Træner-situationen

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Altoriso

Re: Træner-situationen

Indlæg af Altoriso »

Den Sønderjydske Københavner Skrev:
-------------------------------------------------------
> Mener godt at man kan sige at Thomasbergs job som
> træner altid er til diskusion. Han er vel primært
> ansat til at vinde fodboldkampe og få point hver
> søndag. Dette har det knebet med og hvis vi stadig
> er status quo +3 efter de næste 4 kampe kan en
> fyrring sagtens komme på tale ellers mangler
> klubben ambitioner.

Til dels er det rigtigt at han skal vinde point hver søndag, men primært er målet vel at holdet indtil videre skal forblive i top4
Der er så mange inkl tv-kommentatorer der har travl med at fortælle om denne dårlige sæsonstart, men jeg synes nu at det er vigtigt at kigge på hvilke modstandere der også har været i de 4 første kampe ( og inden Hausser begynder så snakker jeg ikke om selve spillet i denne overordnede diskussion - selv om det naturligvis også er en faktor.. )

> Er Thomasberg overhovedet uddannet træner på
> højeste niveau eller har han "bare" været i lære
> hos Erik ? Han mangler måske noget fagligt. Skal
> lige siges at jeg ikke ved hvilken uddannelse han
> har, så det er et spørgsmål!

Tja et hurtigt klik på fcm.dk (brug gerne denne side) fortæller at TT er A-Træner http://www.fcm.dk/index.php?ID=189&hold ... fo&topID=5

> Hvad mener I desuden omkring det at forfremme en
> assistent til headcoach ? Kan dette ikke have
> indflydelse på truppen, når vi nu er i modvind
> pointmæssigt ? Som assistent har han skulle være
> en diplomatisk buffer mellem Erik og truppen og nu
> står han med hele ansvaret og er måske for tæt
> knyttet til nogle i truppen ?

Det sker vel med jævne mellemrum at man ansætter sin ass.træner som headcoach
Wieghorst i FCN er et eksempel, Kuhn var jo et oplagt valg i AaB ,men han ville måske ikke, men var dog en succes
Og ellers findes der med garanti utallige asssistenter der har taget trinet op som træner
Så kan ikke se at det skulle betyde så meget, og så vrimler det vel heller ikke med trænere, der "bare" kan overtage

Claus (BW#1145)

Indlæg af Claus (BW#1145) »

Den Sønderjydske Københavner Skrev:
> Mener godt at man kan sige at Thomasbergs job som
> træner altid er til diskusion. Han er vel primært
> ansat til at vinde fodboldkampe og få point hver
> søndag. Dette har det knebet med og hvis vi stadig
> er status quo +3 efter de næste 4 kampe kan en
> fyrring sagtens komme på tale ellers mangler
> klubben ambitioner.
>
> Mvh
>
> Den Sønderjydske københavn

Jeg synes netop at vi ikke ryster i bukserne og fyrer en træner, bare det går lidt i en periode, viser at vi har ambitioner. Hver gang man får en ny træner, begynder hele hodet "forfra". Der bliver ingen kontinuitet, og den kortsigtede effekt af en trænerfyring er imo ikke vejen frem.

mancitydk

Indlæg af mancitydk »

Nu er det jo bare sådan, at vi netop har brug for en ny start efter min mening. Vi har kørt med samme koncept i lang tid, da det jo ikke er fordi TT og co. ligefrem har vendt vores spil på hovedet. Tror faktisk godt vi kunne trænge til en frisk start og et par nye øjne og ideer. Ikke at jeg ikke kan lide TT, men synes bare at vores spil er blevet alt for nemt at lukke ned. En ny træner tilfører nye ideer. TT er ny cheftræner i klubben, men ikke ny træner i klubben. Han er oplært af ER og det er stort set de samme ideer vi har kørt videre.... Måske er det på tide at prøve noget helt nyt.....

