Landsholdsperspektiver

Forum for fodbold der vedrører alle andre klubber
Bhomaszz

Landsholdsperspektiver

Indlæg af Bhomaszz »

Vores landshold er i fremgang, det er tydeligt for enhver. Vi fører vore pulje, og for første gnag i en del år, føler man at vi har et vist niveau. Nuvel, det er ikke de bedte modstandere vi har mødt, men alligevel føler man, at vi rider på en bølje. Hvad skyldes det? personligt tror jeg at det er de mange nye spillere vi har fået ind omkring holdet. Vi er ikke længere hæmmet af, at en Morten Olsen udtager ene udlandsdanskere, som ingen spilletid får, men er fredet alligevel.

I stedet har vi fået en masse suppe-spillere som får fast af spilletid, og som hele tiden er klar til at tage over hvis personen foran dem i køen skulle falde i niveau. De holder så at sige hinanden oppe, og vi har hele tiden habile erstatninger klar. Og det er vigtigt, å vi ikke ender med tilstande som får bare få år siden.

Det lægger op til en interessant debat, for hvem er egentlig de folk der skal satses på i fremtiden, og frem for alt hen mod og, forhåbenligt, til vm 2010. Der er interessant på næsten alle pladser. Skal vi satse på de ældre, eller de nye, og få indført et generationsskifte, som, efter min mening, allerede er begyndt, men ikke er gennemført.

Jeg har det selv lidt ambivalent omkring det. Spillere som Kenneth Perez og Martin Jørgensen m.fl. er aldrende, men holder alligevel niveau. Lige p.t.
På det plan kunne det være godt at få kørt de nye helt i stilling, i stedet for at blive ved med at udtage de gamle, som måske ikke holder, og som er uden mange fremtidsperspektiver.

Nedenfor kan dikuteres hvad folk synes generelt. Det bør skrives under denne overskrift for at holde orden i tråden. Ydermere kunne det være interessant at diskutere de enkelte pladser. Hvem skal der satses på? Hvem ville du tage med til Vm etc.

Generelt syne jeg stemningen omkring diskussion af landsholdet er lidt/meget lav herinde, og den vil jeg gerne være med til at fremme. Det er interesant, og vi kan ikke ignorere landsholdet, som nogle påstår. Det er et skulderklap til spillerne at komme med, og samtidig en ære de selv stræber efter. Hvis folk alligevel ikke gider vores kære danmark repræsentationshold, ja å lad være og svar, så glider tråden og landsholdet bare længere ned i glemslen :-)
Senest rettet af Bhomaszz 5. apr 2009, 21:59, rettet i alt 1 gang.

Bhomaszz

Venstre back

Indlæg af Bhomaszz »

Først - trådstrukturen vil være bedst hvis folk vil gøre som jeg og nævne den enkelte plads på banen som overskrift. Jeg vil opfordre folk til selv at granske landsholdet, og kigge på hvem du ville vælge. Det er faktisk sjovt at lege manager :-)

Pladsen jeg synes er mest interessant er venstre back. Der er ikke nogle klare valg, og der er mange meget lige spillere til at kæmpe om pladsen. I løbet af det sidste år er mange spillere blevet valgt, måske efter modstanderen, men sikkert, som nævnt i ovenstående indlæg skyldes det også form. Der er mange argumenter for og imod de forskellige spillere. Hvem ville du vælge? Nedenfor har jeg ridset de forskellige spillere op, som jeg synes er relevante for landstræner M.O.

Christopher Poulsen, FCM. Vores egen CP er et glimrende eksempel på en stærk offensiv back. Når han er i form. På det tidspunkt er han da også blandt ligaens allerbedste, deværre ser han ud til at værre lidt ustabil. Desuden synes jeg ikke altid han er lige god defensivt, men det hænger vel sammen med at hans stil er offensiv samt at han er en tidligere wing. En christopher Poulsen i form er klart potentiel, men som han spiller nu, har han ike noget at gøre på DK's a-hold.

Thoma Rasmussen, BIF - Ligesom CP stærk offensiv. Desuden synes jeg han er ret god defensivt også, til forskel fra CP. Han er meget stabil ,og jeg ser ham som værende den bedste offensive back i ligaen. Ydermere har han maser af rutine. Meget relevant for a-holdet og vil konstant være i betragtning.

Chris sørensen, OB - Rigtig god defensiv back. Dog ikke specielt imponerende offensivt, til forskel fra de fleste af hans kolleger. Dog er han aldrende, men ydert stabil og meget rutineret. Jeg synes dog ikke ligefrem han har imponeret når han har været med, omend han heller ikke har været piv ringe.

Michael Jacobsen, AAB - Talentfuld back, som både kan offensivt og defensivt. Han har nogle gode momenter fra hans tid i midterforsvaret. Klart en comming man på landsholdet, men skiller sig heller ikke specielt ud ift de andre. Dog synes jeg han leverede udemærkede indsatser mod Malta og Albanien, og har bevist at han er med i kapløbet.

Udover de fire ovennævnte suppe-spillere, bør folk som Patrick Mtilliga (mangeårig udlandsdansker, som er en vigtig spiller i Breda) og Simon Poulsen (nyligt succes på den nye plads som venstre plads i AZ) også nævnes. Folk/talenter på vej frem kunne være: Jan Fredriksen, Michael Jacoben, Michael Lumb, Jesper Juelsgård og Leon Jessen - alle har potentiale.

Det er altså et meget svært spørgsmål hvem man skal tage med. Til de næste, yderst vigtige kampe mod Sverige og Portugal, ser jeg det om værende yderst vigtigt at vi har en spiller som fungerer defensivt. Jeg er ikke sikker på, at jeg vil bryde mig om at han er ret offensiv, det skaber en del større risiko for kontra. Jeg synes alle 6 har muligheder, og det bliver nok form og type som afgør det. Desuden ved jeg ikke meget om hverken SP eller PMtiliga' evner. på stående fod, som jeg er kommet frem til mens jeg har skrevet dette indlæg, ville jeg nok tage MJ og TR med til vm, og evt. give Chris chancen mod Sverige.

EDIT - flyt inder under den anden tråd jeg har oprettet tak :-)

Besvar