FCM og økonomien...

Om FC Midtjylland og Black Wolves
FCM_Aarhus

FCM og økonomien...

Indlæg af FCM_Aarhus »

Er der nogen som kort kan ridse FCMs økonomiske situation op. Det sidste jeg har set hedder:

"Det første halve år viser et overskud på kr. 289.000 før skat, hvilket dog ikke lever op til budgettet da et forventet spillersalg ikke blev effektueret. Bestyrelse og direktion forventer stadig at resultatet for året lever op til budgettet." (redegørelse 1, 2006)

Jeg synes der var en del om FCM og dårlig økonomi for kort tid siden. Jeg ved ikke helt hvordan RL resultaterne figurerer i regnskaberne, men set i lyset af FCMs udvikling i turneringen - må jeg formode at RL giver minimum omkring de 4 mio. nkr - hvad vil det den økonomiske situation?... redder det noget - eller er det indregnet?
Senest rettet af FCM_Aarhus 23. feb 2006, 22:26, rettet i alt 1 gang.

Meng(AGF)

Re: FCM og økonomien...

Indlæg af Meng(AGF) »

Jeg mener at have læst, at der var budgetteret med en vis succes i Royal League også - således at en kvartfinaleplads var med i budgettet, men en førsteplads i puljen ville give indtægt ud over det budgetterede.

Nu viser det sig jo, at der faktisk var nogle penge i Royal League, og det er da også fedt for jer, at i har scoret dem. Men når man tænker på jeres situation i efteråret, kan jeg godt forstå at man var ved at gå i panik på ledelsesgangen, når i lå så dårligt i ligaen, og en Royal League-succes var påkrævet for at redde budgettet.

Så mht. Royal League og regnskabet, så mener jeg kun det har en begrænset positiv effekt pt, men med mindre de har været på de stærkeste stoffer i budgetudvalget, så burde et videre avancement i RL kunne mærkes på bundlinjen.

og ""Det første halve år viser et overskud på kr. 289.000 før skat, hvilket dog ikke lever op til budgettet da et forventet spillersalg ikke blev effektueret. Bestyrelse og direktion forventer stadig at resultatet for året lever op til budgettet." (redegørelse 1, 2006)" betyder vel, at enten forventer man at i vinder RL, eller også regner man med at sælge en eller flere spillere før regnskabsperioden udløber.

Mose

Indlæg af Mose »

At vurdere vores økonomiske situation er en noget vanskelig ligning. I sig selv er der jo ikke noget galt med et halvårsresultat på 289.000 kr. Men problemet ligger i, at der, som jeg er orientert, i dette beløb gemmer sig en sum penge fra salget af Zidan. Jeg ved godt, at vi også har købt spillere, men det er et faktum at transferindtægterne stadig bidrager væsentligt når vi opnår positive årsresultater.

I fremtiden arbejdes der hen imod at få bugetet til at gå i 0 inden transferindtægter tælles med. Men med de dårlige sportslige resultater bliver dette svært i det kommende år. I næste bugetår kan der jo ikke bugetteres med UEFA cup og Royal L. indtægter, mens det på udgiftssiden er svært at lave her og nu nedskæringer.

Jeg tror vi kommer ud af dette år med et lille minus og derefter håber jeg at et spillersalg kan give arbejdsro til at nå de sportslige mål for næste sæson.

En del af denne arbejdsro ligger i at få forlænget kontrakterne med de profiler vi ikke for solgt.

Personligt så jeg gerne Dennis solgt, idet han burde kunne indbrige et rimeligt beløb, og kontrakten forlænget med Thygesen, men måske er det netop Thygesen der bliver solgt til sommer.

Spillersalg er desvære stadig en nødvendighed for at bevare vores fodboldklub.

Mose

Indlæg af Mose »

Jeg kan da også lige fortælle at FCMs aktiekurs aldrig har været lavere end nu.

Kursen er for tiden ned i 11,5 kr hvilket giver selskabet FC Midtjylland en samlet værdi af 901000*11,5=10.361.500 kr.

Så har man en 0,5 -1 mio. kr som man ikke kan få brugt kan man altså erhverve en stor luns af FCM.

