Europa 2018/2019

Om FC Midtjylland og Black Wolves
974

Re: Europa 2018/2019

Indlæg af 974 »

Lupus1999 skrev:
18. aug 2018, 23:05
Jeg ved ikke om det er det rette sted, men det sætter vores nederlag til Osmanlispor lidt i perspektiv, når vi i 2018 står som danske mestre og den tyrkiske klub ligger til nedrykning i den næst bedste tyrkiske række JA efter 2 kampe?
Må indrømme at jeg ikke rigtigt ser nogen sammenhæng

Hvilket perspektiv ønsker du at sætte?
At det var for dårligt at vi tabte?

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

974 skrev:
18. aug 2018, 23:21
Lupus1999 skrev:
Jeg ved ikke om det er det rette sted, men det sætter vores nederlag til Osmanlispor lidt i perspektiv, når vi i 2018 står som danske mestre og den tyrkiske klub ligger til nedrykning i den næst bedste tyrkiske række JA efter 2 kampe?
Må indrømme at jeg ikke rigtigt ser nogen sammenhæng

Hvilket perspektiv ønsker du at sætte?
At det var for dårligt at vi tabte?
Giver heller ikke mening bare at isolere de 2 dato punkter, uden at kigge på årsag, kontekst og de andre faktorer.
Ligesom jeg selv måtte mindes om i forbindelse med Legias og til dels Apoels nedtur.
Det kan gå hurtigt i fodbold.
Og lige med Osmanlispor er det ret væsentligt at de jo havde en fremragende Europa sæson.

Som jeg har forstået kan Osmanlispor sammenlignes lidt med Videoton. De har ikke den helt store fan base, men har et par magtfulde politikeres opmærksom, og som har fået indskud den vej.
Hvad der kommer let går let. Se, nu er Istanbul Basikheirm som er lidt det nye Osmanlispor og rejst fra ingenting på ingen tid. Spørgsmålet er så hvorlænge de kan holde sig oppe.

THenry

Indlæg af THenry »

Lupus1999 skrev:
Jeg ved ikke om det er det rette sted, men det sætter vores nederlag til Osmanlispor lidt i perspektiv, når vi i 2018 står som danske mestre og den tyrkiske klub ligger til nedrykning i den næst bedste tyrkiske række?
Hvis du endelig vil sætte et nederlag i 2016 i perspektiv, så synes jeg da det er langt mere relevant, at kigge på de to holds styrkeforhold i 2016 fremfor i 2018, hvor de to spillertrupper er ganske anderledes. Jeg er ikke i tvivl om, at vores hold er bedre i dag end dengang. Jeg skal ikke kunne udtale mig om, hvad der er sket i den tyrkiske klub i de sidste 2 år, men tyrkisk fodbold er jo tit præget af ustabilitet.

Jeg synes derfor, det er meget mere oplagt, at kigge på 2016-sæsonen for at sammenligne styrkeforholdet mellem de to klubber, hvor Osmanlispor bl.a. vandt deres gruppe efter en udesejr i Villareal, inden de ryger ud til Olympiakos i knock-out fasen i EL. Det var med andre ord et meget stærkt tyrkisk mandskab, som vi mødte i 2016, selvom mange ikke kendte til klubben, og tilsyneladende bare ikke ønsker at erkende, at vi reelt var chanceløse mod dem (og var heldige med ikke at få en større snitter).

Brugeravatar
Lupus1999
Kontakt:

Indlæg af Lupus1999 »

I har ret i det i skriver og mit indlæg skulle mere ses i det perspektiv, hvor hurtigt og forskellige retninger klubber kan flytte sig i.
Kan godt se det var svært ud fra mit indlæg. Beklager.

Det er tydeligt, hvor vigtigt det er at have en visionær, kompetent og økonomisk stærk ledelse, hvis man vil rykke sig internationalt som klub. De forudsætninger har vi tydeligvis fået og nogle af kriterierne har vi altid haft.
Jeg er dog stadig irriteret over lodtrækningen, og måske endnu mere her efter de to klubbers nuværende status. Det er nederen at tabe til en enlig “one hit wonder” end hvis vi havde tabt til et kontinuerligt stærkt europæisk hold.
Astana kampen er også allerede glemt, fordi det er lidt mere spiseligt, når det er mod en historisk kontinuerlig kompetent modstander.

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Acebone »

THenry skrev:
19. aug 2018, 10:51
Hvis du endelig vil sætte et nederlag i 2016 i perspektiv, så synes jeg da det er langt mere relevant, at kigge på de to holds styrkeforhold i 2016 fremfor i 2018, hvor de to spillertrupper er ganske anderledes. Jeg er ikke i tvivl om, at vores hold er bedre i dag end dengang. Jeg skal ikke kunne udtale mig om, hvad der er sket i den tyrkiske klub i de sidste 2 år, men tyrkisk fodbold er jo tit præget af ustabilitet.

