Den daglige træning

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Densestar7430

Re: Den daglige træning

Indlæg af Densestar7430 »

God læsning Arff. Tak! ;)

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

Arff skrev:
16. feb 2017, 21:09
Fik mig lige en lille snak med Jess ved dagens træning, hvor vi bla. kom rundt om Paul, Bruninho, de tre nye, træningskulturen og kultur generelt, og selvfølgelig træningslejren.

Han fortalte, at Bruninho ser fremragende ud - gode relationer med holdkammeraterne, hurtig på fødderne, god fysisk og rigtig fin speed - de har store forventninger til ham i foråret, og tror virkelig på at han kan komme ind og gøre en forskel for holdet, som han jf. Jess skulle brænde for at gøre. Han fortalte også, at Bruninho (som en af få) havde deltaget i samtlige træninger i Dubai, og spillet hhv. 30 og 45 minutter i de to træningskampe.

Om de tre nye, havde han kun gode ting at sige, specielt ift. kulturen og humøret i selve truppen. Han snakkede bla. om at de alle tre var med på sjov og ballade, og at de alle tre brænder helt vildt for at slå igennem i FCM, og gøre en forskel for klubben - både på og udenfor banen. Han fortalte, at særligt Marc Dal Hende og Drachmann var med på fis og ballade, og at det allerede har smittet af på den resterende del af truppen. Videre sagde han, at de alle tre bidrager med en fantastisk træningskultur, som i dag betød at Drachmann (og nogle af vores "gamle") stod på banen og legede i 15-20 minutter efter træningen. Tidligere stod de fleste spillere og øvede indlæg, frispark eller lavede sjove konkurrencer efter træningen, men siden sidste vinter er det blevet mindre og mindre, så der lader det også til, at de allerede har haft en positiv indflydelse.

Om træningslejren sagde han, at det havde været rigtig godt - gode forhold, gode baner, og rigtig gode træninger, med høj intensitet. Han fortalte, at det primære fokus havde været på offensiven - hvordan kommer vi til chancer mod hold der står lavt, hvordan skaber vi overtal, hvordan kommer vi frem til gode indlægs positioner - relationerne spillerne imellem og presspillet - hvornår starter vi presset, hvordan presser vi, hvem lukker hvilke huller osv. Han fortalte også lidt om nogle taktiske ændringer, som jeg selvfølgelig ikke kan komme ind på her.

Han fortalte at de alle glæder sig til lørdag, og selvfølgelig søndag, hvor Viborg skal klaskes.

Både Drachmann og Kroon deltog i dagens træning, mens Dal Hende lavede øvelser med fyssen, ligesom Kaan. Halsti og Drachmann trænede fuldt med den første halvdel, og gik derefter over til nogle individuelle fysiske øvelser med fysserne.
Mange tak for det skriv.

Særligt det markerede vil jeg have øje på i foråret. Det er afgørende, at vi ser en forbedring.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Der skulle have været fodboldgolf
hvor Mikkel Andersen vandt sammen med VdV.

Sjovt set i det lys, at Andersen ikke skulle være så god med fødderne. :roll:

CasperBW

Indlæg af CasperBW »

Steffen am skrev:
26. apr 2017, 22:55

Du skal ikke kunne tæmme en bold eller parke til en trillende bold i fodboldgolf. Synes det er tydeligt set over de sidste par kampe, at Dahlin er bedre på bolden, særligt i pressede situationer.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

CasperBW skrev:
27. apr 2017, 09:12
Steffen am skrev:
26. apr 2017, 22:55

Du skal ikke kunne tæmme en bold eller parke til en trillende bold i fodboldgolf. Synes det er tydeligt set over de sidste par kampe, at Dahlin er bedre på bolden, særligt i pressede situationer.
I kampene handler der jo også om beslutningstagning. Om man skal spille kort eller langt. Om man kan finde en åben spiller. At Mikkel vinder i fodboldgolf, er lige så relevant for denne diskussion, som hvorvidt han har gule eller røde støvler på.

Flodisar
Geografisk sted: Eslöv, Sverige

Indlæg af Flodisar »

Ett par frågor till er som brukar titta på träningar:
Hur långt i förväg brukar träningsschemat komma upp? Kommer över till er nästa vecka och vill se om jag kan planera in att titta på en träning.

Jag såg också att en träning nyligen var stängd. Är det vanligt med stängd träning? Brukar det i så fall meddelas långt i förväg?
Skriver "Halstihörnan" för MFF:s fansida Himmelriket http://www.svenskafans.com/fotboll/mff - en serie texter där jag följer Markus Halstis karriär. Följde därför FC Midtjylland i 2år.

Brugeravatar
Arff
Kontakt:

Indlæg af Arff »

Beklager, at jeg ikke har meldt ind i længe, der har bare ikke været så meget at tilføje.

