SAS-Arena som all-seater

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Thomas Lund

SAS-Arena som all-seater

Indlæg af Thomas Lund »

Nu skal vi ikke tage glæderne/sorgerne på forskud, men der kunne jo komme engang i fremtiden hvor SAS Arena skal have sæder på de sidste tribuner.

Det er ikke så meget diskussionen om der skal eller ikke skal være permanente sæder men mere hvilken løsning man kunne lave for at opnå noget der er økonomisk fordelagtigt for FCM og samtidig vil give mange muligheder i fremtiden jeg ønsker. En seriøs debat inden problematikken rent faktisk "står for døren" er ofte mere konstruktiv.

Jeg husker engang at jeg så et link til en hjemmeside hvor de viste sæder der kunne slåes op og ned og når de var slået ned lå plan med tribunen og på denne måde fungerede som ståpladser. Det løser det meste af problematikken med at sætte sæder op og fjerne dem igen efter internationale kampe og forøger kapaciteten på stadion til kampe i SAS-Ligaen.

Er der nogle der ved hvor de har denne type sæder og kan finde links til billeder af dem?

Lund
Senest rettet af Thomas Lund 14. feb 2005, 19:31, rettet i alt 1 gang.

YahooSeeker [Bot]

Re: SAS-Arena som all-seater

Indlæg af YahooSeeker [Bot] »

Hvad i alverden er det for en eventualitet som på nogen somhelst måde kan få nogen til at overveje det acceptable i sæder????

Jeg er yderst bekymret over såden en forespørgsel.

BW # 163

Indlæg af BW # 163 »

Må give Hekler ret :

Klap-op sæder (og også klappepølser) hører ikke hjemme på et fodboldstadion.

Den dag de sætte sæder op over det hele, dør Nordea....

BW # 163

Thomas Lund

Indlæg af Thomas Lund »

Nå men da i åbenbart ikke helt forstår hvad jeg mener må jeg hellere uddybe:

Til internationale kampe skal der være sæder på alle de pladser der benyttes (Hvilket jeg går ud fra at i allerede ved).

Hvis FCM skal benytte hele stadion til en international kamp, skal de sætte sæder op på Nordea/Steff udebaneafsnit. Hvis de gør det, har de derefter to muligheder: At tage dem ned igen til SAS ligakampe, hvilket er en stor omkostning i sig selv, eller (til manges store fortrydelse), lade dem blive.

Men hvis man sætter sæder op der, når de er klappet ned, gør at Nordea/Steff udebaneafsnit, kan fungere som almindelig ståtribune, vil det give FCM den forøgede kapacitet som siddepladserne giver til en international kamp, samt den forøgede kapacitet, som ståpladser på Nordea/Steff giver til en SAS ligakamp og samtidig vil det ikke koste en formue at ændre fra stå til siddetribune og tilbage igen.

Som uddybning kan jeg fortælle, at det er denne problematik som Brøndby vs Brøndby Support står med vedrørende Faxe Tribunen. Der har den nævnte type sæder ikke været nævnt.

Er det forstået nu og kunne jeg forvente et lidt mere konstruktivt svar fra ovenstående debattører denne gang?

Lund

bw152/michael

Indlæg af bw152/michael »

Vi var jo også nogen der hjalp Brøndbys fans med ikke at få sæder, hvis der engang kommer snak om at der skal sæder op, mener jeg at vi skal gøre noget lignende dem!

Michael Meyhoff
---------------
HATE fucking all-seater!

Danny

Indlæg af Danny »

hvordan hjælp I Brøndby?

Spørger bare af nysgerrighed..

/Knudsen

Indlæg af /Knudsen »

Ja jeg forstår godt Thomas.
Sådan som jeg ser det, er det vel en mellemting mellem de sæder der er i midtersektionen på bybusserne, og de sæder der er i biografer. Altså sæder der automatisk klapper op ad ryglænet når man rejser sig op.
Men jeg ved ikke hvorvidt de kan godkendes.

Men det ville da værfe en løsning der måske kunne bruges. Jeg ved blot ikke om disse stole, i opslået tilstand evt. vil fylde for meget. Men måske jeg ikke har forstået dig ret...?!!

bw152/michael

Indlæg af bw152/michael »

Var med i en underskriftindsamling

Michael Meyhoff

Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Alle de sæder der er på Fortet er i forvejen sådan nogen som klapper op når man rejser sig. Om man kan få nogle som fylder mindre ved jeg ikke.
Jeg synes FCM burde investere i nogle som kunne sættes op og tages ned efter behov, for der er umiddelbart to dårlige ting ved at sætte sæder op på Nordea.
Det første er at Nordea virker til at være et populært afsnit, sikkert også pga. billigere entre. Men der er også en helt anden stemning hvor folk står tæt og føler stemningen på en helt anden måde end hvor man sidder ned. Så det kan nødigt ende med en 100% all seater til alle kampe.
Det andet er at jeg tvivler på den almindelige familien Jensen ville tillade at nogen ville stå op hvis der er sæder, selv upåagtet hvis pladserne sælges som ståplader, så vil BWerne konstant komme til at høre sure folk som beder dem sætte sig ned, og det vil igen slå stemningen ihjel.

