Ny runde - ny triviel kamp
Kampen i morgen ligner en lille matchbold til os. Med FCKs pointtab kan vi med en sejr distancere AaB med 8 og FCK med 10 på et tidspunkt, hvor der mangler 11 runder. Så begynder det efterhånden at være svært, at bevare pessimismen.
Så vi har rigtig meget at vinde, men jeg vil mene, at det største pres ligger på AaB. Denne uge er den første, hvor fodbolddanmark for alvor er begyndt at snakke om AaB og guld, og nu har de en gylden mulighed for at åbne guldkampen helt op, og skyde sig ind på den store scene. For dem er det også et afgørende slag. Når de samtidig er på hjemmebane, så skal de ud og angribe førstepladsen - de skal gå efter den mulighed der er.
Med FCKs uafgjorte i går, er der egentlig ikke nogen af holdene, der har så meget at tabe. Ved et nederlag holder AaB stadig FCK efter sig, inden de skal møde dem om et par uger - og der er ikke rigtig nogen, der indtil for en uge siden forventede at AaB skulle spille med om guld for alvor. Derfor vil det ikke være den store krise, hvis de ikke får point i denne kamp. Hvis vi taber, er vi stadig nr 1, selvom vi naturligvis så pludselig er under mere pres end tidligere. Jeg forventer derfor spændende kamp, hvor begge hold vil gå efter sejren, da de har mere at vinde end at tabe. En uafgjort vil begge hold dog kunne leve fint med - især os, som jo har fordel af at runderne går uden ændringer i toppen.
Som jeg ser det, er det væsentligste for os, at få lukket ned for AaBs kontraer - og især Kusk. På den centrale midtbane har de ikke meget kreativitet, så det er kanterne, vi skal bekymre os om. Samtidig skal vi udfordre deres centrale forsvar, der er svækket af afgangen af Lasse Nielsen - her bliver Rilwan og Slys fart afgørende, ligesom Duncan skal bruge sin fysik.
Håber vi kommer mange til Aalborg - det ville jo være helt vildt imponerende, hvis vi kunne trække flere tilskuere, end der var til det ekstremt historiske, traditionsrige, prestigefyldte, spændingsmættede og slet ikke marketingsskabte 'slag om Jylland'