Vores indsats på tribunerne

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
levis

Re: Vores indsats på tribunerne

Indlæg af levis »

Saemala skrev:Brøndby fansene er en flok sigøjnere, så tror du hørte rigtigt.
Og please stop med at blive fornærmet over små uskyldige tilråb, der bliver råbt med et glimt i øjet.
Jamen det skal jeg please nok lade være med og det blev jeg egentlig heller ikke, men derfor kan men vel godt tage det op på interforum - hej med dig Saemala. Jeg er egentlig helt ligeglad med hvad der bliver råbt på stadion, men man må altså også tage højde for at sådan noget kan opfattes racistisk. Jeg er slet ikke i tvivl om, at gårdsdagens tilråb ikke var på baggrund af et specifikt had mod sigøjnere, men egentlig bare for at råbe et eller andet om Brøndby, pointen er stadigvæk, at der bliver råbt sigøjner fordi det skal opfattes nedsættende. Og så er mit spørgsmål, om man gider at være med til at opretholde en sådan stereotyp om en gruppe mennesker, som i forvejen kæmper mod diskrimination og fordomme. Og ja ja, Brøndby fans er nogle spader, ligesom alle andre fans der ikke holder med Midtjylland( ;) ), men buuh huuh er de virkelig sigøjnere?

Jeg bringer ikke det her på bane, for at skulle virke bedrevidende eller løfte pegefingre, men jeg syntes det er fint nok at reflektere over, om man syntes det er cool at bruge en minoritet i en negativ kontekst som den igår.

974

Indlæg af 974 »

Nu skal der jo kun 1 til at starte en sang

man kan jo så forestille sig hvilken type det er ;-)

Men der sker vel bare det at denne ene starter op med noget som lige falder ind, og så stemmer de andre med fordi de synes at det er sjovt, måske ørehængende og nemt

Tror bestemt ikke at der skal lægges noget specielt i det udover det :-)

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

974 skrev:Nu skal der jo kun 1 til at starte en sang

Men der sker vel bare det at denne ene starter op med noget som lige falder ind, og så stemmer de andre med fordi de synes at det er sjovt, måske ørehængende og nemt

Den kommer du altså lidt for nem om ved, Jan.
Du kan da ikke undskylde diskriminerende sange med, at det lige er sjovt, ørehængende og nemt!
Det holder altså ikke.

974

Indlæg af 974 »

Kent skrev:
974 skrev:Nu skal der jo kun 1 til at starte en sang

Den kommer du altså lidt for nem om ved, Jan.
Du kan da ikke undskylde diskriminerende sange med, at det lige er sjovt, ørehængende og nemt!
Det holder altså ikke.
jeg tænker ikke i de baner at det er eller ikke er diskriminerende
her kan vi jo godt blive enige om at det ikke er så godt..

jeg beretter mere om den sammenhæng en sådan chant kan dukke op på
Og at der derfor ikke som del af en større helhed behøves lægges mere i det end som sådan :-)

I sammenhængen igår blev det måske ikke direkte sjovt (for mig i hvert fald), men det blev ørehængende og nemt, hvilket nok var det der talte for de fleste

Brugeravatar
Saemala
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Saemala »

Kent skrev:
Og please stop med at blive fornærmet over små uskyldige tilråb, der bliver råbt med et glimt i øjet.
Så når AaB-fans laver abelyde af vores mørke spillere, så er det også bare små uskyldige tilråb, der bliver råbt med et glimt i øjet?
Jeg synes at det man skal stoppe er tilråbene og ikke fornærmelsen over dem.
Ja, det er jeg ret så sikker på at det er, at opfattelsen så er en anden, er jo hvad man må forvente.
Fair nok du syntes man skal stoppe tilråbene, men jeg syntes man skal lade stadion-chants være hvad det er, harmløse tilråb der skal fjerne fokus hos spillerne/provokere modstanderfansene.
Selvfølgelig er der en grænse, såsom personlige tilråb ala det FCK fansene sang mod Vilfort omkring hans datters død tilbage i dagene, og abelyde er nok også over grænsen ifht. fokusset omkring racismen i fodbold, men jeg mener på ingen måde at det er i nærheden af grænsen at råbe sigøjnere.

Når folk er på stadion er der ofte en masse følelser og alkohol indblandet, og meget af det der bliver råbt/sunget uden tanke eller mening bag, og lige netop derfor, mener jeg også at man tage det med et gran salt.
Høvdingen af Herning

Lund7400

Indlæg af Lund7400 »

Det er sgu da idioti at råbe sådanne ting. Håber virkelig at vi som fans har højere niveau end det fremover, ellers kan vi bebrejde begrebet bonderøve - for om noget er det sgu bonderøvsagtigt at råbe noget så infantilt. Stram dog op.

Det er for plat at tilskrive det ørehængende, alkohol eller følelser. Det er et uanstændigt ord at bruge i den kontekst, og det bør enhver vide - uafhængigt af alkoholindtaget og adrenalinen.

