Midtjylland podcast

Om FC Midtjylland og Black Wolves
AltidFCM

Re: Midtjylland podcast

Indlæg af AltidFCM »

Lupus1999 skrev:
4. sep 2018, 12:50

Ja, du har langt fra været den store fan af Okosun fra starten af, men ret skal være ret.
Han har været vores bedste midtbanespiller indtil nu, og det ser ud til at han ligger på.
Jeg var bestemt heller ikke fan af købet, men han har virkelig overrasket. Og jeg kan sagtens følge Ankersen i, at han kan blive et stort salgsobjekt, da han - også - har nogle spidskompetencer, der er eftertragtet i de større ligaer.

Hans højde er godt nok ret voldsom men disse høje midtbanespillere, der kan spille bold, går i utrolig høj kurs. Milinkovic-Savic (Serie A) N'Zonzi (tidligere La Liga, nu Serie A), Fellaini, Matic,Iborra (Premier League), så jeg kan sagtens se potentialet for et storsalg. :)

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Kent skrev:
4. sep 2018, 10:06
Så er podcasten med Ankersen klar: https://soundcloud.com/user-336203398/f ... uet-040918
Endnu en gang tak for de mange gode spørgsmål. Som I kan høre, var det ikke alle emner vi nåede, da hovedfokus var på transfervinduet, men vi satser på, at vi får fat i andre ledende personer i løbet af efteråret, hvor andre temaer kan drøftes (fx tv-aftalen).
Fantastisk arbejde som altid :D
Fedt i fortsat gider at bruge tid og kræfter på det :)

Er selvfølgelig ærgerlig over de ting vi ikke fik svar på, men ja, så er der materiale til flere udsendelser som jeg vil glæde mig til at høre :D

Også et lille kip med hatten om det gode spørgsmål du kommer med til Ankersen, om hvad der skal til før sæsonen er en succes.
Vi har ikke snakket meget om det, og har heller ikke set nogen har spurgt, men super væsentligt og gode spørgsmål,
ligesom selvfølgelig alle de andre spørgsmål, både dem du er enig i og dem du ikke er ;)

I nåede ikke at snakke om fanforum eller har hørt noget fra klubben i anden sammenhæng?

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

AltidFCM skrev:
4. sep 2018, 13:39
Lupus1999 skrev:
4. sep 2018, 12:50

Ja, du har langt fra været den store fan af Okosun fra starten af, men ret skal være ret.
Han har været vores bedste midtbanespiller indtil nu, og det ser ud til at han ligger på.
Jeg var bestemt heller ikke fan af købet, men han har virkelig overrasket. Og jeg kan sagtens følge Ankersen i, at han kan blive et stort salgsobjekt, da han - også - har nogle spidskompetencer, der er eftertragtet i de større ligaer.

Hans højde er godt nok ret voldsom men disse høje midtbanespillere, der kan spille bold, går i utrolig høj kurs. Milinkovic-Savic (Serie A) N'Zonzi (tidligere La Liga, nu Serie A), Fellaini, Matic,Iborra (Premier League), så jeg kan sagtens se potentialet for et storsalg. :)
Det har jeg bestemt svært ved at se. Der skal lægges alt for meget mere kvalitet på med bolden for at jeg tror at et storsalg er realistisk. Jeg vil ikke afvise at han udvikle sig til at blive en normalt salg. Han har vist sig som en god spiller, men ser ham stadig ikke som starter, hvis vi gerne vil være det hold man udmelder (dynasti håbet)
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Sniper

Indlæg af Sniper »

Super podcast igen👍 Flot arbejde Kent.
Jeg fik svar på mine spørgsmål og så var det rart at få Ankersens syn på Evander. Lyder spændende at man nu kigger på det brasilianske marked.
Rart at høre Ankersen heller ikke er tilfreds med spillet p.t. Men ud over det lyder han meget tilfreds med tingenes tilstand og det har han vel også grund til at være når man kigger på den lange bane.

tubbe93

Indlæg af tubbe93 »

Jeg blev særligt overrasket over en enkelt ting i podcasten. Målsætningen om tre europæiske gruppespil inden 2020.

Ankersen fortalte, at det var en økonomisk målsætning, der var sat for at økonomien ville passe over en flerårig periode. Dermed gør det ikke noget, hvis der er underskud over et eller flere år, da det er et beregnet underskud, der bliver vejet op af gevinsten ved gruppespillene, når vi kommer dertil.

