Jess Thorup.

Om FC Midtjylland og Black Wolves
974

Re: Jess Thorup.

Indlæg af 974 »

Nu kan man jo snildt forberede et par artikler at lægge op lige inden jul
Her i juledagene giver det nok ikke nogen mening hverken at gå på arbejde eller lægge nye opslag op

NU er det vel så hverdage igen - for nogle :-)
Måske man tager sig en god snak i disse dage, og så evt. melder noget ud i løbet af ugen
HVIS da der er noget at melde ud ;-)
Thorup og klubben må jo som sådan forholde sig til at der er et halvt år tilbage af kontrakten

THenry

Indlæg af THenry »

ben2han skrev:
27. dec 2017, 19:05
THenry skrev:
26. dec 2017, 23:03
Acebone skrev:
26. dec 2017, 21:09

Whoa, whoa, whoa... Kalder du den, at Thorup ikke får forlænget? Og at vi dermed har ny træner senest til sommer?

Det er da meget opsigtsvækkende, hvis det er tilfældet.
Ja. Bestemt en bold prediction.

Jeg gætter nærmere på, at principperne for en aftale er forhandlet på plads, og at man stort set bare mangler underskriften eller offentliggørelsen af en aftale. Det er ikke meget ide i at offentliggøre noget i en juleferie, hvor der ikke er meget fokus på det, da alle holder fri, inkl. klubbens egen presseafdeling.
Juleferie 8-) man har på FCMs hjemmeside lagt nyheder på frem til og med den 23 december og Thorup sagde jo på åben skærm, at han ikke skulle holde ferie, da han vil have klarhed over fremtiden, og lavede en stor salgstale for åben skærm.
Pointen er, at man ikke altid offentliggør det samme dag, som det sker, og i stedet for bringer nyheden på et senere tidspunkt, hvor den får større opmærksomhed end i en juleferie.

Randers havde f.eks. forlænget aftalen med Borring (uden at de havde offentliggjort det på deres hjemmeside, da vi ville bringe nyheden op til den første kamp i forårssæsonen for at få maksimal omtale), og i mellemtiden eksploderede "Konesagen", hvorfor de først måtte fortælle, at der var indgået en ny aftale med Borring for derefter at fritstille ham.

Jeg gætter også på, at Brøndby og Zorniger ikke sidder op forhandler kontraktforlængelse lige op til 15 minutter i kampstart, så når Troels Bech kan annoncere nye kontrakter på stadion på kampdage, så skyldes det jo nok, at man er nået til enighed før fokus er blevet drejet ind på selve den kamp, der skal spilles.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Jeg er ikke i tvivl om at Thorup får forlænget medmindre han forlanger et ublu beløb eller for lang termin. For første gang siden han blev rygtet til FCM går jeg ikke grædende i seng over at have ham som cheftræner. Den kyniske side af mig er dog ikke overbevist om at skiftet af formation som skabte den endelige forløsning var udslag af genialitet, men muligvis er et eksempel på at blinde høns også finder korn. 2,5 år er lang tid at gå i blinde. Uanset hvad så skal Thorup have kredit for den turnaround der har været på banen og det ville være mildest talt chokerende hvis han ikke bliver forlænget.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

ben2han

Indlæg af ben2han »

mousebreaker skrev:
28. dec 2017, 13:56
Jeg er ikke i tvivl om at Thorup får forlænget medmindre han forlanger et ublu beløb eller for lang termin. For første gang siden han blev rygtet til FCM går jeg ikke grædende i seng over at have ham som cheftræner. Den kyniske side af mig er dog ikke overbevist om at skiftet af formation som skabte den endelige forløsning var udslag af genialitet, men muligvis er et eksempel på at blinde høns også finder korn. 2,5 år er lang tid at gå i blinde. Uanset hvad så skal Thorup have kredit for den turnaround der har været på banen og det ville være mildest talt chokerende hvis han ikke bliver forlænget.
Du rammer noget rigtigt der, omstilling til 3-4-3 sagde truppen gav ny energi, modsat kan man sige, at Thorup havde tappet energien ud af truppen, og det kan jo ske igen, og formår han at genskabe energien igen ?