Messecenteret må være de rette til at løse problemet hvis vi skal have all-seater til en international kamp. De har jo stor ekspertise i mobile tribuner, og mon ikke der findes en løsning hvor man uden alt for store udgifter kan have et sæde-sæt som nemt lader sig sætte op og tage ned.

Thomas Lund

Indlæg af Thomas Lund »

hmm den her løsning jeg snakker om er åbenbart ikke nem at beskrive.

Det er ikke sædet der klapper op. Det er ryggen der klapper ned. Dvs. at ryglænet kan klappes ned i en plade, således at den er helt plan med tribunen. Lige som man gør det i en bil med bagsæderne. DVS at når de er klappet ned står man på bagsiden af ryglænet.

Forestil jer at man lægger 10 cm tykke elementer på hver "trin" på Nordeatribunen og at sæderne er indbygget i disse elementer. Løsningen er, at når sæderne ikke er i brug er de fastlåst så man ikke kan benytte siddefunkionen. Den benyttes kun til internationale kampe.

forstår i?

Lund

bruno

Indlæg af bruno »

Det lyder tilat være en dyer løsning, men det kan de lige så godt gøre først som sisdst frem for at sætte sæder op hver gang der spilles internastionale kampe og for at pille dem ned igen til næste kamp om søndagen. og de kunne lave det samme på stef til når der spilles top kamp og der ikke er billeter nok. 1 2 3 så er der plads til 2000 ekstrar.

YahooSeeker [Bot]

Indlæg af YahooSeeker [Bot] »

Det er selvfølgelig nydeligt at du er fremme på barrikaderne og samler underskrifter osv., men jeg vil sige at Lunds indgangsvinkel er en del bedre, nemlig at finde en løsning der gør at der kan sættes sæder op til de kampe hvor de er PÅKRÆVET, og fungerer således at der til "almindelige" kampe ikke er sæder.

Jeg er sikker på at det er bedre at gå i dialog med FCM og messecenteret om en holdbar løsning, end at samle underskrifter efter hver Europa-cup kamp.

Den ide Lund beskriver med sæder, hvor man klapper ryggen ned og står på denne lyder rigtig god, da det vil være billigt at skifte imellem stå og siddepladser. Spørgsmålet er om systemet rent praktisk fungerer godt og ikke bliver ødelagt af at man for det meste står på ryggen af sædet og kun sjældent slår det op.

Iøvrigt er det vigtigt at medtage hvad DBU har af planer. Hvis de alligevel planlægger at forbyde ståpladser, så vil det jo være spild af penge med sådan en løsning.

Mikael Madsen

Indlæg af Mikael Madsen »

Uden at være helt sikker, så tror jeg det Lund snakkes om er noget i retning af det her: http://www.stadionwelt.de/stadionwelt_s ... ige_03.jpg

Er ret sikker på at der gæmmer sig sæder inde i de metal "kasser".

Billedet er fra AOL Arena i Hamborg, hvor de netop har disse sæder det kan bruges til internationale kampe.

Bjørn

Indlæg af Bjørn »

Umiddelbart synes jeg faktisk at denne ide som Lund har kommet med og så vi her fra Hamborg kan se et eksempel på er den anden bedste løsning på problemet. Den bedste løsning må i mine øjne væræe at der globalt eller i hvert fald pan europæisk blandt os fodboldfans laves en samlet interesseorganisation om lige netop kan søge indflydelse på sporten og dens rammer. Herunder selvfølgelig hele all-seater diskussionen, samt egentlig også tv-kanaler og billetpriser.

Thomas Lund

Indlæg af Thomas Lund »

Jeg tror det er dem jeg har set. Som man kan se gør de også at ståkomforten bliver bedre, når der er mange mennesker. Der bliver højdeforskel mellem dem der står forrest og bagerst på samme betontrin, da de bagerste nu er hævet.

Problematikken med om sæderne er slået op eller ned vil jeg overlade til FCM. Er det påkrævet at de er der til en international kamp, er det vel op til klubben om de skal være låst fast i åbenstillingen. Under alle omstændigheder er det en ordning der gør at man ikke skal bruge masser af folk til at sætte sæder op og derefter tage dem ned.

Ang. problematikken om stadions over hovedet skal være all seaters, kan vi tage den i en anden tråd (hvis der da er nogle der er enige i UEFAs regler desangående). Denne tråd er kun startet for at finde en løsning på de rent praktiske og økonomiske problemer med de nuværende forskellige regelsæt for DBU og UEFA. Hvis vi som fans gerne vil have ståpladser i dansk fodbold bør vi også gå aktivt ind i problemløsningen i stedet for at stå og vræle som en flok møgunger der ikke får deres vilje. Behøver jeg at minde folk om at FCM kommer ud af 2004 med 7-10 mill. kr. i underskud og at de sikkert ikke ønsker flere "ekstraordinære" udgifter, det være sig til administration eller til at hive sæder op og ned flere gange om året.

Lund

Besvar