Det virker dog vanvittigt, at der så at sige er blevet budgetteret med gruppespil tre gange, især når man ser på, hvordan sandsynligheden var for at det ville ske. Jeg har flere gange herinde set en regne sandsynligheden ud for et enkelt gruppespil baseret på odds, og der når vi ikke op på 50 % i sandsynlighed, som der bliver budgetteret med.

Sammenlagt med at der i denne sæson er blevet sagt, at der ikke bliver budgetteret med europæisk gruppespil i denne sæson, er det jo så en sandhed med modifikationer, da der på den lange bane bliver budgetteret med deltagelse i EL/CL tre af seks år.

Ankersen fortæller også, at vi så har nået den økonomiske målsætning, da vi har solgt spillere for et uhørt beløb i dette kalenderår. Men det kan vi ikke binde forretningen op på.

Det tyder på, at selvom vi har fået Benham ind, der har vist, at han har styr på økonomi, og at han kan tjene gode penge. Så har vi altså ikke styr på økonomien. Det vil også sige, at han må have været klar over, at der har været stor sandsynlighed for, at der skulle skydes yderligere penge i klubben. Især når der ikke kan laves retmæssige budgetter.

Det er et problem vi har set mange gange tidligere, og jeg håber virkelig, at der bliver styr på denne del af klubben fremadrettet.
FCM!
FCM!
FCM!

EsbenVest

Indlæg af EsbenVest »

Godt afsnit med Ankersen.

Lige en detalje, Kent. Dynamo Kiev ligger i Ukraine, ikke i Rusland, som du får sagt.

Og så lige et godt råd: Hvis du vil have et godt og klart svar, skal du nøjes med at stille ét spørgsmål ad gangen. 😉

Men interessant både at få svar på bristet Europamålsætning, transfers og spillestil.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

EsbenVest skrev:
5. sep 2018, 08:12
Godt afsnit med Ankersen.

Lige en detalje, Kent. Dynamo Kiev ligger i Ukraine, ikke i Rusland, som du får sagt.

Og så lige et godt råd: Hvis du vil have et godt og klart svar, skal du nøjes med at stille ét spørgsmål ad gangen. 😉

Men interessant både at få svar på bristet Europamålsætning, transfers og spillestil.
Tak for feedbacken.

Som jeg skrev til en, der påpegede det med Rusland på Facebook, så er det bare heldigt, at jeg ikke kaldte det Sovjetunionen. Det hed det, da jeg havde geografiundervisning :-) Men klart en geografisk smutter fra min side, selvom pointen stadig er den samme. :(

Det med de mange spørgsmål på en gang, er jeg med på. Det var ikke helt optimalt. Grundet til at jeg gjorde det nogle gange var, at jeg ønskede at medtage en række af de spørgsmål som var kommet, som omhandlede det samme emne, men med lidt forskellige nuancer (og det ville være underligt at stille næsten det samme spørgsmål 5 gange i træk). Så på den måde kun jeg få dækket 3-4 spørgsmål på en gang og Ankersen kunne svare på temaet mere end på et enkelt helt konkret spørgsmål. Men det er bestemt noget, der er værd at overveje til en anden gang, når man baserer podcasten på lytterspørgsmål. Jeg valgte i denne omgang at være relativ loyal overfor de formuleringer folk havde lavet, så de i princippet kunne genkende deres egne spørgsmål (nu hvor jeg undlod at sætte navn på alle spøgsmålene - som jeg måske burde have gjort, men jeg tænkte, at det ville komme til at virke lidt for tungt, hele tiden at skulle nævne navne). Alternativt kunne man også have valgt et spørgsmål fra hvert tema og så fået mere præcist svar på det (men den udvælgelse havde måske båret præg af mine egne holdninger og det, som jeg gerne ville have svar på - og formålet var, at få svar på det, som I gerne ville have svar på).

THenry

Indlæg af THenry »

tubbe93 skrev:
4. sep 2018, 23:38
Det tyder på, at selvom vi har fået Benham ind, der har vist, at han har styr på økonomi, og at han kan tjene gode penge. Så har vi altså ikke styr på økonomien. Det vil også sige, at han må have været klar over, at der har været stor sandsynlighed for, at der skulle skydes yderligere penge i klubben. Især når der ikke kan laves retmæssige budgetter.

Det er et problem vi har set mange gange tidligere, og jeg håber virkelig, at der bliver styr på denne del af klubben fremadrettet.
Jeg kan godt følge dig i, at det ligner noget, som vi har set før. Synes dog, at det virker som om, at den nuværende ledelse har langt bedre styr på økonomien end tidligere, og det skyldes, at vi generer langt større indtægter end tidligere (primært fra spillersalg), og vi den vej rundt har fået konsolideret virksomheden. De penge, som Benham har skudt i klubben er jo også blevet betalt tilbage jf. RA, men det kan da ikke udelukkes, at Benham igen må skyde penge ind i klubben, hvis der bliver behov herfor på et senere tidspunkt. Dog har man vel efterhånden så meget på bundlinjen, at man vil bruge disse penge først før nye indskud fra ejeren.

