mousebreaker skrev:
Klubben har helt sikkert dømt ham ude når de giver en købsoption. Når man laver en købsoption til Esbjerg så er beløbet ikke ret stort. Jeg vil gætte på MAX 3-4 mio. Mere har jeg svært ved at se Esbjerg nogensinde betale, derfor vil en højere option være ligegyldig. Når man lejer en spiller ud med en købsoption så har man kraftigt minimeret sin upside på den udlejede spiller. Hvis han slår igennem så køber Esbjerg ham. Gør han ikke får vi ham retur - en erfaring rigere godt nok, men nok ikke en positiv af slagsen. Så jo, jeg er ret sikker på at klubben har dømt ham ude ellers giver det ikke nogen mening. Det er klart at Mabil stadig kan brage igennem og jeg ville ikke undre mig hvis han gjorde, men i så fald er det Esbjerg som får den største glæde af det, selvom de aldrig ville kunne få samme salgssum som vi ville have fået. Endnu en grund til at en købsoption er af begrænset karakter når vi snakker Esbjerg.
Jeg vil først lige gentage at jeg er enig med klubben (Benham) i at der skal sadles om. Vi bliver nødt til at kigge de unge an og skabe et holdbart forretningsgrundlag. Derfor græder jeg heller ikke over at der bliver mere plads til de unge. Men hvis vi kigger på de sidste par års trupper og ser på den nuværende så er der meget stor forskel på bredden. Når bredden bliver så udvandet så kan det kun betyde at man ikke kan forvente samme pointhøst og dermed indfri samme målsætninger. Hvis vi får bare tilnærmelsesvis samme skadessitutation som vi desværre traditionelt altid får, så er vi i store problemer fordi vi nu er mere afhængige af mælketænder. Bare se på den bænk vi kan mønstre til aftenens kamp mod Videoton. Den er papirstynd og vi er ikke engang hårdt ramt af skader. Selvfølgelig skal vi altid være en talentklub, alt andet vil være tåbeligt. Jeg vil dog stadig påstå at hvis Benham ikke havde smækket pengekassen i (eller hvis vi havde en fornuftig forretning etableret), så ville vi have set et indkøb eller to ekstra og kun ca halvdelen af de forfremmede fra U19 var rykket op til en start. Hvad der ville være en meget fornuftigt antal som jeg ser det. Når man efter at have rykket 8 spillere op fra U19, så er det med udmeldingen om at det har man valgt at gøre fordi de har gjort det godt. Det er rent spin og det er også et spin som de skulle foretage hvis de er deres løncheck værd. Hvis du ser vores trup i år sammenholdt med sidste år uagtet skadessituationen, så er forskellen ekstrem, og derfor signalerer det også et sænket ambitionsniveau. Ambitionsniveauet sidste år var at spille med om mesterskabet og nå et gruppespil. Det kan det simpelthen ikke være i år, der må det være at klare en ny kvalifikation til Europa og nå gruppespillet i år. Det er også der vores niveau skal ligge som jeg ser det, så en sænkning af ambitionsniveau er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Vi kan ikke have ambitioner om reelt at spille med om mesterskabet (slet ikke med nuværende trup) og samtidig have en sund forretning - dertil har vi ikke sponsorkroner nok. Vi skal bare sørge for at lægge til side når vi kan og så satse når vinduet ser rigtigt ud ifht FCK. Det gør det bestemt ikke lige nu og formodentlig de kommende 2-3 år hvor FCK vil være voldsomt stærke. Godt tidspunkt at fokusere på sin forretning.
Ang. Mabil. Ved man at købsoptionen også giver købsret, hvis den aktiveres iht. det aftalte beløb? Eller vil man kunne afvise? Det er vel det første - og jeg kan godt se din pointe, da jeg ikke lige havde overvejet det sådan.
Ang. Benham. Du skriver "smække pengekassen i", men det antager, at det niveau af forbrug som vi oplevede et kort stykke tid var udtryk for en normaltilstand. Men hvis det ikke er tilfældet, men i stedet var et forsøg på at booste klubben i starten af et ejerskab, så er det vi har nu vel normaltilstanden og dermed er ambitionsniveauet ikke sænket, man mener bare at kunne nå målsætningen med mindre end hvad vi så først.
Det europæiske er en klar og utvetydig ambition, da der har været klare udtalelser til at understøtte det. Jeg er mere i tvivl om hvorvidt mesterskabet var og er en ambition for klubben. Mesterskabet er vel i år som sidste år mere en forhåbning end en ambition, da man (forhåbentlig) er klar over hvor stærke FCK er. Iflg. bloggen Mediano bruger de dobbelt så mange penge som os. Det vil derfor være naivt at have mesterskabet som decideret ambition, men kan du huske at klubben har udtalt at have det som ambition sidste sæson?
Så ifht. transfers: Jeg ser ikke oprykningen af mange U19, som udtryk for at man har sænket ambitionsniveauet i den forstand, at man ligestiller indkøb med ambitionsniveau. Jeg tror dog vi har en underliggende uenighed om vores opfattelse af hvad klubben egentlig reelt har haft af ambitioner.