EL Q1/1: FC Midtjylland vs. Derry City FC

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Philipjensen

Re: EL Q1/1: FC Midtjylland vs. Derry City FC

Indlæg af Philipjensen »

Arff skrev:
1. jul 2017, 20:10
Acebone skrev:
1. jul 2017, 14:30
Jeg tror ikke, du forstår min pointe. Folk der ikke kender den avishistorie hører jo bare sangen for det, den umiddelbart er: Nedgørelse af bøsser. Og det synes jeg ikke hører nogen steder hjemme. Mon ikke der findes en del homoseksuelle FCM-fans også. Jeg kan godt forstå, hvis de bliver trætte af at høre den sang.
Helt generelt er det sygeligt, hvad der tolkes som diskriminerende. Det er racisme at kalde en mulat/mørk/sort for abe. I min verden er det ikke værre end at kalde en bleg fyr som mig det. Er det racisme at kalde mig for "skinke-fyr" eller kartoffel fordi jeg er hvid? Man skal passe på med at gøre tingene til mere end de reelt set er (ikke henvendt til dig Acebone, blot en generalisering). Personligt er jeg ligeglad med om folk er røde, sorte, hvide eller gule, så længe de er rare mennesker - det samme gælder for seksualitet :-)

Jeg tror på, at vi som samfund er kommet ud over problemer med racisme og sexisme. Den eneste sviner jeg ser i sangen er, at sige at alle homoseksuelle er fra Viborg ;-)
Her tror jeg du tager ualmindeligt fejl Arff.

Jeg vil gerne fortælle historien om hvordan jeg blev FCM fan i første omgang. Jeg var nitten var flyttet til Aarhus det var 2006 og jeg havde en sort kæreste. Vi havde været i teateret og da vi kom ud blev vi overfaldet af en white-pridefan fra AGF. Han gik over og spurgte mig om jeg var "bøss' eller hva?" Hvor til jeg svarede, at jeg gik sammen med min kæreste. Derefter fik jeg et knæ i ansigtet en knytnæve og beskeden om at jeg var en "abeelsker". Jeg havde halvt om halvt holdt med AGF indtil den dag. Det ændrede sig fra den dag af. Herefter holdt jeg kun med FCM.

Jeg dømte AGF på hvor dumme deres fans var. Hvis jeg var homoseksuel og kom på stadion til en kamp hvor folk sang "alle fra Viborg er bøsser" tror jeg at jeg ville genoverveje hvad det var for et selskab jeg var i. Vi er ikke over problemer med racisme og homofobi i fodbold. Problemerne er muligvis mindre, men der skal stadig gøres en indsats for at forbedre båndene mellem fodbolden og de minoriteter der tidligere har været forhadt af fans af denne sport.
Bare min historie og holdning.

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Acebone »

Arff skrev:
Helt generelt er det sygeligt, hvad der tolkes som diskriminerende. Det er racisme at kalde en mulat/mørk/sort for abe. I min verden er det ikke værre end at kalde en bleg fyr som mig det. Er det racisme at kalde mig for "skinke-fyr" eller kartoffel fordi jeg er hvid? Man skal passe på med at gøre tingene til mere end de reelt set er (ikke henvendt til dig Acebone, blot en generalisering). Personligt er jeg ligeglad med om folk er røde, sorte, hvide eller gule, så længe de er rare mennesker - det samme gælder for seksualitet :-)

Jeg tror på, at vi som samfund er kommet ud over problemer med racisme og sexisme. Den eneste sviner jeg ser i sangen er, at sige at alle homoseksuelle er fra Viborg ;-)
Arff, jeg er også ret sikker på, at du er en god fyr. Dine indlæg herinde bærer tydeligvis præg af, at der er lys i pæren.

Desværre er det ikke alle, der er lige så oplyste og tolerante som du. Vi er ikke som samfund kommet ud over racisme og sexisme. Og særligt den mandlige fodboldkultur har et kæmpe problem med homoseksualitet (læs f.eks. Thomas Hitzlspergers historie). Der findes desværre endnu alt for mange derude, som diskriminerer, truer eller generelt er ubehagelige over for folk, der er anderledes end dem selv. Blot fordi de er anderledes. Det være sig i form af køn, seksualitet, hudfarve, politisk orientering osv.

Fodbolden burde samle alle FCM-fans på tribunen. Når "bøsse" bliver brugt som en hån i en fællessang mod ærkerivalen, så skubber det homoseksuelle i egne rækker ud af fællesskabet. "Bøsse" må nødvendigvis være nedsættende, siden man synger det mod ærkerivalen. Ergo synger man reelt, at bøsser er noget skidt. Så kan jeg sgu godt forstå, hvis man som homoseksuel føler sig uvelkommen på stadion.

