status i klubben. Når det er sagt mener jeg også det er medierne der blæser det op og prøver at skabe splid, de vil gerne vinkle over på KA’s uerfarenhed.... ja og så Brøndby 🤢

Jesper Hansen er nok min MoM. Forsvaret synes jeg sejler rundt i 2. halvleg og synes i det hele taget at både Erik og Sczolle er faldet i niveau de sidste måneder. Paulinho ser jeg som en stor opgradering, der er noget mere fodbold i ham end MDH, men om han kan bringe samme fandenivoldskhed er nok tvivlsomt. Synes der mangler lidt slutprodukt fra Joel, han går fint med i spillet men rammer sjældent noget med sine indlæg.

I 1.halvleg synes jeg både Okusun og og Frank spillede fornuftigt, ikke helt så godt som i træningskampene, men i 2. så jeg dem løbe forvirrede rundt og miste bolden på farlige steder, det var ikke godt. Evander er bare stjernen, rigtig god i 1. men mere usynlig i 2. indtil han lavede hans lille genialitet. Er dog lidt skuffet over hans langskud som vi har hørt så meget om, han havde et skud hvor bolden nærmest ryger over tribunen.

Brumado ser spændende ud, han kan en hel masse med bolden, men er meget i tvivl om han kan score mål, finder han de positioner i feltet?!-tror der en del arbejde for Duncan, men han er spændende og kommer han først i en stime tror jeg han kan blive et stort salg i fremtiden. Wikheim bedste mand på banen i 1. han er altså en fornøjelse når han er i hopla, mere usynlig i 2.

Mabil og Anderson med fornuftige indhop, der skete noget da de kom ind, forstår dog ikke Anderson på midtbanen, er han ikke udpræget fløj? Men super fint han bliver matchvinder og forhåbentlig får et boost selvtillid. Dovbyk var lige ved at lave det sygeste indhop, mener hans første aktion var en bolderobring midt på EfB halvdel en brysttæmning forbi to fiskere og så en flugter som desværre gik langt over.

Alt i alt rart at være igang, plads til forbedring men rigtig rart med en sejr over EfB igen og det gør ikke noget de føler vi stjal de tre point, payback! :fcm:

(Admin edit: Jeg har tilladt mig at dele dit indlæg op i bidder. En lang smøre gør desværre at det bliver rigtig svært at læse)

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

Enig med Bifrost.

1. halvleg dikterer man spillet nogenlunde, men det er langsomt og trægt. Men at man får lov til at være på kuglen er ikke vores fortjeneste, det er jo Esbjergs taktik at stå med en lav blok, så jeg forstår ikke, hvorfor vi roser for det.

Jeg synes, at den 3-5-2 er fin til visse kampe, men hjemme mod Esbjerg? Det er uambitiøst. Frank kan mange ting, men hans evner med bolden i fødderne skal blive bedre. Generelt synes jeg, at han forsøger for mange svære ting, så han får ingen rytme i pasningerne og det bliver meget febrilsk. Jeg har mindre imod hans tendens til at ville slå en mand med en dribling, men igen, tålmodighed unge mand.

Der er meget at arbejde med i øvrigt, og bliver holdet ikke markant bedre spillende, så kommer man ikke engang ud af EL kval Q3.

Og hvad sker der for, at KA ikke har taget snakken med JP? - det ser tåbeligt ud, at de vasker det beskidte undertøj i pressen. Og det er uanset, hvem man ser som synderen.

Cortez

Indlæg af Cortez »

Må også tilslutte mig Bifrosts synspunkt. Vi har ikke noget offensivt koncept. Det vi lykkedes med i første halvleg var vores presspil, som var årsagen til at vi kunne holde presset på Esbjerg. Hurtige tilbageerobringer og bolde på vores sidste 3 -del lykkedes fint. Men igen anede hvordan Esbjerg-forsvaret skulle lirkes op.

Som altid med FCM så er det offensive lagt an på individuelle præstationer, og når det ikke lykkes er vi tandløse.

Det er fint at vores defensiv fungerer via presspil - det ser fint ud. Men undskyld mig; det er altså den nemme del af fodbolden. Det offensive, strukturerede spil har vi sgu aldrig haft trænere, der var dygtige nok til at implementere.

