Arek med fodlænke?
Arek med fodlænke?
Han har fået afslag på at afsone i vinterpausen, og har i stedet søgt om en fodlænkeordning, der gør at han kan passe træning og kamp
http://www.fyens.dk/article/1299692:Spo ... -fodlaenke
Mulighederne for en fodlænke ser ud til at være gode:
http://www.fyens.dk/article/1299682:Spo ... il-hjemmet
Det ville være en fin ordning, hvis det kan lade sig gøre. Så kan Arek få afsonet hurtigst muligt.
Det ville være en fin ordning, hvis det kan lade sig gøre. Så kan Arek få afsonet hurtigst muligt.
Re: Arek med fodlænke?
Kan DBU holde ham ude p.g.a. fodlænken? Det ville ikke undre mig, hvis DBU ikke ønsker spillere på banen, der er under afsoning og istedet henviser til at fodlænken ikke hører hjemme på en fodboldbane.
Det tvivler jeg meget på de kan. "Fodlænken" er jo i stil med et pulsur, og bør derfor ikke udgøre nogen fare. Så det skulle umiddelbart kun være hvis de opfandt en ny moralsk/etisk retningslinie, at de skulle kunne sige nej til det. I så fald vil de virke ret hykleriske, da spillere sagtens kan spille under en retssag, efter de er dømt og efter de har afsonet. Så hvorfor skulle de lige nøjagtig ikke kunne, mens de afsoner? Så jeg tror ikke det vil være noget problem.Jesper75 skrev:Kan DBU holde ham ude p.g.a. fodlænken? Det ville ikke undre mig, hvis DBU ikke ønsker spillere på banen, der er under afsoning og istedet henviser til at fodlænken ikke hører hjemme på en fodboldbane.
Det ville selvfølgelig være en fin ordning for FCM. Jeg troede dog at en fodlænkeordning handlede om, at man skulle opholde sig i sit hjem, eller i hvert fald på sin egen grund. Jeg må indrømme, at hvis Arek både kan træne og spille kamp, har det i mine øjne ikke ret meget med en straf at gøre. Isoleret set for FCM er det naturligvis fint, men i forhold til at have begået en kriminel handling, så synes jeg generelt set det er forkert, hvis dette kan lade sig gøre.Kent skrev:Han har fået afslag på at afsone i vinterpausen, og har i stedet søgt om en fodlænkeordning, der gør at han kan passe træning og kamp
/Bobby
De kan vel bare lænke ham til målet 
Det kommer jo lidt an på, hvad man mener formålet med vores straffesystem er. Tanken bag fodlænkeordningen er jo, at personer der bliver idømt kortere straffe, kan afsone dem uden at det koster dem jobbet. Desuden er det billigere for samfundet.Bobby skrev:Det ville selvfølgelig være en fin ordning for FCM. Jeg troede dog at en fodlænkeordning handlede om, at man skulle opholde sig i sit hjem, eller i hvert fald på sin egen grund. Jeg må indrømme, at hvis Arek både kan træne og spille kamp, har det i mine øjne ikke ret meget med en straf at gøre. Isoleret set for FCM er det naturligvis fint, men i forhold til at have begået en kriminel handling, så synes jeg generelt set det er forkert, hvis dette kan lade sig gøre.
Det synes jeg er fint nok. Det er jo sådan set en langt hårdere straf at blive arbejdsløs end at skulle sidde inde i 1 måned. Og det skulle helst ikke være formålet med straffesystemet at personer modtager betydelige samfundsmæssige følgestraffe.
Så vidt jeg ved er fodlænkeordningen en kæmpe succes. Hvis Areks sag er en, hvor det er muligt at få fodlænke, kan jeg ikke se nogen grund til at han ikke skulle søge om den ordning ift at sidde i fængsel. Det er en bedre og billigere ordning for alle parter.
Arek bliver allerede straffet langt hårdere end andre, der har begået samme forbrydelse, da han er en kendt person. Det har gjort at medierne har dækket sagen, han er blevet svinet til i pressen og at alle i hele DK ved hvad han har gjort, ligesom han sandsynligvis må affinde sig med negative tilråb i en meget lang periode.
Derfor skal han naturligvis stadig afsone sin straf ligesom alle andre. Men netop LIGE SOM ALLE ANDRE. Han skal ikke stilles ringere end hr og fru Jensen. Alle er lige for loven - og der skal hverken være negativ eller positiv særbehandling.
Senest rettet af Kent 15. aug 2009, 09:40, rettet i alt 1 gang.
- Colt Sivas
Det jeg har set til en "fodlænke" er den større end et pulsur. En firkantet klods på ca. 10x10x10 monteret på en rem. Med en "fodlænke" må personen passe sit arbejde og handle 2 gange om ugen på 1½ time max. Det hele bliver skemalagt og skal overholdes til punkt og prikke. Resten af tiden skal afsones indenfor i sit hjem. Kan dog ske at det er kommet nogle ændringer siden da.
Og nej har ikke prøvet det selv. En ung gut ude på arbejdet havde for et par år siden sådan en på.
Og nej har ikke prøvet det selv. En ung gut ude på arbejdet havde for et par år siden sådan en på.
Zebraen kan ikke slippe for sine striber. Jeg bære mine med stolthed.
