Årsregnskabet i FCM?

Om FC Midtjylland og Black Wolves
mousebreaker

Re: Årsregnskabet i FCM?

Indlæg af mousebreaker »

Hvis man hårdnakket påstår at der er pyntet i regnskabet for at lokke FCM til at købe håndbolden, så er en politianmeldelse vel ikke langt væk. De personer i ledelsen i håndbolden der har sminket regnskabet må jo så kunne stilles personligt til regnskab. Sålænge det ikke sker, er det bare en dårlig undskyldning for egen fadæse.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Brugeravatar
Hekler

Indlæg af Hekler »

Jeg vil lige starte med at sige at jeg hverken har læste denne tråd eller regnskabet særligt grundigt, da min erfaring er at vi ikke kan se en skid ud fra de tal vi får præsenteret. I hvert fald er FCM blevet dømt konkurs ca. 3/4 af årene siden sin start.

Man lavede en aktieudvidelse, på 90 mio. for at man ikke skulle komme i klemme i sådan en situation som vi har nu. Derfor er der heller ikke nogen panik.

Man budgetterer med at økonomien skal vokse med x antal % pr. år.
Det er da klart der er en del forskel på at have en situation hvor økonomien er ved at overophede, og alle selv små firmaer skal ud og profilerer sig for at tiltrække arbejdskraft, og så den situation som vi står i nu.

Må jeg minde om at den danske Regering 4 dage inden kollapset lavede love for at styre overophedningen, så FCM var nok ikke de eneste der blev fanget på det forkerte ben der.

Set i lyset af at det falder sammen med at FCM har en sportslig nedtur, så synes jeg faktisk det er noget nærmest imponerende at man formår at lave sådan et regnskab.

At vi godt kan undvære håndbolden er jo ikke nogen vild overraskelse for andre end FCM bestyrelsen.
Nogen kaster med brosten, andre kaster håndtegn.
Jeg nøjes bare med at kaste skygge.
/Hekler

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

mousebreaker skrev:Hvis man hårdnakket påstår at der er pyntet i regnskabet for at lokke FCM til at købe håndbolden, så er en politianmeldelse vel ikke langt væk. De personer i ledelsen i håndbolden der har sminket regnskabet må jo så kunne stilles personligt til regnskab. Sålænge det ikke sker, er det bare en dårlig undskyldning for egen fadæse.
Hvis du læser tråden så fremgår det, at det selskab man købte håndboldklubben af, er gået konkurs. Derfor er det ikke muligt at lægge sag an.

Brugeravatar
Hausser

Indlæg af Hausser »

Hekler skrev: Jeg vil lige starte med at sige at jeg hverken har læste denne tråd eller regnskabet særligt grundigt, da min erfaring er at vi ikke kan se en skid ud fra de tal vi får præsenteret. I hvert fald er FCM blevet dømt konkurs ca. 3/4 af årene siden sin start.
FCM har jo skiftet regnskabspaksis, og syntes faktisk det her er det absolut mest gennemskuelige regnskab hidtil, også selv om der stadig er poster som man stadig ikke ved præcist hvad dækker over.
Hekler skrev: Man lavede en aktieudvidelse, på 90 mio. for at man ikke skulle komme i klemme i sådan en situation som vi har nu. Derfor er der heller ikke nogen panik.
De 90 millioner er brugt, det kan ihvertfald læses ud af regnskabet.
Hekler skrev:
Man budgetterer med at økonomien skal vokse med x antal % pr. år.

Set i lyset af at det falder sammen med at FCM har en sportslig nedtur, så synes jeg faktisk det er noget nærmest imponerende at man formår at lave sådan et regnskab.
Hvis man ser på tallene er der bestemt ikke noget imponerede over det og jeg tror ikke der er nogen der har læst regnskabet, som er i tvivl om at FCM bliver nødt til at gøre noget radikalt for at finde de 40-50 millioner regnskabet mangler, for dem har vi ikke og dem har klubben ikke råd til at tage som tab. FCM forventer selv en markant nedgang i omsætningen, så altså bliver noget nødt til at rationalisere os i mål og det blir nødt til at ske igennem en massiv spillerafgang.

Enten det, eller også skal vi have solgt nogle spillere som ikke er særligt attraktive på et dødt marked, den er altså svær..

Tror ikke en kapitaludvidelse er på trapperne lige nu, ellers havde vi nok allerede hørt det.

Hekler skrev: At vi godt kan undvære håndbolden er jo ikke nogen vild overraskelse for andre end FCM bestyrelsen.
Helt enig i det her, her bør reddes hvad reddes kan og så ellers lade resten synke. Vi skylder ikke håndbolden noget som helst.

Brugeravatar
Hekler

Indlæg af Hekler »

Undskyld mig Hausser, men er du stiv???

