2. pladsen ingen vil have....

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Kent

2. pladsen ingen vil have....

Indlæg af Kent »

Tre kampe inde i forårssæsonen er mønstret fra efteråret fortsat, når det handler om at være DKs næstbedste hold. Ligesom i transfervinduet er det som om, at der er indgået en fredspagt mellem OB, BIF og os selv. Ingen af os stikker næsen frem, og ingen af os satser på at tage 2. pladsen. Det spil og de præstationer vi har set fra de 3 klubber virker til, at ingen af dem vil have 2. pladsen. I stedet ser det ud til, at vi i fællesskab resignerer eller lurepasser - med risiko for, at der kommer nogen bagfra og overhaler, som man af og til ser i cykelsport, når der går for meget stillingskrig i den kort før målstregen, hvor ingen vil åbne spurten.

Og det er godt nok tragikomisk i en sæson, hvor 2. pladsen er mere værd en nogen sinde før. At den samtidig er billigere til salg end nogensinde før, er grænsende til det uforståelige.

Vores eget spil har været meget svingende i de første 3 kampe, gående fra det sublime mod FCK til det elendige i 2. halvleg mod FCN. Jeg ved godt, at vi har unge spillere, og det er prisen, men det holder altså ikke helt, da det også er de rutinerede kræfter, som har svigtet - eksemplificeret ved MA i går.

Men faktum er, at vi nu har 12 kampe tilbage, og hvis vi vil gøre os håb om 2. pladsen, så skal vi op i gear, og præstere bedre. Nøglekampene er naturligvis hjemmekampene mod OB og BIF, men alle andre kampe er også vigtige. Jeg har forsøgt at gruppere dem lidt nedenfor

De 'lette' hjemmekampe:
•04/4 kl. 19.00: FCM – Lyngby
•21/4 kl. 16.00: FCM – AC Horsens
•9/5 kl. 19.00: FCM – SønderjyskE

Disse 3 kampe er på papiret de letteste vi har tilbage. De skal give mindst 7 point.

De 'lette' udekampe
•09/4 kl. 17.00: Silkeborg IF - FCM
•14/4 kl. 19.00: Lyngby – FCM
•24/4 kl. 15.00: Esbjerg - FCM
•29/5 kl. 16.00: FCN – FCM

Disse kampe er de næstletteste kampe vi har tilbage (jeg ved godt at det er hybris at anbringe Esbjerg-kampen her). Dem skulle vi gerne mindst vinde 2 af og ikke tabe nogen. Dvs mindst 8 point. Den sidste kamp mod Farum er naturligvis lidt en joker, da vi jo ikke ved, om tingene er afgjort på det tidspunkt - men så må vi bare vinde de 3 første :-)

De 'svære' hjemmekampe
•18/4 kl. 19.00: FCM - OB
•15/5 kl. 18.00: FCM – Brøndby
•25/5 kl. 20.00: FCM – Randers FC

Jeg har taget Randers med i denne kategori, da vi tit har problemer med dem. Men igen kan tidspunktet være afgørende, da Randers kan være i ingenmands-land på det tidspunkt, og derfor have mindre motivation end os. For de andre to kampe gælder det, at vi ikke må tabe nogen dem - og skal vinde mindst den ene. Vi skal have mindst 5 point i disse kampe.

De 'svære' udekampe
•30/4 kl. 14.00: AaB – FCM
•19/5 kl. 20.00: FCK – FCM

De er lidt nogle joker-kampe.
Er AaB på en bølge eller knækkede mentalt på dette tidspunkt? Det er simpelthen ikke til at vide, og derfor er det en svær kamp at forudsige. Personligt vil jeg elske at hjælpe til med at give AaB dødsstødet.
FCK er dansk mester på dette tidspunkt og spørgsmålet er, om de udnytter de sidste 5-6 kampe i sæsonen til at eksperimentere og spille holdet til næste sæson ind. Under alle omstændigheder bør der være motivationsforskel og dermed bør muligheden for point være større end ellers.
Kravet i disse 2 kampe, er mindst 2 point.

Samlet er kravet altså mindst 7+8+5+2= 22 point i de sidste 12 kampe, hvilket vil give os en sluttotal på 55, der i mine øjne burde være nok til 2. pladsen. 22 point i 12 kampe er markant bedre end vi har præsteret hidtil, men det er nu slutspurten skal sættes ind, og vores kampprogram er altså ikke så svært. Hvis vi ikke kan hente 22 point i de kampe, så har vi sgu ikke fortjent 2. pladsen.

Mazter81
Geografisk sted: Paphos, Cypern
Kontakt:

Re: 2. pladsen ingen vil have....

Indlæg af Mazter81 »

Enig... Godt sat op...