Cortez

Indlæg af Cortez »

Acebone skrev:
2. jul 2017, 02:37
Arff skrev:

Arff, jeg er også ret sikker på, at du er en god fyr. Dine indlæg herinde bærer tydeligvis præg af, at der er lys i pæren.

Desværre er det ikke alle, der er lige så oplyste og tolerante som du. Vi er ikke som samfund kommet ud over racisme og sexisme. Og særligt den mandlige fodboldkultur har et kæmpe problem med homoseksualitet (læs f.eks. Thomas Hitzlspergers historie). Der findes desværre endnu alt for mange derude, som diskriminerer, truer eller generelt er ubehagelige over for folk, der er anderledes end dem selv. Blot fordi de er anderledes. Det være sig i form af køn, seksualitet, hudfarve, politisk orientering osv.

Fodbolden burde samle alle FCM-fans på tribunen. Når "bøsse" bliver brugt som en hån i en fællessang mod ærkerivalen, så skubber det homoseksuelle i egne rækker ud af fællesskabet. "Bøsse" må nødvendigvis være nedsættende, siden man synger det mod ærkerivalen. Ergo synger man reelt, at bøsser er noget skidt. Så kan jeg sgu godt forstå, hvis man som homoseksuel føler sig uvelkommen på stadion.
Amen, Acebone. Man skal godt nok ikke lede ret længe på diverse debatfora førend intolerancen, fremmedhadet og selvutilstrækkeligheden springer frem.

Og tak til philipjensen for at dele en personlig historie omkring konsekvenserne ved at repræsentere sin klub på en overordentlig uhensigtsmæssig måde.

/Cortez

Brugeravatar
Arff
Kontakt:

Indlæg af Arff »

Acebone skrev:
2. jul 2017, 02:37
Arff skrev:

Først og fremmest vil jeg også sige tak til Philip for at dele sin ærgerlige, og ærlige historie - jeg håber, at du trods alt, er blevet stærkere af det :-)

Det her viser også meget godt, hvor stor forskel der er i opfattelsen af forskellige ords betydning. Ja, en "bøsse" er en "bøsse", men jeg synes ikke det er et nedladende ord, da der i min verden intet er galt med at være homoseksuel (desværre gælder dette ikke for alle). Derfor er det for mig ikke et nedladende og negativt ord, selvom det i sangen bliver brugt sådan :-) Jeg er også ret sikker på, at de gutter der står og råber ikke har noget imod "bøsser". Ideelt set findes disse sange ikke, men sangen er nærmere et bevis på den manglende kreativitet, og ikke et statement mod homoseksuelle.

Der findes desværre endnu alt for mange derude, som diskriminerer, truer eller generelt er ubehagelige over for folk, der er anderledes end dem selv. Blot fordi de er anderledes. Det være sig i form af køn, seksualitet, hudfarve, politisk orientering osv.

Helt enig, Acebone. Jeg er desværre også af den overbevisning, at dette skyldes en blanding mellem ignorance, uvidenhed og normer - hvis du ikke er som mig, så er du forkert, og derfor har jeg ret til at behandle dig skidt. Der mangler foregangsmænd, altså folk som går forrest og står ved deres seksualitet og positive holdning. Det er primitive mennesker, som man af og til giver for meget magt ved at tage ekstra hensyn pga. deres holdninger og overbevisninger.

Når det så er sagt, så vil jeg skynde mig at sige, jeg godt kan forstå dine pointer. Jeg kan på baggrund af dit indlæg også godt forstå, hvis nogle føler sig stødt, og det er selvsagt et problem - ikke blot et problem i FCM og på vores tribune, men generelt i det danske samfund. Det er naturligvis noget man skal have i baghovedet, og noget Black Wolves og det uofficielle måske skal tage en snak om. Helt generelt, så forstår jeg ikke, hvorfor sådan en sang pludseligt starter i en EL kval kamp mod en flok irere.
Vi kan tabe, men aldrig besejres

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Jeg har sagt det før, og jeg siger det gerne igen: den sang er pinlig.
Det kan godt være, at en spansk avis for 17 år siden lavede en sjov artikel baseret på forkerte informationer. Men det retfærdiggør jo ingenting. Hvis avisen nu havde skrevet, at alle fra Viborg var venstrehåndede eller kommunister, ville man så stå 17 år senere og synge om det? Nej, vel. Den eneste grund til at man synger om det, er fordi man forbinder det at være bøsse med noget negativt. Et skældsord. Noget man kan kalde andre, når man vil svine dem til. Det er det, der er årsagen til at sangen synges, og derfor er det diskriminerende, homofoboisk og fordummende. Så kan man forsøge nok så meget at sige, at det er fordi det stod i en avis for 17 år siden. Det holder ikke.

