Økonomien

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Xort
Geografisk sted: Herning

Re: Økonomien

Indlæg af Xort »

http://epn.dk/brancher/underholdning/sp ... 929367.ece

Her er en interessant artikel der fortæller lidt om prisen på personalet.
FCM er den klub der bruger markant flest penge på personale, hele 90,7% af vores omsætning bliver brugt på personalet.
Ifølge artiklen skulle nedskæringerne betyder at vores personaleomkostninger er faldet med min 10%, men selv med 80% vil vi være på en delt 2. plads, kun overgået af Brøndby.

Det jeg synes er mest foruroligende ved det, er at personaleomkostningerne typisk er bundet op på lange kontrakter, der gør at man ikke kan skære hurtigt ned når omsætningen falder.

Udover dette kan jeg se at fcm vil holde et pressemøde i forbindelse med kampen i morgen, hvor de Johnny Rune vil fortælle lidt om fcm's situation. Er lidt nervøs for hvad han har at sige.. Man kan dog altid håbe at han bare vil fortælle at man har solgt håndboldklubben til en rigmand for et 2 cifret millionbeløb ;)

Sylvester

Indlæg af Sylvester »

Skal man mon være bekymret over det pressemøde og hvad Rune siger? Der var været masser af uhyggelig snak i pressen og forhåbentlig er det ikke en fortsættelse af det! Tror det er lidt enten eller, enten præsenterer vi en løsning eller også fortæller han den er helt galt fat, men en konkurs får uger/måneder væk. Tror desværre mest på det sidste :cry:

Var det ikke noget med der skulle afholdes et seminar omkring aktieudvidelsen i november. Hvor blev det af?

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Kan pressemødet ikke være for at præsentere den nye tøjsponsor, det har jo været omtalt at det skulle ske?

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Sylvester skrev:Skal man mon være bekymret over det pressemøde og hvad Rune siger? Der var været masser af uhyggelig snak i pressen og forhåbentlig er det ikke en fortsættelse af det! Tror det er lidt enten eller, enten præsenterer vi en løsning eller også fortæller han den er helt galt fat, men en konkurs får uger/måneder væk. Tror desværre mest på det sidste :cry:

Var det ikke noget med der skulle afholdes et seminar omkring aktieudvidelsen i november. Hvor blev det af?
Eftersom pressemødet holdes kort før en kamp, kan du være helt sikker på, at det ikke er negative nyheder. Det ville være et gigantisk selvmål at holde et pressemøde med negative udmeldinger lige inden en så vigtig kamp.
Mit gæt er, at Rune vil forsøge at mane den sidste tids negative presseomtale i jorden og forsøge at skabe ro om klubben. Mange er nervøse for økonomien og om der er penge til vinteren. Det vil han skabe sikkerhed for. Sandsynligvis indbefatter det en meddelelse om, at klubben er blevet tilført penge på den ene eller anden måde.

Sylvester

Indlæg af Sylvester »

Kent skrev:
Sylvester skrev:Skal man mon være bekymret over det pressemøde og hvad Rune siger? Der var været masser af uhyggelig snak i pressen og forhåbentlig er det ikke en fortsættelse af det! Tror det er lidt enten eller, enten præsenterer vi en løsning eller også fortæller han den er helt galt fat, men en konkurs får uger/måneder væk. Tror desværre mest på det sidste :cry:

Eftersom pressemødet holdes kort før en kamp, kan du være helt sikker på, at det ikke er negative nyheder. Det ville være et gigantisk selvmål at holde et pressemøde med negative udmeldinger lige inden en så vigtig kamp.
Mit gæt er, at Rune vil forsøge at mane den sidste tids negative presseomtale i jorden og forsøge at skabe ro om klubben. Mange er nervøse for økonomien og om der er penge til vinteren. Det vil han skabe sikkerhed for. Sandsynligvis indbefatter det en meddelelse om, at klubben er blevet tilført penge på den ene eller anden måde.

Tror du har ret, timingen ville være forkert til negative nyheder.

Men hvad blev der af det seminar som skulle afholdes? Rune har jo selv meldt ud at behovet for penge er akut, så tænker der må være en sammenhæng..

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Sylvester skrev:
Kent skrev:

Tror du har ret, timingen ville være forkert til negative nyheder.

Men hvad blev der af det seminar som skulle afholdes? Rune har jo selv meldt ud at behovet for penge er akut, så tænker der må være en sammenhæng..
Så vidt jeg husker, var det der skulle holdes i november et strategiseminar for bestyrelsen. Det er sandsynligvis at resultatet af det er noget af det, der meldes ud. Fx at der er tilført penge på den korte bane og kommer en aktieemission på den lidt længere. En stor del af de potentielle investorer er jo på stadion i dag, så det vil være en oplagt mulighed for at melde ud om dette, og opfordre til opbakning fra hele regionen.

mnm123

Indlæg af mnm123 »

Dempo ligger 10 mill. som lån med ingen renter i tilbage betaling og ny trøjesponsor og Nordea forlænger sit sponsorat. alt sammen et gæt

Mike80

Indlæg af Mike80 »

En investorgruppe smider mellem 15-20mio for en række spillere! Forventninger til årsregnskab justeres fra mellem minus 9-14mio til -3-+3 mio. Aftaler skulle være yderst lukrativ og tilgodese klubben på en god måde.

Mike
Mike80

Everybody hates us we don't care...