Før forårssæsonen ville jeg havde været yderst tilfreds med 6 point i de første 3, så det er lidt underligt at stå nu med 4 point og endda incl en sejr over FCK. Vi kunne reelt allerede have lagt os ind som klar favorit til 2.pladsen med 9 point

erland

Indlæg af erland »

En lidt pudsig overskrift men et godt og yderst relevant debat indlæg Kent.

Jeg må erkende at jeg er skeptisk mht om vi har evner og truppen til at spille med om denne 2. plads.

Jeg tror ikke at vi lurpasser på 2. pladsen men at vi bare ikke har en trup der pt. kan yder mere en vi ser pt. Som du også skriver så forsætter vi hvor efteråret slap.
Et gennemsnit for de første 3 kampe på 1.33 er ikke nok og jeg har min tvivl om at vi kan løfte dette snit til 1.83 set over 12 kampe.

Hvis vi ser på lyspunkterne så er de 3 unge Nigerianer klart det som trækker op. Jeg vil også nævne Julle som jeg synes har hævet niveauet her i starten.
Men på minus sider så er vi totalt ufarlig ved dødbolde og hjørnespark - vi har ikke nogen at sigte efter nu hvor Frank er væk. Som der blev nævnt andet sted så ville Frank normalt være garant for mål f.eks i kampen mod Sønderjyske.
Jeg mener at det faktum at vi mangler en decideret angriber, vil komme til at koste point her i foråret. Vi er uskarpe foran målet og har lidt fået et Brøndby komplex - at der er andre end angriberne der skal score mål.
Der er heller ikke meget optimisme at hente hos reserverne og her er manglende skarphed også et problem som Anders Dal skriver;
Men som i årets første kampe var chancerne meget få, og det blev aldrig rigtig farligt foran Brøndby-målet.
Vores forsvar udviser også store svaghedstegn og især der er bekymrende at Bak ikke ligner en mand der kan holde til en season uden skader. Jeg tror at han er ved at være slidt, forståelig nok efter mange seasoner på top plan. Men vi skal bruge hans kampgejst og lederevner til at diregere resten af forsvaret.

Jeg vil ikke gå ind i en kritik af enkelte spillere da dette ofte giver bagslag med reaktioner fra dem som er tilhænger at den enkelte spiller, men jeg mener at der er flere af vores unge spiller der skal hæve niveauet hvis vi skal gøre os til i kampen om medaller. Der er nu de skal vise at de er værd at satse på. Husk også at EM for U21 på hjemmebane også ligger som et trækplaster.

Endeligt så er det at indspille et nyt system også kostbart mht. point, men hvis det er vejen frem så skal det ske i kampe på top niveau og ikke kun til træning. Desværre så jeg lidt en tendens til at vi lossede bolde afsted i seneste kamp, måske fordi vi var presset, men der skal klart en anden instilling til og mere tro på egne evner hvis vi skal stå med medaller og/eller pokal til slut.

Muligvis ser jeg for sort på problemet men husk lige på at måske er 2 pladsen billigt til salg men der er nedrynkningen ikke og afstanden mellem 4-5 pladsen og bunden stadig tæt. Dette medføre også at de lette kampe ikke bliver så lette endda. Jeg ser en tendens til at alle investere meget mere i kampene end det var tilfældet i starten af efteråret, og derfor kan vi sagtens tabe de lette kampe både uden og hjemme. Havde Efs og Aab tabt i weekenden så havde dervære et større huld med til stegen og dermed måske mere ro på.

Mit bud må være at få styr på forsvaret og øve afslutniner udefra (JP og albæk især), og lade os så få den Sk... Pokal hjem i skaben. :evil:

ERLAND

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Acebone »

Det har været lidt af en lurepasserrunde i ligaen denne weekend. Christian Holst, den dejlige færing, fortjener et klap bagi for at have holdt Brøndby i snor. Desværre skete det "utænkelige", at OB vandt over AaB, så nu er der desværre maksimalt pres på os i morgen. Det burde dog ikke være nogen overraskelse efter de sidste tre pauvre halvlege, vi har spillet.

Med 39 point ser det ud til, at OB har fundet ud af, at de godt vil have den andenplads. Jeg håber, ulvene er med på den leg, og det kræver seks point hjemme og ude mod Lyngby.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Acebone skrev:Med 39 point ser det ud til, at OB har fundet ud af, at de godt vil have den andenplads. Jeg håber, ulvene er med på den leg, og det kræver seks point hjemme og ude mod Lyngby.
Ja der kan faktisk ske rigtig meget i de næste 10 dage, hvor vi selv har 3 kampe. I næste runde mødes Brøndby og OB nemlig, og det ligner en lille matchbold for OB ift Brøndby. En sejr til nemlig bringe OB 7 point foran BIF med 9 kampe tilbage. Og det samme gælder faktisk for os, hvis vi selv vinder de 3 kampe vi har og det burde være muligt. Så om 10 dage kan stillingen i toppe være:

2. FCM 42p
3. OB 42p
4. BIF 35p

Hvorefter vi så selv møder OB hjemme i en direkte konfrontation om 2. pladsen....