Man kan sagtens få (mere) styr på økonomien og undgå det operationelle driftsunderskud, som i dag skal lukkes med indtægter fra EL-gruppespil, spillersalg og større kommercielle indtægter. I det tilfælde skal man bare sætte tæring efter næring, og købe færre dyre og løntunge spillere, og have en mindre spillertrup med flere "billige akademispillere". Med andre ord geare det sportslige setup ned og have langt færre udgifter til spillertruppen, men Ankersen og Benham har derimod valgt den mere risikable forretningsmodel, hvor man mener, at truppen skal løftes sportsligt for, at man kan få del i de helt store penge fra deltagelse i europæisk fodbold og store spillersalg (der følger med ved at kunne vise sine spillere frem på den store scene og ved at spille med om mesterskaber m.v.).

Den mere "sikre" forretningsmodel er, hvor der ikke rigtigt bruges penge, som man ikke har tjent, men tror RA tidligere har kaldt dette den "stille/langsomme død", da man ikke rykker sig for alvor og bare over tid bliver middelmådighed uden potentiale for de store indtægter.

SimonH

Indlæg af SimonH »

THenry skrev:
5. sep 2018, 09:10
tubbe93 skrev:
4. sep 2018, 23:38

Jeg kan godt følge dig i, at det ligner noget, som vi har set før. Synes dog, at det virker som om, at den nuværende ledelse har langt bedre styr på økonomien end tidligere, og det skyldes, at vi generer langt større indtægter end tidligere (primært fra spillersalg), og vi den vej rundt har fået konsolideret virksomheden. De penge, som Benham har skudt i klubben er jo også blevet betalt tilbage jf. RA, men det kan da ikke udelukkes, at Benham igen må skyde penge ind i klubben, hvis der bliver behov herfor på et senere tidspunkt. Dog har man vel efterhånden så meget på bundlinjen, at man vil bruge disse penge først før nye indskud fra ejeren.

Man kan sagtens få (mere) styr på økonomien og undgå det operationelle driftsunderskud, som i dag skal lukkes med indtægter fra EL-gruppespil, spillersalg og større kommercielle indtægter. I det tilfælde skal man bare sætte tæring efter næring, og købe færre dyre og løntunge spillere, og have en mindre spillertrup med flere "billige akademispillere". Med andre ord geare det sportslige setup ned og have langt færre udgifter til spillertruppen, men Ankersen og Benham har derimod valgt den mere risikable forretningsmodel, hvor man mener, at truppen skal løftes sportsligt for, at man kan få del i de helt store penge fra deltagelse i europæisk fodbold og store spillersalg (der følger med ved at kunne vise sine spillere frem på den store scene og ved at spille med om mesterskaber m.v.).

Den mere "sikre" forretningsmodel er, hvor der ikke rigtigt bruges penge, som man ikke har tjent, men tror RA tidligere har kaldt dette den "stille/langsomme død", da man ikke rykker sig for alvor og bare over tid bliver middelmådighed uden potentiale for de store indtægter.

Dan hammer mener at der er to modeller

Model 1: Tab dine penge langsomt
Model 2: Tab dine penge hurtigt eller lav overskud vha. ekstraordinære indtjeninger.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

THenry skrev:
5. sep 2018, 09:10

‘Tæring efter næring’-strategien ser vi jo udfoldet i Silkeborg, SønderjyskE og Horsens. De har rimelig styr på forretningen, men til gengæld så er det sportslige niveau også derefter. Delen vedr. økonomi var ikke overraskende for mig, for det er flere gange meldt ud, at man valgt den risikable forretningsstrategi, hvor man kører med det operationelt underskud, som så skal dækkes ind, hvis det ikke lykkes at komme i EL, sælge spillere nok mv. Naturligvis arbejder man også på at hæve de kommercielle indtægter, men det er sandsynligvis lettere at gøre fra en platform der hedder dansk mester end bundhold i 1. Division (Silkeborg). Strategien kræver naturligvis dybe lommer hos ejeren, og det har vi heldigvis. Umiddelbart er strategien jo også succesfuld og uden at kende de præcise regnskabstal, så er vi vel snart derhenne, hvor FCM har været en god forretning for Benham set over hele hans ejerperiode (hvis han ønskede at trække pengene ud i stedet for at geninvestere dem i klubben).