Jeg synes det er tåkrummende, når den sang synges. Jeg synes det er pinligt for os som fangruppe, at det ofte er en af de sange, hvor flest synger med. Måske skyldes det, at man her virkelig rammer den laveste fællesnævner, med ord alle forstår. Lidt hygge-diskrimination med gutterne.

Det der kan undre mig, er at vi nu i løbet af de sidste 18 år stort set har udraderet VFF. Vi har distanceret dem økonomisk, sportsligt og kommercielt i en grad som ingen drømte om, for 18 år siden. Vi har reduceret dem til en ligegyldig parentes i topfodbold, som er så fucking useless, at de ikke engang kan slå Helsingør og bevare SL-status. På trods af vores markante overlegenhed på alle væsentlige parametre, så er det mest fantasifulde vi kan finde på, når vi skal svine dem, at de er bøsser. Det er satme en falliterklæring. Kan vi ikke gøre det bare en smule bedre og hæve niveauet lidt? Det burde være muligt, og nu hvor der mindst går en sæson inden vi skal møde dem igen, så kunne vi måske bruge tiden til at forberede noget bedre. Eksempelvis var tifoen vi lavede i Viborg ifm deres jubilæum jo fed, fordi den stak kniven ind, der hvor det gjorde ondt: at vi er overlegne.

Den eneste gode ting jeg kan se ved VFFs nedrykning er, at vi så forhåbentlig bliver fri for at høre på den sang.

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Kent skrev:
2. jul 2017, 14:58
Det der kan undre mig, er at vi nu i løbet af de sidste 18 år stort set har udraderet VFF. Vi har distanceret dem økonomisk, sportsligt og kommercielt i en grad som ingen drømte om, for 18 år siden. Vi har reduceret dem til en ligegyldig parentes i topfodbold, som er så fucking useless, at de ikke engang kan slå Helsingør og bevare SL-status. På trods af vores markante overlegenhed på alle væsentlige parametre, så er det mest fantasifulde vi kan finde på, når vi skal svine dem, at de er bøsser. Det er satme en falliterklæring. Kan vi ikke gøre det bare en smule bedre og hæve niveauet lidt? Det burde være muligt, og nu hvor der mindst går en sæson inden vi skal møde dem igen, så kunne vi måske bruge tiden til at forberede noget bedre. Eksempelvis var tifoen vi lavede i Viborg ifm deres jubilæum jo fed, fordi den stak kniven ind, der hvor det gjorde ondt: at vi er overlegne.

Den eneste gode ting jeg kan se ved VFFs nedrykning er, at vi så forhåbentlig bliver fri for at høre på den sang.
AMEN! Godt skrevet Kent. Vi har udraderet VFF og den sang er simpelthen bare grov. Lad os begrave den (sammen med VFF ;-) )

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

BMBrandt skrev:
20. jun 2017, 22:26
1-0 ved halvleg. Paul på hjørne, taget af Polle.
FT: 2-0 VDV. 3-0 Paul. 4-0 Mabil.

1 rødt kort til irerne i 2. Halvleg
Navnegalleriet passer ikke helt,
men den uretfærdige dommer vurdere dog stadig det er den forudsigelse der kommer tættest på hvad der virkelig skete.

Tillykke, du har vundet en sammel-selv snemand og 1 point i den samlede stilling. :)

THenry

Indlæg af THenry »

Kent skrev:
2. jul 2017, 14:58
Jeg har sagt det før, og jeg siger det gerne igen: den sang er pinlig.
Det kan godt være, at en spansk avis for 17 år siden lavede en sjov artikel baseret på forkerte informationer. Men det retfærdiggør jo ingenting. Hvis avisen nu havde skrevet, at alle fra Viborg var venstrehåndede eller kommunister, ville man så stå 17 år senere og synge om det? Nej, vel. Den eneste grund til at man synger om det, er fordi man forbinder det at være bøsse med noget negativt. Et skældsord. Noget man kan kalde andre, når man vil svine dem til. Det er det, der er årsagen til at sangen synges, og derfor er det diskriminerende, homofoboisk og fordummende. Så kan man forsøge nok så meget at sige, at det er fordi det stod i en avis for 17 år siden. Det holder ikke.

Jeg synes det er tåkrummende, når den sang synges. Jeg synes det er pinligt for os som fangruppe, at det ofte er en af de sange, hvor flest synger med. Måske skyldes det, at man her virkelig rammer den laveste fællesnævner, med ord alle forstår. Lidt hygge-diskrimination med gutterne.

