Synes diskussionen om akademiet og resultater er helt ude af proportioner.
Uden at det skal være en sovepude så har akademiet tjent sig selv hjem for de næste 20 år. Konceptet kan derfor leve med et par år hvor de målbare parametre som resultater og u-landsholdsspillere ligger lavt.
Det skal bedømmes på en længere bane end en eller to sæsoner.
U19
- FCM Fan nr. 1
Re: U19
Fcm - Historiens bedste mestre!!!
det er præcis som du nævner vores konkurrenter som har rykket sig enormt på U området. Der er blevet tilknyttet bedre trænere og ledere flere af dem. Træningsmængden i de enkelte klubber er osse øget. En anden ting er antallet af store udenlandske stævner som de enkelte klubber sender deres knægte til er osse blevet øget i antal. Helt ned til U 14 faktsk. Bagrunden for denne udvikling tror jeg skal ses i et mix af den økonomiske afmatning i dansk fodbold og på europæisk plan men vigtigst af alt DBUs projekt Den Røde tråd hvor der bliver sat specefikke krav til U afdelingerne i de enkelte klubber for at højne standarten. Og faktisk kan vi ikke bare skide på antallet af antallet af Landsholdspillere da det er 1 af de områder hvor bliver målt på når vi snakker DBU U licens. Spørg bare Vejle og B 93. Med hensyn til de spillere du nævner vil jeg mene at det er overraskende at Mads P ikke er udtaget måske frederik møller. Og igen hvis det bare var en enkelt årgang eller 2 hvor vi er blevet minimum indhentet var jeg ikke så beymret men det er bare en gennemgående tendens og jo før vi tager hånd om det og erkender det kan vi gøre noget ved det. Men jeg tror nu at Steinlein & co er ganske opmærksomme på det.
Jeg følger en del med og syntes det er svært at ignorere facts omkring akademiet.Mose skrev:Det er helt uforståeligt for mig, at man her på siden oplever folk, der stiller spørgsmålstegn ved akademiet.
Derfor har jeg lige et spørgsmål til Sylvester med flere, der åbenbart ønsker at drosle ned for investeringerne i akademiet.
1.Hvad er jeres kendskab til akademiet? Ser I kampene i ungdomsårgangene eller bygger jeres "kritiske" spørgsmål alene på resultater og andenhåndsoplysninger.
Vi har ikke længere de bedste ungdomsspillere herhjemme og hvor vi tidligere havde 3-4 landsholdsspillere pr årgange + nogle drønstærke afrikanere, har vi nu 4 u-landsholdsspillere mellem årgang 92-95 og nogle afrikanere som slet ikke holder niveau i forhold til tidligere. Niveauet er slet og ret dalende og det handler ikke bare om en enkelt årgang, lige nu er det på hele akademiet. Er du uenig med det jeg skriver her?
Alt for mange hviler på laurbærrene herinde og konstatere blot, at akademiet HAR været en kæmpe succes uden at forholde sig til det fremadrettet. Niveauet er faldet markant og det kan enhver der følger med bekræfte, det er jeg slet ikke i tvivl om.
Og så vil jeg vove den påstå at måler man på årgang 92-95, så kan en investering på 10 millioner pr år overhovedet ikke betale sig, det er der simpelthen ikke potentiale nok til...
Som jeg læser det, følger du med i stillingen i avisen og intet andet. Dine indlæg lugter langt væk af uvidenhed om akademiet og dansk ungdomselitefodbold i det hele taget.
Dine "facts" omkring akademiet tager udgangspunkt i vores dårlige slutplaceringer i u-17 og u-19 samt det faktum, at vi har væsentlig færre landsholdsspillere end tidligere. Ovenstående er fakta, men du går alt for langt i forhold til hvilke konsekvenser disse fakta skal have for vores akademi.
Du mener ikke, at der er for 10 millioner kr. pr. årgang , men det er der. Problemet er jo blot, at det kan være rigtig svært at vurdere de forskellige talenter. Foged, Ritter, Habib, Yakubu og Weinkouff er alle eksempler på fremragende talenter, der ikke fik deres gennembrud i FCM trods rigtig mange u-landskampe til sammen. Langt mindre talenter var Jesper Lauridtsen, Sveatchenko, Lössl og senest Søgaard, der alle er på kontrakt idag.