Kent

Indlæg af Kent »

Altid interessant når det er folk fra andre klubber, der er de første til at svare. Sjovt nok er det næsten altid på de spg der drejer sig om økonomi - det må de naturligvis også have en del erfaring med i AGF, selvom det nok ikke er dem, vi skal tage ved lære af.

Meng(AGF) skrev:
-------------------------------------------------------
> Jeg mener at have læst, at der var budgetteret med
> en vis succes i Royal League også - således at en
> kvartfinaleplads var med i budgettet, men en
> førsteplads i puljen ville give indtægt ud over
> det budgetterede.

"Jeg mener at have læst..." er jo altid en god kildeangivelse. Om det så er i FCM's årsrapport, i en børsmeddelelse eller i en konspirationstråd på Fæstningen, er vel underordnet.

Jeg VED fra Claus Berthelsen (Adm. Dir. i FCM) at FCM ikke havde budgetteret med at gå videre, men at få 7 point i det indledende gruppespil i RL, samt at have 5000 tilskuere i snit. I realiteten fik man 12 point, gik videre som puljevinder og har et tilskuersnit på 3000. De ekstra penge går dog ikke udelukkende i FCM's kasse, da spillerne får en del af pengene. Desuden er der selvfølgelig udgifter med rejser o.lign. Claus sagde dog at "på godt jysk kan man sige at RL er en god forretning", så lidt er der nok tjent.

> Men når man tænker på
> jeres situation i efteråret, kan jeg godt forstå
> at man var ved at gå i panik på ledelsesgangen,
> når i lå så dårligt i ligaen, og en Royal
> League-succes var påkrævet for at redde
> budgettet.

Hvad er det for en panik du snakker om? - Tror du ikke det GF du tænker på her? -ellers synes jeg da godt du kunne være så flink at præcisere det lidt mere.

Så vidt jeg kan se, så er der ingen, der snakker om at en RL-succes er påkrævet. Tværtimod står der at resultatet skyldes et manglende spillersalg.

Kent

Meng(AGF)

Indlæg af Meng(AGF) »

Kent skrev:
> Altid interessant når det er folk fra andre
> klubber, der er de første til at svare. Sjovt nok
> er det næsten altid på de spg der drejer sig om
> økonomi - det må de naturligvis også have en del
> erfaring med i AGF, selvom det nok ikke er dem, vi
> skal tage ved lære af.

Jeg beklager meget, at jeg interesserer mig for jeres økonomi, og så må jeg blankt erkende, at det forhold, at jeg støtter AGF, en klub med kronisk økonomiske problemer, gør det helt umuligt for mig at kommentere på andre klubbers økonomi.

> "Jeg mener at have læst..." er jo altid en god
> kildeangivelse. Om det så er i FCM's årsrapport, i
> en børsmeddelelse eller i en konspirationstråd på
> Fæstningen, er vel underordnet.

"jeg mener at have læst" kunne evt. tolkes som en indledning til debat. Hvis jeg kunne huske, hvor jeg havde læst det, ville der have været kilde på, og så ville jeg have skrevet det noget mere bestemt.

> Jeg VED fra Claus Berthelsen (Adm. Dir. i FCM) at
> FCM ikke havde budgetteret med at gå videre, men
> at få 7 point i det indledende gruppespil i RL,
> samt at have 5000 tilskuere i snit. I realiteten
> fik man 12 point, gik videre som puljevinder og
> har et tilskuersnit på 3000. De ekstra penge går
> dog ikke udelukkende i FCM's kasse, da spillerne
> får en del af pengene. Desuden er der selvfølgelig
> udgifter med rejser o.lign. Claus sagde dog at "på
> godt jysk kan man sige at RL er en god
> forretning", så lidt er der nok tjent.

Ok, det er vel en bedre kilde, end hvad jeg husker at have læst. Og jer anerkender også, at i har tjent på Royal League - det springende punkt var derimod, om det var med i budgetterne.

> Hvad er det for en panik du snakker om? - Tror du
> ikke det GF du tænker på her? -ellers synes jeg da
> godt du kunne være så flink at præcisere det lidt
> mere.