/Cortez

Jesper BW1100

Indlæg af Jesper BW1100 »

Efter at have fået kampen lidt på afstand er her mine reflektioner.
En rigtig opløftende første halvleg, hvor vi spiller pænt og har et godt genpres. Uden dog for alvor at spille os igennem Esbjergs defensiv anført af en stærk Austin. Dog en rædderlig anden halvleg, hvor vi skulle have været glade for 1 point men endte med at stjæle alle 3.
Men en sejr er en sejr. Og det er altid skønt at lægge godt fra land.

Paulingo gjorde det rigtig fint, og skal nok blive en gevinst.
Vi er dog alvorlig udfordret centralt på midtbanen. Onyeka har kæmpe potentiale. Han har en enorm arbejdsradius, men mangler dog lidt på bolden. Når han får lagt det på har han potentiale til at blive én af de bedste centrale midtbanespillere vi har haft længe.
Vi skal dog have en boldstærk rutineret gut ved siden af. Og det er her hvor Polle er dalet alvorligt i niveau.
Og Okusun ser umiddelbart ikke ud til at være svaret. En acceptabel første halvleg og en decideret elendig anden halvleg.
Måske Tim Sparv når han er skadesfri eller Polle hvis han kommer i gear igen?
Som jeg ser det har vi ikke formået at have en erstatning til Polle klar. Vi har rigtig mange unge talenter på positionen, men ingen der er helt klar endnu. Spørgsmålet er om man vælger at gå på kompromis og "nøjes" med det vi har; velvidende at det kan koste på den korte bane? Eller om man går i markedet efter en 8'er.

I angrebet er Brumado rigtig spændende, men dog meget usleben; især som målscorer. Her skal vi godt nok håbe på Kaba har målnæse, da vi ellers kommer til alvorligt at mangler Pauls 20 kasser.

Det blev lidt langt, så nøjes med karakterer uden kommentarer:

Jesper H - 10
Scholz - 2
Erik - 2
Kian - 4
Joel - 4
Okusun - 00
Frank - 4
Paulinho - 7
Evander - 7
Gustav - 7
Brumado - 4
Awer - UB
Anderson - UB
Dovbyk - UB

Vijen

Indlæg af Vijen »

Hvorfor er Evander ikke blevet noteret for en assist?

Jesper BW1100

Indlæg af Jesper BW1100 »

Vijen skrev:
15. jul 2019, 08:56
Hvorfor er Evander ikke blevet noteret for en assist?
Så skal det være fordi Esbjerg spilleren rammer bolden på indlægget. Men synes sq det er lidt "tyndt" han ikke får den på den baggrund. Men uanset hvad er han klart manden bag kassen :-)

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

Jeg nyder at kigge lidt rundt på http://www.superliga.dk/kamp/2019-2020/ ... esbjerg-fb og deres event data.

Et kuriøs ting jeg er faldet over efter Esbjerg kampen angår Brumado:

Brumado havde en succesrate på 100 % på driblinger og det er altså på 8 styks (Evander havde 40 % på 5 og Wikheim havde 0 % på 5.). I øvrigt interessant at hele 6 af disse er på banens miderste del og 5 er helt ude ved højre sideline. Paul kom også ofte dybt i banen og bidrog til opbygning, og det ligner at Brumado (3-5-2 eller ej) har præcis samme instruks. Hans afleveringer tegner et mere offensivt billede, og de ligger klart i hovedsagen på den sidste tredjedel. - Bemærkelsesværdigt er det, at han har meget ringe succes inde centralt i banen i rummene.

JBT

Indlæg af JBT »

Hvis du dykker ned i definitionen af vellykket driblinger (forbi en mand), ser de tal en del anderledes ud for Brumado. Jeg kan ikke konkluderer meget på det, udover at frontangriberen som spilstation efterhånden er FCM varemærke. Savner personligt en variation med konstante dybdeløb (ikke kun fra fløjene), også w-backs, 10-eren, og front angriberen. Det har alle dage være vejen, at åbne et forsvar op på, selvom det er lettere sagt end gjort - men man burde jo buldre hen over holdene i superligaen på den måde.

Besvar