Det er ærgerligt at slutte halvsæsonen med et nederlag. Det giver et lidt mørkere sidste indtryk. Omvendt står det måske også mere klart, hvor man kan optimere i den lange pause.
Trods nederlaget, er der meget at tage fat på efter et begivenhedsrig efterår. Jeg har fundet lidt statistik (det hele fra superstats.dk), der måske kan fungere som udgangspunkt for en evaluering af efteråret:
Vi slutter efteråret på førstepladsen med 40 points (13 1 3).
Vi bliver efterårsmester for anden gang.
8 points til nr. 2 er den 4. største føring efter 17 kampe i Superligaens historie (24 sæsoner).
Det er vores bedste pointhøst efter 17 kampe nogensinde. Næstbedst er efteråret 06, hvor vi hentede 36 points (vi sluttede den sæson nr. to, efter FCK).
Vi har pointmæssigt leveret det femtebedste efterår i superligaens historie (2,3529 point i snit).
Målscore på 34-18:
Klart flest mål af alle i Superligaen.
Målene er fordelt på hele 12 spillere.
Målene er fordelt på 3 mål af forsvarsspillere, 4 af den centrale midtbane og 25 af angribere/fløje.
Vi har scoret hele 14 mål i det sidste kvarter. Det er hele 41% af vores mål, og fuldstændig suverænt i superligaen.
Vi har kun sjettebedste forsvar.
Vi har kun 4 clean sheets (RFC 10, FCK 9).
Vi ”fører” også i kortklubben:
38 gule (ÅB næstflest med 31).
2 røde (FCK 3).
13 karantænedage (FCK 8).
Jeg synes, at det er svært ikke at godkende efteråret med stående ovationer. Omvendt er det for mig også klart, hvor der kan hentes yderligere (mange) procenter. Vi har rigtig mange strenge at spille på offensivt, hvor profilerne har skiftes til at dominere vores modstandere. Det forventer jeg ikke vil ændre sig i foråret. Hvis vi skal efterlyse noget, er det lidt flere mål fra Andersson og Poulsen.
Omvendt er der gået for mange mål ind. Vi taber ikke længere kampene i de sidste minutter, men vi mangler at kunne lukke helt af på svære udebaner. Den offensive risikovillighed betyder vel noget, men vi mangler nogle clean sheets.
Hvad siger I?
Efteråret 2014 - status
-
mousebreaker
Re: Efteråret 2014 - status
Efteråret kan ikke være andet end helt fantastisk. Som en bruger herinde skrev i kamptråden (var det Le Compte?) så var vi nok ovenud lykkelige hvis de to FCK kampe var omvendt rækkefølge.
Vedr forsvaret så har vi godt nok også været hårdt ramt af skader/karantæner, samtidig med at vi ikke som hold er bygget til at kunne stå lavt og kontrollere - såsom FCK er det. Jeg synes set over hele efteråret, med skader specielt til Erik in mente, så har forsvaret gjort det fint. Jeg er dog ikke super tilfreds med Haugaard. Målmandsposten er vores klart svageste punkt efter min mening. Kan ikke se at han bare sådan lige ville være førstevalg i flere af de andre klubber i superligaen. Men han er ung og jeg tror ikke Heinze ville have været et bedre valg.
I foråret har vi OB hjemme og så kommer Brøndby ude allerde i kamp 2. Vi ved jo alle hvor svære de første kampe kan være efter vinterpausen. Og OB gjorde det svært for os sidst vi mødte dem. Kun en dommerforæring i overtiden gav os 3 point. Jeg frygter lidt at vi sætter point til mod OB og så skal til Brøndby bagefter. Så kan de 11 point til FCK for en runde siden hurtigt være barberet ned til 2-3p. Det bliver spændende at følge.
Tak til drengene for et super efterår - de har virkelig fortjent en god ferie
Vedr forsvaret så har vi godt nok også været hårdt ramt af skader/karantæner, samtidig med at vi ikke som hold er bygget til at kunne stå lavt og kontrollere - såsom FCK er det. Jeg synes set over hele efteråret, med skader specielt til Erik in mente, så har forsvaret gjort det fint. Jeg er dog ikke super tilfreds med Haugaard. Målmandsposten er vores klart svageste punkt efter min mening. Kan ikke se at han bare sådan lige ville være førstevalg i flere af de andre klubber i superligaen. Men han er ung og jeg tror ikke Heinze ville have været et bedre valg.
I foråret har vi OB hjemme og så kommer Brøndby ude allerde i kamp 2. Vi ved jo alle hvor svære de første kampe kan være efter vinterpausen. Og OB gjorde det svært for os sidst vi mødte dem. Kun en dommerforæring i overtiden gav os 3 point. Jeg frygter lidt at vi sætter point til mod OB og så skal til Brøndby bagefter. Så kan de 11 point til FCK for en runde siden hurtigt være barberet ned til 2-3p. Det bliver spændende at følge.