Jeg synes derfor, det er meget mere oplagt, at kigge på 2016-sæsonen for at sammenligne styrkeforholdet mellem de to klubber, hvor Osmanlispor bl.a. vandt deres gruppe efter en udesejr i Villareal, inden de ryger ud til Olympiakos i knock-out fasen i EL. Det var med andre ord et meget stærkt tyrkisk mandskab, som vi mødte i 2016, selvom mange ikke kendte til klubben, og tilsyneladende bare ikke ønsker at erkende, at vi reelt var chanceløse mod dem (og var heldige med ikke at få en større snitter).
Enig. Den sæson var de bare møgstærke; det er jo det eneste, der betyder noget.

Vi har også tidligere smidt point i ligaen til hold, der nu ligger i 2. division. Det kan man ikke bruge til noget. Southampton var også tæt på at rykke ned sidste sæson. Hvis de var røget i The Championship i år, havde det så taget noget fra vores flotte sejr over dem i 2015? Naturligvis ikke.

Edit: Og netop som jeg havde skrevet det, skriver du et noget mere nuanceret indlæg, Lupus1999. Fair nok. :)

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Osmanlispor var den dårligste lodtrækning vi kunne få i 2016, på trods af at ekstra bladet i deres live dækning udskreg det som en drømmelodtrækning og havde os som stor favoritter, som bestemt ikke var korrekt. Når det så er sagt så køber jeg på ingen måde at vi var chanceløse mod dem. Tværtimod. De gjorde det godt i deres gruppe, repsekt for det, men det gør jo ikke at man pludselig skal gøre dem stærkere end de egentlig var. Hovedårsagen til at vi tabte de opgør mod dem var at vi var fuldstændig fra koncepterne selv. Spillede elendigt, passivt og modløst. Det er det der betyder noget - kan da godt være vi havde tabt selvom vi havde spillet godt, men jeg køber ikke historien om at vi pludselig var chanceløse mod dem. Det er efterrationalisering udelukkende begrundet med at de gjorde det godt i gruppespillet. Osmanlispor var på ingen måde dominerende som eks Napoli var. Tværtimod sad man med fornemmelsen at dem her kunne vi godt slå, hvis vi ellers spillede vores chance
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

THenry

Indlæg af THenry »

Jeg har sådan set ikke nogen intention om at tale dem op, men som jeg husker de 2 kampe, så var vi på røven allerede fra Banggaard laver selvmål efter 20 minutter i kamp 1...jeg husker, at vi ikke kunne skabe noget nævneværdigt mod deres stærke defensiv, mens de var giftige på omstillinger. Vi var aldrig i nærheden af videreavancement!

Vi var trods alt langt tættere på at slå Apollon eller Astana ud, men Osmanlispor var bare på daværende tidspunkt et niveau over os. Vi havde så også et dårligere hold dengang, og bl.a. solgt vores bedste mand (Sisto) lige inden disse kampe, og de må til gengæld have haft et langt bedre hold dengang sammenlignet med i dag.

Det gjorde langt mere ondt at tabe til Apollon sidste år. Der skulle vi have været i gruppespillet, men havde på ingen måde samme følelse efter Osmanlispor for der havde vi bare ikke samme kvalitet, som den modstander, vi mødte, mens vi ikke var kloge nok til at banke Apollon ud, selvom vi mindst var på niveau med dem. Det ærgrer jeg mig lidt mere over!

SimonH

Indlæg af SimonH »

THenry skrev:
19. aug 2018, 16:21
Jeg har sådan set ikke nogen intention om at tale dem op, men som jeg husker de 2 kampe, så var vi på røven allerede fra Banggaard laver selvmål efter 20 minutter i kamp 1...jeg husker, at vi ikke kunne skabe noget nævneværdigt mod deres stærke defensiv, mens de var giftige på omstillinger. Vi var aldrig i nærheden af videreavancement!

Vi var trods alt langt tættere på at slå Apollon eller Astana ud, men Osmanlispor var bare på daværende tidspunkt et niveau over os. Vi havde så også et dårligere hold dengang, og bl.a. solgt vores bedste mand (Sisto) lige inden disse kampe, og de må til gengæld have haft et langt bedre hold dengang sammenlignet med i dag.

Det gjorde langt mere ondt at tabe til Apollon sidste år. Der skulle vi have været i gruppespillet, men havde på ingen måde samme følelse efter Osmanlispor for der havde vi bare ikke samme kvalitet, som den modstander, vi mødte, mens vi ikke var kloge nok til at banke Apollon ud, selvom vi mindst var på niveau med dem. Det ærgrer jeg mig lidt mere over!
På stående fod så mener jeg at Novak havde århundredes chance foran mål i første kamp. Derudover så var deres mål meget heldigt. Derudover var et af deres mål i Tyrkiet på frispark meget langt ude fra (drop), som jeg husker det.