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

I må meget gerne huske at lave en skriftlig version af Ankersens svar - jeg er ved at dø af nysgerrighed ;) :mrgreen:

Noe

Indlæg af Noe »

Ravnen skrev:
2. sep 2018, 18:06
I må meget gerne huske at lave en skriftlig version af Ankersens svar - jeg er ved at dø af nysgerrighed ;) :mrgreen:
@Ravnen: som lovet et resume af podcasten. Kent var flink at dele manus, så spørgsmålene er hentet derfra. Jeg har opssumeret, og ikke transkriberet svarene, så hvis det er ufuldstændigt, spørg endelig ind:
Set i lyset af, at man som mester havde to chancer for gruppespil og vel ikke havde fået nogen skræmmende lodtrækning, så er det vel ikke tilfredsstillende? Hvis man har ambitioner om at komme i Chl eller Europa League, så skal man vel kunne slå hold som Astana og Malmø? - Vi kan vel ikke forvente, at få lettere modstandere end dem?
Det var en kæmpe skuffelse. Vi havde som mestre flere skud i bøssen end vi ellers har haft. Må rejse os og evaluere. Men selvfølgelig en skuffelse.
Har I stillet en trup til rådighed for Thorup, der har den tilstrækkelige kvalitet til at indfri de sportslige målsætninger?
 Umiddelbart var I jo tidligt ude efter mesterskabet og sikre kontrakter med Erik, Sparv og Drexler. Var det f.eks. målet at handle tidligt, så truppen var klar til de vigtige europæiske kampe?

 Ikke erstattet Drexler i tide - Evander kom til sidst

 Er det ikke problematisk, at Duelund sidder over og Sanneh er mentalt fraværende til sæsonens vigtigste kamp, fordi de er ved at blive solgt? Prioriterede man kampen højt nok, eller forsøgte man at “helgardere” sig økonomisk?
Der er flere ting i det du spørge om. Vi forsøgte at være tidligt ude, lige som vi var sidste år. Vi har haft en superstærk trup gennem vinduet, selvom den har været lidt for stor. Men det er prisen for at være tidligt ude. Men ja, truppen havde mere kvalitet end sidste år f.eks.
Ifht. Sanneh + Due: Nogle vil gerne afsted, og det må man få til at gå op. Der er mange forhold, som man skal tage højde for i den situation. Vi har ikke kunnet mærke noget på Sanneh i hverdagen, og trænerne er selvfølgelig orienterede om evt. forhandlinger, så de kan tage højde for det sportsligt. Det er klart, at når vi er slået ud, så vil der komme spørgsmål om Sanneh bagefter. Der findes ikke perfekte scenarie, men vi prøver at maksimere vores muligheder på alle parametre. Vil man sælge Sanneh tidligere, og så få 3 mio € mindre i kassen?

o Ville det være i FCM interesse, at transfervinduet lukkede tidligere ligesom i England, således at man undgår lidt af den transferstøj inden de vigtige Europæiske kampe🤔? (Thorup talte i BIF-optakten om, at det havde forstyrret fx Paul)
Har selv oplevet det i England. Det er en mulighed. Alle klubber har forskellige hensyn. For os var det ikke ideelt, at vi kun har 24 timer efter vi kender skæbnen i EL. Men igen: Det perfekte scenarie findes ikke. Der vil altid være noget uro i de transfervinduer, og det er ikke ideelt at det kolliderer med årets vigtigste kampe.

• August måned er den måned der er vigtigst for vores fodboldforretning. Alligevel så kan man ikke ligefrem sige, at vi peakede i Astana eller Malmø-kampene i år - og mønsteret kan vel godt genkendes fra de sidste par år også. Kigger man på de sidste 3 kampagner så har det været relativt jævnbyrdige modstandere i nøgleopgørene (Osmanlispor, Limassol, Astana, Malmø). Der har vi scoret 1 mål i fire hjemmekampe og 7 ude . Det vidner vel om at vi har problemer med at skabe spillet på egen bane i de her kampe? Hvad vil klubben gøre fremadrettet for at vi ser et bedre FCM på dette tidlige tidspunkt af sæsonen?

