SL (S): SønderjyskE vs. Midtjylland

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
HKP

Re: SL (S): SønderjyskE vs. Midtjylland

Indlæg af HKP »

FCM2000 skrev:
12. maj 2017, 23:58
mousebreaker skrev:
12. maj 2017, 21:57
Kent skrev:
12. maj 2017, 21:10
En kamp der udstiller vores øjeblikkelige svagheder: den defensive kvalitet og udnyttelsen af chancer.
Vores forsvar er ikke i nærheden af at holde superliganiveau. De valg der blev truffet om trupsammensætning i vinters, bider os virkelig i røven i øjeblikket. Desværre ser det ikke ud til at blive bedre i de næste kampe, og det kan godt give panderynker ift at at få 3. pladsen.
Vores offensiv fungerer sådan set fint, men når man skal score 3-5 mål for at få point, så har vi ikke råd til, at have så lav en udnyttelsesgrad af chancerne.
Men det er primært vores defensiv, som er problemet. En ny klassecenterforsvarer må stå meget højt på ønskesedlen.
I podcasten hos Mediano sagde RA at han troede at vi måske kunne spille med om mesterskabet allerede næste sæson. Det må siges at være en komisk Ali kommentar hvis man ikke investerer tungt i centerforsvaret.
I samme podcast siger RA også at JT har en bonus klausul i sin kontrakt hvis spillere af egen avl får 40% af spilletiden, da det er klubbens målsætning. Så hvis vi køber en stjerneforsvarer så skulle han smide Riis og Nicholaisen på bænken. Jeg nægter at tro på at det kommer til at ske.
Næste sæson ser ud til at blive mere af samme skuffe som denne sæson
Nu siger jeg bare helt klart, når man skilter med sådan en klausul, gør det det nemmere at hente folk udefra til FCM ?? næppe

Min mening om sådan en klusul er at det er en gang shit af den værste skuffe. Det svarer til at man f.eks. har en klausul om at man får en bonus, hvis de mørkhårede har 40 pct af spilletiden. Jeg huske i sin tid at netop Martin Albrechtsen påpegede at han var offer for at de unge skulle ind på holdet.

For at sige det lige ud, skal FCM byde FCK og Brøndby op til dans næste år, så skal du have to klasseforsvarer der kan konkurrere med Kian Hansen om de 2 pladser, og FCM skal have en højre back med både defensive og offensive kvaliteter.
Helt enig i at det sejler... men det har RA, CS og JT i fællesskab forårsaget. Man har hele tiden sagt at alt er skidegodt men nu kommer regningen for at vi ikke var fremsynede og at der konstant bliver rygklapper i stor stil. Man vil blive tvunget til at handle.... og på den måde reageres der i stedet for at reagere og sikre sig inden det går galt.... forskellen på en storklub og en lille klub...

Og den klausul med de 40% det er da godtnok også noget af det mest latterlige jeg har hørt.... men det forklarer jo nok nogle af vore pointtab.... så har han jo med sikkerhed valgt spillere ind imellem for at tjene en skilling mere... den bonus kan jo gøre at det betaler sig for ham at tabe kampe.... håbløst!!

hviid
Geografisk sted: Tallinn/Struer

Indlæg af hviid »

HKP skrev:
13. maj 2017, 04:50
Og den klausul med de 40% det er da godtnok også noget af det mest latterlige jeg har hørt.... men det forklarer jo nok nogle af vore pointtab.... så har han jo med sikkerhed valgt spillere ind imellem for at tjene en skilling mere... den bonus kan jo gøre at det betaler sig for ham at tabe kampe.... håbløst!!
Kunne man forestille sig, at Thorup også får en bonus for sejre og for at opfylde målene for sæsonen (ligesom de 13 andre superligatrænere)? Mon ikke. Er de bonusser højere end den bonus, han vil få for at bruge klubbens egenudviklede spillere? You bet.

