Lad mig bare komme med en ret provokerede påstand med det samme, "FCM bliver aldrig mestre."
Hvad bygger jeg en sådan udmelding på? Jo, hvis man ser på sammenhængen mellem FCMs strategiske mission "mestre i 2011" og vision "Vi vil være Danmarks førende talentudvikler", så er det desværre ikke begreber som harmonerer særligt godt med hinanden, faktisk mener jeg mere vi snakker om diametrale modsætninger. Dette mener jeg fordi:
1) Man har fra FCMs side meldt ud at ”Køb og salg af spillere er en integreret del af FC Midtjyllands fodboldforretning, og klubben har et godt grundlag for at skabe væsentlige indtægter fra salg af spillere, som klubben selv har udviklet." Desuden kalkulerer man med årsindtægter med ca. 15 mio. kr. fra transfers.
Dette stemmer jo naturligt overens med FCMs position som talentudvikler, salget af gamle talenter baner vejen for nye talenter som så senere kan blive solgt videre, faktisk er salg en nødvendighed for en talentudvikler (ser punkt 3). Ud over det kæmpe paradoks der ligger i kontinuerligt at videresælge vores væsentligste aktiver og ligefrem at kalkulere med det, så strider dette jo også direkte imod vores ambitioner om mesterskab. Hvis det skal give mening at sælge så kræver det jo, i henhold til vores mission, at vi har nogen som kan tage over og er lige så gode, hvis ikke bedre. Det stiller jo gigantiske krav til vores talentudvikling om hele tiden at udvikle talenter som har et niveau til den øverste ende af suppen.
2) Skal du være førende indenfor talentudvikling og generer en transferindtægt på disse talenter, så kræver det også man giver disse talenter på førsteholdet for at skabe en eksponering heraf. Talenter er notorisk svingende i præstationerne og mere afhængige af humør og stemning end ældre rutinerede spillere er. Hvis spillet ikke kører, så vil man sagtens kunne sætte point til imod svagere hold, det har vi også set flere eksempler på i dette forår. Skal vi se bort fra denne faktor så kræver det sandsynligvis, at vores talenter er bedre end alle andres og det rent psykisk er bedre end jævnaldrende spillere.
3) Det andet paradoks, hvis vi ikke sælger vores bedste talenter. Vi budgetter med salg for 15 mio. kr. og uden denne indtægt vil vi sandsynligvis løbe ind i et driftsunderskud som måske ikke er katastrofalt, men det vil betyde af den næste række talenter ikke vil kunne komme på hold, eller de måske vil smide de tidligere årganges talenter af holdet og begge grupper talenter mister hermed eksponering og salgspotentiale. Dette kan derfor udvikle sig til skruen uden ende for FCM og vil man være talentudvikler er man derfor NØDT til at sælge, da de langsigtede konsekvenser ellers kan blive uoverskuelige.
Derfor, hvis vi vil være danske mestre, så mener jeg det kræver man gør op med det nuværende forretningskoncept og grundlag. Talentudvikling er givetvis en glimrende forretning og sandsynligvis også den rette niche for FCM, men jeg tror ikke på det kan medvirke til et mesterskab til klubben.
Hvis det modsatte skulle vise sig at være tilfældet, så æder jeg glædeligt mine ord i mig igen og igen, men jeg vil jeg dog se før jeg tør tro på det.
Dette indlæg er ment som debatskabende, så hvad mener du, hvordan ser du sammenhængen mellem missionen og visionen? Kan man være Danmarks førende talentudvikler og stadig blive danske mestre?
FCM som mestre i 2011?
-
Hausser
FCM som mestre i 2011?
Senest rettet af Hausser 18. maj 2007, 15:37, rettet i alt 1 gang.
-
casper89
Re: FCM som mestre i 2011?
Interessant indlæg, som i den grad ligger op til en god debat. Personligt kan jeg godt se hvad du mener med, at visionen og missionen er modsætninger, og det er da helt klart at man fra FCMs side skal overveje grundigt hvad man gør, for at få et mesterskab bragt hjem inden 2011. Hvis man vælger at sige, at vi skal være landets førende talentudvikler, så vil det jo givetvis betyde, at vi vil komme til at sælge alle vores spillere lige når de viser deres topniveau over en længere række af kampe. Dette vil så enten betyde at vi skal have enormt mange talenter som kan tage over efter at der bliver skudt nogle af til udlandet, eller at vi skal bruge nogle af de transferindtægter vi får, på ældre og mere etablerede spillere.
Endvidere vil salg af vores talenter også føre til, at de nye talenter vil skulle bruge en del tid på at blive spillet sammen med resten af holdet, og derfor kan man godt lidt frygte, at vi får svært ved at bevare det samme hold uden alt for mange ændringer i bare 2-3 år. Dette vil givetvis resultere i at vi kommer til at mangle en stamme af spillere som holdet er bygget op omkring, og man kan jo bare se på FCK, så ved man at det er et vigtigt element, såfremt man ønsker at vinde mesterskaber.
