En homofobisk fodboldkultur?

Om FC Midtjylland og Black Wolves
DalaiLama69
Geografisk sted: Nødebo
Kontakt:

En homofobisk fodboldkultur?

Indlæg af DalaiLama69 »

Ja jeg har aldrig nogensinde lavet en debat, men jeg faldt idag over noget på facebook fra radio24syv, omhandle stadionkulturen i Danmark og tendensen til at synge sange hvori man kalder modstandere "Bøsser" eller andet der kan opfattes homofobisk. Der er tale om en debat som den "gode" Matthias Zanka Jørgensen har startet. En mand jeg nok må indrømme at jeg sikkert har kaldt "bøsse" og meget andet, i kampens hede.

Hvad synes folk herinde? Hvor går grænsen når man får et vredesudbrud til fodboldkampe? Er sange som "Alle fra Viborg/Aalborg/Esbjerg er bøsser" over grænsen for hvad man bør acceptere på diverse tribuner (og på vores egen stemningstribune), eller er der blot tale om lidt overdreven poltisk korrekthed fra de forargedes side? Og hvis vi går ud fra at det er en problematisk tendens i dansk fodbold, hvad skal vi så gøre? Man har jo eksempelvis forbud mod visse sange i skotsk fodbold, grundet religiøst indhold. Eksempelvis synger Glasgow Rangers tilhængere: "Dundee, Hamilton, fuck the pope and the vatican", mens Celtic tilhængere indimellem synger om IRA. Der er eksempler på folk der har fået karantæne for at synge disse sange i skotsk fodbold. Er det den vej vi skal gå, hvis vi skal bekæmpe homofobi i dansk fodbold? Eller er det blot en langsom kulturel forandring som skal finde sted?
Og hvorfor er sange om homoseksuelle noget andet, end sange om eksempelvis sønner af ludere? I sidste ende er det jo ej heller et valg, hvilket erhverv ens forældre har.

Undskyld for at lidt rodet indlæg, men følte at det kunne være en interessant debat. Ignorer venligst det ekstremt fjollede brugernavn :lol:

http://www.radio24syv.dk/programmer/rep ... 11-2016-1/ Her kan man høre indslaget.
Elsker heden :fcm:
Hader dem :vihader: :fck: :bif:

Brugeravatar
UlvenFraNord

Re: En homofobisk fodboldkultur?

Indlæg af UlvenFraNord »

Nej, jeg synes ikke man skal acceptere det. Hverken homo eller luder, eller hvad man ellers kan finde på. Det er for fantasiløst og dumt..

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Man udstiller vist mere sig selv end andre når man råber så uintelligente ting. Det må sgu ikke være særligt fedt hvis man er homoseksuel og står sammen med sine fanklub-buddies og kammeraterne begynder at synge smædesange som angriber ens personlige seksualitet
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Cortez

Indlæg af Cortez »

Det er en interessant diskussion, hvor grænsen går. Kunne personligt aldrig selv finde på at råbe hverken ludersøn eller bøsserøv efter nogen, men skal da ikke sige mig fri for at have råbt idiot eller spasser i frustration. Det gør mig næppe bedre end de, der råber det førstnævnte, men af en eller anden grund er det åbenbart der, min grænse går.

Til mit forsvar skal dog siges, at jeg virkelig prøver at begrænse mine udbrud rettet mod nogen specifik spiller, men kan sgu ikke altid styre mit temperament :D

At jeg råber spasser efter nogen, er ikke ensbetydende med at jeg synes spassere er det værste i verden at være eller at jeg ser ned på dem som sådan, men et eller anden skældsord skal der så åbenbart sendes afsted i situationen. Jeg tror ikke altid at folk mener noget med et valgt skældsord sådan i den større kontekst, men jeg synes det er fint at debattere, hvad der er acceptabelt og hvad der ikke er. Og det er vel i virkeligheden dynamisk?

/Cortez

Vijen

Indlæg af Vijen »

Jeg syntes at sange, hvor man kalder andre for bøsser er dumt og plat. Jeg krummer selv tæer når alle fra Viborg er bøsser bliver sunget.

Enkelt råb, hvor der bare skal et eller andet ord på som bøsserøv eller idiot, det ser jeg ingen skade i. Personligt ville jeg dog ikke bruge bøsserøv.

Når det er planlagt så går det over stregen.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Helt sikkert interessant diskussion og synes egentlig også den er svær.

Tror de fleste ikke rigtig tænker over hvad det egentlig betyder når man råber.
Nu eksemplet med bøsse er kommet op, man tænker da nogle gange over hvis der står nogen tæt på der er bøsse er det lidt nederen, men det er bare et godt ord med negativ energi. Og de fleste vennergrupper har da også tjattet lidt til hinanden om de er bøsse i sjov.

Men hvor er grænsen, spasser eller retarderet er selvfølgelig ikke bedre.
Fjols? Dumpap? Dommer har lort i lommer? Tegneserie hold?
Har bare ikke helt den samme energi tilknyttet. Tøsedreng måske, eller er det nedladende overfor piger?

Synes egentlig også diskussionen er relevant i forhold til racisme diskussionen. Racistiske udtryk bliver der slået hårdt ned på, og det er også fair nok. Men er det meget værre at råbe, ny mangler jeg lige nogle gode eksempler men er det f.eks. værre at råbe sorte idiot end albino idiot, store idiot, ludersøn osv.?