Er dog enig med JBT i, at det godt kan være afskrækkende i forhold til at få nye spillere ind, hvis de kender til den bonus. Der kan godt være nogle spillere, som siger nej på grund af dette, men det vil næppe være spillere, som er tiltænkt en plads i start 11.

Fcm5600

Indlæg af Fcm5600 »

På den anden side, hvis man ikke bruger sine egne talenter. Så saver man den gren over, som man sidder på. Klausul eller ej, det er helt rigtigt at satse på akademiet.

JBT

Indlæg af JBT »

Fcm5600 skrev:
13. maj 2017, 21:47
På den anden side, hvis man ikke bruger sine egne talenter. Så saver man den gren over, som man sidder på. Klausul eller ej, det er helt rigtigt at satse på akademiet.
Også med minimum 40 procent egen avl hvis man vil være mestre og spiller Europa hver anden sæson? Beklager, men det ligner casen efterhånden har vist sig ikke at holde. Problemet er man ikke vil indse det

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

JBT skrev:
14. maj 2017, 00:14
Fcm5600 skrev:
Også med minimum 40 procent egen avl hvis man vil være mestre og spiller Europa hver anden sæson? Beklager, men det ligner casen efterhånden har vist sig ikke at holde. Problemet er man ikke vil indse det
Da vi blev mestre var det med ca 47% af spilleminutterne til egenudviklede spillere.
Lidt tidligt at konkludere, at det ikke kan lade sig gøre, når alle ved, at der satses massivt på årgang 97. Man kan nok ikke forvente, at vi får det fulde udbytte af denne årgang i deres første seniorår. Talentudvikling tager tid og kræver tålmodighed. For mig er det ikke talentdelen, der har haltet i denne sæson. Det er transferstrategien.

JBT

Indlæg af JBT »

Kent skrev:
14. maj 2017, 09:25
JBT skrev:
14. maj 2017, 00:14
Fcm5600 skrev:
Da vi blev mestre var det med ca 47% af spilleminutterne til egenudviklede spillere.
Lidt tidligt at konkludere, at det ikke kan lade sig gøre, når alle ved, at der satses massivt på årgang 97. Man kan nok ikke forvente, at vi får det fulde udbytte af denne årgang i deres første seniorår. Talentudvikling tager tid og kræver tålmodighed. For mig er det ikke talentdelen, der har haltet i denne sæson. Det er transferstrategien.
Du siger det jo selv, ting tager tid, og jeg siger der tegner sig et ikke holdbart mønster pga klubbens krav.

Enig - transfers det sidste lange stykke tid har været helt i skoven, men indrømmet er det også et mindre mirakel at blive mestre med næsten 50 procents egnen avl, ihvertfald så ofte man vil osv.

FCN gjorde det et af årene, med fare for at gentage mig selv; der er altså længere mellem snapsene hvis det er det man vil. Så man også hos dem.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

JBT skrev:
14. maj 2017, 10:12
Du siger det jo selv, ting tager tid, og jeg siger der tegner sig et ikke holdbart mønster pga klubbens krav.

Enig - transfers det sidste lange stykke tid har været helt i skoven, men indrømmet er det også et mindre mirakel at blive mestre med næsten 50 procents egnen avl, ihvertfald så ofte man vil osv.

FCN gjorde det et af årene, med fare for at gentage mig selv; der er altså længere mellem snapsene hvis det er det man vil. Så man også hos dem.
Hvor ofte vil FCM være mestre? Det er der så vidt jeg ved ingen målsætning om. Klubbens målsætning handler om 2 ting: Europæiske gruppespil og spilletid til egenudviklede spillere. Det er de to ting, som klubben kan holdes op på. Mesterskaber er ikke en del af det - men naturligvis snupper vi dem gerne, hvis det er muligt :-) AaBs mesterskab blev også vundet med mange egenudviklede. Så på den måde er alle mesterskaber i nyere tid, som ikker er vundet af FCK, vundet med en talentstrategi. Det giver også god mening. Så længe FCK har 2-3 gange så stort et spillerbudget som os, har vi ikke en kinamands chance for forsøge at udkonkurrere dem på transfermarkedet. Vi bliver derfor nødt til at forsøge noget andet. Talentstrategien har vist sig, at være en mulig måde at gøre dette på - både for os, AaB og FCN.