Men for at summere op, så står FCM faktisk i et ret stort "dilemma", hvor de virkelig skal tænke sig om før de foretager sig evt. salg eller udmeldinger om visioner og missioner. Det bliver da bestemt spændende at følge udviklingen i FCM og se om vi nogensinde får bragt et mesterskab hjem. Jeg har en lille feeling, der siger at det skal nok komme, men om det når at komme inden 2011 er jeg kraftigt i tvivl om.
Endvidere vil salg af vores talenter også føre til, at de nye talenter vil skulle bruge en del tid på at blive spillet sammen med resten af holdet, og derfor kan man godt lidt frygte, at vi får svært ved at bevare det samme hold uden alt for mange ændringer i bare 2-3 år. Dette vil givetvis resultere i at vi kommer til at mangle en stamme af spillere som holdet er bygget op omkring, og man kan jo bare se på FCK, så ved man at det er et vigtigt element, såfremt man ønsker at vinde mesterskaber.
Men for at summere op, så står FCM faktisk i et ret stort "dilemma", hvor de virkelig skal tænke sig om før de foretager sig evt. salg eller udmeldinger om visioner og missioner. Det bliver da bestemt spændende at følge udviklingen i FCM og se om vi nogensinde får bragt et mesterskab hjem. Jeg har en lille feeling, der siger at det skal nok komme, men om det når at komme inden 2011 er jeg kraftigt i tvivl om.
-
Kent
Man kunne jo stille modspørgsmålet: Hvad er alternativet til den nuværende strategi?
For mig at se, er der ikke noget alternativ. Vi får aldrig lige så mange penge som FCK at gøre godt med ift spillerindkøb, så vi kan ikke slå dem, ved at gøre det, som de har gjort, dvs. satse på at samle et hold af de bedste etablerede nordiske spillere, som kan overtales til at spille i DK.
FCK vælger spillere fra en hylde, der er min et niveau højere end os, når de henter spillere fra udlandet.
Eneste alternativ er for mig at se, at skabe disse spillere selv. Vi har i år vist, at vi med SAS-ligaens yngste trup kan være med lige under FCK, så udgangspunktet er sådan set ok.
Du har ret i, at det er et problem, hvis vi hele tiden sælger vores bedste spillere, men i øjeblikket er det sådan set godt nok. For mig at se, så skal vores nuværende hold ikke vinde DM, men være med til at finansiere det hold, der skal. Vi skal have sikret vores økonomi, før det er muligt at komme op og bide skeer for alvor. Som vores økonomi har set ud de sidste par år, så ville det reelt være et "all-in" hvis vi beholdte vores spillere, og satsede på at vinde DM. Salgsemnerne i den nuværende trup skulle gerne over de næste 2-3 år indbringe min 50 mio i tranfer, samtidig med at vi får tilført penge gennem kapitaludvidelse. Det vil sikre det økonomiske grundlag for, at vi i fx 2010 kan vælge at beholde vores spiller det år ekstra, der gør at holdet kan kulminere.
Desuden er det jo også en del af vision 2011, at der max skal sælges 1 spiller om året, og at der skal tilføres 3 spillere af landsholdsklasse. Så det er jo ikke fordi man er blind for, at der skal være rutine og kontinuitet. Men for mig at se, er man i øjeblikket kun i fase 1: sikre det økonomisk grundlag.
Men derfor bliver det naturligvis ikke let, og det kommer til at kræve held og timing og at de andre hold fucker lidt op
Kent
For mig at se, er der ikke noget alternativ. Vi får aldrig lige så mange penge som FCK at gøre godt med ift spillerindkøb, så vi kan ikke slå dem, ved at gøre det, som de har gjort, dvs. satse på at samle et hold af de bedste etablerede nordiske spillere, som kan overtales til at spille i DK.
FCK vælger spillere fra en hylde, der er min et niveau højere end os, når de henter spillere fra udlandet.
Eneste alternativ er for mig at se, at skabe disse spillere selv. Vi har i år vist, at vi med SAS-ligaens yngste trup kan være med lige under FCK, så udgangspunktet er sådan set ok.
Du har ret i, at det er et problem, hvis vi hele tiden sælger vores bedste spillere, men i øjeblikket er det sådan set godt nok. For mig at se, så skal vores nuværende hold ikke vinde DM, men være med til at finansiere det hold, der skal. Vi skal have sikret vores økonomi, før det er muligt at komme op og bide skeer for alvor. Som vores økonomi har set ud de sidste par år, så ville det reelt være et "all-in" hvis vi beholdte vores spillere, og satsede på at vinde DM. Salgsemnerne i den nuværende trup skulle gerne over de næste 2-3 år indbringe min 50 mio i tranfer, samtidig med at vi får tilført penge gennem kapitaludvidelse. Det vil sikre det økonomiske grundlag for, at vi i fx 2010 kan vælge at beholde vores spiller det år ekstra, der gør at holdet kan kulminere.