Som jeg har skrevet i en anden tråd, så har jeg set alle tre træninger indtil videre i opstarten, og vil derfor komme med en "kort" skriv om mine observationer, analyser og tanker. I er selvfølelig velkommen til at komme med spørgsmål, for jeg har utvivlsomt glemt det halve ;-)

Store dele af truppen mødte ind i torsdag, hvor alle spillerne var igennem den gode gamle biptest - jeg har ikke rigtigt kunne få så meget information om det, udover at de fleste spillere klarede den rigtig fint. Fredag og lørdag var der træning på græsset, hvor der var hhv. 12 og 13 markspillere, plus tre keepere. I dag, mandag, mødte de sidste spillere (minus Rilwan) ind til biptest - det var Kaan, Munksgaard, Riis, Sørloth, Frederik Brandhof og Andreas Poulsen som løb sålerne tynde på det gamle stadion. Kristian Riis skulle have været truppens bedste på den test, hvor han slog alle mand.

Alle træningerne har været med en vanvittig intensitet, hvor spillerne virkelig er gået til den - de ved godt at der skal kæmpes for en plads på holdet. Specielt Sparv, Dal Hende og Drachmann er gået forrest, og har smadret igennem. Jeg tror vi skal helt tilbage til mesterskabssæsonen for at finde nogle træninger på det niveau, og med den intensitet. Alle spillerne har givet sig fuldt ud i alle dueller, i alle test og alle øvelser der har været. Kulturen er igen på rette vej, og spillerne ved at de skal yde 110% for at få en plads på holdet. Truppen er klart forstærket, både på toppen men særlig i bredden, hvor alle har mindst én direkte konkurrent som gør alt for at få pladsen.

Skal jeg pege på to spillere som har vist sig positivt frem, så bliver det Awer Mabil og Simon Kroon. Specielt Kroon har virket i fantastisk form, og har trænet rigtig, rigtig godt. Han har været god i sine offensive aktioner, har udfordret godt og arbejdet knaldhårdt. Kan han overføre det niveau til kampene bliver han en fornøjelse i den kommende sæson. Gloire Rutikanga har faktisk også leveret et positivt indtryk.

De nye + returnerede spillere

Stephen Foyston
Han virker som en fremragende tilføjelse til trænerteamet. Han er allerede rigtig meget på verbalt, og coacher konstant spillerne. Han kommer med en masse konstruktivt, og giver en skideballe når det er nødvendigt, men bestemt også et klap på skulderen når det er fortjent.

Michael Falkesgaard
Jeg er ikke ekspert på målmænd så jeg fortæller lige de ting jeg har bidt mærke i - eksperterne vil måske mene noget andet end jeg :-) Han har set stabil ud - god på fødderne, fine reaktioner og har guidet og coachet "sine forsvarsspillere" godt under øvelserne, hvor der har været keepere på. Han har også haft nogle fine redninger, hvor jeg specielt synes hans forudseenhed har sprunget i øjnene.

Oliver Ottesen
Havde første træning i dag, og så rigtig god ud. Han havde bla. en sindssyg triple redning, som Dahlin også var vældig imponeret over.

Zsolt Korcsmar
Af statur minder ham mig meget om Tim Sparv - en høj "tynd" fyr. Jess har bevidst sat ham overfor Paul under træningerne, så han kan blive matchet mod en af ligaens bedste angribere. Den opgave har han faktisk klaret rigtig fin, og jeg synes det er tydeligt at se udviklingen fra fredag til i dag. Han har i Ungarn været vant til at man spillede meget 11v11 på fuld bane i Ungarn, mens man i FCM ofte træner på mindre områder, så han er stadig igang med at vænne sig til intensiteten under træningerne. Han er en god duelspiller, han er fremragende på bolden, hvor han er rolig og dygtig til at spille frem i banen - også under pres. Han guider og coacher allerede medspillerne også, men han kan stadig hente mange procenter når han vænner sig til kulturen og spillestilen.

Michael Baidoo
Wauw - han har overrasket positivt, og virker super spændende. Fremragende touch på bolden, gode vendinger og fremragende visioner i spillet. Han er dog ung, og stadig en smule usleben - han skal lære at træffe de rigtige beslutninger, men taktisk virker han også allerede langt bedre skolet end vores nigerianere.

Awer Mabil
Har leveret et rigtig fint indtryk - har trænet rigtig godt, og har givet den 110% til hver eneste træning. Han ligner en mand som har haft stor gavn af sin sæson i Esbjerg, hvor det lader til han har lært, hvad det kræver i Superligaen og Danmark. Hvor han tidligere spillede rigtig meget for sig selv er han nu blevet en holdspiller - han arbejder hårdt defensivt, er god i presset og er begyndt at se medspillerne mere.