Men lad os bare kigge lidt på mesterskabsmulighederne. Ud fra vores målsætning om gruppespil, kan man slutte, at vi har en top3-målsætning i ligaen (da det er de placeringer, der giver adgang til europæisk, som er en forudsætning for at opfylde målsætningen om gruppespil). Realistisk set vil vi kunne kæmpe med om mesterskabet hvert 3.-4. år, under forudsætning af at vi selv topper mens FCK har en nedgang. Ud fra de nuværende betingelser vil det derfor efter min mening, være sandsynligt at vi kontinuerligt er i top3 samt vinder et mesterskab hvert 6.-8. år.

JBT

Indlæg af JBT »

Tja, vi vil vel være mestre så ofte som muligt det er også meldt ud ambitionen er at gå efter det hvert år. Og helt enig i det giver god mening også for de andre klubber og man skal smede mens man kan og løven sover.

Dit argument er interessant, men jeg tvivler igen fordi visse personer vil noget andet. Jeg kan sagtnes leve med noget andet, hvis det da bare var det man fik at vide. Så slap man også for at blive så pisse gal i skralden hver weekenden efterhånden.

I for hold til egen avl kommer tesen ikke til at holde vand i mine øjne, men lad os se. Du skyder også selv rimelig bredt, forstår man, da morgen dagen altid meget vel kan være en anden.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Meget interessant snak,
lige 2 hurtige pointe jeg vil smide i puljen.

Mesterskab - Banggaard blev solgt, selvom man sagtens kunne bruge ham.
Men hvad jeg tror er strategien, er at man vil give talenterne mere spilletid så de er mere klar til 'når løven sover'.
Banggaard er bedre end Riis og Nicolaisen, men både Riis og Nicolaisen kan blive bedre.
Så hvad er din prioritering, din målsætning og hvad diktere din tålmodighed?

Kommunikation -
Synes det er en fed pointe du kommer med JBT, altså hvorfor afstemmer ledelsen ikke mere forventning med fansene i forhold til målsætning, ambitioner og økonomi. F.eks. har RA sagt det offentlig, men tror kun lavmælt til et medie, det med at spillerbudgettet er skruet ned med over 30 %.
Det giver mening det har effekt på ens målsætning, men hvorfor er det ikke kommunikeret.

CS var lidt inde på det til fan forum, og CS er jo også kendt for at tale klubben op.
Det ligger personligt lagt væk fra min stil og nok mange jyder og møder selvfølgelig modstand i jantelovs Danmark. Men tror faktisk CS har en pointe i at FCM ikke ville være det sted det er, hvis han/klubben ikke havde gjort det. Og hvem gider at være Viborg.

Jeg synes der er flere interessante ting, og synes man kan argumentere begge veje, men en tanke kan være om Thorup kan blive fanget i det spil der hedder klubbens ambitiøse kommunikation der medfører fans der forventer store resultater, mens klubben internt skruer ned for Thorups råderum og muligheder.

