Doctor Death

Forum for fodbold der vedrører alle andre klubber
Halkjær

Doctor Death

Indlæg af Halkjær »

Jeg har lige læst på tv2's tekst tv at Jesper Grønkjær indrømmer film i situationen med Ibrahimovic, ikke fordi det kommer som en overraskelse for nogen. Derfeter udtaler han noget i retningen af, at det er en del af han spil, og at han ikke er værre eller bedre end nogen andre.
Hov, hov.. Hvad var det?! Sjældent har jeg hørt noget så dumt. Jeg vil slet ikke kommentere på hans "jeg er hverken værre eller bedre end nogen andre" da det simpelthen ikke fortjener min tid, men indrømmelsen af at film er en del af hans spil (igen, ikke fordi det er nogen overraskelse) må da medføre et efterspil fra en eller anden instans. Var der ikke noget med et "etisk råd" (inden for fodbold, selvfølgelig)? :)
Senest rettet af Halkjær 12. sep 2007, 20:01, rettet i alt 1 gang.

Altoriso

Re: Doctor Death

Indlæg af Altoriso »

Halkjær:

"Jeg har lige læst på tv2's tekst tv at Jesper Grønkjær indrømmer film i situationen med Ibrahimovic, ikke fordi det kommer som en overraskelse for nogen. Derfeter udtaler han noget i retningen af, at det er en del af han spil, og at han ikke er værre eller bedre end nogen andre.
Hov, hov.. Hvad var det?! Sjældent har jeg hørt noget så dumt. Jeg vil slet ikke kommentere på hans "jeg er hverken værre eller bedre end nogen andre" da det simpelthen ikke fortjener min tid, men indrømmelsen af at film er en del af hans spil (igen, ikke fordi det er nogen overraskelse) må da medføre et efterspil fra en eller anden instans. Var der ikke noget med et "etisk råd" (inden for fodbold, selvfølgelig)? :)"

Nu skal vi jo nok passe på med at kommentere for meget på etik ;-) , men min etik giver mig nu, at jeg vil være tilbøjelig til at give manden ret, og at han derfor skal udnytte det !

Din kommentar om et efterspil har du jo helt ret i, og så vidt jeg ved har man også indført sanktioner overfor "film", og jeg erindrer også, at der vist har været nogle sager, hvor spillere er idømt karantæne, både via tv-optagelser, men vist nok også pga "tilståelser" efter kampene

Så jo, at "spille spillet" som andre også gør det, kan godt være en nødvendighed, og kan vel sidestilles med at mange spillere ikke har noget imod at få en albue i ny og næ, da de selv deltager aktivt i det

Men altså hvad siger I andre ?

Edit: Kopierede lige Halkjærs indlæg ind, da jeg glemte det først

Denis Egebæk

Indlæg af Denis Egebæk »

Uden at skulle lægge ordene i munden på Halkjær, tror jeg det er DBUs etiske kodeks han hentyder til (det var i hvert fald sådan jeg opfattede det). De lyder:

De etiske grundregler

1. Vis respekt for dine med- og modspillere, dommerne, trænerne, lederne og tilskuerne gennem din opførsel, dine handlinger, udtryk og udtalelser samt dit ordvalg!

2. Modsæt dig og afvis provokationer, truende adfærd samt snyd på banen. Samt doping udenfor banen!

3. Beskyt spillet mod og tag aktiv afstand fra racisme, diskrimination, vold og korruption!

4. Spil efter reglerne – både de formelle fodboldregler og de uformelle fairplay-regler!

5. Acceptér at du kan tabe en fodboldkamp. Og gør det med værdighed!

6. Giv’ det bedste af dig selv - både gennem din indsats og din opførsel!

7. Del ud af din viden for at beskytte og udvikle spillet

8. Tag ansvar for dine handlinger!

9. Vær opmærksom på konsekvenserne af, hvad du siger, eller hvordan du opfører dig!

10. Vis at fodbold både handler om følelser, dygtighed og ærlighed!

Siden DBU udsendte disse retningslinier har Morten Olsen fået rødt kort og karantæne, Christian Olsen har fået rødt kort og karantæne, Leon Andreasen har fået et dumt gult kort for halvvejs at smide trøjen efter sin udligning mod Sverige, og Grønkjær forsøgte at filme sig til en udvisning af Zlatan - og fik heldigvis et gult kort for film. Og dermed kan man vel næppe sige at DBUs eget flagskib ligefrem har levet op til egne retningslinier, og jeg har heller ikke fornemmelsen af at der bliver gjort ret meget mere ved disse sager.

