SL: HIK VS. FCM

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Christian

Re: SL: HIK VS. FCM

Indlæg af Christian »

Helt enig i forhold til indstillingen.

Men hvad er en enkeltmandspræstation?
Er det Sisto der sætter en mand og afleverer til Hassan der scorer?
Er det Poulsens gode aflevering til Novak der lægger en hårdt fladt indlæg der fører til et selvmål?
Er det den gode aflevering til Nissen, der sætter en mand, tager 3 træk og scorer?
Eller Hassen der stjæler bolden, tager 5 meter og får et straffe?

Måske vi skal starte i en 4-4-2 mod Sønderjyske. Det virker til der først for alvor sker noget når vi spiller den formation.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Synes godt nok at reaktionerne herinde og andre steder, er et meget godt eksempel på en vores tidligere træneres mottoer: 'I medgang er problemer detaljer, mens detaljer er problemer i modgang'.
Spillede vi godt i første halvleg i går? Nej!
Endte det med en ret komfortabel sejr? Ja!
Alligevel skal både trænere og spillere smides på porten. Især fra de folk, der allerede var godt i gang med at evaluere i pausen. Det er sgu en tough crowd!
Jeg siger ikke, at vi spillede en fantastisk kamp (og at jeg ikke bandede og svovlede i de første 45 min), men set over de 90 min var der den ventede klasseforskel. Hobro havde altså intet i den kamp, og at de kommer foran på et lidt tilfældigt dødboldsmål er jo hvad der kan ske. Jeg tror ikke, at der var nogen herinde, der ville være utilfreds med en 3-måls sejr på forhånd, men alligevel er det negativiteten, der fylder mest. Hvis man havde set Hobro sidste kampe, vil man vide at de ofte først knækker i anden halvleg - også noget af det, der blev omtalt af Thorup inden kampen. Så kampen udviklede sig nøjagtigt som man kunne forudsige, men alligevel koger folk over.

Naturligvis er der ting, som der skal arbejdes med:
- Startopstillingen var ikke ideel. Men det tror jeg hænger sammen med kampprogrammet. 'A-kæden' skal være klar på lørdag og derfor blev der sparet nogle spillere i går. Fx Novak som jeg forventer tager venstre back på lørdag (og så Nissen på højre)
- Kvaliteten i pasningsspillet var alt for ringe i første halvleg. Der var mange simple afleveringer, der mislykkedes (men vi spillede ikke så meget med lange bolde som mod fx GF, så det var en forbedring)
- 3 kamp i træk, hvor vi kom skidt ud. Tidligere har vi været stærke i første halvleg, hvorefter vi er faldet i det første kvarter af anden. Nu er den tendens vendt lidt. Måske har man haft for meget fokus på problemerne i anden halvleg, så man har mistet lidt ift første. Under alle omstændigheder skal vi have styr på det igen.

Men skal vi ikke også glæde os over:
- Pione er blevet matchafgørende igen. Næstsidste fod på 3 scoringer i de sidste 2 kampe (hvor spilletiden kun har svaret til ca. 1 halvleg) - det er mere end i hele resten af superligasæsonen.
- Sæsonens største udesejr - og vi har ellers for få uger siden haft fokus på de manglende sejre på udebane!
- For første gang i sæsonen fik vi en sejr efter at være kommet bagud
- Stærk mentalitet - vi lader os ikke slå ud af modgangen i første halvleg. Der er ikke nogen, der giver op. Tredje kamp i træk, at vi så det. Så nu behøver vi ikke spille flere dårlige første halvlege, for at demonstrere vores mentalitet :-)

Endelig forstår jeg ikke kritikken af Pusic. Han gør det faktisk rigtig godt - tjek bare hans statistik. Han er den 4. farligste angriber i ligaen målt på mål/minutter. Så ved jeg godt, at han ikke har scoret de sidste to kampe, men det er vel ikke ligefrem nogen langvarig tørke... Man skal bare vende sig til, at han er en helt anden spilletype end Duncan. Han skal spilles på andre måder - det duer ikke med de lange bolde frem. Han er i hvert fald langt bedre end Paul, der stadig har enormt store mangler. For mig at se, er Pusic klar starter med Paul som indskifter (den rolle er han til stadighed klart bedst i).