Så nævner du, at vi nu har en række afrikanere, som slet ikke holder niveau som tidligere. Det er rigtigt, at reglerne har gjort det sværere for FCM i forhold til afrikanerne, men hvordan kender du noget til deres niveau? Skulle du have set et par u-19 kampe med Jacob eller reserveholdskampe med Semio, så husk også at Sylvester var tæt på at få sparket inden sidste sæson. De kan sagtens nå at bryde igennem.
Du nævner årgangene 92-95 som de svageste.
92 Kock, Hvilsom, Søgaard, Jacob (ham fra afrika)
93 F. Møller, Mads P, Marco, P. Møller og Rømer har til sammen en del landskampe på bagen.
94 Oliver Kock, Vigen, Lucas Hove samt et par andre jeg har fidus til. Ikke at glemme at der i denne årgang allerede er kommet en del penge ind fra salget af Fisher.
95 er for unge til at jeg vil nævne dem her.
Ovenstående er alle spillere, jeg tror på har chancen for at slå igennem, men hvem det er af dem, der sikrer at pengene er givet godt ud er ikke til at sige.
Min samlede pointe er , at årets svage resultater skal få os til at se indad. Hvad kan vi gøre bedre? Men det skal ikke få den vanvittige konsekvens som du lægger op til.
Dine "facts" omkring akademiet tager udgangspunkt i vores dårlige slutplaceringer i u-17 og u-19 samt det faktum, at vi har væsentlig færre landsholdsspillere end tidligere. Ovenstående er fakta, men du går alt for langt i forhold til hvilke konsekvenser disse fakta skal have for vores akademi.
Du mener ikke, at der er for 10 millioner kr. pr. årgang , men det er der. Problemet er jo blot, at det kan være rigtig svært at vurdere de forskellige talenter. Foged, Ritter, Habib, Yakubu og Weinkouff er alle eksempler på fremragende talenter, der ikke fik deres gennembrud i FCM trods rigtig mange u-landskampe til sammen. Langt mindre talenter var Jesper Lauridtsen, Sveatchenko, Lössl og senest Søgaard, der alle er på kontrakt idag.
Så nævner du, at vi nu har en række afrikanere, som slet ikke holder niveau som tidligere. Det er rigtigt, at reglerne har gjort det sværere for FCM i forhold til afrikanerne, men hvordan kender du noget til deres niveau? Skulle du have set et par u-19 kampe med Jacob eller reserveholdskampe med Semio, så husk også at Sylvester var tæt på at få sparket inden sidste sæson. De kan sagtens nå at bryde igennem.
93 F. Møller, Mads P, Marco, P. Møller og Rømer har til sammen en del landskampe på bagen.
94 Oliver Kock, Vigen, Lucas Hove samt et par andre jeg har fidus til. Ikke at glemme at der i denne årgang allerede er kommet en del penge ind fra salget af Fisher.
Ovenstående er alle spillere, jeg tror på har chancen for at slå igennem, men hvem det er af dem, der sikrer at pengene er givet godt ud er ikke til at sige.
Min samlede pointe er , at årets svage resultater skal få os til at se indad. Hvad kan vi gøre bedre? Men det skal ikke få den vanvittige konsekvens som du lægger op til.
Når jeg snakker om at spare penge på akademiet, så handler det jo om at økonomien stadig er katastrofal i FCM og vi har stadig langt til at ramme den balance som man har lagt op til med redningsplanen, meget langt endda.Mose skrev:Som jeg læser det, følger du med i stillingen i avisen og intet andet. Dine indlæg lugter langt væk af uvidenhed om akademiet og dansk ungdomselitefodbold i det hele taget.
Derfor virker det altså også ulogisk at smide så mange millioner efter noget som ikke kan forventes at give det samme udbytte som tidligere og enhver der følger med i ungdomsbold herhjemme har altså skyklapper på, hvis man ikke kan se at niveauet ikke er det samme som tidligere. Mener du, helt ærligt, ikke niveauet er faldet på akademiet???? Tror ikke nogen der følger seriøst med i ungdomsbold, vil bytte Brøndbys ungdom for FCM, eller Lyngsbys for FCMs for den sags skyld og det virker til at flere af holdene ligger i overhalingsbanen lige nu..