Tak til drengene for et super efterår - de har virkelig fortjent en god ferie
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -
Alt det med hvis vi taber den ene kamp og hvis vi taber den næste kamp, det kan vi ikke bruge til så meget.
For noget tid siden blev der skrevet, hvis FCK taber til åb og derefter taber til os så fører vi med 17 point ved pausen!
Vi må forholde os til at vi er 8 point foran, det er bestemt ikke skidt, den havde jeg gerne solgt inden sæsonstart, samtidigt har vi vist, at vi kan slå alle de andre hold i ligaen, det er super, men nej vi vinder ikke guld hvis vi ikke også ser hvor der skal forbedres, men tænk da lige positivt, vi er foran med 8 point, vi kan sagtens selv afgøre det!
Jeg tænker desværre selv, at jeg har siddet med denne fornemmelse før, men det skal bare slås ud af hovedet, det er den mentalitet både på lægterne og på banen der skal smides i klubben, hvis vi skal være med hvor det er rigtig sjovt, og det skal vi og det kommer vi! Jeg glæder mig til at følge FCM efter pausen!
Og husk så, hvis vi bliver hentet, ja så er vi bare status quo med de andre hold, vi har ikke tabt, så rykker vi sammen og råber højere på stadion, det virker bedre end at pifte.
For noget tid siden blev der skrevet, hvis FCK taber til åb og derefter taber til os så fører vi med 17 point ved pausen!
Vi må forholde os til at vi er 8 point foran, det er bestemt ikke skidt, den havde jeg gerne solgt inden sæsonstart, samtidigt har vi vist, at vi kan slå alle de andre hold i ligaen, det er super, men nej vi vinder ikke guld hvis vi ikke også ser hvor der skal forbedres, men tænk da lige positivt, vi er foran med 8 point, vi kan sagtens selv afgøre det!
Jeg tænker desværre selv, at jeg har siddet med denne fornemmelse før, men det skal bare slås ud af hovedet, det er den mentalitet både på lægterne og på banen der skal smides i klubben, hvis vi skal være med hvor det er rigtig sjovt, og det skal vi og det kommer vi! Jeg glæder mig til at følge FCM efter pausen!
Og husk så, hvis vi bliver hentet, ja så er vi bare status quo med de andre hold, vi har ikke tabt, så rykker vi sammen og råber højere på stadion, det virker bedre end at pifte.
Da vi sluttede sidste efterårs-sæson, havde vi "kun" fire point ned til Aab. Det blev jo tæt løb lige til det sidste. Så otte point ned til nr 2 i år, er fantastisk. Det har uden tvivl været den bedste halv-sæson i klubbens historie. Kun tre nederlag på udebane til FCN, Aab og FCK, og vundet samtlige 9 hjemmekampe. Det er mere end okay.
Jeg glæder mig til det starter igen, jeg er sikker på vi har et gear mere end sidste år alene fordi vores økonomi er i orden. Samtidig er truppen langt bredere, vi kan holde på profilerne og måske endda forstærke holdet lidt. Det ser godt ud
Jeg glæder mig til det starter igen, jeg er sikker på vi har et gear mere end sidste år alene fordi vores økonomi er i orden. Samtidig er truppen langt bredere, vi kan holde på profilerne og måske endda forstærke holdet lidt. Det ser godt ud
Alt i alt må man bare sige at efteråret har været fantastisk pointmæssigt, og det vel klart bedste pointudbytte i klubbens historie. 8 point til nr 2. Det er fantastisk og hvis nogen havde tilbudt mig den ved sæsonstart havde jeg slået til omgående
De kampe vi har tabt i suppen har været tætte og vi har siddet med følelsen af at vi burde have fået mere med. Vi har vundet tætte kampe som vi ellers før i tiden ville have tabt til sidst og vi har til tider spillet fortryllende fodbold så selv københavner-medierne er ved at få øjnene op for fcm.
Men der har altså også været et par store skuffelser: Pana - Esbjerg - Fck
I de kampe har vi som sædvanlig måtte undvære et par af de vigtigste bærende kræfter. Jeg kunne virkelig godt tænke mig at vi kunne få skruet lidt ned for skades og karantænefrekvensen i foråret hvis vi skal have en chance for endelig at få det guld ...
De kampe vi har tabt i suppen har været tætte og vi har siddet med følelsen af at vi burde have fået mere med. Vi har vundet tætte kampe som vi ellers før i tiden ville have tabt til sidst og vi har til tider spillet fortryllende fodbold så selv københavner-medierne er ved at få øjnene op for fcm.
Men der har altså også været et par store skuffelser: Pana - Esbjerg - Fck
I de kampe har vi som sædvanlig måtte undvære et par af de vigtigste bærende kræfter. Jeg kunne virkelig godt tænke mig at vi kunne få skruet lidt ned for skades og karantænefrekvensen i foråret hvis vi skal have en chance for endelig at få det guld ...