Brugeravatar
levis

Indlæg af levis »

Saemala skrev:
Når folk er på stadion er der ofte en masse følelser og alkohol indblandet, og meget af det der bliver råbt/sunget uden tanke eller mening bag, og lige netop derfor, mener jeg også at man tage det med et gran salt.
Sorry, men det er altså ingen undskyldning. Jeg kan godt følge din pointe, og skal vi ikke alle være enige om, at alkohol bestemt ikke fremmer den rationelle side af et menneske, omvendt er det jo så nu her bagefter at vi kan reflektere lidt over, om det i bund og grund er så smart igen at råbe sigøjner.

Vi er en klub der igennem tiden har haft en del forskellige etniciteter og religioner inde over, og derfor syntes jeg netop ikke det klæder os, hvis vi som fans forfalder til at bruge den slags som led i vores smædesange. Vi har haft ghanesere, moldavere, svenskere, nordmænd osv. og som klub har vi altid skulle navigere i denne smeltedigel af kulturer, og jeg er egentlig vildt stolt over, at der i FCM er plads til alle.

Vi forfalder ikke til at råbe abelyde, vi forfalder ikke til at råbe jødesvin og jeg syntes heller ikke vi bør forfalde til at råbe sigøjner. Det bør vi som fans tage afstand og i stedet hylde respekt og tolerance.

mancitydk

Indlæg af mancitydk »

Saemala skrev:
Kent skrev:
Så når AaB-fans laver abelyde af vores mørke spillere, så er det også bare små uskyldige tilråb, der bliver råbt med et glimt i øjet?
Jeg synes at det man skal stoppe er tilråbene og ikke fornærmelsen over dem.
Ja, det er jeg ret så sikker på at det er, at opfattelsen så er en anden, er jo hvad man må forvente.
Fair nok du syntes man skal stoppe tilråbene, men jeg syntes man skal lade stadion-chants være hvad det er, harmløse tilråb der skal fjerne fokus hos spillerne/provokere modstanderfansene.
Selvfølgelig er der en grænse, såsom personlige tilråb ala det FCK fansene sang mod Vilfort omkring hans datters død tilbage i dagene, og abelyde er nok også over grænsen ifht. fokusset omkring racismen i fodbold, men jeg mener på ingen måde at det er i nærheden af grænsen at råbe sigøjnere.

Jeg synes sådan set at det at bruge ord som "Sigøjner", "bøsse" eller andre ord på en nedsættende måde er nøjagtigt det samme som at lave abelyde eller andre racistiske ting. Sigøjnere er jo også en etnisk gruppe så at kalde nogen det, hvis det er ment nedsættende, er vel nøjagtigt det samme som at råbe "sorte svin" hvis dette er ment nedsættende.
Tjek http://ellevemeterpletten.wordpress.com. En blog om tysk fodbold fra 3. Bundesliga til Landsholdet

Brugeravatar
EvilF

Indlæg af EvilF »

levis skrev:Hey drengerøve
Såvidt jeg lige kunne høre igår, så var der et par gange under 2. halveg, hvor der fra vores afsnit blev råbt "SIGØJNER SIGØJNER". Det kan selvfølgelig også bare være mig der hørte forkert og i så fald i rest my cause.
Jeg er mest overrasket over, at du kunne høre udeholdets fans. Hørte jer én gang, og det var da I stod ved busserne efter kampen. Der var Hedens Drenge tilgengæld også nogle fandens karle med lys, fandango og hvad ved jeg ;)
Vestegnen

Brugeravatar
levis

Indlæg af levis »

EvilF skrev:
levis skrev:Hey drengerøve
Såvidt jeg lige kunne høre igår, så var der et par gange under 2. halveg, hvor der fra vores afsnit blev råbt "SIGØJNER SIGØJNER". Det kan selvfølgelig også bare være mig der hørte forkert og i så fald i rest my cause.
Jeg er mest overrasket over, at du kunne høre udeholdets fans. Hørte jer én gang, og det var da I stod ved busserne efter kampen. Der var Hedens Drenge tilgengæld også nogle fandens karle med lys, fandango og hvad ved jeg ;)
Nu var jeg selv på udebaneafsnittet, så det var egentlig mere fordi jeg håbede, at jeg havde hørt forkert.
At overdøve Brøndbys fans på jeres eget stadion er heller ikke den nemmeste opgave. Der fortjener I altså stor cadeu! :)

Morten17

Indlæg af Morten17 »

Nu stopper det.. Der skal godt nok ikke meget til at fornærme folk i dagens Danmark.

Det kommer vel an på hvad i ligger i ordet sigøjner.
Når jeg hører ordet, tænker jeg på folk med ikke alt for mange penge mellem hænderne.