I mine øjne har BIF ikke råd til at tabe kampen i Odense næste weekend - så er 2. pladsen med stor sandsynlighed tabt for dem. De spiller dog heller ikke som et hold, der fortjener 2. pladsen lige nu (men hvem gør det...)

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Endnu en runde hvor ingen ville have 2. pladsen. OB fik ellers serveret det hele på et sølvfad - først taber vi til Silkeborg og derefter får de lov at spille over en time i overtal på hjemmebane mod BIF. Større chance for at trække fra konkurrenterne får man altså ikke, så reelt er OB faktisk rundens største taber, selvom de stadig ligger nr. 2, med god afstand til os og BIF.

I næste ordinære runde har OB så muligheden for at lægge afstand til os. Utaka fik en advarsel i dagens kamp, og hvis den takseres til 6 point, så får han karantæne mod os (jeg kunne ikke helt se, hvad han fik den for). Ligeledes blev Gislason udskitet med noget, der lignede en forstrækning og Traore sad over grundet slitage.

Edit: Gislason fortæller så lige til Onside, at det bare var krampe. Pis.

FCMReal

Det tynde øl

Indlæg af FCMReal »

Kent skrev:Endnu en runde hvor ingen ville have 2. pladsen. OB fik ellers serveret det hele på et sølvfad - først taber vi til Silkeborg og derefter får de lov at spille over en time i overtal på hjemmebane mod BIF. Større chance for at trække fra konkurrenterne får man altså ikke, så reelt er OB faktisk rundens største taber, selvom de stadig ligger nr. 2, med god afstand til os og BIF.

I næste ordinære runde har OB så muligheden for at lægge afstand til os. Utaka fik en advarsel i dagens kamp, og hvis den takseres til 6 point, så får han karantæne mod os (jeg kunne ikke helt se, hvad han fik den for). Ligeledes blev Gislason udskitet med noget, der lignede en forstrækning og Traore sad over grundet slitage.

Edit: Gislason fortæller så lige til Onside, at det bare var krampe. Pis.
OB, Brøndby og FCM må gå under betegnelsen "det tynde øl", ingen af holdene har klasse til CL, så kort er den.

Ufatteligt, at man sælger/udlejer Ilsø og FK uden at have 1 eller 2 afløsere klar, FCM kan jo scorer 100 mill kr. ved en kvalificering til CL gruppespillet.

Sly bliver aldrig en target spiller, Ridderholm har jo også udtalt at Sly hører til på kanten, når man ser på hans internationale muligheder.

FCM har ingen angriber men superligaklasse p.t.

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Re: Det tynde øl

Indlæg af Acebone »

FCMReal skrev:Ufatteligt, at man sælger/udlejer Ilsø og FK uden at have 1 eller 2 afløsere klar, FCM kan jo scorer 100 mill kr. ved en kvalificering til CL gruppespillet.
Realistisk set kommer et dansk hold ikke i gruppespillet via andenpladsen, så de 100 millioner er yderst hypotetiske og ikke rigtig det, der kæmpes om.

Andenpladsen er hovedsageligt attriktiv, fordi vejen til Europa League-gruppespillet er noget nemmere end for tredje- og fjerdepladsen.

974

Indlæg af 974 »

Sejre i de 2 næste kampe, og vi ligger nr 2 :-)

Og så tager vi lige Horsens hjemme også

Laver et godt resultat i Esbjerg, og som kronen på værket tager vi en tur til Aalborg d. 30. april og sætter det sidste søm i AaB´s nedrykningskiste

Og så må vi ellers bare tage det som det kommer :-)

MEN sørg for at fylde busser og stadions op hver gang, så opbakningen er der!

Spicker

Indlæg af Spicker »

http://flemmingfjeldgaard.blogs.sporten ... e-trussel/

Et blogindlæg fra en af sporten.dk's journalister hvor han bla. udtaler sig om fcm's mulighde for at blive to'er næste år.

Midtgaard
Geografisk sted: Brabrand

Indlæg af Midtgaard »

Nu taber Brøndby hjemme til Aab :D Der er spillet en god halv time og Aab er foran 0-2 :lol:

Sylvester

Indlæg af Sylvester »

Med Silkeborgs sejr er der godt nok ved at være pres på os bare for at kunne fastholde fjerdepladsen og et nederlag i morgen vil også sende Horsens uhyggeligt tæt på os. Kan ikke rigtigt finde ud af hvilken vej vi skal kigge i tabellen lige nu??