Her taler jeg om det indtryk man som almen fodboldinteresseret fik af situationen på heden. Allerede her ved jeg, at du er stået af - dels fordi jeg holder med AGF, der jo altid er i krise, og dels fordi jeg skriver om noget så subjektivt som 'indtryk'. For mig står billedet af en frustreret bestyrelse og en meget sandsynlig fyreseddel til Erik Rasmussen helt klart på nethinden. Det er muligt jeg har misforstået den situation helt, men det var det indtryk man fik. Situationen i Aarhus er vel ikke så relevant i den sammenhæng, men vi var klar over, at det bare handlede om overlevelse i suppen.

> Så vidt jeg kan se, så er der ingen, der snakker
> om at en RL-succes er påkrævet. Tværtimod står der
> at resultatet skyldes et manglende spillersalg.
>
> Kent

Jojo, men det afhænger dels af min fejl-opfattelse af, hvor megen succes i havde kalkuleret med i Royal League, men også af, hvor meget i havde stået til at tjene, hvis i havde floppet i Royal League. Altså - hvis i ikke fik solgt nogen spillere, og heller ikke klarede jer godt i Royal League.

Kent

Indlæg af Kent »

Meng(AGF) skrev:

> Jeg beklager meget, at jeg interesserer mig for
> jeres økonomi, og så må jeg blankt erkende, at det
> forhold, at jeg støtter AGF, en klub med kronisk
> økonomiske problemer, gør det helt umuligt for mig
> at kommentere på andre klubbers økonomi.

Det var nu ikke fordi jeg ikke mener du må kommentere på vores økonomi, det må du sådan set godt. Jeg finder det blot interessant at når der kommer et spørgsmål om FCM's økonomi på et FCM-forum, så er det en ikke-FCM'er, der svarer.

> "jeg mener at have læst" kunne evt. tolkes som en
> indledning til debat. Hvis jeg kunne huske, hvor
> jeg havde læst det, ville der have været kilde på,
> og så ville jeg have skrevet det noget mere
> bestemt.

Jeg vil så gerne have at folk er lidt mere præcise. Det er utrolig mange rygter, løgne og fejl, der er startet med "jeg mener at have læst/hørt....". 3 indlæg senere er det så et FAKTUM, og ikke længere et rygte. 1 fjer 5 høns.

> Ok, det er vel en bedre kilde, end hvad jeg husker
> at have læst.

Ja ikke. Så måske var det du husker at have læst ikke rigtig. 1 fjer 5 høns.

> Her taler jeg om det indtryk man som almen
> fodboldinteresseret fik af situationen på heden.
> Allerede her ved jeg, at du er stået af - dels
> fordi jeg holder med AGF, der jo altid er i krise,
> og dels fordi jeg skriver om noget så subjektivt
> som 'indtryk'. For mig står billedet af en
> frustreret bestyrelse og en meget sandsynlig
> fyreseddel til Erik Rasmussen helt klart på
> nethinden. Det er muligt jeg har misforstået den
> situation helt, men det var det indtryk man fik.

At du holder med GF er sådan set ligegyldigt.
Men du snakker om "panik på ledelsesgangen". Den vil jge gerne have dokumenteret. Så vidt jeg kan se, så baserer du det på rygter i medierne og andre ting. Så vidt jeg kan se, så er der ikke lavet nogle handlinger, der afspejler "panik på ledelsesgangen". Tværtimod. Ingen trænerfyring. Ingen nyindkøb. 1 fjer 5 høns.

> Jojo, men det afhænger dels af min fejl-opfattelse
> af, hvor megen succes i havde kalkuleret med i
> Royal League

Som du straks viderformidlede i stedet for at sætte dig ind i tingene :-)

Kent

jj

Indlæg af jj »

Synes regnskabet virker som decideret dårligt.

Går udfra, at vi fik mellem 15-20 mill kr fra salget af Zidan som indgår i dette års regnskab. Vi har også købt spillere, men efter min vurdering slet ikke i den prisklasse.

Derfor virker det for mig som, at vi har haft et decideret driftunderskud på nær ved 10 mill kr.

