Nu har jeg intet overblik over, hvor mange penge der igennem de seneste 8 år er brugt på akademiet, men hvis vi ser nogle af de spillere som vi har fået ud af akademiet og som vi har solgt videre, er jeg af den overbevisning at akademiet har tjent sig selv ind op til flere gange. At pengene er blevet brugt uansvarligt er en anden diskussion.
Leon Jessen, Winston Reid, Simon Kjær, Victor Fischer, Knudsen, Vigen og Femi har tilsammen indbragt over 100 millioner til klubkassen.
Hvilke spillere som udspringer på vores nuværende superliga hold behøver jeg vist ikke redegøre for, og en del af dem har salgspotentiale eller så har klubben haft mulighed for at sælge igennem de seneste halvandet år?
Hvis Akademiet koster 10-12 millioner pr år (Eller pr årgang) Så har salget af fx. Simon Kjær tjent akademiet 3-4 årgange ind?
Jeg tør slet ikke tænke på, hvor FCM ville være hvis ikke vi havde haft akademiet? Hvilken grundstamme af spillere på holdet ville vi så have ? Overbetalte danskere som er vendt hjem fra mislykkedes udlandstur eller overbetalte østeuropæer ?
Der skal selvfølgelig spares alle steder som situationen er nu, men akademiet er og bliver grundstenen i FCM og uden akademiet har jeg alvorligt svært ved at se en fremtid for FCM. Vi skal satse på, at vi igen rammer et par talentfulde årgange som 88,89 og 90 har været for os.