Jeg synes ikke du kan drage den konklusion på de få kampe. Men man skal ikke være fodboldprofessor for at se at vores offensive spil har haltet efter ferien. Det er vi opmærksomme på. Men de kampe du nævner, har været meget tætte. Det er let at drage kraftige konklusioner på få kampe. Jeg er selvfølgelig heller ikke tilfreds med kampene og udtrykket i denne sæson.
o Kunne man forestille sig at klubben fremover mere målrettet vil prøve at få afgørende spillere ind i vintervinduet så de kan blive integreret inden de vitale kampe i august?
Det er en mulighed. Vi forsøger at være på forkant, og vi har de økonomiske muskler nu. Vi prøver at tænke ½, 1 1,5 år frem. Men der er så mange ting på transfermarkedet, vi ikke har kontrol over. Det er en ny virkelighed, når vinduet er åbent. Vi kan planlægge, men det er svært.
• Hvilke konsekvenser får det at FCM ikke når målet om 3 gange europæisk deltagelse inden 2020?
At vi prøver endnu hårdere næste år.
o Hvad er det nye mål?
o Skal Gruppespils-målsætningen tages op til revision? (Der er umiddelbart blevet markant sværere at komme i gruppespillet, medmindre man tager mester-ruten)
o Hvad er planen de næste 3 sæsoner? Det er gået i vasken med de sidste 2 EL gruppespil, så en målsætning for de næste 3 sæsoner indland og udland?🤔🤔
Gruppespilsmålsætningen var en melding om at vi ville spille en større rolle internationalt. Det var en målsætning, som omfavnede ambitionerne om at etablere os i Europa. Den gang havde vi næsten ingen koefficient-points, så det var en meget aggressiv målsætning. Og vi har løftet os siden, f.eks. 2 DM. Men mere vil have mere, og vi vil stadig løfte overliggeren. Det var lige så meget en økonomisk, som en sportslig målsætning. Vi driver FCM med et operationelt tab på x-millioner. Europaindtægterne skulle kompensere for det tab. De penge finder vi lige nu på transferindtægter.

• Næste år forsvinder DKs klart dårligste år på landekoefficienten, det vil sige, at der har vi en ny stor chance for dansk fodbold for at presse os op i selskabet hvor vi får 2 garanterede gruppespil i 2021. Kunne man forestille sig et FCM tage større risici som forberedelse til næste års europæiske kampagne?
Det er blevet markant sværere at komme i CL, og den udvikling fortsætter. Men DK er i en god situation ifht. fremtiden. Man ville være dum, hvis man ikke skeler til det, og tager det in mente, når man planlægger og sætter sit hold op.
I vinterens og dette transfers har vi lavet flere rigtig flotte salg og rekordtransfers. I følge uofficielle opgørelser er vi vel i omegnen af spillersalg for 300 mio kr., hvilket er meget imponerende.
• Hvad er den langsigtede strategi med disse penge? Hvordan skal de bruges, og hvordan skal de investeres i klubben?
o Lad os høre hvad planen er for pengetanken... indkøb eller ?? Hvad er målsætningen nu?
o Hvordan skal dette transfer vindue forståes? Har vi i teorien ikke ressurser til at "splash the cash", på en transferbombe og få en ekstraordinær spiller hentet ind, eller skal ressurserne fordeles på andre poster, som drift f.eks.?Det henleder mig til mit egentlige spørgsmål om, hvad strategien er for at nå Champions Leauge, når man tager sådan et transfervindue i perspektiv?
o Har det været en selvstændig målsætning, at dette vindue skulle genere en stor fortjeneste på spillersalg, eller er det tilfældigt, at man kommer ud med et overskud på et voldsomt beløb på måske op imod 19 mio euro/små 150 mio kr.?
FCMs forretningsmodel er risikabel. Før transfers og europa giver vi stort underskud, og de kommercielle indtægter skal hæves. Men vi har set nogle muligheder i udviklingen på transfermarkedet. Det italienske marked er genfødt, og Spanien, Frankrig kommer i de næste 3-4 år tættere på england. Vi forsøger at operere i markeder, som har vækst. Vi har fået skabt en platform, som giver os nogle muligheder fremadrettet, og muligvis en kompetitiv edge i Skandinavien.

Nogle af pengene skal bruges til at polstre forretningen, betalt penge tilbage til Benham (lån), men også investeret i nye spillere (til f.eks. Horsens, Fredericia). Lige præcis hvordan vi vil geninvestere pengene, kan jeg ikke sige præcist. Man kunne godt forestille sig, at vi køber dyrere spillere, så vi kan sælge endnu dyrere. Men vi skal blive endnu bedre på transfermarkedet. Det har stor fokus.