Tråden er vist allerede på afveje, men ellers vil jeg lige give den et ekstra twist (Vi har slet ingen sangtråde vel?) med et første bud på en hjemmekomponeret Viborg Chant, som I kan kommentere på, blive inspireret af, bygge videre på, finde en fed melodi til m.v. Om ikke andet, så er ballet åbnet for en lille "velkomstsang" til VFF, når de engang er tilbage i landets sjoveste selskab. Here we go:

Viborg tiden atter går
Uden I triumfer får
Selv Helsingør jer slår
Som Lupus krokodiller flår
Hvad kan I Vibår
VFF stadig intet formår
Midtjyllands Stolthed I aldrig når

Hvad kan I Vibår
VFF stadig intet formår

Brugeravatar
Arff
Kontakt:

Indlæg af Arff »

THenry skrev: Tråden er vist allerede på afveje, men ellers vil jeg lige give den et ekstra twist (Vi har slet ingen sangtråde vel?) med et første bud på en hjemmekomponeret Viborg Chant, som I kan kommentere på, blive inspireret af, bygge videre på, finde en fed melodi til m.v. Om ikke andet, så er ballet åbnet for en lille "velkomstsang" til VFF, når de engang er tilbage i landets sjoveste selskab. Here we go:

Viborg tiden atter går
Uden I triumfer får
Selv Helsingør jer slår
Hvad kan I Vibår
VFF stadig intet formår

Hvad kan I Vibår
VFF stadig intet formår
Hjælp gerne med en melodi [emoji1]

Sent from my iPhone using Tapatalk
Vi kan tabe, men aldrig besejres

Benzo

Indlæg af Benzo »

Med lidt fintuning, tror jeg "Jeg en gård mig bygge vil" kunne bruges som melodi.

THenry

Indlæg af THenry »

Arff skrev:
3. jul 2017, 18:11
THenry skrev: Tråden er vist allerede på afveje, men ellers vil jeg lige give den et ekstra twist (Vi har slet ingen sangtråde vel?) med et første bud på en hjemmekomponeret Viborg Chant, som I kan kommentere på, blive inspireret af, bygge videre på, finde en fed melodi til m.v. Om ikke andet, så er ballet åbnet for en lille "velkomstsang" til VFF, når de engang er tilbage i landets sjoveste selskab. Here we go:

Viborg tiden atter går
Uden I triumfer får
Selv Helsingør jer slår
Hvad kan I Vibår
VFF stadig intet formår

Hvad kan I Vibår
VFF stadig intet formår
Hjælp gerne med en melodi [emoji1]

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg søger selv hjælp til en god melodi. Jeg er meget lidt musikalsk (så nogen kan sikkert hjælpe), og kan i virkeligheden kun fortælle, hvilken melodi Paul Onuachos sang er lavet på. Alle de andre sange, vi har, er bare noget jeg ganske uvidende synger med på ;)

Så alt fintuning og forslag til melodi er kærkommen.

pdole

Indlæg af pdole »

Haha, "Jeg en gård mig bygge vil" med sådan en fræk melodi skal der nok komme gang i lægterne. Det er ikke tante Olgas 80 års fødselsdag :lol:

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

pdole skrev:
3. jul 2017, 22:48
Haha, "Jeg en gård mig bygge vil" med sådan en fræk melodi skal der nok komme gang i lægterne. Det er ikke tante Olgas 80 års fødselsdag :lol:
Det er noget sjovt noget det der med fodbold-melodier.

Tror man skal passe på med at kategoriser en melodi for at være helt ude.
Jeg ville i hvert fald ikke have gættet at en Pippi Langstrømpe sang, fungerer så godt som den gør.

Normalt vil jeg betegne mig selv som værende ok musikalsk, men derfra og så til at vurdere på en stemningstribune, det blik har jeg nok ikke,
men skal selvfølgelig være simpelt og meget gerne på en melodi folk kender.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Måske er det en ide, at holde fast i simpelheden i det nuværende. En af grundene til, at mange synger med, er nok også, at det kun er 5 ord man skal huske. Jo længere og jo mere komplekse sange, jo færre kommer med.
Så for min skyld kunne man sagtens holde fast i grundstrukturen og synge "Alle fra Viborg er..." eller "Ingen fra Viborg er.." hvis man så bare kunne finde noget mindre selvudstillende end bøsse at afslutte med...
Jeg har ikke lige den gyldne løsning selv, men mon ikke der kan findes på noget i løbet af det næste år.

admin 3

Indlæg af admin 3 »

Kent skrev:
3. jul 2017, 23:00
Måske er det en ide, at holde fast i simpelheden i det nuværende. En af grundene til, at mange synger med, er nok også, at det kun er 5 ord man skal huske. Jo længere og jo mere komplekse sange, jo færre kommer med.
Så for min skyld kunne man sagtens holde fast i grundstrukturen og synge "Alle fra Viborg er..." eller "Ingen fra Viborg er.." hvis man så bare kunne finde noget mindre selvudstillende end bøsse at afslutte med...
Jeg har ikke lige den gyldne løsning selv, men mon ikke der kan findes på noget i løbet af det næste år.

Har absolut ingen talent på dette område, men hvad med "ingen fra Viborg er winners.

Personlig holdning

Besvar