Absolut en interessant sæson vi går ind til. Samtlige klubber er økonomisk pressede; nogle mere end andre. Rent spillemæssigt giver det plads til en del unge talenter hos mange klubber, og netop her er vi jo fremragende stillet pga. vores akademi. Der er ingen tvivl om at det er guld værd at have en fremragende ungdomsafdeling man kvit og frit kan hente kvalificerede spillere fra, når der er økonomisk krise. Og når man så samtidig begynder at sælge dem som er færdigudviklede for enorme summer, ser det lige pludselig endnu bedre ud

.
Hvis vi tager et kig på holdene ser jeg det således:
FCK: DK's bedste hold. Der er ingen på niveau med dem, og jeg er sikker på de tager endnu et mesterskab.
Placering: Nummer 1
OB: Jeg vil stadig mene de har kvaliteten i truppen til at slutte i medaljerne. Dog kan de sidste par års sølvmedaljer, samt FCK's øjeblikkelige overlegenhed fører til en form for afmagt over at være ret langt fra det mesterskab man så brændende ønsker sig, hvilket kan smitte af på resultaterne.
Placering: 2-4
BIF: Der er ingen tvivl om at Henrik Jensen har fået styr på truppen i BIF, og de spiller også bedre end længe set. Jeg er dog ikke overbevist om at de er klar til at blande sig i mesterskabskampen endnu, da jeg simpelthen ikke mener deres trup er så god som de selv mener den er. Det bliver spændende at se hvordan kometer som Mike Jensen og Jens Stryger tackler den modgang som utvivlsomt vil komme på et tidspunkt. De vil dog være i stand til at hive en del point til sig i løbet af sæsonen, og hvis OB ikke formår at hive sig selv op på et højere niveau end vi har set her i starten, kan BIF godt rende med en "billig" 2.plads. Men mesterskabet kommer de ikke i nærheden af.
Placering: 2-4
FCM: Det er altid svært at være objektiv når man skal bedømme sit absolutte favorithold. Men jeg vil nu gøre et forsøg alligevel. Kuhn har formået at skabe en solid defensiv som er bygget op omkring en stærk keeper og et stærkt midterforsvar (formoder KBN kan tage over for Winston), hvilket har ført til 3 clean sheets ud af 4 mulige. Dog har vi åbenlyse problemer i vores offensive og opbyggende spil, men sålænge det defensive er på plads kan resten bygges på. Hvis man formår at holde nullet, hvilket vi efterhånden er blevet gode til, er man jo sikker på det ene point:

Jeg er sikker på vi går en spændende sæson i møde, hvor vi dog er meget afhængig af at etablerede kræfter som Farlige, Hulken, KBN og Thyge går ind og tager ansvar så de unge gutter føler sig trygge. Det tror jeg dog også kan lade sig gøre, og hvis Frank holder sig nogenlunde skadesfri skal vi også nok score vores mål. Men en skade til Frank kan blive fatal, hvis ikke Kuhn får lært drengene at spille et koncept, hvor Frank ikke er det offensive omdrejningspunkt. Men jeg tror Kuhn har evnerne til, i det lange løb, at få det på plads også.
Placering: 3-5
Randers FC: Deres succesbølge fra foråret er stoppet og de er rendt ind i et resultatmæssigt dødvande. Dog synes jeg deres trup er ganske fornuftig, og i Ove C har de en snu og dygtig træner. Kombinationen af dette skal nok sikre dem en del point og jeg tror på en plads i subtoppen eller i midten af rækken.
