Advarsel til Baba - i "Abe" sagen..

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Ravnen

Advarsel til Baba - i "Abe" sagen..

Indlæg af Ravnen »

http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/da ... 338473.ece
- Når man til medierne kommer med en beskyldning mod en anden person, som den Baba Collins er fremkommet med, skal man kunne dokumentere sine udtalelser, udtaler udvalgets nye formand, advokat Jens Hjortskov, i en pressemeddelelse.

- Vi har i vores behandling af sagen givet Baba Collins lejlighed til at dokumentere sine udtalelser. Da Baba Collins ikke har kunnet det, ser vi ingen anden udvej end at tildele Baba Collins en advarsel.

Kilde: http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/da ... z0mV3IRbG4
Hvordan skulle Baba kunne bevise det? Så må alle spillerne udstyres med mikrofoner så man kan lave en Gordon Brown på dem som taler over sig?

Hvad skulle Baba sige, når TV bagefter spørger ham hvad der skete, hvis det nu var det der skete, ønsker DBU så alligevel at Baba skal lade være med at sige sandheden, selvom ingen andre hørte det??

Bwglad

Re: Advarsel til Baba - i "Abe" sagen..

Indlæg af Bwglad »

Så et glimrende indlæg på bold.dk

Fremover kan dette ske:

Efter kampen interviewes en spiller, der kommer med flg. udtalelse:

Jeg kan desværre ikke udtale mig om sagen, da jeg under hele kampens forløb ikke havde nogen lydoptager på mig, så intet blev dokumenteret

Brugeravatar
Mini Bager

Indlæg af Mini Bager »

Ja, det er jo helt ude i hampen.

Hvordan kan de i øvrigt tildele knægten en advarsel, det er jo ikke dokumenteret at Gaardsøe ikke kaldte ham "black monkey"???? :shock:

Jeg fatter bare ingenting i den sag. Når nu ingen af dem kan dokumentere noget som helst, bør man ikke gøre noget som helst ved det.

kalleanker

Indlæg af kalleanker »

Jeg er mildest talt rystet over denne dom.

En ting var, at DBU meldte ud at vi ikke kan finde nogen beviser for, at Gaardsøe har kaldt Baba Collins et eller andet.

Men rent teoretisk, at en spiller som fx bliver udsat en racistisk bemærkning midt på banen uden for hørevidte af andre, ikke kan fortælle om denne oplevelse uden at risikere karantæne med mere er beskæmmende.

Enhver spiller bør i medierne kunne gengive, hvad vedkommende rent subjektivt mener sig udsat for på banen af både fans, med og modspillere samt dommer. Hvis denne rettighed ikke er tilstede, så er det jo nærmest gratis at svine en spiller på det groveste i håbet at vedkommende begår en dum handling som Baba gjorde.

Helt seriøst burde DBU overveje, om de helt har mistet jordforbindelsen i denne sammenhæng.

Om igen DBU

Jesper BW1100

Indlæg af Jesper BW1100 »

Kom dummere DBU, kom dummere!!!

Reporter: Anders Knudsen; dig og Allan Andersen har en batalje inde på banen i dag. Hvad gik det ud på?
Anders Knudsen: Tjah, joh, eftersom der ikke var nogen medspillere, modspillere, banjospillere eller andet godtfolk i en radius af 2 kvadratmeter fra åstedet for bataljen og jeg desværre havde glemt min automatiske båndoptager, kan jeg desværre ikke udtale mig, da jeg i et senere tilfælde kan blive straffet for manglende beviser af DBU's hæderkronede Disciplinærudvalg.

Kom dummere tåber, kom dummere!!

VI SKAL I PARKEN OLÉ!!!

Andro

Indlæg af Andro »

Jens Ørgaard er spot on:

http://sporten.tv2.dk/fodbold/article.p ... tages.html

Det er dybt latterligt af DBU, da spillere nu vil være bange for at stå frem med disse ting i fremtiden.
Det er heller ikke første gang, at de ufatteligt indkompetente folk i DBU's discplinærudvalg træffer en dybt forkastelig beslutning. Hvor er det dog trist.