Brugeravatar
DenStolteJyde

Indlæg af DenStolteJyde »

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... Syb_yFDfSI

Pressemødet i sin fulde længde.. Faktisk er der flere interessante detaljer der kommer frem i det pressemøde. Se den..

felisan

Indlæg af felisan »

Mike80 skrev:En investorgruppe smider mellem 15-20mio for en række spillere! Forventninger til årsregnskab justeres fra mellem minus 9-14mio til -3-+3 mio. Aftaler skulle være yderst lukrativ og tilgodese klubben på en god måde.

Mike
Er der nogen, der vil forklare mig, hvordan dette foregår?
Og lad os tage det helt hypotetisk..

Lad os antage, at:
1) FCM har fået 20 mill for transferrettighederne på de 6 spillere.
2) Heerenveen byder og køber Albæk for 10 millioner i vinterpausen.

Hvad sker der så med de 10 millioner?
3) Der ryger 10 millioner tilbage til den gruppe investorer, der har købt transferrettighederne
4) Der ryger 3,33 millioner (20/6) tilbage til den gruppe investorer, der har købt transferrettighederne

Jeg går ud fra, at det er 3, der er korrekt.
Og lad os fortsætte i den tanke.
Af en eller anden mærkelig grund vælger Vitesse Arnhem så at købe både Erik Sviatchenko og Marco Larsen til i alt 12 millioner. Så sker der det, at:
5) Investorgruppen hiver yderligere 12 millioner ind på kontoen og har nu fået afkast på 2 millioner via deres investering
6) Investorgruppen hiver 10 millioner mere ind på kontoen, og får yderligere 50% som rente for den investering man har været villig til at gøre fra starten af. FCM får så - ud over den økonomiske indsprøjtning på 20 millioner - 1 million ialt for de 3 solgte spillere.
7) Investorgruppen hiver 10 millioner mere ind på kontoen og FCM får de resterende 2 millioner, da investorgruppen nu er blevet betalt tilbage.

Slutteligt køber en 3. klub de sidste 3 pantsatte spillere for ialt 4 millioner:
8) Investorgruppen tager pænt imod yderligere 4 millioner
9) Man deler som brødre og både investorer og FCM hiver 2 millioner hver
10) FCM kan smide 4 millioner ind på plussiden

-----

Det er selvfølgeligt en forenklet model og idé, men lad mig høre hvad der eventuelt kunne være rigtigt og forkert. 1000 tak

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

felisan skrev:
Mike80 skrev:En investorgruppe smider mellem 15-20mio for en række spillere! Forventninger til årsregnskab justeres fra mellem minus 9-14mio til -3-+3 mio. Aftaler skulle være yderst lukrativ og tilgodese klubben på en god måde.

Mike
Er der nogen, der vil forklare mig, hvordan dette foregår?
Eftersom der ikke er meldt noget officielt ud, så er der ikke nogen, der ved hvordan aftalen præcist er skruet sammen. Vilkårene kan være alt muligt.

Ifølge EBs kilder er modellen således:
"Investorerne køber sig ind i en model, hvor de får 70 procent af FC Midtjyllands transferindtægter på seks navngivne spillere. I tidligere playershare-modeller har FC Midtjylland givet en forrentning i omegnen af ti procent. Rente-niveauet i den nye investor-plan skulle imidlertid ligge på cirka fem-seks procent, så investorerne samlet kan score en mio. kr. i fortjeneste"
http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/da ... 877152.ece

Det fremgår ikke helt klart, men det tyder på, at investorerne får 70% af transferindtægterne indtil de samlet har fået 21 mio tilbage (hvis der er solgt playersponsorater for 20 mio). Dvs at hvis vi sælger for 10 mio, så får investorerne 7 og FCM 3. Dette bliver ved indtil vi samlet har solgt for 30 mio, hvor investorerne så har fået 21 og FCM 9. Oveni kan så lægges de oprindelige 20, så ved et samlet salg på 30 mio har FCM fået 29 af dem i kassen (20 nu og 9 løbende). Hvis det er korrekt, så kan jeg godt forstå, at Rune kalder det meget attraktive vilkår.

felisan

Indlæg af felisan »

1000 tak for svaret, det var til at forstå. Og ja, jeg er med på at det er EB's bud og ikke nødvendigvis 100% fakta. Og ja, passer det, så er det meget attraktive vilkår.

Brugeravatar
Hekler

Indlæg af Hekler »

Jeg er enig i at den vurdering Kent har lavet er i overensstemmelse med det jeg har forstået, om end reel beskæftigelse knap er hvad jeg kommer med.
Nogen kaster med brosten, andre kaster håndtegn.
Jeg nøjes bare med at kaste skygge.
/Hekler

Mazter81
Geografisk sted: Paphos, Cypern
Kontakt:

Indlæg af Mazter81 »

Det lyder helt absurd Kent, men du plejer jo ikke at ramme helt skævt...

Lad os håbe for klubben, at det forholder sig sådan - Så er det jo reelt bare et uhyre billigt lån, med relativ dårlig sikkerhed... :)

Lad os også håbe, at der sidder nogen, som er klar til at tage de skridt, der skal tages - både på banen og kontorerne

Brugeravatar
Hekler

Indlæg af Hekler »

Mazter81 skrev:Lad os håbe for klubben, at det forholder sig sådan - Så er det jo reelt bare et uhyre billigt lån, med relativ dårlig sikkerhed... :)
EN 5% forrentning er vel ikke helt dårlig?
Nogen kaster med brosten, andre kaster håndtegn.
Jeg nøjes bare med at kaste skygge.
/Hekler

Besvar