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Kent skrev: Alligevel skal både trænere og spillere smides på porten. Især fra de folk, der allerede var godt i gang med at evaluere i pausen.
Det er vel ikke så meget anderledes, end det Brian Priske sagde på TV i slutningen af første halvleg, eller den rungende skideballe som Jakob Poulsen efterfølgende sagde de havde fået i pausen. Så trænerteamet må være nået til samme konklusion, på samme tidspunkt, som dem der herinde evaluerede i pausen.. :geek:

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Ravnen skrev:
Kent skrev: Alligevel skal både trænere og spillere smides på porten. Især fra de folk, der allerede var godt i gang med at evaluere i pausen.
Det er vel ikke så meget anderledes, end det Brian Priske sagde på TV i slutningen af første halvleg, eller den rungende skideballe som Jakob Poulsen efterfølgende sagde de havde fået i pausen. Så trænerteamet må være nået til samme konklusion, på samme tidspunkt, som dem der herinde evaluerede i pausen.. :geek:
Men spørgsmålet er jo så, om pausen er det bedste tidspunkt at evaluere på! - i hvert fald for os udenforstående, der alligevel ikke kan ændre noget. Vi bør vel evaluere spillerne og trænerne over 90 min. Samlet set synes jeg bestemt kampen i går var godkendt både resultat- og spillenæssigt. Men det var ikke nogen fantastisk kamp, og især niveauet i første halvleg kalder på forbedringer. Men vi var på ingen måde nedspillet eller i problemer. Det var helt generelt en dårlig spillet og chancefattig halvleg. Dem der har travlt med at fyre Thorup i pausen, bør også anerkende ham for at få vendt det hele i anden halvleg.
Vi skal bestemt ikke have hænderne højt hævet over hovedet grundet gårsdagens kamp, men der er heller ikke grund til den grad af sortsyn og negativitet som folk fyrer af.

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Det er vel det pausen er der for (udover 15 minutters rest for fysikken :-) ) - Det var altså også en sindsyg dårlig 1. halvleg mod ligaens absolutte bundprop. Så lavt et niveau bør vi ikke kunne ramme. Det er i det lys jeg tror man skal læse pause-kritikken.

Jeg er dog enig med dig i at trænerfyringer i hvert fald ikke skal komme an på en halvleg. Thorup gjorde det nødvendige i pausen, det bør han have kredit for.

Christian

Indlæg af Christian »

Enig i kredit til både trænerne og spillerne for indsatsen efter pausen.

Selvom Hobro bør være 3 point, viser deres resultater jo også at de i de fleste kampe formår at holde sammen på kampen og ikke taber kæmpe stort.
En hurtig gennemgang over deres kampe viser 2x6-0, en mod Viborg og en mod åb.
Vi har vundet med 3 overskydende 2 gange, og ellers har det vist været nederlag med et eller to mål.
Så 4 mål i samme halvleg er jo ikke bare godkendt. Det er ret godt klaret.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Kent skrev:Synes godt nok at reaktionerne herinde og andre steder, er et meget godt eksempel på en vores tidligere træneres mottoer: 'I medgang er problemer detaljer, mens detaljer er problemer i modgang'.
Spillede vi godt i første halvleg i går? Nej!
Endte det med en ret komfortabel sejr? Ja!
Alligevel skal både trænere og spillere smides på porten. Især fra de folk, der allerede var godt i gang med at evaluere i pausen. Det er sgu en tough crowd!
At folk farer i flint over en så blodfattig første halvleg er jo ikke pga de 45 minutter alene. Men ligeså meget de foregående 2520 minutters fodbold vi har set hidtil i sæsonen, hvor kvaliteten har været ..... skidt generelt. Frustrationerne bliver bygget op lag på lag og derfor bliver man også mindre tolerant. Det er dybt frustrerende at man skal se på 45 minutters tomgang hvor man ikke kan se forskel på en af de klareste nedrykkere i historien og et forsvarende mesterhold. Hobro havde reelt intet at spille for mens vi derimod havde alt at spille for. Det skal simpelthen kunne ses fra første fløjt. Længere er den ikke. Hvis vi havde set vilje og kvalitet i første halvleg men været uheldigt bagud så havde ordlyden på dette forum nok også været anderledes.