Det er svært at navigere i et vindue. Man kan blive overrasket, og så handler det om at gribe mulighederne. Som i tilfældet Buba, skal man smede mens jernet er varmt, og prøve at maksimere sin pris.
Efter guldet var meldingen fra ledelsen, at der skulle lægges på transfervinduet og før sæsonstarten var klubben ude og melde nye store ambitioner ud, om at skabe et FCM-dynasti og overtage FCKs position som den klub, der vinder flest mesterskaber over en 10-årig periode og kontinuerligt er i europæiske gruppespil.
• Hvordan tager vi det næste step, så vi overhaler FCK sportsligt?
Vores ambition er, at vi har vundet 2 gange inden for 4 år. Så nu vil vi tage næste skridt. Vi skal bygge vores egen forretningsmodel, som er anderledes end FCK, BIF, AGF. Vi skal gøre det ved at være aderledes. Vi skal have et spillerbudget af en væsentlig størrelse. Det skal vi have fundet en vej til. Vi skal udnytte den kultur, der er i klubben. Den kontinuitet, der er på mange positioner i klubben. Vi skal ikke til at gøre noget, vi ikke har gjort før. Vores greb virker.
• Kan vi tiltrække spillere af den rette kvalitet - peakspillere på så høj en hylde, at de hæver overliggeren?

Drexler: Der var flere nuancer i den historie, som offentligheden ikke kender. Men vi har hævet overliggeren med Scholz og Erik, som er i deres bedste alder. Jeg har set diskusionen, men jeg synes vi har hævet overliggeren. Og så er der spillere, som ved køb ikke ligner ”dynasti-spillere”, som kan blive det over tid. Vi kigger efter spillere, som vi mener markedet undervurderer. Som Sørloth og Buba. Jeg føler ikke, at vi rammer et loft.

Men alting hænger sammen. Det at være en topklub, og spille europæisk hvert år, tiltrækker spillere. Hele vores projekt er afhængigt af at vi er en topklub, og spiller europæisk. Det handler også om værdien af spillerne. Buba er ikke blevet 40 gange så god på et halvt år, men vi kan eksponere ham i en anden kontekst. I det lys er det ekstra ærgerligt med Europa i år.

Det vigtigste argument ifht. at tiltrække spillere til FCM er vores ”proven record” ifht. salg. Vi kan fortælle spillerne, at de ikke behøver en ekstra stop efter Midtjylland. Vi kan sælge direkte til de bedste ligaer.

Her efter vinduet virker det til, at den generelle opfattelse blandt fans og medier er, at det var et fantastisk forretningsmæssig vindue, men sportsligt set lidt et fuser-vindue, hvor der ikke blev hentet spillere fra en højere hylde og heller ikke for alvor lagt på sportligt.
• Er du enig i den tolkning af vores vindue?
Vi handlede tidligt, og det glemmer folk lidt. Jeg synes vi er styrkede. Men vi ved det jo ikke, før vi ser hvordan holdet udvikler sig. Nogle af de nye spillere skal bruge tid, men alle har niveauet til at løfte os på sigt.

• Drexit
o Signingen af Drexler virkede til at være rettidig og samtidig rettet mod vores største udfordring - skabelsen af chancer fra vores midtbane i åben spil. Fortryder du at i lod ham gå uden at have en afløser parat til de vigtige europæiske kampe.? Kunne man evt. have ventet til efter play-off var overstået?
Historien om Drexler er, at vi skrev med ham i februar. Der var super kemi mellem spiller og klub, den perfekte transfer, troede jeg. Alt var på plads. Da det går op for os, at Drexler alligevel var i tvivl, prøver vi at få ham til at føle sig tilpas. Måske 4 uger før han bliver solgt. Vi gør alt hvad vi kan. På et tidspunkt indser vi, at det ikke kommer til at fungere. Så skifter agendaen, nu ønsker vi så den bedst mulige pris. Det er svært: skal vi så investere stort der? Vi vil ikke købe, bare for at købe, når vi har en konkurrencedygtig trup. Drexler var ikke i en tilstand, hvor han kunne bidrage til den europæiske kampagne. Der er altid spillere på listen, men vi har jo troet siden februar, at Drexler var vinklet af. Så vi har prioriteret ressourcerne andre steder.

Evander

Vi prøver at kigge i nye markeder. I Brasilien er systemet ineffektivt. Det er nemt for gode spillere at blive fanget i . Der var nogle ting i Evanders situation og Vascos situation, der gjorde, at vi fik en mulighed. Vi er opmærksomme på markeder, hvor den slags situationer kan opstå. Vi har ikke fulgt ham længe. På radaren over sommeren. Tjek af personlighed mm.

Evander havde en realistisk forventning. Han ville gerne til europa, men vidste, at han ikke kunne gå direkte til en topklub. Ser FCM som et godt step mod målet.