Ludersøn og abe synes jeg selv måske er noget af det allerværste voksne mennesker kan råbe, men er der forskel på hvem man råbe til? Hvis vi ikke skal gøre forskel på mennesker og racer, eller er det mig der lever i en naiv drømmeverden, der tror på at vi er videre end at snakke om de genetiske forskelle på os?

Niklaes

Indlæg af Niklaes »

Fantastisk debat at tage op! Og hvor kunne det være sjovt og ikke utænkeligt, at FCM's fanklub kunne være den første til, at træffe et aktivt valg om, at tage kampen op mod sådanne tilråb, som udstiller en eller flere bestemte minoritetsgrupper i samfundet. Når jeg skriver "ikke utænkeligt", så er det fordi, at som den farverige og frække klub FCM og fans er, så ville det måske være naturligt, at tage sådan en kamp og vække lidt opmærksomhed. Særligt i en tid, hvor flere ytrer frustrationer over, at vores træner er knap så aktiv ift. at udtale sig lidt frækt i medierne og skabe opmærksomhed om klubben - nogle gange negativ opmærksomhed, som vel et eller andet sted er federe end ingen opmærksomhed, men det er en anden debat.

Først og fremmest, så tænker jeg et eller andet sted, at de som bruger ord som 'bøsse', 'ludersøn', osv., som værende skældsord, at de slet ikke er af den overbevisning, at betydningen af ordet er negativt. Det jeg mener er, at det forhåbentligt er de færreste, der mener, at ordets betydning burde bruges som et skældsord. De kobler simpelthen ikke den reelle betydning af ordet til det, som de bruger det til. Årsagen til, at jeg er i den holdning er måske et sidste naivt håb om, at det kun er få, som er så ubegavede, men man ved selvfølgelig aldrig.

I forlængelse af det, så kunne det være interessant at tale om, hvad der så er tilladt at sige i sociale sammenhænge som fodboldkampe. De ord er jo gået igen i mange år, hvorfor jeg tror de bruges uden, at folk overhovedet tænker over betydningen. Jeg håber det er de færreste som mener, at det er negativt at være bøsse, hvorfor man råber det efter en spiller, som man ikke kan lide. Det er bare blevet et ord, som er almindeligt at bruge og det er i virkeligheden det, som er det reelle problem og bekymrende, at det er blevet socialt okay, at bruge navnet på en minoritetgruppes som et skældsord uden, at det vækker opsigt i en social kontekst, som både indeholder samme minoritetsgruppe, børn, osv. Samt dem, som ikke kan skelne imellem, at det ikke er socialt accepteret, at bruge samme tilråd i andre sociale kontekster. Det er jo en snak om diskursen til fodboldkampe, som vi alle er en del af, da det er os, som har gjort det tilladt, da vi heller ikke har truffet et aktivt valg om, at tage kampen op imod den ærgerlige tendens.

Jeg er ked af, at det blev en lidt rodet affære, da jeg er på studie. Men håber alligevel, at essensen af ovenstående er til at forstå.

DalaiLama69
Geografisk sted: Nødebo
Kontakt:

Indlæg af DalaiLama69 »

Bare for at lege djævelens advokat Niklaes, kan så ikke sige at der blot er tale om en naturlig udvikling i sproget? Som du selv siger så tænker folk ikke over ordets egentlige betydning, men er det i så fald et problem?
Håber du forstår hvad jeg mener.

Er faktisk overrasket over at ludersøn tilråb også afføder en hvis grad af antipati her på siden. Jovist det er hårdt sagt, men det er jo i sidste ende nærmest en standardreaktion både i Danmark og andre lande, at man tyer til lige præcis det skældsord når man er til bold.
Elsker heden :fcm:
Hader dem :vihader: :fck: :bif:

Niklaes

Indlæg af Niklaes »

DalaiLama69

Jeg forstår godt hvad du mener. Naturligvis er det en del af sprogets udvikling, det er vel sådan en dynamisk proces, som altid udvikles. Men at sproget udvikler sig den retning i netop fodboldmiljøet, betyder jo ikke, at de minoriteter, der bliver omtalt negativt ikke bliver ramt alligevel, måske også ubevidst. Også selvom de færreste af dem, som kommer med de tilråb faktisk mener noget med det.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Det er vel også en del af det med at i alle generationer har de voksne/ældre brokket sig over ungdommens grimme sprog brug.

Man har hørt deres bandeord, men der er sku ikke meget pondus i herregud,
så bliver det lidt vildere med at fordømme satan,
men den yngrer generation skal selvfølgelig overgå det, man kan jo ikke bruge de samme bandeord som ens forældre.

Og vel et eller andet sted hvis man skal fortsætte med at køre en parallel over i skolegården, der er sku da ikke mange børn der ved hvad de siger når de kalder hinanden diverse inkl. ludersøn.

Ikke at det gør det i orden, men er vel udviklingen? Men hvordan man gør noget ved det eller hvad der er det rette at gøre er jeg blank på.
Til børn ville man måske spørge dem om, om de ved hvad det er de siger. Ser ikke rigtig det fungere på et stadion?

Besvar