FCM har overhovedet ikke brugt 90 mio.
Man har delt penge ud til andre aktiviteter end fodbold i selskaber under holdingselskabet, men ud over det så er det meget begrænset.

Iøvrigt så kan jeg ikke se hvordan det for dig blive mere gennemskueligt?? Specielt når man ikke har noget at sammenligne med???
Nogen kaster med brosten, andre kaster håndtegn.
Jeg nøjes bare med at kaste skygge.
/Hekler

Brugeravatar
Hausser

Indlæg af Hausser »

Hekler skrev:Undskyld mig Hausser, men er du stiv???

Man har delt penge ud til andre aktiviteter end fodbold i selskaber under holdingselskabet, men ud over det så er det meget begrænset.

Iøvrigt så kan jeg ikke se hvordan det for dig blive mere gennemskueligt?? Specielt når man ikke har noget at sammenligne med???
Pengene ER brugt, og det ændrer et par småinvesteringer i håndbold og motorsport ikke på. Pengene er investeret i nye spillere og så er brugt til at dække massive underskud på driften, hvilket betød at der blot stod 81k tilbage på kontoen da man offentliggjorde regnskabet. De 90 millioner har for længst fået ben at gå på og det er jo ikke sådan at vi ejer mere siden kapitaludvidelsen, det forklarer egenkapitalen på 95 millioner jo meget godt.

Hvis du ikke tror på mig, så kan Kent eller en anden bekræfte det for dig.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Kent skrev:
FCMhenrik skrev:Aab - Har en fin egenkapital, og er ikke umiddelbart i livsfare. Men rationaliseringer i underlæggende virksomheder - håndbold og ishockey, er uundgåelige.
AaBs egenkapital er bundet i usælgelige bygninger, så de mangler i den grad likviditet.
Bare for lige at følge op på denne, så har AaB her til aften offentliggjort 3. kvartalsregnskab, og forventer nu et underskud på 40-45 mio i år http://www.aabsport.dk/B02F4995-D1D5-46 ... AC3838950A De har smidt 20 mio siden sidste kvartalsrapport, og hvis det fortsætter, så ender de i minus 60 for året. AaBs trup er ikke ligefrem fyldt med salgsemner - Michael Jacobsen er vel den eneste, der har lidt værdi - så deres muligheder for at redde regnskabet er elendige.

Det er værd at bemærke, at de skriver, at hvis man ser bort fra Cl.leauge og transfers, så er niveauet det samme som sidste år. Dvs at AaB er en grundlæggende usund forretning, der smider i omegnen af 50 mio om året. Hvis ikke de havde været i chl. sidste år, så havde de været tæt på konkurs.

Brugeravatar
Hausser

Indlæg af Hausser »

Kent skrev: Dvs at AaB er en grundlæggende usund forretning, der smider i omegnen af 50 mio om året.
Erstat AaB med FCM, så har man også en ret præcis billede af hvad FCM er for en forretning ;)

Men midt i elendigheden kan man da heldigvis glæde sig over at der er andre som klarer det endnu værre end en selv, og det er da en udtalt fryd at forretningen er ved at kollapse i Nordjylland, go nyhed at starte dagen med :D

Angående vores egen krise, så tror jeg stadig at januar bliver en nøglemåned for os og jeg kan sagtens forestille mig at vi kommer til at sælge spillere væsentlig under hvad vi mener de er værd, simpelthen for at rejse kapital.

uschel

Indlæg af uschel »

Jeg kan nu ikke fryde mig så meget over Aabs regnskab, når vores egen regnskab ikke er meget bedre. Det kan godt være at vi ikke kommer ud med minus 40-45 mill for 09 som de gør, men med udsigt til minus 30 i 2010 kan jeg ikke se den store forskel. vi har mig bekendt ikke 130 mio i egenkapital at stå imod med som Aab har. Mener derimod at Hausser før har nævnt herinde at hele vores er brugt op. Men ret mig endelig hvis jeg tager fejl

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

uschel skrev: vi har mig bekendt ikke 130 mio i egenkapital at stå imod med som Aab har. Mener derimod at Hausser før har nævnt herinde at hele vores er brugt op. Men ret mig endelig hvis jeg tager fejl
FCMs egenkapital er lige knap 100 mio kr.
En meget stor del af AaBs egenkapital er bundet i deres usælgelige bygninger, som de så vidt jeg har kunne læse mig frem til, ikke har nedskrevet værdien af, selvom det virker absurdt, at de mener bygningerne stadig har den værdi, som de ikke kunne sælge dem til for 2-3 år siden, da ejendomsmarkedet var på sit højeste. Bygningerne er vist stadig bogført til 85 mio, selvom en reel salgsværdi måske ligger på omkring 65 mio.