Hvis vi tager udgangspunkt i det:
Brøndby, Ishøj, Albertslund, Høje-Taastrup og Glostrup kommuner var i top 10 over flest på kontanthjælp i 2013. http://finans.tv2.dk/nyheder/article.ph ... %A6lp.html
Steder som vel alle kan beskrives som Brøndbys opland. Deres opland tilhører, med fare for at fornærme nogen, den lavere middelklasse. Så kan det godt være de har andre fans, men jeg vil æde en gammel hat på, at minimum 75 % af de hardcore fans kommer fra disse områder.
At man kan sidde og sammenligne "Sigøjner" råb, med abelyde og jødesvin er for mig at se dybt godnat. Racisme hører ikke hjemme i fodbold, et hånligt chant - med lidt sandhed, hvis man tager udgangspunkt i ovenstående - er hvad det er i min verden. Desuden kom råbende efter lyset gik. Læst mellem linjerne, ment som at de ikke havde penge til og betale elregningen.

PS.
http://nyhederne.tv2.dk/krimi/2015-01-0 ... e-gangster
Støder overskriften her jer også så, der står også sigøjner..

mancitydk

Indlæg af mancitydk »

Morten17 skrev:Nu stopper det.. Der skal godt nok ikke meget til at fornærme folk i dagens Danmark.

Når jeg hører ordet, tænker jeg på folk med ikke alt for mange penge mellem hænderne.

Hvis vi tager udgangspunkt i det:
Brøndby, Ishøj, Albertslund, Høje-Taastrup og Glostrup kommuner var i top 10 over flest på kontanthjælp i 2013. http://finans.tv2.dk/nyheder/article.ph ... %A6lp.html
Steder som vel alle kan beskrives som Brøndbys opland. Deres opland tilhører, med fare for at fornærme nogen, den lavere middelklasse. Så kan det godt være de har andre fans, men jeg vil æde en gammel hat på, at minimum 75 % af de hardcore fans kommer fra disse områder.
At man kan sidde og sammenligne "Sigøjner" råb, med abelyde og jødesvin er for mig at se dybt godnat. Racisme hører ikke hjemme i fodbold, et hånligt chant - med lidt sandhed, hvis man tager udgangspunkt i ovenstående - er hvad det er i min verden. Desuden kom råbende efter lyset gik. Læst mellem linjerne, ment som at de ikke havde penge til og betale elregningen.

PS.
http://nyhederne.tv2.dk/krimi/2015-01-0 ... e-gangster
Støder overskriften her jer også så, der står også sigøjner..
For lige at starte med det sidste. Nej det støder mig ikke fordi manden i omtalte link ER sigøjner... Sigøjner er altså ikke bare noget man vælger at være.... bare hvis du er i tvivl.. Og sigøjnere er igennem historien blevet diskrimineret og forfulgt lige så mange gange som fx jøderne.. så jo, man kan sagtens sammenligne det at råbe "jødesvin" med at råbe "sigøjner". Det er muligt at det i dit hovede er forskellige ting men så er vi altså uenige.
Tjek http://ellevemeterpletten.wordpress.com. En blog om tysk fodbold fra 3. Bundesliga til Landsholdet

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Morten17 skrev:Nu stopper det.. Der skal godt nok ikke meget til at fornærme folk i dagens Danmark.

Fedt, at du mener folk er for nærtagende, når du så efterfølgende viser, at du ikke aner hvad ordet 'sigøjner' hentyder til. Måske skulle du lære hvad ting betyder, inden du forsvarer det. Men okay, det bekræfter nok bare min fordom om folk, der kan finde på at råbe sådanne ting (eller billiger det).

Andro

Indlæg af Andro »

Jeg hørte også engang et holds fans synge, at de var de bedste, selvom de kun lå på 3. pladsen! Helt ufatteligt usmageligt at lyve i sine sange på den måde!

Brugeravatar
levis

Indlæg af levis »

Bare lige for at knytte en helt principiel kommentar. Personligt syntes jeg ikke det er særlig smagfuldt at bruge ordet sigøjner i den kontekst den blev benyttet igår. For jo, man kan godt sammenligne det at råbe jødesvin, abekat eller sigøjner. Pointen er at alle tre ord bliver brugt i en nedsættende vendning, hvori det implicit ligger at det at være jøde, mørkhudet eller sigøjner er noget der genkendes som værende af ringere status end eksempelvis etniske danskere.
racisme, forestillinger om visse menneskeracers overlegenhed over for andre samt de diskriminerende handlinger, der knytter sig til sådanne forestillinger.
Det kan godt være at du syntes folk bliver fornærmede, men det er egentlig ikke det det handler om. Det bliver nogle gange så skingert når man begynder at diskutere racisme, men problemet er jo, at det her netop læner sig opad. Derfor bragte jeg heller ikke det her emne på banen, for at skulle ødelægge det for jer der syntes det er sjovt at råbe sigøjner(sandsynligvis uden nogen racistisk motivation), men for at gøre opmærksom på, at det altså ikke adskiller sig synderligt fra at råbe jødesvin og abekat. Måske det er forskelligt i dit/jeres hoved, men rent argumentatorisk er der altså ikke den store forskel.

Besvar