974

Indlæg af 974 »

Jeg er slet, slet ikke enig i at energien har været tappet og at det skulle have noget med Thorup at gøre!
Jeg ser derimod at det har taget noget tid at få skiftet de spillere ind, som har givet truppen den rette sammensætning, som vi lukrerer på i øjeblikket

At man tilførte truppen en Marc Dal Hende og en Janus Drachmann tror jeg har haft en enorm betydning, som langsomt men sikkert har ført holdet hen til nuværende position
Samtidigt er visse andre unge spillere modnet og blusset op - Rilwan, NK, Onuacho, Duelund

Derudover er vi drønheldige at vi får tilknyttet Sørloth - hvilken stjerne han er blevet :-)

Thorup er lige så den træner der har lavet flest point pr kamp - all time!
og den træner der har skaffet os de absolut bedste resultater i Europa - (noget som Klubben jo har arbejdet hen imod gennem årene, og som jo er blevet til en virkelighed efter Benham er trådt til)

Tilføjelse:
Vil da også gerne lige linke til Helårs-stillingen, hvor vi har 1,94 point i snit og ligger nr 1
https://www.superstats.dk/stilling/helaars
Senest rettet af 974 28. dec 2017, 18:52, rettet i alt 1 gang.

Cortez

Indlæg af Cortez »

Vi har jo så heller aldrig haft en bedre og bredere trup!

Kredit for hvordan det går lige nu, men jeg har altså heller ikke glemt den forudgående tid, hvor rigtig, rigtig mange ting stod i stampe. Så jeg forstår godt, hvis ledelsen ikke er 100% sikker her. Men de skal eddermame have et godt alternativ for ikke alligevel at forlænge med Thorup,

/Cortez

974

Indlæg af 974 »

Se iøvrigt helårsstillingen ovenfor

Og hvis vi leger lidt videre med superstats, så kan vi se at:

Thorup all-time har et snit på 1,78 (som beskrevet det højeste i FCM)
Efter den første sæson var vi 24 point efter flagskibet FCK, hvis man kigger på tiden fra Thorup startede og frem til nu
https://www.superstats.dk/stilling/fra- ... 017%2F2018

går man en sæson længere frem har vi halet 12 point ind på dem
https://www.superstats.dk/stilling/fra- ... 017%2F2018

Og behøver jeg så at nævne at vi pt. er 18 point foran FCK :-)

Min pointe er at jeg synes at vi på en masse parametre med den samlede trup, og trænerstab igennem de sidste år har ændret os markant fra at være godt med til i hvert fald lige nu at være toppen af poppen!
Jeg tror at det hele går sådan nogenlunde efter planen :-)
Om det skal være med Thorup som træner fremover skal jeg være usagt, men som jeg altid har sagt, så er det for mig FCM som helhed der betyder alt!
Sådan har det været siden 1999, og sådan bliver det også fremover :-)

Men jeg synes at Thorup fortjener at være med i den samlede ligning at vores succes pt.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Jeg hader de der sammenligner med tidligere trænere. Forudsætningerne har været helt forskellige fra træner til træner. Mig bekendt har kun een træner i FCMs historie overtaget et mesterhold og haft et økonomisk sikret bagland. For mig er 1,78 point i snit på det grundlag dybt skuffende. Der har ikke været een sæson undrr Thorup hvor nogen har kunnet være tilfreds med at ligge under 1,8 i snit. Det hører også med at den nuværende sæsons 19 kampe må trække gevaldigt op på snittet. Thorup har i to år ikke lavet andet end resultater der har været til at tudbrøle over med undtagelse af mere eller mindre svineheldige resultater i Europa. Det er dog historie og kan Thorup fortsætte den stime de har nu og skaffe et mesterskab så er han et godt stykke på vej til tilgivelse
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"

974

Indlæg af 974 »

Forudsætningerne for de forskellige trænere hos os er med ret stor sandsynlighed ligeværdig med alle de andre klubber i Danmarks!