Alexander Sørloth, Frederik Brandhof og Alexander Munksgaard er som sagt først mødt ind i dag, så derfor kan jeg naturligvis ikke sætte ord på deres præstationer.

Det kan i øvrigt lige tilføjes, at Jess fortalte alle spillere i morgen vil være med i træningskampen mod Brande - også de nye.
Vi kan tabe, men aldrig besejres

Benzo

Indlæg af Benzo »

Fedt med en gennemgang af træningerne, det hjælper lidt på afsavnet af fodbold hver weekend, at vide at de er i gang med træningen igen, kun 10 dage til første (rigtige) kamp !
Glad for at høre at intensiteten er høj, og at den nye træner virker som en god tilføjelse. Jeg forventer ikke at Baidoo får særligt meget spilletid denne sæson, men godt at høre at han allerede nu virker spændende.

Brugeravatar
Jacob

Indlæg af Jacob »

Helt vildt interessant læsning! Mange tak for det. Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber du vil besvare ved lejlighed ;)

Hvordan er VdV kommet igang? Ser du muligheder for ham i den nye sæson, eventuelt i endnu usete midtbanekombinationer, hvor han er omgivet af mere dynamiske spillere, end Poulsen og Rømer, som han primært har spillet med i forrige sæson?

Mikael Andersson? Træner han fuldt med igen, eller har han stadig problemer efter den lange skadespause? Vi er efterhånden ved at have mange 97/98'ere til den offensive midtbane/10'eren. Bliver han primært set som kantspiller fremadrettet?

Brugeravatar
Arff
Kontakt:

Indlæg af Arff »

Jacob skrev:
19. jun 2017, 23:27
Helt vildt interessant læsning! Mange tak for det. Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber du vil besvare ved lejlighed ;)
Nu lovede jeg jo selv, at jeg ville svare på spørgsmål ;)
Jacob skrev:
Hvordan er VdV kommet igang? Ser du muligheder for ham i den nye sæson, eventuelt i endnu usete midtbanekombinationer, hvor han er omgivet af mere dynamiske spillere, end Poulsen og Rømer, som han primært har spillet med i forrige sæson?
Da der ikke har været mere end 12-14 markspillere er der primært blevet spillet på små baner, så han har bestemt set fornuftig ud. Men det vil han jo altid gøre på små baner, da han er fantastisk i små rum, hvor han ikke skal bevæge sig meget ift. på en fuld bane. Hans blik for spillet er indiskutabelt, og vil nok altid være det. JP har ikke trænet endnu, så det er begrænset hvor mange dynamiske spillere han har været omgivet af, og dybdeløb osv. er svært på de små baner, så det har ikke haft den store betydning.
Jacob skrev:
Mikael Andersson? Træner han fuldt med igen, eller har han stadig problemer efter den lange skadespause? Vi er efterhånden ved at have mange 97/98'ere til den offensive midtbane/10'eren. Bliver han primært set som kantspiller fremadrettet?
Ja, han har trænet fuldt med so far. Hvor han skal spille ved jeg ikke, men spørger du mig vil jeg vurdere at kanten er hans plads på den korte bane i FCM. Jeg tror Anderson skal en tur ud og have noget kamptræning, hvis det lykkedes at lande Wikheim, samtidig med at meget tyder på at Bozhidar Kraev kunne blive præsenteret inden for kort tid :-)
Vi kan tabe, men aldrig besejres

Densestar7430

Indlæg af Densestar7430 »

Rigtig god læsning Arff! Mange tak!

Cortez

Indlæg af Cortez »

Super fed gennemgang Arff. En fornøjelse at læse. Tak fordi du tager dig tiden til det!

/Cortez

Noe

Indlæg af Noe »

Cortez skrev:
20. jun 2017, 08:16
Super fed gennemgang Arff. En fornøjelse at læse. Tak fordi du tager dig tiden til det!

/Cortez
Helt enig, meget spændende læsning. Det betyder meget for os som befinder os langt fra træningsbanerne til dagligt. Tak for det.

Brugeravatar
Jacob

Indlæg af Jacob »

Mange tak for svar. Det er en fornøjelse at følge dine små rapporter, når man ikke selv kan være der!

Det bliver i hvert fald lidt af en opgave for Mikael Andersson, uanset om det er kanten eller 10'eren han skal kæmpe om. Mine forventninger er ret høje til ham efter præstationerne i YL og opstarten med SL-holdet sidste år. Han er en type som giver publikum noget for pengene, så jeg håber lidt han får spilletid i løbet af sæsonen ;)

Fenris

Indlæg af Fenris »

Spændende læsning! Mange tak fordi du tager din tid til det Arff :-)

Besvar