Placering: 4-7
AaB: Den kære Lynge har langt fra nemme arbejdsforhold i det nordjyske. Økonomien er helt ad helvedes til, og det er vel i bund og grund den klub der er hårdest ramt af finanskrisen. De har ikke råd til hente forstærkninger, men har derimod været nødsaget til at sælge Michael Jakobsen samt lade Andreas Johanssons kontrakt løbe ud. Det betyder at AaB står med en trup der på papiret er den dårligste i mands minde. Der mangler i den grad bredde i truppen, og hvis de bliver ramt af skader kan det komme til at se ret sort ud for dem. Dog kan det også være de rykker sammen i bussen i nordjyske og præsterer over deres evne, hvilket er set tidligere, f.eks. da de blev danske mestre. Det kan blive både en dreng og en pige.
Placering: 5-9
FCN: Det mest uforudsigelige hold i den danske liga. Den ene uge spilles der champagnebold og den næste uge er det middelmådig 1.divisionsbold der bliver leveret. Den åbenlyse mangel på stabilitet forhindrer dem i at blande sig i toppen, men samtidig skal de nok skaffe sig point nok til at holde sig fra bunden. Med andre ord får de en plads i det bløde midterfelt.
Placering: 5-8
SønderjyskE: De er vel i bund og grund dansk fodbolds svar på en tumling. Uanset hvor mange gange du vælter dem rejser de sig altid op. De sidste 2 år har de været blandt favoritterne til at rykke ned, men har klaret den begge gange. Også i år har de, efter salget af Sølvi Ottesen, været dømt som en mulig nedrykker, men er startet sæsonen ganske fornuftigt. Jeg tror ikke SønderjyskE rykker ned, selvom de utvivlsomt kommer til at ligge i den tunge ende af tabellen.
Placering: 7-10
Esbjerg: Det kan vise sig at blive denne sæsons "Randers FC". De er startet forfærdeligt med 4 nederlag ud af 4 mulige. Og selvom jeg mener deres trup er langt bedre end til at kæmpe med om nedrykningen, så ses det ofte at en dårlig start kan være svær at rejse sig fra. Jeg tror dog ikke på de rykker ned, men det er ikke et usandsynligt scenarie hvis krisen fortsætter:
Placering: 8-12
Silkeborg: Højt at flyve, dybt at falde. Jeg ville lyve hvis jeg sagde det ikke frydede mig lidt at Silkeborg er rendt ind i en krise. Efter sidste sæsons superstart var SIF-fansene ikke sene til at melde ud, at nu var FCM overhalet og SIF ville være det førende hold i det midtjyske i årene frem. Nu er oprykkergejsten forsvundet og det blevet virkelighed for SIF, der er placeret i den nedre halvdel som spillermaterialet berettiger til. Den berømte og farlige 2.sæson efter oprykningen kan blive enddog meget svær for Silkeborg. De kommer til at kæmpe i bunden af ligaen.
Placering: 9-12
AC Horsens: Har fået en acceptabel start på sæsonen. Efter nederlag i de 2 første runder, er de kommet op i gear og fået 4 point i de seneste 2 kampe mod ikke uefne hold som Randers FC og OB. Der er ingen tvivl om at Horsens kommer til at kæmpe i bunden for ikke at rykke ned. Jeg synes dog de står med en ganske fin mulighed for at redde sig, da de har en fornuftig trup med spillere som Augustsson, Spelmann, Retov og Macena.
Placering: 9-12
Lyngby: Det er svært ikke at holde af Lyngby. De er en solstrålehistorie om et ungt hold der spiller positivt angrebsfodbold og som, noget uventet, rykker op i Superligaen. Og så starter de tilmed ud med at redde sig 7 point i de første 4 kampe og ligger placeret på en overraskende 4.plads. Jeg er dog bange for at det positive, og i Superligaen lettere naive, angrebsfodbold vil blive straffet i det lange løb. Og uanset hvor meget jeg inderst inde håber de klarer frisag, så tror jeg i bund og grund ikke på det, selvom de selvfølgelig har en chance:
Placering: 10-12
Bud på slutstilling:
1. FCK
2. OB
3. BIF
4. FCM
5. Randers FC
6. FCN
7. AaB
8. SønderjyskE
9. EFB
10. AC Horsens