Der har reelt set gennem mange år været tale om samme økonomiske muligheder og evner; det være sig salg og køb af spillere, TV-penge og andre markedsvilkår
Så jeg synes sagtens at man kan tillade sig at drage paralleller til andre trænere - også dem der ikke har været hos os

Sidste år (2016) var rigtigt nok ikke noget vildt samlet set, men det lykkedes os dog trods alt at score hele 70 mål på 37 kampe (FCK 78 og BIF 59) i en sæson hvor FCK fejede al modstand til side!
I 2017 har vi dog på 34 kampe et samlet snit på næsten 2 pr kamp, hvilket vel er acceptabelt?
Samtidig med at vi har formået at blive ved med at score mange mål - endda flere med 76 mål på de 34 kampe

Dét at vi har kunnet formå at spille attraktivt i form af mange scorede mål, samt det faktum at vi eks. de sidste 28 hjemmekampe (dem fra de sidste 2 sæsoner) KUN har tabt ialt 4 kampe, gør i min optik at jeg tror at ledelsen og Benham er yderst tilfredse med det holdet har opnået i årene med Thorup..
Og så er der alle de faktorer som vi jo ikke helt kender til - Benhams eget statistiksystem, samt den daglige følelse af hvordan det går med truppen ( her har vi dog hørt Steinlein udtale sig om at han har mærket en fin stemning i truppen generelt)

Jeg synes at for mange har været ramt af en "Thorup-raus" hype der var ude af proportioner, og det glæder mig da at meget af det heldigvis er vendt igen :-)

Og lad mig igen pointere, at hvis ledelsen og Benham beslutter at nu skal vi have en ny træner, eller have en manager whatever, så kommer jeg også til at bakke op om dette!

Vil dog mene at som det er nu og her ville det være mærkeligt, hvis man ikke bakkede om om Thorup, og gav ham en fin forlængelse!
Vi ved jo godt at en kontrakt med en træner kan man jo altid komme ud af igen :-)

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Jeg ved ikke hvor mange medaljer og CL deltagelser der bliver uddelt per kalenderår i dansk fodbold. Sidst jeg tjekkede var det cirka nul.
Under Thorup har vi de to første langmodige sæsoner nettet lidet flatterende 1,64 point i snit, på trods af at han overtog et mesterhold og at spillerne har kunnet få en madpakke der ikke er høstet i Bilka's affaldscontainere. Javel, ikke alle transfervinduer har været lige glorværdige, men jeg vil fastholde at materialet har været til langt mere end det opnåede og jeg har alle dage ønsket Thorup hen hvor peberet gror. Ret skal dog være ret, nu har han endelig fundet noget der virker og endda virker bedre end nogen bør kunne forvente. Så ville det da være ret tåbeligt at skifte manden ud. 2,32 point i snit i 19 kampe kan der nemt gå mange år før vi ser i FCM igen.

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

974 skrev:
28. dec 2017, 21:10
Forudsætningerne for de forskellige trænere hos os er med ret stor sandsynlighed ligeværdig med alle de andre klubber i Danmarks!

Der har reelt set gennem mange år været tale om samme økonomiske muligheder og evner; det være sig salg og køb af spillere, TV-penge og andre markedsvilkår

Så jeg synes sagtens at man kan tillade sig at drage paralleller til andre trænere - også dem der ikke har været hos os

Sidste år (2016) var rigtigt nok ikke noget vildt samlet set, men det lykkedes os dog trods alt at score hele 70 mål på 37 kampe (FCK 78 og BIF 59) i en sæson hvor FCK fejede al modstand til side!
I 2017 har vi dog på 34 kampe et samlet snit på næsten 2 pr kamp, hvilket vel er acceptabelt?
Samtidig med at vi har formået at blive ved med at score mange mål - endda flere med 76 mål på de 34 kampe