Det virker meget alvorligt, specielt fordi vi i denne sæson ikke opnår vores mål, både sportsligt og tilskuermæssigt. Bange for, at der venter et meget ubegaligt regnskab i vente, også selv om vi har fået lidt ekstra ud af RL.

Mose

Så billig er FCM!

Indlæg af Mose »

Jeg tjekkede lige markedsværdien på fodboldklubberne og vi ligner da et godt tilbud:

FCK: 2184 mio kr
BIF: 288 mio. kr.
Århus E: 182 mio. kr.
Aab: 60 mio. kr.
SIF: 25 mio. kr.
Ab: 12,6 mio. kr.
FCM: 10,4 mio. kr.

Det er da utroligt sådan en forskel der er. Jeg ved godt at de andre er noteret på fondsbørsen men disse tal er da utrolige.

Man kan faktisk få 200 fodboldklubber af FCM størrelse for Parken S & E.

Peter Ross

Re: Så billig er FCM!

Indlæg af Peter Ross »

Skal vi oprette en penge-fond ?

Jeg vil godt smide de første 100 kr. i puljen !

Peter Ross - Snart ejer af FCM :-)

UBK - BW # 93

Indlæg af UBK - BW # 93 »

Er allerede i gang med opkøbet. Har nu med 30 aktier overtaget 0,0033% af klubben :-)

Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Hold da op, en lille jokerpulje og så kan man købe FCM :-P

Men har allerede smidt penge i aktier, et sjældent dårligt køb, men håber på den langsigtede gevinst ;-)

Nielsen

Indlæg af Nielsen »

Du er jo helt ved siden af, vi fik omkring 6, og det er kun et halvårs regnskab! Og eftersom de stadig forventer at nå budget for hele regnskabsåret, er det for så vidt positivt.

Pacman

Indlæg af Pacman »

..

Meng(AGF)

Indlæg af Meng(AGF) »

Kent skrev:
>Jeg finder det blot interessant at når der
> kommer et spørgsmål om FCM's økonomi på et
> FCM-forum, så er det en ikke-FCM'er, der svarer.

Point taken, det kan godt virke lidt underligt, og i den modsatte situation ville jeg nok også studse lidt.

Mht. debatten om indtægter fra Royal League, så mener jeg stadig det er ok at komme med sin vinkel på sagen, hvis man bare husker at angive, hvor præcis den er. Og strengt taget, så er det vel nærmest lige troværdigt, om en 'mener at have læst', mens en anden henviser til en samtale - der foreligger den samme mængde dokumentation for begge påstande :-) Jeg har søgt lidt i JPs arkiver, fordi jeg mener det er der, jeg skal finde min påstand, men da jeg ikke er JP-Master mand, kan jeg ikke læse deres artikler om FCM og Royal League. Anyways var det ikke et hovedpunkt i min argumentation, blot mit bud på, hvordan RL hidtil havde påvirket jeres regnskab ifht. budgettet, fordi jeg ville forsøge at give trådstarteren mit bud på FCMs økonomiske situation - det kommer her:

Et videre avancenment i RL er så ikke med i budgettet, og indtægterne derfra går så lige over i en forbedring af regnskabet. Problemet er bare, at indtægterne fra RL bliver delt med spillerne efter en nøgle, jeg ikke kender. Derfor vil en sejr i RL nok give et forbedret regnskab, men næppe noget der rigtigt batter.

Min vurdering af FCMs økonomiske situation bliver naturligvis et gæt, fordi jeg har ikke deltaget i bestyrelsesmøder o.l, men det afholder ikke mig fra at gætte.

"... Men du snakker om "panik på ledelsesgangen". Den vil jge gerne have dokumenteret. Så vidt jeg kan se, så baserer du det på rygter i medierne og
andre ting. Så vidt jeg kan se, så er der ikke lavet nogle handlinger, der afspejler "panik på ledelsesgangen". Tværtimod. Ingen trænerfyring.
Ingen nyindkøb. 1 fjer 5 høns."