Han har anden kulturel baggrund. Der er altid en risiko. Men vi investerer nogle ressourcer i ham. Der er en opgave for klubbe i det. Men han er fit, og fysisk kan han bidrage hurtigt. De var midt i sæsonen derovre. Forstår engelsk og taler lidt.

Der er styr på både aftalerne og commitment til både Vasco og Evander om permanent kontrakt.

Duelund
Due og FCM havde nået et punkt, hvor vi ikke kunne give hinanden så meget mere. Due præsterede på mål/assists som den bedste unge spiller i ligaen i foråret, målt på 90 min. På mange måder det ideelle tidspunkt at sælge.

Kiev er en storklub, med tradition for at sælge for store beløb. Men der er en risiko, som med Evander, for det er igen en anden kultur. Det er op til Due at vise, at han kan slå igennem.

Buba
Buba var røget, også selvom vi var kommet i EL. Som økonomisk pakke var det en fantastisk handel for FCM. Og det var vigtigt. Det skulle være et stort beløb, hvis han skulle til Belgien. For vi vil være en feederklub til de største ligaer, ikke en liga som den belgiske. Den samlede pakke var attraktiv, incl. en upside på videresalg.

Forløbet: Ikke nogen ønskesituation, men det sker. Spillerne tager de midler i brug de kan. Jeg tager det ikke så tungt. Men de får ikke noget ud af det. Med buba var det ”ikke til salg”, indtil de mødte vores krav. Vil man have 8 mio €, skal man turde sige nej til 7 mio.
Der er også folk, der spørger ind til transfers der ikke skete eller de huller, de oplever er i truppen.
• Den centrale midt

Vi har mange dygtige centrale midtbanespillere. Frank, cajuste, Okusun. Men ideen med Drexler var at få mere kreativitet ind. Så det var en bet, at vi måtte sælge. Vi havde andre spillere på radaen i vinduet, specielt én, som vi desværre ikke fik. Balancegang, for Tim og Jakob spiller ikke om fem år. Det er svært, og ikke en eksakt videnskab: Hvornår skal generationsskiftet komme? Hvis vi havde taget en rutineret 8’er ind, vil han jo også spille. Jakob har stadig en masse at bidrage med. Skal vi bare droppe det? Og skal vi overhovedet erstatte Jakob 1:1? Man skal jo kigge på holdet. Jeg synes vi har mange kompetencer derinde, som træneren kan benytte sig af. Vi kan sammensætte holdet på mange måder. Det er ikke et kæmpe problem.
Et navn som jo florerede heftigt i medierne i de sidste par dage af transfervinduet, og hvor både Troels Bech og Steinlein i går i optakten til BIF-kampen bekræftede, at FCM har lagt et relativt lavt bud, er Simon Tibbling. I mine ører lyder det lidt som en spøjs historie, kan du uddybe om vi har forsøgt at hente ham som erstatning for JP?

Der var et bud. Man opsnapper altid informationer i markedet. Er der mulighed for at man kan købe en spiller. Vi fik indikationer på det her. Vi lagde et bud, som BIF afviste. Vi lagde et bud mere, og det var det. Jeg forstår ikke al det ballade.

Manglende 9’er
o Et andet hul, som folk peger på i truppen er spidsangriberen, hvor det ser ud til at Dovbyk er ude i længere periode, mens det mest har været Bad Paul, vi har set i denne sæson - og så står vi tilbage med den ret uprøvede Mayron George som eneste alternativ

Vi har i Paul en topangriber. Det har knebet for ham efter ferien, men vi har troen på ham. Vi henter ikke en topangriber, når vi har ham. Kan vi få George fit, er der et gigantisk potentiale i ham. Med Wikheim har vi forskellige kompetencer oppe foran. Ærgerligt med Dovbyk, for han stod foran gennembrud.

Vi har kigget lidt efter muligheder i front, men vi fandt ikke noget, som kunne løfte os. Og vi skal tro på de spillere vi har, og ikke kyle dem ud efter to dårlige kampe i streg.

Transfervinduet markerede et nyt ben i FCMs forretningsområde: Køb af spillere, der omgående sendes på græs i andre klubber (Reese, Skytte og James).
• Skal vi i fremtiden forvente, at der bliver købt endnu flere spillere som omgående udlejes til andre klubber, og tænker I i den forbindelse, at 3 spillere i samme vindue er mange, eller er det få i forhold til, hvad vi skal forvente i fremtiden?