Dét at vi har kunnet formå at spille attraktivt i form af mange scorede mål, samt det faktum at vi eks. de sidste 28 hjemmekampe (dem fra de sidste 2 sæsoner) KUN har tabt ialt 4 kampe, gør i min optik at jeg tror at ledelsen og Benham er yderst tilfredse med det holdet har opnået i årene med Thorup..
Og så er der alle de faktorer som vi jo ikke helt kender til - Benhams eget statistiksystem, samt den daglige følelse af hvordan det går med truppen ( her har vi dog hørt Steinlein udtale sig om at han har mærket en fin stemning i truppen generelt)

Jeg synes at for mange har været ramt af en "Thorup-raus" hype der var ude af proportioner, og det glæder mig da at meget af det heldigvis er vendt igen :-)

Og lad mig igen pointere, at hvis ledelsen og Benham beslutter at nu skal vi have en ny træner, eller have en manager whatever, så kommer jeg også til at bakke op om dette!

Vil dog mene at som det er nu og her ville det være mærkeligt, hvis man ikke bakkede om om Thorup, og gav ham en fin forlængelse!
Vi ved jo godt at en kontrakt med en træner kan man jo altid komme ud af igen :-)
Det er lodret forkert, at mulighederne er de samme i f.eks. FCK, FCM og FCN. Det skyldes en række faktorer, den mest væsentlige er forskellen i økonomi. Det tætteste vi kommer på en naturlov i fodbold er, at penge over tid giver succes og mange penge giver mere succes. Af samme årsag skal trænere med forskeligartede økonomiske forudsætninger vurderes forskelligt. - Det betyder ikke, at en træner med relativ stor succes med et lille budget kan klare sig godt med et stort.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Stoffer skrev:
29. dec 2017, 10:01
Det er lodret forkert, at mulighederne er de samme i f.eks. FCK, FCM og FCN. Det skyldes en række faktorer, den mest væsentlige er forskellen i økonomi. Det tætteste vi kommer på en naturlov i fodbold er, at penge over tid giver succes og mange penge giver mere succes. Af samme årsag skal trænere med forskeligartede økonomiske forudsætninger vurderes forskelligt. - Det betyder ikke, at en træner med relativ stor succes med et lille budget kan klare sig godt med et stort.
Jeg er helt enig. Lige med undtagelse af det fremhævede hvor alle der bor på Århus egnen dog kunne finde i hvert fald ét tilfælde hvor det ikke helt stemmer :lol:

974

Indlæg af 974 »

Stoffer skrev:
29. dec 2017, 10:01
974 skrev:
28. dec 2017, 21:10

Jeg tænkte nok at den ikke ville blive forstået efter hensigten, så det var nok lidt dårligt formuleret :-)

Jeg mener at klubberne igennem mange af de senere år hver for sig har haft nogenlunde de samme vilkår, som de hele tiden har haft

Jeg er helt med på at en klub med større økonomi generelt vil klare sig bedre end en med lille økonomi, men jeg mener ikke at der er ret mange klubber, hvor der har været større udsving, som har kunnet betyde noget for deres forudsætninger..
Den markedsøkonomi som klubberne har skullet slås om er steget gevaldigt i Danmark, og især er der jo kommet flere penge ind via TV
Men det er jo proportionelt i forhold til resultaterne, og iøvrigt også andres landes stigende indtægter

Derfor mener jeg godt at man kan sammenligne træneres resultater med hinanden
I det her tilfælde snakker vi primært om FCM´s trænere igennem tiderne!
Min pointe er at der også eks. under en anden af vores succestrænere blev købt spillere ind af en vis kaliber, sammenlignet med hvad eks. andre klubber kunne formå