Det var også sådan et billede, jeg havde i mit hoved. Tror ikke det er realistisk, at Arek kan spille mens han afsoner. Og må nok også erkende, at min retbevisthed bliver trådt under fode, hvis han får lov - det til trods for jeg er FCM fan!Colt Sivas skrev:Det jeg har set til en "fodlænke" er den større end et pulsur. En firkantet klods på ca. 10x10x10 monteret på en rem. Med en "fodlænke" må personen passe sit arbejde og handle 2 gange om ugen på 1½ time max. Det hele bliver skemalagt og skal overholdes til punkt og prikke. Resten af tiden skal afsones indenfor i sit hjem. Kan dog ske at det er kommet nogle ændringer siden da.
/Cortez
Ok - har aldrig set en. Hvis den har den størrelse, kan han ikke umiddelbart spille med den - og ved heller ikke om den kan holde til træningen. Men det kan jo være han kan få lov at tage den af under kampene - han er trods alt overvåget af en tv-kameraerColt Sivas skrev:Det jeg har set til en "fodlænke" er den større end et pulsur. En firkantet klods på ca. 10x10x10 monteret på en rem.
Fandt lige et billede af en:

Ligesom det åbenbart ikke ville være første gang, at en spiller har fodlænke på: http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/ud ... 150742.ece
Ja, den er god med dig. Det drejer sig om en du "kender", den har vi hørt førColt Sivas skrev:Og nej har ikke prøvet det selv. En ung gut ude på arbejdet havde for et par år siden sådan en på.
- Colt Sivas
Den på billedet ser noget mindre ud en den jeg har set. Men det skal nok passe, da fodlænken vel efterhånden også udvikles.Kent skrev:[Fandt lige et billede af en:
Zebraen kan ikke slippe for sine striber. Jeg bære mine med stolthed.
-
Thomas Lund
Jeg har lidt svært ved at forstå den der: Bliver der trådt på din retsbevidsthed hvis Arek kommer i fodlænkeordningen på lige fod med alle andre, der er i den (at han samtidig får lov til at passe sit arbejde), eller er du bare generelt imod ordningen? Eller sagt på en anden måde: Mener du at han skal have negativ særbehandling pga. hans erhverv?Cortez skrev:Det var også sådan et billede, jeg havde i mit hoved. Tror ikke det er realistisk, at Arek kan spille mens han afsoner. Og må nok også erkende, at min retbevisthed bliver trådt under fode, hvis han får lov - det til trods for jeg er FCM fan!Colt Sivas skrev:Det jeg har set til en "fodlænke" er den større end et pulsur. En firkantet klods på ca. 10x10x10 monteret på en rem. Med en "fodlænke" må personen passe sit arbejde og handle 2 gange om ugen på 1½ time max. Det hele bliver skemalagt og skal overholdes til punkt og prikke. Resten af tiden skal afsones indenfor i sit hjem. Kan dog ske at det er kommet nogle ændringer siden da.
/Cortez
Lund
Kald det bare negativ særbehandling. Jeg merner ikke, at en dømt voldsmand skal have lov til at hygge sig med at spille forbold, når det er meningen, han skal modtage en straf. Om det så kan generalisres ifht. alverdens andre erhverv er jeg fløjtende ligeglad med.Thomas Lund skrev:Jeg har lidt svært ved at forstå den der: Bliver der trådt på din retsbevidsthed hvis Arek kommer i fodlænkeordningen på lige fod med alle andre, der er i den (at han samtidig får lov til at passe sit arbejde), eller er du bare generelt imod ordningen? Eller sagt på en anden måde: Mener du at han skal have negativ særbehandling pga. hans erhverv?Lund
/Cortez
Endnu et eksempel på en spiller, der har spillet med fodlænke: http://www.bold.dk/nyt/Avis-Broendby-henter-Malmoe-backJesper75 skrev:Kan DBU holde ham ude p.g.a. fodlænken? Det ville ikke undre mig, hvis DBU ikke ønsker spillere på banen, der er under afsoning og istedet henviser til at fodlænken ikke hører hjemme på en fodboldbane.
Endda i Chl.league så UEFA har i hvert fald ikke noget problem med det.
Undskyld mig Cortez; Men så er der altså noget du har misset gennem de sidste 30-40 år hvor prof. fodbold for alvor har fået anerkendelse som et erhvervCortez skrev: Kald det bare negativ særbehandling. Jeg merner ikke, at en dømt voldsmand skal have lov til at hygge sig med at spille forbold, når det er meningen, han skal modtage en straf. Om det så kan generalisres ifht. alverdens andre erhverv er jeg fløjtende ligeglad med.
/Cortez
Hvis en tømrer feks skal kunne afsone med fodlænke på sit arbejde, så skal en prof. fodboldspiller da også have lov !
Det er nu engang sådan at i sidste ende så er det de folkevalgte politikere, der bestemmer lovgivningen, så hvis du har et problem med dette specifikke forhold, må du finde et parti der ikke synes, at det er en god idé..
Cortez, hvis Arek ikke skal kunne afsone med fodlænke, men f.eks. en tømrer godt kan, så er det jo negativ særbehandling, og det går du vel ikke ind for? Loven er lige for alle - også fodboldspillere, så derfor skal Arek naturligvis have samme muligheder som folk i andre erhverv.