Vi har lavet mange handler i dette vindue. Over 30. Det har været et langt vindue. Vi har fået en super start på vores nye koncept. Ideen er, at spillere som Sammy Skytte har et stort potentiale. Vi får ham billigere nu end om et år, og så giver vi ham spilletid. Det er noget vi kommer til at arbejde endnu mere med. Det skal være spillere, som Ove tror på, kan spille for FCM en dag. For at det skal give forretningsmæssigt mening, skal det blive til 1 mio €-spillere. Men så skal de forbi FCM, for man får ikke de beløb for spillere, som kun har spillet i Horsens. Det er FCM, der kan få de store penge.

Jo yngre jo bedre økonomisk, men 25-27-årige spillere går også for store beløb.
• Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere om Fredericia aftalen, har det indflydelse på fremtidige udlejninger hertil, såfremt det lykkedes for Fredericia at rykke op?

Ambitionen er at hjælpe Fredericia i Superligaen. Vi kigger hele tiden efter klubber, hvor vi kan placere spillere meningsfuldt. Jo højere niveau jo bedre. Både DK og i udlandet.
SPILLESTILEN
Et af de emner, som mange har stillet spørgsmål om, er vores spillestil. Blandt andet bundet op på noget du selv har skrevet på Ulvegraven efter sommervinduet i 2016. Der skrev du: "FCM skal spille fremadrettet, direkte og offensivt fodbold, og det må I gerne holde os op på. Lige nu er vi for svingende i det udtryk, men alle arbejder på at blive mere stabile i det." Der er mange, der mener, at vi ikke lever op til det, og beskriver spillestilen som defensiv og udelukkende baseret på fysik, dødbolde og lange bolde til Paul - andre mener, at vi slet ikke har noget koncept
• Hvordan ser du på det?

Efter systemskiftet sidste år spillede vi som et FCM-hold skal spille. Det er ikke det udtryk vi har haft efter ferien, og det skal vi forbedre. Det skyldes måske rotation, men jeg er enig i, at vi skal forbedre det. Der er en pointe i, at vi i foråret også havde kampe, hvor vi ikke leverede udtrykket. Det er hele tiden en øvelse i at sætte de rigtige spillere sammen, og få de rigtige relationer. Det svinger lidt for meget lige nu. Trænerne har vist før, at de kan ændre det.

Forsøger vi at ændre på det gennem vores transfers?

Midtjyllands udtryk er power og fysik. Vi skal ikke komme med det samme som FCN. Så selvfølgelig rekrutterer vi ikke små vævre-FCN-spillere. Kvaliteterne er i truppen nu, det skal bare sættes sammen på den rigtige måde.
Hvor meget blander bestyrelsen sig i spillestilen? (Fx BIFs strategi 6.4. der formulerer spillestil (DKs bedste presspil)
Det blander vi os i, for vi har en ide om hvordan FCM ser ud, når det er bedst. Så det taler vi om. Som enhver anden organisation. Giver feedback. Det er vigtig for os.

• Hvilke af de handler, der er lavet, forventer du dig det meste af? Hvor har vi gjort den bedste handel?
Bubacarr kommer til at indbringe FCM endnu flere penge i de kommene år.
• Sidste sommer hentede vi Sørloth billigt i Holland og solgte ham rigtig dyrt få måneder senere. I vinter hentede vi Bubacarr billigt i Horsens og solgte ham rigtig dyrt. Hvem af dem, som vi har hentet i dette vindue er det, vi sælger for 50-100 mio til vinter?
Okusun.
Hvad skal der til for at du betegner 18/19 sæsonen som en succes, hvis det overhovedet kan lade sig gøre. Mange fans er ihvertfald nede i kulkælderen lige nu 🙂Har vi styrken til at vinde DM med nuværende trup?
Vi skal spille med, hvor det er sjovt. Vi går efter at vinde mesterskab og pokel. Og komme tilbage til det udtryk, vi havde sidste efterår. Og så skal vi flytte fundamentet, så vi er endnu stærkere om 5 år. Hvad kan vi gøre nu, så vi kan etablere os som topklubben i DK om 5 år.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Fedt, at du ville bruge tiden på at skrive det ud, Noe! Kæmpe service overfor medfans. Så tilgiver jeg dig for, at det koster et par lyttere til podcasten ;-)

Noe

Indlæg af Noe »

Kent skrev:
5. sep 2018, 11:26
Fedt, at du ville bruge tiden på at skrive det ud, Noe! Kæmpe service overfor medfans. Så tilgiver jeg dig for, at det koster et par lyttere til podcasten ;-)
Læs med i næste uge, hvor noesfodboldnyheder.dk planker samtlige danske aviser for historier, og skummer fløden på eget site. ;)

Sniper

Indlæg af Sniper »

Noe det er sq stærkt det der💪 Super referat og super sympatisk at lave det for en med-fan👍

Besvar