Desuden er det jo også en del af vision 2011, at der max skal sælges 1 spiller om året, og at der skal tilføres 3 spillere af landsholdsklasse. Så det er jo ikke fordi man er blind for, at der skal være rutine og kontinuitet. Men for mig at se, er man i øjeblikket kun i fase 1: sikre det økonomisk grundlag.
Men derfor bliver det naturligvis ikke let, og det kommer til at kræve held og timing og at de andre hold fucker lidt op
Kent
-
Bhomaszz
Enig med Kent, simpelthen ved først at sikre vores økonomiske situation, så man kan "tillade" sig at beholde sine spillere", og det er vel også det vi godt igang med nu hvis man kigger på aktieemmisionen.
Vi skal turde sige nej til de gode tilbud - og i stedet videreudvikle vores spillere til en endnu større pris, og samtidig sørge for at opbygge et stort talent på alle pladser på banen. Det er den eneste vej med talentudvikling for en klub på heden. Det er vigtigt at vi er en attraktiv klub at komme til, både for talenter,men også for de gode spillere. Desuden synes jeg vi skal hente spillere ligessom Dennis og Thyge var, uslebne diamanter... Desuden indsætter jeg lige et link som viser at FCM er i den rigtige retning http://www.fcm.dk/index.php?ID=1&nyhedI ... laes_nyhed
Vi skal turde sige nej til de gode tilbud - og i stedet videreudvikle vores spillere til en endnu større pris, og samtidig sørge for at opbygge et stort talent på alle pladser på banen. Det er den eneste vej med talentudvikling for en klub på heden. Det er vigtigt at vi er en attraktiv klub at komme til, både for talenter,men også for de gode spillere. Desuden synes jeg vi skal hente spillere ligessom Dennis og Thyge var, uslebne diamanter... Desuden indsætter jeg lige et link som viser at FCM er i den rigtige retning http://www.fcm.dk/index.php?ID=1&nyhedI ... laes_nyhed
-
Hausser
Jeg er enig i at det sandsynligvis er den rette strategi og niche som FCM har valgt og er selvfølgelig godt klar man ikke kan matche FCK på økonomien og deres spillerindkøb. Jeg mener faktisk at FCM p.t. udnytter deres muligheder for at drive en fornuftig fodboldforretning noget nær optimalt.
Dilemmaet er jo bare at jo bedre vores spillere præsterer, jo større chance er der også for de bliver solgt. Efter en sæson som denne, er der uden tvivl mimimum 5-6 spillere som udlandet har kig på. Er ens identitet talentudvikler, så er man også nødt til at sælge, der forventes simpelthen af klubben. Derfor er kontinuitet en faktor som vil blive svær at få ind over holdet.
Håber du har ret i den vurdering af en faseopdelt strategi, for jeg tror ikke den nuværende holder til at hjemføre et dansk mesterskab. Og det er da rigtigt, udmeldingerne omkring noget større, har da været der, vi må så bare håbe det kan lade sig gøre
Dilemmaet er jo bare at jo bedre vores spillere præsterer, jo større chance er der også for de bliver solgt. Efter en sæson som denne, er der uden tvivl mimimum 5-6 spillere som udlandet har kig på. Er ens identitet talentudvikler, så er man også nødt til at sælge, der forventes simpelthen af klubben. Derfor er kontinuitet en faktor som vil blive svær at få ind over holdet.
Håber du har ret i den vurdering af en faseopdelt strategi, for jeg tror ikke den nuværende holder til at hjemføre et dansk mesterskab. Og det er da rigtigt, udmeldingerne omkring noget større, har da været der, vi må så bare håbe det kan lade sig gøre
-
Hausser
Jeg er enig i dine betragtninger, spændende blir det
Håber du har ret mht til et mesterskab engang.
-
Gaston
Kan godt se dilemmaet med at sælge sine bedste spillere, samtidig med at man vil være med i kampen om mesterskabet. Men det er da set før at man sagtens kan udvikle talent og slås med om mesterskabet. Brøndby har da vist med udvikling af talenter som Kahlenberg, Agger og Elmander at det godt kan lade sig gøre. Og Ajax i Holland bruger også megen tid på at udvikle talenter samtidig med de er med i mesterskabskampen hvert år.
Selvfølgelig skal der være en stamme på holdet af rutinerede kræfter som kan lærer fra sig og stabiliserer holdet i modgang, men når der nu er 11 mand på banen af gangen burde det være muligt at kombinerer de to ting...
Selvfølgelig skal der være en stamme på holdet af rutinerede kræfter som kan lærer fra sig og stabiliserer holdet i modgang, men når der nu er 11 mand på banen af gangen burde det være muligt at kombinerer de to ting...