Der var et indslag omkring AaB hvor Søndergaard sagde at han havde følt sig lidt fanget i et sådan dilemma af klubben og som bekendt endte med at blive fyret.
AaB er en anden klub, andet niveau og anden sammenhæng, men ser dog punkter der kan sammenlignes efter deres mesterskabssæson, økonomi osv.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Hvis man lytter til RAs interview på Mediano snakker han om cyklusser hvor målsætningen er at vi på toppen af cyklussen skal/kan vinde mesterskabet, mens bunden er en tredje/fjerde plads. Han siger i samme interview at vi på de interne parametre har en bedre sæson end i mesterskabssæsonen. Kan ikke huske om det er på table of justice - i så fald er det 100% vrøvl, men jeg vil tro det er på de parametre klubben gerne vil måles på. Han nævner blandt andet at vi var for en-dimensionelle i mesterskabssæsonen og at vi gerne vil have flere strenge at spille på - og det er det JT blev ansat til at skabe.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Noe

Indlæg af Noe »

JBT skrev:
14. maj 2017, 15:43
Dit argument er interessant, men jeg tvivler igen fordi visse personer vil noget andet. Jeg kan sagtnes leve med noget andet, hvis det da bare var det man fik at vide. Så slap man også for at blive så pisse gal i skralden hver weekenden efterhånden.
Jeg er oprigtigt interesseret i at høre, hvad det er, du har fået at vide. Er det noget helt andet end de målsætninger, Kent ridser op? Og hvem er de personer, som vil noget andet?

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Jeg er enig i at vi var for en-dimensionelle under Glen. Man var blot fandens gode til det man gjorde. Desværre mener jeg at de ting vi var så supergode til er gået i glemmebogen. Jeg mener også at det er for hurtigt at man rammer bunden efter en mesterskabssæson. Med en mestertrup bør man kunne holde sig længere på top samtidig med at man kan sluse talenter ind.
Skulle jeg blive lidt bagklog kan man sige at Kian er fejlcasted. For med ham i truppen er der ikke plads til at købe en leder til centerforsvaret da der skal være plads til de unge. Kian bliver aldrig en leder og bedømt på hans spil behøver han en leder ved sin side og hvad være er, de unge får ikke den støtte de burde have. Hullet efter Erik er kæmpestort - Bodurov hjalp lidt et halvt års tid, men siden har vi været rystende dårlige bagude
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Noe

Indlæg af Noe »

mousebreaker skrev:
14. maj 2017, 16:37
Jeg mener også at det er for hurtigt at man rammer bunden efter en mesterskabssæson. Med en mestertrup bør man kunne holde sig længere på top samtidig med at man kan sluse talenter ind.
Altså bunden, forstået som en 3. plads? ;) Vores mesterholdstrup burde egentlig være opløst efter skuffelsen i 14, men Benhams penge reddede os. Efter 15, blev truppen naturligt spredt. Den nyere historie viser at både FCN, ÅB og FCK har været tvunget til at starte næsten forfra, efter store succeser. Jeg tror at det er meget optimistisk at tro, at vi skulle kunne gøre det meget anderledes i en udviklingsliga som den danske.

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

Måske jeg ikke burde fylde op med sådan en post her, men man skal huske og rose: Mange har nogle rigtige gode overvejelser i denne tråd, og det er berigende at læse med.

Nu må vi se, hvordan det ender i denne sæson. Men jeg er meget bekymret for den 3. plads. Jeg er helt enig i, at det er transferstrategien, der har sejlet i denne sæson. Det ser vi nu, men 97'er er meget unge, og jeg tror fortsat på dem. Jeg håber bare ikke, at de får for mange "dårlige" oplevelser. Det er jo afgørende at "vokse op" med en vinderkultur som udgangspunkt.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Bestemt en god tråd.
mousebreaker skrev:
14. maj 2017, 16:37
Med en mestertrup bør man kunne holde sig længere på top samtidig med at man kan sluse talenter ind.
Der er en anden der nævnte det, men det er nok lodet i DK at efter succes venter opbygning af et nyt hold.
Selv FCK mister 4-6 af deres vigtigeste spillere i løbet af en sæson efter succes.

Efter vores mesterskab var der bare vildere, og man kan vel stille spørgsmålstegn ved kontinuiteten.
Kun Poulsen, Rømer og Rilwan har været vigtige i guldsæsonen og i denne*

Besvar