Det vil være en katastrofe hvis vi smider muligheden for at spille Europa på gulvet, ikke mindst økonomisk, så nu skal vi godt nok til at vinde kampe igen, det er i den grad på tide :D

Brugeravatar
pr0j3ct

Indlæg af pr0j3ct »

Sylvester skrev:Med Silkeborgs sejr er der godt nok ved at være pres på os bare for at kunne fastholde fjerdepladsen og et nederlag i morgen vil også sende Horsens uhyggeligt tæt på os. Kan ikke rigtigt finde ud af hvilken vej vi skal kigge i tabellen lige nu??

Det vil være en katastrofe hvis vi smider muligheden for at spille Europa på gulvet, ikke mindst økonomisk, så nu skal vi godt nok til at vinde kampe igen, det er i den grad på tide :D
4 FC Midtjylland ------------------- 25 9 8 8 41 - 32 35 UefaQual
5 SilkeborgSilkeborg -------------- 26 8 11 7 33 - 37 35
6 AC HorsensAC Horsens ---------- 25 8 7 10 21 - 30 31
7 SønderjyskESønderjyskE ------- 26 8 6 12 26 - 35 30
8 LyngbyLyngby ------------------- 25 7 8 10 35 - 43 29

Vi skal kigge nedad, ingen tvivl om det, men først og fremmest på os selv. Vi har om nogen haft muligheder nok til at lægge afgørende afstand til bla. Silkebord, Horsens og de resterende hold under os, samt at sætte os tungt på medalje pladser og ikke mindst sølv og europisk og det har vi ikke formået, med et hav af manglende point her i forårs sæsonen.

Og med en så stor klump af hold lige under os, med så få point udsving imellem holdene, vil flere af holdene lige under os, få en god slat point i det resterende kampe, så vi skal have point på kontoen, i efterhånden de resterende kampe.

Skulle vi så hive holdet op den tand det mangler og gøre rent bord, eller hente nær maks point i resterende kampe, kan vi selv afgøre det og med lidt held, Brøndbys stadigt svingende og svage resultater og spil, og OB´s manglende spil og lidt mere uheld end held, samt vante gummiben mod slutningen af sæsonerne, så ender det jo nok med europisk og med metal om halsen i en eller anden form.

Så vi skal så afgjort kigge nedad, da vi ikke skal smide mange flere point denne sæson, for at smide det hele på gulvet og miste mulighederne for både metal og ikke mindst europæisk.

Vi kan stadigt selv afgøre det, men er kommet under et alvorligt og ikke mindst unødigt pres, så kravet er i bund og grund point på kontoen i de resterende kampe.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Kampen om andenpladsen spidser til, selvom OB har misset 2 matchbolde indenfor de sidste uger, hvor de har forsømt at vinde de direkte dueller mod BIF og os. For første gang i foråret vandt alle 3 sølvkandidater i samme runde i denne weekend, og da Silkeborg samtidig tabte til FCK, blev der igen skabt luft til 5. pladsen.

Der er 6 runder tilbage, og jeg har kigget lidt på sølvkandidaternes slutprogram. På den baggrund vil jeg mene, at OB er klare favoritter til at tage sølvet. Det skyldes at de har flest point lige nu, har en hjemmekamp mere, samt at BIF og os skal mødes internt. Det er 3 klare fordele til OB.

3. pladsen tror jeg går til den af BIF og os, der vinder den interne kamp (hvis der findes en vinder), men ellers er der en lille fordel til BIF i, at vi har 2-3 pokalkampe ekstra i et stramt slutprogram med en smal trup.

Slutprogram:
OB – 44 point – 4 hjemmekampe
EfB (hjemme)
SIF (hjemme)
Randers (ude)
Horsens (hjemme)
FCK (hjemme)
Lyngby (ude)

BIF – 42 point – 3 hjemmekampe
Horsens (hjemme)
FCK (hjemme)
FCM (ude)
Lyngby (ude)
FCN (hjemme)
SønderjyskE (ude)

FCM – 41 point – 3 hjemmekampe
AaB (ude)
SønderjyskE (hjemme)
BIF (hjemme)
FCK (ude)
Randers (hjemme)
FCN (ude)

Dennis

Indlæg af Dennis »

http://www.bold.dk/snak/index.php?actio ... id=2171309

Det ser ud til at vi måske for en chance mere for den andenplads. DBU har vel ikke andet valg hvis det er en ulovlig kontrakt. Det ville i så fald være de bedste 4 point vi nogensinde har fået.

Besvar