Da i i efteråret stod foran Royal League, var det klart for de fleste, at en 4. plads i årets superliga var ganske urealistisk - derfor var deltagelse i næste års Royal League også urealistisk. Desuden var man ude af pokalturneringen, så UEFA-Cuppen var også væk. Samtidig kan et sportsligt ligegyldigt forår aflæses direkte på tilskuertallet, så det ville også koste FCM penge. For FCM, der hidtil ikke har præsteret de bedste regnskaber, er det meget dårligt, at man ikke kan tjene de ekstra kroner på tv- og topkampe i foråret, samt på RL og UEFA næste sæson.

Onside med Werge og Frimann havde nogle indslag med krisestemning på Heden, og selvom de ikke bringer videnskabelige beviser, har de altså meget ofte fingeren på pulsen. Mit personlige billede af situationen dengang var et af en heroisk Jens Ørgaard, der med en stol og en pisk hold vrede investorer stangen, selvom han var næsten omringet og de bidske griseavlere råbte højt om trænerfyring og handling nu.

"Men træneren blev ikke fyret, og man foretog ikke nogen panikindkøb"

Nej, og selvom jeg meget gerne havde set Erik stå med en fyreseddel, synes jeg det var den rigtige beslutning. Hvorfor? Fordi der ikke er en kvalificeret træner på markedet pt. (i starten af vinterpausen). Og hvis man ville have en dyr og dygtig træner ind, skulle han jo også have muligheden for at handle, og det kunne man ikke give ham. Desuden var det urealistisk at en eller to nye - dyre - spillere, kunne sikre en 4. plads. Derfor var det nok bedre at 'give talenterne chancen' [det er fodboldsprog for, at man ikke har råd til rigtige forstærkninger, også selvom FCM har mange gode talenter].

Grunden til, at man forventer, at resultatet for hele året kommer til at leve op til budgettet er, at man forventer at sælge en eller flere spillere.

Men det der er rigtigt interessant i den situation FCM er i er, at man åbenbart taber penge på driften (velkommen i klubben, i er stadig amatører ifht AGF :-( ), fordi man fik et pænt beløb ind for Zidan i sommers, hvilket må siges at være en ekstraordinær begivenhed (jeg mener det var så sent, at det indgår i det seneste halvårsregnskab). Derfor er der lidt krise nu. Klubben har åbent annonceret, at der er flere af dens talenter, der er til salg, og på den måde det er gjort, står der også mellem linjerne, at de er på tilbud.

Hvis man tænker på, at i faktisk har tjent lidt på det første halvår, og at i nu klarer jer godt i Royal League, burde man måske forvente lidt mere afventen, fordi i trods alt kan slippe ud af regnskabsåret med et lille plus, hvis alt ikke går skævt. Men så må problemet være, at der mangler et fedtlag at tære på til næste sæson? Måske er der også sket noget med lønnen for de spillere, der har været udtaget til ligalandsholdet? Alt i alt er det nok ikke urealistisk, at der fra investorernes side er lukket for pengekassen, så FCM ikke har råd til endnu et negativt resultat, og derfor kan der også komme et udsalg til sommer, uden alt for kvalificerede afløsere. Hvis det var planen, ville det nok være fornuftigt at reducere lønomkostningerne nu, og få spillet nogle unge spillere ind på holdet, så man evt. ikke starter helt fra bunden efter sommerferien - og det er vel også, hvad der er sket indtil videre?

"> Jojo, men det afhænger dels af min fejl-opfattelse
> af, hvor megen succes i havde kalkuleret med i
> Royal League

Som du straks viderformidlede i stedet for at sætte dig ind i tingene :-) "

Det synes jeg var en lidt unfair klipning i mit citat - det kunne jo få mig til at fremstå, som om hele min argumentation var faldet på jorden, fordi jeg muligvis ikke havde ret i en mindre del af hvad jeg havde skrevet. Hvis i ikke havde klaret jer ret godt i Royal League, så ville alarmklokkerne nok for alvor have ringet.

Mht. værdien af FCM, som diskuteres andetsteds i denne tråd, så tror jeg ikke man skal have alt for meget tillid til, at AGF er prissat helt fornuftigt på markedet - man kunne nok roligt halvere den vurdering uden at komme galt afsted. Måske kunne der ligefrem ligge en gevinst for FCM i at gå på børsen og foretage en aktieemmision - men så skal man nok have et lidt bedre prospekt, end hvad man har pt.

Besvar