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

974 skrev:
29. dec 2017, 12:10
Jeg tænkte nok at den ikke ville blive forstået efter hensigten, så det var nok lidt dårligt formuleret :-)

Jeg mener at klubberne igennem mange af de senere år hver for sig har haft nogenlunde de samme vilkår, som de hele tiden har haft

Jeg er helt med på at en klub med større økonomi generelt vil klare sig bedre end en med lille økonomi, men jeg mener ikke at der er ret mange klubber, hvor der har været større udsving, som har kunnet betyde noget for deres forudsætninger..
Den markedsøkonomi som klubberne har skullet slås om er steget gevaldigt i Danmark, og især er der jo kommet flere penge ind via TV
Men det er jo proportionelt i forhold til resultaterne, og iøvrigt også andres landes stigende indtægter

Derfor mener jeg godt at man kan sammenligne træneres resultater med hinanden
I det her tilfælde snakker vi primært om FCM´s trænere igennem tiderne!
Min pointe er at der også eks. under en anden af vores succestrænere blev købt spillere ind af en vis kaliber, sammenlignet med hvad eks. andre klubber kunne formå
Jeg beklager, at jeg ikke var snu nok til at fange din mening.

Jeg er dog også uenig i, at de danske klubber over senere år har haft lig forholdsmæssige forudsætninger. Brøndby har fx. med den nye strategi strammet bæltet ind, men nok om det.

Ved tilfældet FCM er økonomien dels vokset - også mere end forholdsmæssigt vil jeg påstå, men det kan jeg ikke understøtte. Vigtigere er det dog, at Thorup i højere grad end nogen anden FCM træner har haft ro, herunder på det økonomiske. Det gør alverden til forskel, at der ikke bare er flere penge, men at man også ved, at investeringsniveauet er sikret år efter år.

Jeg fandt i øvrigt denne: http://www.independent.co.uk/sport/foot ... 44586.html , som jeg synes er interessant uanset, hvordan man anskuer Thorup og fremtiden efter ham.

974

Indlæg af 974 »

mousebreaker skrev:
29. dec 2017, 09:43
Jeg ved ikke hvor mange medaljer og CL deltagelser der bliver uddelt per kalenderår i dansk fodbold. Sidst jeg tjekkede var det cirka nul.
Under Thorup har vi de to første langmodige sæsoner nettet lidet flatterende 1,64 point i snit, på trods af at han overtog et mesterhold og at spillerne har kunnet få en madpakke der ikke er høstet i Bilka's affaldscontainere. Javel, ikke alle transfervinduer har været lige glorværdige, men jeg vil fastholde at materialet har været til langt mere end det opnåede og jeg har alle dage ønsket Thorup hen hvor peberet gror. Ret skal dog være ret, nu har han endelig fundet noget der virker og endda virker bedre end nogen bør kunne forvente. Så ville det da være ret tåbeligt at skifte manden ud. 2,32 point i snit i 19 kampe kan der nemt gå mange år før vi ser i FCM igen.
Jeg siger bare at FCM samlet set HELE det sidste år har haft en opadgående kurve rent pointmæssigt, hvilket vel skyldes en vis fremgang :-)

I Glens 4 år opnåede vi først en 3. plads, siden en 6. plads.... og så en ny 3. plads - inden vi endeligt vandt mesterskabet
I Thorup hedder det jo så en 3. plads, en 4. plads, og så ligger vil vel pt. til igen minimum at få medaljer
https://www.superstats.dk/hold/alltime?id=5

Nogen vil sikkert hævde at vi tidligere har spillet med rigtigt mange yngre spillere, og det i sig selv er flot
Og det er det også, men se hvordan det trods alt også går eks. FCN når de gør det
At spille med nogle af de bedste unge spillere kan altså i et land som Danmark godt vise sig at være nok - især når FCK er i den cyklus, hvor de er i en lidt dårligere forfatning :-)
Vi har også de senere år spillet med mange unge spillere - vi glemmer det måske fordi de generelt er pissegode :-)

Låst