Kent skrev: Naturligvis er der ting, som der skal arbejdes med:
- Startopstillingen var ikke ideel. Men det tror jeg hænger sammen med kampprogrammet. 'A-kæden' skal være klar på lørdag og derfor blev der sparet nogle spillere i går. Fx Novak som jeg forventer tager venstre back på lørdag (og så Nissen på højre)
De havde på forhånd meldt ud at Novak ikke kunne spille både mod Hobro og mod Sønderjyske. Derfor var det meningen at han skulle sidde over. Men fordi spillerne havde et no-show i første halvleg måtte Thorup jo reagere, hvilket jeg synes er fedt at han gjorde allerede i pausen. Nu må vi håbe at Novak stadig kan spille fuld tid i weekenden så den første halvleg mod Hobro ikke får konsekvenser i kampen mod sønderjyderne.
Kent skrev: - Kvaliteten i pasningsspillet var alt for ringe i første halvleg. Der var mange simple afleveringer, der mislykkedes (men vi spillede ikke så meget med lange bolde som mod fx GF, så det var en forbedring)
Det var bare Glen der havde sat sine folk frem i højt pres som vi ikke havde et modtræk mod. Derfor et væld af "Hail Mary's"
Kent skrev: - 3 kamp i træk, hvor vi kom skidt ud. Tidligere har vi været stærke i første halvleg, hvorefter vi er faldet i det første kvarter af anden. Nu er den tendens vendt lidt. Måske har man haft for meget fokus på problemerne i anden halvleg, så man har mistet lidt ift første. Under alle omstændigheder skal vi have styr på det igen.
Enig. Tankevækkende at vi ikke skal bruge to hænder for at tælle kampe hvor vi præsterer godt i 2 halvlege i denne sæson
Kent skrev: Men skal vi ikke også glæde os over:
- Pione er blevet matchafgørende igen. Næstsidste fod på 3 scoringer i de sidste 2 kampe (hvor spilletiden kun har svaret til ca. 1 halvleg) - det er mere end i hele resten af superligasæsonen.
- Sæsonens største udesejr - og vi har ellers for få uger siden haft fokus på de manglende sejre på udebane!
- For første gang i sæsonen fik vi en sejr efter at være kommet bagud
- Stærk mentalitet - vi lader os ikke slå ud af modgangen i første halvleg. Der er ikke nogen, der giver op. Tredje kamp i træk, at vi så det. Så nu behøver vi ikke spille flere dårlige første halvlege, for at demonstrere vores mentalitet :-)
Selvfølgelig skal vi glæde os over at Pione har vist glimt af det han kan de sidste par kampe. Blomstrer han de sidste kampe kan det være udslagsgivende.
Det er også fedt at få en tre-måls sejr. Ifht til Aab kan det blive rigtig tæt, hvorfor målscoren med stor sandsynlighed vil blive en faktor.

Jeg er enig i at drengene viser lidt mental robusthed. Men for at være stærk mentale så har jeg det med alt eliteidræt på den her måde - bedst illustreret med Caroline Wozniacki. Folk siger hun er stærk mentalt fordi hun kæmper når hun er bagud, at hun aldrig giver op. Jeg siger at det gør alle på det niveau ellers kommer de ikke dertil. Eliteidrætsfolk viser deres styrke når de er ved at vinde efter min mening. Wozniacki træder et skridt længere tilbage i banen når det skærper til og håber at modstanderne taber kampen fremfor at hun selv vinder den. Derfor kommer hun ikke nogen steder længere fordi de andre piger er blevet bedre til at holde bolden i banen de senere år. Efter min mening er hun svag mentalt når det gælder.