Institut for Menneskerettigheder giver os i øvrigt også ret:

http://sporten.tv2.dk/fodbold/article.p ... besag.html

Brugeravatar
Colt Sivas

Indlæg af Colt Sivas »

Syntes det er en svær sag. Ingen tvivl om at racisme skal straffes meget hårdt. I fodbold som andre steder. Men mener også at man skal være sikker inden man dømmer nogen som racist.

Siger ikke at Gaardsøe ikke har gjort det og heller ikke at Collins vil blåstemple sin handling ved at sige, at han var blevet kaldt en abe.

Når 20 spillere, dommere og tv intet har opfanget - mener jeg det er et tyndt grundlag at stemple en som racist. Men derfor kan det jo godt være sket.

Det "gode" ved sagen er, at hvis Gaardsøe virkelig har udtalt sig racistisk, vil det nok ikke ske igen. Da hans image ikke kan tåle endnu racisme sag.
Zebraen kan ikke slippe for sine striber. Jeg bære mine med stolthed.

lars

DBU skandale

Indlæg af lars »

Jeg troede egentlig først at Gaardsøe havde fået et antal karantæne dage udstukket, da jeg læste den første overskrift vedrørende sagen. Hvilket ville være skandaløst, så længe der ikke var kommet nye beviser frem.

Det her er intet mindre end en skandale. En spiller har hvis man opretholder denne "dom", ikke lov til at give sin oplevelse af hvad der er foregået i en kamp, hvis dette indeholder noget kontroversielt, før der er sikret endegyldigt bevis.

http://www.dbu.dk/data/dbu/filedb/6636.pdf

De herrer Jens Hjortskov, Steven Lustü, Kim Madsen og Jesper Hansen der har truffet denne beslutning, har efter min mening et alvorligt forklaringsproblem.

Kom til at tænke på denne artikel af Berendt:

http://dbu.dk/page.aspx?id=774

Brugeravatar
Colt Sivas

Re: DBU skandale

Indlæg af Colt Sivas »

lars skrev:Jeg troede egentlig først at Gaardsøe havde fået et antal karantæne dage udstukket, da jeg læste den første overskrift vedrørende sagen. Hvilket ville være skandaløst, så længe der ikke var kommet nye beviser frem.

Det her er intet mindre end en skandale. En spiller har hvis man opretholder denne "dom", ikke lov til at give sin oplevelse af hvad der er foregået i en kamp, hvis dette indeholder noget kontroversielt, før der er sikret endegyldigt bevis.

De herrer Jens Hjortskov, Steven Lustü, Kim Madsen og Jesper Hansen der har truffet denne beslutning, har efter min mening et alvorligt forklaringsproblem.

Hvis vi nu tager de farvede briller af - mener du så seriøst - at så en alvorlig beskyldning ikke skal kunne dokumenteres?

[tænke eksempel]Altså hvis Utaka igår efter kampen siger til pressen at f.eks. Ipsa havde kaldt ham en abe - så skulle Ipsa straffes? I så fald åbner det godt nok op for misbrug af racisme paragrafen.

Brugeravatar
Mini Bager

Indlæg af Mini Bager »

Så længe der ikke er nogen beviser, kan man ikke straffe nogen. Om så det er Collins, Utaka, Jallow osv.

Sådan er det i alle sager. Man kan IKKE straffe nogen uden beviser.

hviid
Geografisk sted: Tallinn/Struer

Indlæg af hviid »

Jeg studsede lidt over Ove P's udtagelser i denne artikel:
http://sporten.tv2.dk/fodbold/article.p ... -fair.html

"Det er jo helt mystisk, at der ikke er bare én, som har set eller hørt noget. Men man kan jo se på dommerens indberetning, at Baba Collins beskyldninger først kommer efter kampen og ikke i situationen på banen, hvor han bliver udvist," siger Ove Pedersen.

Ifølge DBU's rapport så observerer fjerdedommer Michael Tykgaard (i øvrigt fra Holstebro), at en TV-journalist, der fulgte Baba fra banen, oplyste overfor FC Midtjyllands bænk, at Baba havde fortalt, at han blev kaldt black monkey. Dette skete altså lige efter udvisningen. Så Ove P. er åbenbart heller ikke helt inde i sagen.

Baba skulle selvfølgelig have sagt dette til dommeren, da det så ville være kommet med i indberetningen om kampen. Så ville han også have fremstået mere troværdig, end han har gjort. Men det er nok heller ikke helt nemt at tænke klart, når man lige har fået det røde kort.

