Den 28-årige målvakten väljer att lämna klubben på grund av hans familjesituation.
Enligt turkiska källor till Sportbladet är Dahlin klar för Midtjylland. Den danska toppklubben köper loss honom för cirka sju miljoner kronor.
Jeg er spændt på hvad det betyder for forsvaret at skifte ud på så vital en plads midt i sæsonen. Han har fået roser for sin erfaring, men erfaring som forsvarsenhed har også vægt. Jeg håber han bruger en masse tid sammen med holdet, så han hurtigt kan opbygge noget kemi.
Randers´s forsvar er i hvert fald ikke blevet dårligere af, at man skiftede til Kalle Johnson.
Vi kan håbe Johan Dahlin har samme effekt på vores forsvar. Tror også det er rigtig at skifte til en rutineret mand på keeper pladsen. Så kan vi stille med 3/4 rutinerede spillere i bagkæden, hvis vi stiller stærkest op.
Dahlin
Bak - Sviatchenko - Larsen - Lauridsen
Eller Banggaard i stedet for Larsen, og så har man stadig tre rutinerede spillere i bagkæden. Tror i at man tøver med forlængelse af Jim Larsen´s kontrakt, fordi Banggaard udvikler sig med så enormt meget?
Kent skrev:
Nej. Erik sælges måske allerede til sommer, så der skal være en afløser klar. Forventer vi ser en ny kontrakt til Jim i løbet af januar.
Tror du Erik kan sælges med hans skades historik?
Ja naturligvis. FCK var klar til at købe ham i sommers, tror du en skade ændrer på det?
Hvis han spiller et godt og skadesfri forår, er jeg sikker på, at han står på affyringsrampen til sommer.
Som Steinlein også sagde (mener det var ham), så er målmandsposten lidt speciel, og det er især vigtigt, at man har en rutineret og sikker skanse, da det simpelthen smitter af på hele bagkæden, hvis han viser usikkerhed. Dahlin er et fremragende køb baseret på CV og erfaring.
Vi kan ikke forvente at vinde alle hjemmekampe som de blev det i efteråret, så der skal især fokus på den defensive del for at vi kan trække nogle clean sheets i de svære kampe.
Derfor kan Dahlin signingen gøre hele forskellen her i foråret, så jeg er meget enig.
Der er ingen tvivl om at en erfaren og god målmand, kan være mange points værd over en sæson. Vi har været noget udsat på den position, næsten siden Peter Skov Jensen. Vi har haft svært ved at finde en stabil målmand. Jonas var vokset med opgaven og var vores bedste siden PSJ, men så bliver han solgt.
Egentlig tror jeg konkurrence gør folk bedre, så hvis Jacob har talentet, så kan han godt udfordre Dahlin på pladsen, og udfordringen kan være lige netop det som skyder hans karriere i gang. Jeg er helt sikker på at Glen vælger den bedste, og viser Jacob at han er bedre så får han også pladsen.
Ravnen skrev:Der er ingen tvivl om at en erfaren og god målmand, kan være mange points værd over en sæson. Vi har været noget udsat på den position, næsten siden Peter Skov Jensen. Vi har haft svært ved at finde en stabil målmand. Jonas var vokset med opgaven og var vores bedste siden PSJ, men så bliver han solgt.
Egentlig tror jeg konkurrence gør folk bedre, så hvis Jacob har talentet, så kan han godt udfordre Dahlin på pladsen, og udfordringen kan være lige netop det som skyder hans karriere i gang. Jeg er helt sikker på at Glen vælger den bedste, og viser Jacob at han er bedre så får han også pladsen.
Jeg er meget enig. Jeg ser både Dahlin som en styrkelse umiddelbart, men også som et løfte om at man som klub vil have skarp konkurrence på alle pladser for derved at udvikle unge spillere.
Kan se, at der flere steder er diskussion af Dahlins kvaliteter og hvorvidt han har vist sig bedre end Haugaard.
Jeg har forsøgt at kigge lidt på data, for at danne mig et indtryk. Dahlin har desværre kun spillet 10 kampe, så det er naturligvis et halvtyndt grundlag, men here goes:
Jeg har kigget på redningsprocenten for Dahlin og Haugaard (og Stephan A. for ekstern sammenligning) i indeværende sæson. Jeg har beregnet redningsprocenten som 'antal mål'/'antal skud på mål'.
Dahlin (10 kampe): 11 mål / 38 skud = 71%
Haugaard (22 kampe): 23 mål /77 skud = 70%
Andersen (33 kampe): 22 mål / 128 skud = 83%
Altså ikke den store forskel mellem Dahlin og Hauggard, der begge halter en hel del efter Stephan Andersen. Haugaard er kun noteret for 22 kampe her, da der i kampen i 9. runde mod FCV ikke blev registeret et eneste skud på mål fra deres side og dermed giver det ikke mening at tale om redningsprocent i den kamp.
Gennemsnitligt er der altså ikke den store forskel på Dahlin og Haugaard, men hvis man går lidt dybere i tallene, og ser på fordelingen af redningsprocenten i de enkelte kampe, viser der sig et lidt anderledes mønster.
For det første kan vi se, at Dahlin holdt nullet i 40% af kampene, mens Haugaard gjorde det i 27% (Andersen 55%).
Faktisk havde Dahlin en redningsprocent på mindst 80 i 60% af kampene, mens Haugaard havde over 80% i 41% (Andersen 67%).
Haugaard lå på en redningsprocent på ml 50-79 i 54% af de spillede kampe, mens det gælder for 20% af Dahlins (Andersen 33%).
Til gengæld lå 20% af Dahlins kampe med en redningsprocent på under 29, mens kun 5% af Haugaards kampe lå der (Andersen 0%).
Hvad viser alle de tal så?
Det tydeligste mønster kan vi se for Haugaard, da han har spillet flest kampe. I mere end halvdelen af disse kampe har han haft en redningsprocent ml 50-79, mens resten fordeler sig omkring disse. Det kunne derfor tyde på, at hans 'normale' niveau ligger der, hvor der så til tider er bedre og dårlige kampe.
For Dahlin er der naturligvis få kampe at se et mønster ud fra, men hans kurve har umiddelbart en anden profil end Haugaards, hvor størstedelen af kampene ligger med en redningsprocent over 80, hvor der så er nogle (2) dårlige kampe, der trækker gennemsnittet markant ned (Esbjerg og OB ude). Dette kun indikere, at hans 'normale' niveau ligger over 80%
En anden måde at sige det på er, at Dahlins redningsprocent har en median på 89, mens Haugaards er 75 (Andersen 100).
Konklusion
Der er for få data på Dahlin til at jeg vil konkludere noget skarpt, men data udelukker i hvert fald ikke, at Dahlin rent faktisk kan være en klassemålmand, der er et niveau over Haugaard, såfremt de dårlige kampe kan elimineres.
Jeg er en af dem der har kommenteret en evt. ny målmand i transfertråden. Min frygt er ikke så meget at Dahlin ikke har højt nok niveau, men nærmere en frygt for at han vil være for meget udenfor med skader. Var det ikke noget med han havde været skadet i sæsonen inden vi fik ham? Og nu også i den sidste håndfuld kampe for os.
Kontinuitet er naturligvis altid vigtigt på et hold, vil dog mene det er ekstra vigtigt på netop målmandsposten. Jeg håber sundhedssektoren har styr på situationen med Dahlin og det ikke er noget langvarigt, vil dog ikke bliver overrasket hvis vi pludselig signer en klassemålmand. Det nuværende team med Heinze eller Wolanski som 2. målmand er i hvert fald næppe holdbart.