Vi er først mentalt stærke når vi kan fastholde spillet efter vi har en føring. Det er der det bliver svært fordi man har noget at miste. Ligesom ude mod Sønderjyske hvor vi førte 2-0. Det viser da karakter ikke at give op når man er kommet bagud men det må så sandelig også kunne forventes af højt betalte idrætsudøvere. Jeg ser det mere som at være mentalt stærk når man kører en sejr hjem til slut uden at stille sig ned, tør spille efter sejren de sidste minutter med risiko for at tabe på en omstilling. Gå efter et 2-0 mål for at sætte tingene på plads. Det er vindermentalitet i min verden. Noget vi har været gode til i en lang periode men som vi mistede lidt af da nogle italienere kom på besøg.
Kent skrev: Endelig forstår jeg ikke kritikken af Pusic. Han gør det faktisk rigtig godt - tjek bare hans statistik. Han er den 4. farligste angriber i ligaen målt på mål/minutter. Så ved jeg godt, at han ikke har scoret de sidste to kampe, men det er vel ikke ligefrem nogen langvarig tørke... Man skal bare vende sig til, at han er en helt anden spilletype end Duncan. Han skal spilles på andre måder - det duer ikke med de lange bolde frem. Han er i hvert fald langt bedre end Paul, der stadig har enormt store mangler. For mig at se, er Pusic klar starter med Paul som indskifter (den rolle er han til stadighed klart bedst i).
Helt enig. Pusic er en af de få i ligaen der virkelig ved hvordan man gør ondt på forsvaret. Den eneste grund til at han kun har scoret 9 mål i denne sæson er at holdet ikke har fungeret under Thorup og at Duncan var førstevalg hele efteråret. Noget jeg var helt uenig i.

Pusic spiller dog temmelig skidt i går. Alligevel burde han have scoret et mål, hvis Rilwan insisterede på at det var Paul der skulle have chancen for at score fremfor Pusic. En 3 mod 1 situation på kanten af feltet som husker det. En situation hvor en pasning til Pusic ville give ham frit mål upresset, mens Paul var dækket op. Det var helt vildt at han ikke spillede Pusic i den situation.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

mousebreaker skrev:Pusic spiller dog temmelig skidt i går. Alligevel burde han have scoret et mål, hvis Rilwan insisterede på at det var Paul der skulle have chancen for at score fremfor Pusic. En 3 mod 1 situation på kanten af feltet som husker det. En situation hvor en pasning til Pusic ville give ham frit mål upresset, mens Paul var dækket op. Det var helt vildt at han ikke spillede Pusic i den situation.
Ja, den husker jeg godt. Helt vanvittig dårlig beslutning af Rilwan. Pusic var - forståeligt nok - også frustreret i den situation. Desværre er denne type af beslutninger ikke helt uvante for hverken Rilwan (selvom det er blevet bedre med ham over tid) eller især Paul. Forhåbentlig kommer der mere overblik og spilintelligens med alderen.

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

mousebreaker skrev: ... Jeg ser det mere som at være mentalt stærk når man kører en sejr hjem til slut uden at stille sig ned, tør spille efter sejren de sidste minutter med risiko for at tabe på en omstilling. Gå efter et 2-0 mål for at sætte tingene på plads. Det er vindermentalitet i min verden. Noget vi har været gode til i en lang periode men som vi mistede lidt af da nogle italienere kom på besøg.
Enig i dette.

I går da vi kom på 2-1 var kampen stadig ganske åben, jeg følte ingen ro, det var som om vi slap gashåndtaget lidt igen der. Det var egentlig først da vi kom på 3-1 at sejren var sikker og vi spillede den solidt hjem.
Jeg er lidt irriteret over at vi ikke bruger momentum efter en scoring, til at fortsætte presset og gå efter et mål mere. Vi har en tendens til at falde tilbage og satse på det sikre i perioder hvor det ellers gør lidt ondt på modstanderne. Også tydeligt omkring 30 minut i 1. halveg hvor Mikkel Andersen pludselig trækker tiden ud ved ikke at ville samle bolden hurtigt op. Det er et udtryk som holdet bliver fanget lidt i, hvor vi under Glen altid kom med 120 km/t fremover stepperne i omstillinger og fløjspil.

Cortez

Indlæg af Cortez »

Thumps up til Mousebreaker. Fint skrevet og meget rigtigt, tror jeg.

Vi har alle hver vores måde at se fodbold på. Hvor nogle venter en dag med at kommentere, benytter diverse statistikker for at underbygge holdninger og generelt har en god perspektivering, er der andre, der er mere i deres følelsers vold, hvor det der bliver sagt i nuet måske ikke er vanvittigt velovervejet, men trods alt et udtryk for en passion for klubben - og ikke nødvendigvis et udtryk for mindre indsigt i problemstillingerne omkring holdet.

Og hvor er det dejligt, at der er plads til os alle her på forummet ;-)

/Cortez

Besvar