Ringkøbing Amts Dagblad har lavet en række indlæg i den forgangne uge. De er alle lavet på træningslejren. Der er interviews med nogle spillere og Ørgaard samt et om målmændene. Et referat fra kampen mod polakkerne er lagt ind under "Spaniens tur". Efter hånden som jeg får tid kommer det hele dryssende under dette emne.
Først et interview med David Nielsen:
JEG ER IKKE EN NY ZIDAN.
Med købet af David Nielsen har FC Midtjylland fået forstærkning på toppen, men den kontroversielle spiller nægter at være klubbens nye Zidan.
FC Midtjylland var hurtigt ude med pengepungen og en livline, Da Divid Nielsen i sidste uge fik sparket i AaB.
Klubben havde da også en tom plads lige der, hvor Muhammed Zidan plejede at tryllepå samme plads, som David Nielsen spiller.
Og der har længe været talt om, hvem der skulle løfte arven efter Zidan, som lige nu glæder sig over sin anden scoring for de tyske mestre fra Werder Bremen.
Og siden fredag har David Nielsen så været fuldblods FCM-spiller, og det ser ud til, at klubben har reddet sig noget, der ligner afløseren for Zidan.
I hvert fald når det gælder overskrifter i formiddagsbladene.
Men David Nielsen selv afviser, at han skulle være en ny Zidan.
- Det er jeg på ingen måde. Zidan er et kæmpe talent, og der kommer ikke en som ham igen. Men jeg er da stolt over at være blevet valgt til at fylde hullet efter ham,siger den nyslåede FCM-frontløber.
Det bliver heller ikke med Zidans trøje med nummer 14 på ryggen, når David Nielsen første gang skal i ilden for sin nye klub.
- Vi snakkede om, hvilke numre der var ledige, men jeg kunne ikke finde på at tage nummer 14. Jeg synes, den skal rammes ind og hænges op over det ene mål, siger David Nielsen, som kommer til at optræde med nummer otte.
Mens den nye 8'er håber at kunne fylde det meste af tomrummet efter Zidan på banen, håber han også at slippe for at udfylde de kritiske avisoverskrifter. Han synes, at der i forvejen er gjort rigeligt ud af slagsmålet ved AaBs træning.
- Jeg vil ikke sidde og beklage mig over det. Der skete noget, som ikke skulle være sket, og så kommer den slags omtale. Jeg kom op at slås, i øvrigt for første gang i mit liv. Men det betyder da ikke at jeg er sindssyg, siger han.
Der var andre klubber inde i billedet, da David Nielsen skulle have ny arbejdsgiver og ny farve på unuformen.
Hvilke vil han ikke ud med, men det har næppe været udenlandske topklubber, når valget trods alt faldt på ulvene. David Nielsen har nemlig ikke opgivet drømmen om det store udland.
- Jeg har stadig store ambitioner inden for fodbolden, men lige nu gælder det FC Midtjylland. Jeg har kontrakt her i tre år, og det er her jeg lægger mine kræfter, mine tanker og min sjæl, siger han.
Og den nye spiller er så småt ved at falde til i truppen, som lige nu pudser formen af på den spanske solkyst, inden det igen går løs i superligaen.
Efter de første par træninger med de nye holdkammerater har han kun godt at sige. Det samme har klubbens cheftræner Erik Rasmussen.
- David er lige, hvad vi har brug for. Han er en anden type end Zidan, men han passer godt ind på holdet, siger han.
Erik Rasmussen regner også allerede med, at David Nielsen er fast mand fra første kamp.
Hovedpersonen selv er mere beskeden, når han siger, at han skal kæmpe for sin plads, og at ingen er sikker på noget.
Men han er dog sikker på, at han traf det rigtige valg, da han satte sit navn på den treårige kontrakt med FCM.
- Klubben var hurtigt ude, og efter jeg havde hørt, hvad den kunne tilbyde, holdt jeg de andre tilbud op mod det. Og jeg er rigtig glad for, at det blev FCM, siger han.
Selv om han glæder sig over skiftet, havde han gerne været omstædighederne foruden.
- Jeg har det selvfølgelig ikke så godt med den måde, jeg kom væk fra AaB,for jeg havde det godt i klubben. Men nu er jeg glad for, at jeg er her. Jeg ser det som et skridt opad at komme til FC Midtjylland, så man kan sige, at det var held i uheld,siger han.
Det er især arbejdet omkring klubben, filosofien og det menneskelige, der ifølge David Nielsen er bedre i FCM end i AaB.
Holdmæssigt er der måske ikke den store forskel, men det er der i alt det udenom. Der er det nye stadion, en ledelse med en afslappet tone og en dygtig trænerstab. Det passer mig rigtig godt, siger han.
En del af trænerstaben, assistenttræner Thomas Thomasberg, har ellers ikke altid haft en stor stjerne i David Nielsens bog.
For halvandet år siden, da Thomasberg stadig var aktiv spiller, endte han med en skade efter et møde med David Nielsen i en kamp.
David Nielsen udtalte bagefter, at det var straffen for Thomasbergs kritiske udtalelser om AaBs ledelse.
Men den sag er for længst ude af verden. Det siger begge parter.
- Ting sker på en fodboldbane, og sådan er det. Men det har vi for længst talt ud om. Thomasberg har faktisk en stor andel i, at jeg er ommet hertil. Hvis han synes, at jeg er en idiot, så var jeg nok ikke endt her, siger David Nielsen.
Og det synes Thomasberg ikke.
Tværtimod.
- Jeg havde ingen problemer med at anbefale ham. Han er teknisk dygtig og kan spille sammen med de øvrige i truppen, siger Thomasberg.
Andre ting følger.
Interviews om FCM.
-
Johannes Skov Olesen
Interviews om FCM.
Senest rettet af Johannes Skov Olesen 27. feb 2005, 14:30, rettet i alt 1 gang.