Jeg læser meget om talentudvikling og har også set ungdomskampe på akademiet og kender flere som følger FCMs ungdomshold meget og de snakker og skriver altså alle om det samme, vi har ikke de samme talenter som tidligere. Du kan sagtens sige jeg ikke har forstand på det og så stoppe diskussionen der, men det forholder sig bare ikke sådan.
Jacob og Semiu har jeg set lidt i et par reservekampe, men det er jo begrænset hvad man kan se til dem når de hele tiden varmer bænken og kun får 10 minutter hist og her. Det jeg har set, har dog været umådeligt ringe og de har begge virket som om de er gået forkert
Tror du, helt ærligt, at spillere som Søgaard og Koch havde været i betragtning til e kontrakt i FCM for 2-3 år siden?
Angående de svage resultater, så kan de da sikkert forbedres igennem en bedre taktik, men tror nok den altoverskyggende årsag skal findes i kvaliteten af spillerne.
-
Thomas Lund
Men hvad er det så du vil sylvester?
Hvor er det du vil spare på akademiet?
Skal der være færre årgange? er det samarbejdet med udlandet der skal lukkes?
Skal talenterne have mindre i "løn"
Skal der spares på scouting?
Trænere?
Administration?
faciliteter?
Hvad vil du bruge 2-3 millioner ekstra til om året andre steder? 1-2 spillerlønninger? Vil du spare op i 5 år til at købe en kvalitetsspiller? Er det en bedre investering?
Hvad vil der ske hvis FCM drosler ned på akademiet? tror du på at FCM kan tiltrække samme talentmasse som nu? Hvad vil konsekvensen være af en besparelse på længere sigt?
Lund
Hvor er det du vil spare på akademiet?
Skal der være færre årgange? er det samarbejdet med udlandet der skal lukkes?
Skal talenterne have mindre i "løn"
Skal der spares på scouting?
Trænere?
Administration?
faciliteter?
Hvad vil du bruge 2-3 millioner ekstra til om året andre steder? 1-2 spillerlønninger? Vil du spare op i 5 år til at købe en kvalitetsspiller? Er det en bedre investering?
Hvad vil der ske hvis FCM drosler ned på akademiet? tror du på at FCM kan tiltrække samme talentmasse som nu? Hvad vil konsekvensen være af en besparelse på længere sigt?
Lund
Skal det ikke også med i betragtningen vedr. Akademiet og økonomien at der lige nu står en inder som tilsydeladende er villig til at smide 70-100 mio i klubben hovedsageligt baseret på talentudviklingen og herunder akademiets opbygning?! Det tæller vel også lidt i det samlede regnskab..
Ligesom der via flere udmeldinger fra klubben er givet udtryk for at der skal tænkes alternativt bla. Via muligt udvidelse at scouting til de andre nordiske lande ligesom også Indien er blevet interessant..
Mike
Ligesom der via flere udmeldinger fra klubben er givet udtryk for at der skal tænkes alternativt bla. Via muligt udvidelse at scouting til de andre nordiske lande ligesom også Indien er blevet interessant..
Mike
Mike80
Everybody hates us we don't care...
Everybody hates us we don't care...
Da akademiet startede efter sommerferien for seks år siden, kickstartede det også en bemærkelsesværdig udvikling i dansk eliteungdomsfodbold. I det første halvår fik vi 70 ud af 75 mulige point, og resultaterne var meget i øjnefaldende. Talenterne var kommet fra hele Jylland og fra Afrika. Særligt spillerne fra Afrika var med til at gøre en afgørende forskel. De andre hold var ofte chanceløse, og en kamp mellem SIF og FCM lignede en kamp mellem Danmark og Malta.
Disse resultater, og det at FCM året efter begyndte at hente spillere på Sjælland, udløste lidt af et "sputnik-chok" i fodbolddanmark, og lige siden er der arbejdet langt mere professionelt i de danske ungdomseliteklubber. Det gør det selvfølgeligt sværere for FCM at genvinde DM år efter år, og du har da ret i, at pt er Brøndby særdeles stærke.