Så alt i alt har det for mig at se indtil videre ikke været andet end varm luft og flotte ord der kom fra DBU i sin tid. Tilsyneladende ingen opfølgning eller handling bag ordene. Måske fordi man ikke havde regnet med selv at blive ramt så hårdt og ofte?

Kent

Indlæg af Kent »

Om man vil det eller ej, så er film desværre en del af dagens fodbold. Jeg mener dog, at man skal gøre mere for efterfølgende at dømme filmerne fx ud fra tv-billeder (det er jo også oplagt at bruge tv-billeder, når det nu drejer sig om film ;-)). Jeg har tidligere talt om det ifm Ailtons udvisning efter en Viborg-spiller lavede svanens død efter et puf. Ligeledes med Duncans fald ifm udvisningen af Femi.

Overlagt skuespil var noget af det, som dommere og disciplinærudvalget burde se nærmere på. Jeg synes også at jeg har bemærket at Dadu er lidt slem til at spjætte lige vel meget, når han bliver fældet.

Denis Egebæk

Indlæg af Denis Egebæk »

Der er ingen tvivl om at film er del af gamet - desværre. Men da Grønkjær filmede - og bagefter indrømmede det (han kunne vel ikke andet, da TV billederne tydeligt viste at han overdrev), brød han punkt 1, 2, 4, 6 og 9 i DBUs etiske regelsæt. Og jeg har endnu ikke hørt om sanktioner fra DBU, og derfor mener jeg bare at det er tyndt af DBU at udsende disse retningslinier når man ikke selv følger op på det.

Jeg så også meget gerne at man tog TV billederne mere i brug i disse tilfælde, men der er ikke meget der tyder på at det bliver fremtiden.

Kent

Indlæg af Kent »

Her er så disciplinærudvalgets kommentar: http://www.bold.dk/nyt/?vis=73493

Den bærer præg af en del uld i mund og forbehold. Det er naturligvis fair nok, at man ikke vil udtale sig helt konsekvent, før man har alle detaljer, men han virker ikke ligefrem ivrig efter at straffe Grønkjær.

Halkjær

Indlæg af Halkjær »

Ja jeg kommenterede overhovedet heller ikke på etikken, men mit indlæg var sådan set bare en sten kastet i søen så at sige. Jeg synes helt klart, at en sådan udtalelse skal have et efterspil. Selve situationen med Ibrahimovic er han jo blevet straffet for med det gule kort, så den er ude af verden, men udtalelsen må da også få konsekvenser. For det første håber jeg, at samtlige SASliga dommere noterer sig, at Grønkjær prøver at umuligøre deres arbejde (det er jo det hans udtalelse om filmen, som en del af hans spil indebærer). For det andet håber jeg at det bliver straffet på den ene eller den anden måde, for ellers er det som jeg ser det en accept af filmen. Sidestillingen med højtløftede albuer synes jeg er lidt ved siden af (omend ikke helt ude i skoven), da dette er en forseelse som kan ske ved et uheld i en hård duel. Jeg er bekendt med at det også sker med overlæg, men det er trods alt en lidt mere hårfin grænse

Thø / BW#2660

Indlæg af Thø / BW#2660 »

Denis Egebæk Skrev:
-------------------------------------------------------
> Christian Olsen
> har fået rødt kort og karantæne,

Det forvirede mig lige et øjeblik at gennemskue at du selfølgeligt mente Christian Poulsen...

Derudover er jeg nogenlunde uenig i dit indlæg - DBU skal da tegne de store linjer, og et etisk kodeks er da en god ide. At landsholdet eller andre hold i DBU-regi bryder de etiske retningslinjer, er uheldigt men forventeligt i kampens hede...

Men at udtale at film er en del af ens spillestil - det virker ret usmart...
- Det er OK at bryde et etisk-kodeks en gang imellem, men at gøre det som en del af ens rutine... Det burde nok medfører en lille alvorlig samtale. (Men heller ikke meget mere en det - Det er jo bare retninglinjer, ikke regler)

Besvar