Pointen er ikke at grine af AaB, men at understrege min tidligere pointe om, at FCMs regnskab langt fra er det værste, der præsteres rundt omkring. Der er altså mange, som går fallit før os. AaB er reelt i en situation, hvor manglende kvalifikation til europæisk fodbold næste år, sandsynligvis vil medføre en drastisk neddrosling af aktiviteter, hvis klubben ikke skal gå konkurs.

uschel

Indlæg af uschel »

Hausser skrev:
Hekler skrev:Undskyld mig Hausser, men er du stiv???

Pengene ER brugt, og det ændrer et par småinvesteringer i håndbold og motorsport ikke på. Pengene er investeret i nye spillere og så er brugt til at dække massive underskud på driften, hvilket betød at der blot stod 81k tilbage på kontoen da man offentliggjorde regnskabet. De 90 millioner har for længst fået ben at gå på og det er jo ikke sådan at vi ejer mere siden kapitaludvidelsen, det forklarer egenkapitalen på 95 millioner jo meget godt.

Hvis du ikke tror på mig, så kan Kent eller en anden bekræfte det for dig.
Ok jeg faldte bare over denne her. Men hvis man tager udgangspunkt i de børsmedd vi har fået fra klubben har vi som du siger knap 100 mio.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

uschel skrev:Ok jeg faldte bare over denne her. Men hvis man tager udgangspunkt i de børsmedd vi har fået fra klubben har vi som du siger knap 100 mio.
Men det skal naturligvis ikke forstås på den måde, at vi har 100 mio kr stående på en bankkonto. Pengene er - ligesom AaBs - investeret i forskellige ting (for vores vedkommede primært spillertruppen dvs kontraktrettigheder). Derfor kan vi sagtens mangle likvide midler (kontanter) selvom vi har en stor egenkapital. Man kan jo ikke betale løn med mursten.

Det Hausser påpeger er, at vi ikke havde mange likvide midler ved regnskabsårets slutning, men det behøver ikke være noget problem, da vi jo har løbende indtægter i form af sponsorater, rater på tidligere spillersalg samt kampindtægter. Jeg har heller ikke mange penge på min konto i slutningen af måneden, men sålænge der bare går løn ind d. 1., kan jeg sagtens betale regninger ;-)

pow21

Indlæg af pow21 »

AaB og FCM laver vel nogle aktie emissioner, når det sejler, hvis der da er nogle store samarbejdspartnere til at skyde penge i klubberne. Tror nu nok der er det hernede i hvert fald!

Men hvorfor skal andre klubber i øvrigt ind i den sammenligning der hedder, vores regnskab er lort! men en anden klubs regnskab er lige så lort, er det ud fra devisen, at det så er okay?

pow21

Indlæg af pow21 »

Kent skrev:
uschel skrev:Ok jeg faldte bare over denne her. Men hvis man tager udgangspunkt i de børsmedd vi har fået fra klubben har vi som du siger knap 100 mio.
Men det skal naturligvis ikke forstås på den måde, at vi har 100 mio kr stående på en bankkonto. Pengene er - ligesom AaBs - investeret i forskellige ting (for vores vedkommede primært spillertruppen dvs kontraktrettigheder). Derfor kan vi sagtens mangle likvide midler (kontanter) selvom vi har en stor egenkapital. Man kan jo ikke betale løn med mursten.

Det Hausser påpeger er, at vi ikke havde mange likvide midler ved regnskabsårets slutning, men det behøver ikke være noget problem, da vi jo har løbende indtægter i form af sponsorater, rater på tidligere spillersalg samt kampindtægter. Jeg har heller ikke mange penge på min konto i slutningen af måneden, men sålænge der bare går løn ind d. 1., kan jeg sagtens betale regninger ;-)
Har de andre klubber ikke også løbende indtægter?

Brugeravatar
Hausser

Indlæg af Hausser »

uschel skrev:Jeg kan nu ikke fryde mig så meget over Aabs regnskab, når vores egen regnskab ikke er meget bedre. Det kan godt være at vi ikke kommer ud med minus 40-45 mill for 09 som de gør, men med udsigt til minus 30 i 2010 kan jeg ikke se den store forskel. vi har mig bekendt ikke 130 mio i egenkapital at stå imod med som Aab har. Mener derimod at Hausser før har nævnt herinde at hele vores er brugt op. Men ret mig endelig hvis jeg tager fejl
Det er nu engang sjovere at have en elendig økonomi når næsten alle andre er i samme båd. Var det kun i FCM hvor økonomien var rådden, så var vi jo sejlet agterud for længst.

Som Kent siger, så er AaB egenkapital ikke mere likvid end FCMs og vil tro at de er i mindst lige så store likviditetproblemer som FCM. Tror også AaB kommer til at sælge det som kan sælges til vinter.

Besvar