FCMReal

Indlæg af FCMReal »

Mini Bager skrev:Så længe der ikke er nogen beviser, kan man ikke straffe nogen. Om så det er Collins, Utaka, Jallow osv.

Sådan er det i alle sager. Man kan IKKE straffe nogen uden beviser.
hmmmm jo man kan godt straffe uden beviser, der er ikke omvendt bevisbyrde i injurier sager.

Hvis du f.eks. læser straffelovens regler om injurier, jamen så er det den person, der kommer med udtalelser, der skal bevise sandheden, det er ikke den anklagerne går imod, som skal bevise sin uskyld, heldigvis for det. jf. hertil Grundloven om ytringsfrihed under ansvar.

En anden ting er dog, at der bliver sagt mange ting på banen i kampe, ligesom der er fysisk kontakt/vold, der accepteres på banen med foldboldens regler.

Det skal være meget galt, hvis man anvender straffeloven på ting i en fodboldkamp,
hvorfor rammerne burde være mere rummelig hvad angår, hvad der må blive sagt efter en kamp, derfor virker det lidt mærkeligt at DBU går så meget til værks, håber der er en appelmulighed ved DIF eller at DIF kan tage den op.

lars

Indlæg af lars »

Colt Sivas skrev:
lars skrev:Jeg troede egentlig først at Gaardsøe havde fået et antal karantæne dage udstukket, da jeg læste den første overskrift vedrørende sagen. Hvilket ville være skandaløst, så længe der ikke var kommet nye beviser frem.

Hvis vi nu tager de farvede briller af - mener du så seriøst - at så en alvorlig beskyldning ikke skal kunne dokumenteres?

[tænke eksempel]Altså hvis Utaka igår efter kampen siger til pressen at f.eks. Ipsa havde kaldt ham en abe - så skulle Ipsa straffes? I så fald åbner det godt nok op for misbrug af racisme paragrafen.
Du kunne med fordel læse det fremhævede en gang til. Så har du svaret.

Derudover vil jeg pointerer at det her er en skandale udvalget ikke i deres afgørelse har ført bevis for at Collins har talt usandt. Det Disciplinærudvalget har gjort er at give en retstilstand hvor vidner straffes hvis deres vidneudsagn ikke kan føre til domfældelse. Med det samme rationale kunne Gaardsøe straffes for hans påstand om at han ikke har sagt noget, for det ligger der jo heller ikke noget endegyldigt bevis på.

2294

Indlæg af 2294 »

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at hvis FCM nu havde indberettet sagen først, skulle der så føres bevis for at der IKKE var sagt noget ??
Her skulle der stå noget klogt...

Brugeravatar
Colt Sivas

Indlæg af Colt Sivas »

lars skrev:
Colt Sivas skrev:

Du kunne med fordel læse det fremhævede en gang til. Så har du svaret.

Derudover vil jeg pointerer at det her er en skandale udvalget ikke i deres afgørelse har ført bevis for at Collins har talt usandt. Det Disciplinærudvalget har gjort er at give en retstilstand hvor vidner straffes hvis deres vidneudsagn ikke kan føre til domfældelse. Med det samme rationale kunne Gaardsøe straffes for hans påstand om at han ikke har sagt noget, for det ligger der jo heller ikke noget endegyldigt bevis på.
My bad. Havde forstået det anderledes.

Udvalget kan vel ikke konkludere anderledes end at Gaardsøe ikke har kaldt Collins for en abe. Når der nu ikke forligger nogle "beviser". Men som jeg har sagt tidligere syntes jeg det er en svær sag. Skal man straffe en som racist som ikke kan dokumenteres - eller - skal man straffe en som ikke kan dokumentere sin påstand om at han har været udsat for racisme.

Ved godt at i herinde kender Collins noget bedre end os andre. Og måske tror på ham qua sin unormale reaktion. Men det kunne - udefra set - også godt være en dårlig undskyldning for at slippe billigere når straffen skal gøres op. Og sådan noget skal selvfølgelig også straffes.

Tror dog at Collins havde stået stærkere(og ikke blevent straffet med et gult kort) hvis han havde gjort dommeren opmærksom på det da han uddelte det røde kort.

Besvar