Men betyder det nødvendigvis, at de spillere vi udvikler ikke kan bruges? Eller skal det have den konsekvens, at vi blot kaster håndklædet i ringen? Det giver ingen mening at nedlægge/drosle ned på et akademi, der stadig kaster langt flere penge af sig end det koster.
Personligt glæder jeg mig meget til at se vores nye årgang 96 efter ferien, idet der er flere spændende typer på vej.
Endelig nævner du Søgaard og Kock. Kock er en meget stærk centerforsvarer, der helt sikkert har værktøjet til at slå igennem. Søgaard er sværere at bedømme. Han har gennem hans akademitid været langt nede i fodboldhirakiet på årgang 92, men i den seneste sæson på u-19, var han en af dem, der udviklede sig mest. Som Ørgaard sagde da de skrev med akademikontrakt med Søgaard: "Du er ikke guds gave på en fodboldbane, så det kræver hårdt arbejde". Søgaard er en hurtig og arbejdsom backtype, som du ikke kan afskrive endnu.
Disse resultater, og det at FCM året efter begyndte at hente spillere på Sjælland, udløste lidt af et "sputnik-chok" i fodbolddanmark, og lige siden er der arbejdet langt mere professionelt i de danske ungdomseliteklubber. Det gør det selvfølgeligt sværere for FCM at genvinde DM år efter år, og du har da ret i, at pt er Brøndby særdeles stærke.
Men betyder det nødvendigvis, at de spillere vi udvikler ikke kan bruges? Eller skal det have den konsekvens, at vi blot kaster håndklædet i ringen? Det giver ingen mening at nedlægge/drosle ned på et akademi, der stadig kaster langt flere penge af sig end det koster.
Personligt glæder jeg mig meget til at se vores nye årgang 96 efter ferien, idet der er flere spændende typer på vej.
Endelig nævner du Søgaard og Kock. Kock er en meget stærk centerforsvarer, der helt sikkert har værktøjet til at slå igennem. Søgaard er sværere at bedømme. Han har gennem hans akademitid været langt nede i fodboldhirakiet på årgang 92, men i den seneste sæson på u-19, var han en af dem, der udviklede sig mest. Som Ørgaard sagde da de skrev med akademikontrakt med Søgaard: "Du er ikke guds gave på en fodboldbane, så det kræver hårdt arbejde". Søgaard er en hurtig og arbejdsom backtype, som du ikke kan afskrive endnu.
Mose
Det handler jo ikke om at kaste håndklædet i ringen, men vi har jo før drevet et akademi for en billigere sum end vi gør nu og de disse sparetider, så skal livremmen altså spændes ind alle steder hvis vi skal gøre os håb om at lande i nul.
Vi har utvivlsomt den dyreste talentudvikling herhjemme overhovedet og så skal udbyttet altså også stå mål med det. Lige nu er der ikke noget der tyder på vi kan levere talenter som tidligere fra akademiet og selv om jeg ikke kan læse det direkte, så er det også det jeg høre dig sige, nemlig at materialet ikke er som tidigere.
Personligt er jeg også overbevist om der vil blive rationaliseret omkring akademiet, såfremt aftalen med inderen ikke går igennem, men det gør den da forhåbentlig
Men skal vi i mål med genopretningsplanen, så bliver akademiet også berørt og da specielt når outputtet er forringet. Det tror jeg også FCM er meget bevidste om..
Det handler jo ikke om at kaste håndklædet i ringen, men vi har jo før drevet et akademi for en billigere sum end vi gør nu og de disse sparetider, så skal livremmen altså spændes ind alle steder hvis vi skal gøre os håb om at lande i nul.
Vi har utvivlsomt den dyreste talentudvikling herhjemme overhovedet og så skal udbyttet altså også stå mål med det. Lige nu er der ikke noget der tyder på vi kan levere talenter som tidligere fra akademiet og selv om jeg ikke kan læse det direkte, så er det også det jeg høre dig sige, nemlig at materialet ikke er som tidigere.
Personligt er jeg også overbevist om der vil blive rationaliseret omkring akademiet, såfremt aftalen med inderen ikke går igennem, men det gør den da forhåbentlig