Jeg er dog enig at det var et meget godt hold, og en lorte lodtrækning, især fordi de tyrkiske klubber plejer at tage EL seriøst (-Besiktas, Fenerbahçe, galatarsary).

Diebesten

Indlæg af Diebesten »

Kan se, at Astana skal spille PO mod Apoel Nicosia. Ved ikke om vores seedning havde ændret modstander, men alt andet lige, er Malmø vel at foretrække? Mht. Fans, geografisk afstand, ufine metoder osv..

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Diebesten skrev:
21. aug 2018, 17:49
Kan se, at Astana skal spille PO mod Apoel Nicosia. Ved ikke om vores seedning havde ændret modstander, men alt andet lige, er Malmø vel at foretrække? Mht. Fans, geografisk afstand, ufine metoder osv..
Udgangspunktet for det, er jo selvfølgelig lidt hypotetisk, med nogle hvis'er og verden havde måske set anderledes ud hvis vi havde vundet.

Men grundlæggende har du ret. Og den måde UEFA har lavet det nye system på, ville vi have haft nøjagtig samme som Astana, og kunne derfor meget vel have trukket APOEL.

Lidt fjollet system hvis man spørger mig, men UEFA læser desværre nok ikke med her.

Stabell

Indlæg af Stabell »

Stabell skrev:
17. aug 2018, 09:32
Steffen am skrev:
16. aug 2018, 21:57
Stabell skrev:
15. aug 2018, 15:17
Enig - vi får ikke en bedre chance før at vi bliver mestre igen.

Når vi har kvalificeret os, så har vi faktisk en ret god chance for at vi lander i Pot 3, da der blot er 4 (hvoraf Malmö er den ene) af de hold som har højere koefficient end os, der skal tabe samlet i denne oversigt https://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/ue ... l2018.html, hvilket burde været muligt da eksempelvis Feyenoord, NK Maribor, Legia Warsawa ikke har nogle lette kampe foran sig - og det vil selvfølgelig også hjælpe, såfremt at Brøndby kvalificerer sig på bekostning af Genk.....
Legia ude,
KÆMPE skuffelse for dem.

Maribor scorer næppe 2 mål på 8 min.

Så skal, udover vi skal vinde over Malmø,
Enten FCSB, Feyernoord, Rapid Wien, Burnley, Rijeka, Sheriff eller Braga fejle, for at vi kan komme i pot 3.

Feyernoord ude ligner et ret sikkert bet.
Så skal vi bare vinde over Malmø for at komme i pot 3 😉
Efter resultaterne fra i går kan det næsten ikke gå galt - udover at vi ikke kan samlet kan slå Malmö.

Den eneste teoretiske mulighed for at vi ikke kommer i pot 3 er at Red Star Belgrade samlet vinder over RB Salzburg i Champions League Play-off samtidigt med at Ludogorets Razgrad, Celtic, Gent, Genk og Maccabi Tel-Aviv alle vinder deres samlede opgør. Det vædemål tør jeg godt tage.....
Øv - Red Star Belgrade gik i Champions League og RB Salzburg kommer i seedings pot 1, og dermed rykker os ned i seedings pot 4, jo mindre at en af følgende fejler i aften:

- Ludogorets Razgrad mod Torpedo Kutaisi (vandt det første kamp 1-0 på udebane) - meget urealistisk, odds 23.00 for de fejler hos Bet365
- Celtic mod Sūduva Marijampolė ( uafgjort i den første kamp 1:1 på udebane) - urealistisk, odds 11.00 for de fejler hos Bet365
- Gent mod Bordeaux ( uafgjort i den første kamp 0:0 på hjemmebane) - en fair chance, odds 1.75 for de fejler hos Bet365
- Genk mod Brøndby (vandt det første kamp 5-2 på hjemmebane) - urealistisk, odds 13.00 for de fejler hos Bet365
- Maccabi Tel-Aviv mod Sarpsborg 08 (tabte den første kamp 3-1 på udebane) - en fair chance, odds 1.50 for de fejler hos Bet365

Umiddelbart skal vi sætte vores forhåbninger til Sarpsborg 08 på udebane klokken 19.00 og Bordeaux på hjemmebane klokken 20.45....men endnu vigtigere at vi selv klarer den i aften :fcm:

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Når, den her kan vi vel godt få lagt i seng, desværre.
Det blev til 2,5 koeffecient point til klubben

Økonomisk har vi fået
€260,000 for at blive mestrer (der ikke kvalificerer sig til gruppespil)
€380,000 (for CL Q2)
€280,000 (for EL Q3)
€300,000 (for EL Q4)

€1.220.000 = 9.150.000 d.kr.

Et noget fesent plaster på det dybe sår.
Men dog trods alt bedre end ingenting.

Besvar