Og det er jo ikke i en kortere periode det ikke har kørt. det har sgu da haltet hele sæsonen.... en god kamp mod OB og en mod AaB.... som vi endda tabte. Synes det er helt retfærdigt at man (også som fcm fan) diskuterer TT's position. Det er jo helt fair når folk sviner Fagerberg eller Danny fx. Så hvorfor må man ikke stille spørgsmålstegn ved chefen? Det forstår jeg ikke. Og nu er jeg en af dem, der ALDRIG buher af holdet på stadion for hvad satan hjælper det? Der må man støtte. Men udenfor er det vel okay at man forholder sig kritisk til holdets præstationer, og de har i min verden ikke været godkendt. Jeg forlanger ikke guld eller sølv, vi er slet ikke gode nok til det i år (og nok heller ikke næste år). Men jeg forlanger dog at vi begynder at kæmpe mere end vi har gjort hidtil. AaB kampen viste godt spil (stort set) og et uafgjort havde nok ikke været ufortjent. Er det takterne fremover skal jeg nok stoppe min kritik af holdet (og TT) men vil nu gerne se det føær jeg tror det. Vi har det jo med at gå ned mod de mindre hold.

Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Lidt samme tanke jeg har, at Thomasberg forsøger at køre Eriks stil videre. Det er måske ikke en god ide, eftersom han ikke er Erik. Der mangler så mange facetter i det Erik gjorde, at resultatet risikerer at ende som en tynd efterligning.

Han mangler at vise sin egen stil, hvad han står for. Vi må håbe det kommer.

Hausser

Indlæg af Hausser »

Martin Skrev:
> Min vurdering af Thomasberg er lige så subjektiv
> som din, jeg mener han kan noget taktisk, som eks.
> Erik ikke kunne, man så også, hvordan han satte
> holdet imod fx City i efteråret. Under Erik havde
> vi startet med 7 mand foran bolden, og spillet
> godt men tabt.

> Jeg mener bare, at Thomasberg virker som en god
> taktiker, samtidig med, at han tør give de unge
> chancer... Hvor mange trænere havde givet Mads
> Albæk, Juelsgaard debut ? velvidende, at der var
> en risiko for, at fansene / sponsorne / medierne
> mv. står på spring med trænerfyring osv. ?

Vil godt lige kommentere lidt på den her, som om det er med nogle dages forsinkelse.

For mig at se har vi bestemt ikke være taktisk stærke under Thomasberg, tværtimod syntes jeg faktisk at vi har virket meget svage på den front og det ændrer et par all-in'er i et par kampe vi har været bagud i, ikke på.

Vi har været alt for letlæselige og har stort set ingen taktisk fleksiblitet vi vores spil. ALT kreativitet og alle offensive løsninger er overladt til vores kanter. Lykkedes kantsspillet ikke, lykkedes FCM med overvejede sandsynlighed ikke, så enkelt har det faktisk været i TTs tid ved magten. En har selv skrevet en længere redegørelse omkring betydningen af vores fløjspil her http://www.ulvegraven.dk/read.php?1,901 ... #msg-90188 og dokumenterede at Danny Olsen og Borring havde være ansvarlig for 70% af vores mål i efteråret og tendensen har været den samme i foråret med 3 fløjmål af 5 mulige.
Uden løsninger fra fløjene har planen stort set ikke været eksisterende, da jeg ikke regner 90 minutters norsk anden divisons losseri for en plan.

OB-kampen mener jeg også blev grebet fuldstændigt håbløst an fra trænerstabens side. Enhver ved, at det aldrende OB-forsvar er blandt superligaens langsomste men til gengæld er overordentlig stærke i duel-spillet. Alligevel valgte TT at udtage 3 store langsomme angribere og undlade de hurtige angrebsspillere vi har i truppen, hvilket gjorde kampen fuldstændigt blev spillet på OB-forsvarernes præmisser, med en gang planløst losseri i anden sals højde. Utroligt forudsigeligt og alt for nemt at afvise.

En tredje ting, som jeg nævnt før, så er det mig helt fundstændigt ubegribeligt at vi ikke er bedre til dødbolde. Vi har 5-6-7 gode headere på holdet til enhver tid og kan hverken forsvare eller score på den slags, og selv om vi godt nok scorede en kasse i sidste weekend, så er jeg 90% sikker på, at vi er ligaens suverænt dårligste på dødbolde. Med tanke på hvor utroligt mange kampe bliver afgjort på den slags, så fatter jeg simpelthen ikke at Thomasberg og trænerstaben ikke har meget mere fokus på den slags!

Hausser

Indlæg af Hausser »

Men hvad hvis træneren ganske enkelt ikke er god nok? Skulle AaB bare have beholdt Rioch da deres hold sejlede fuldstændig og lade stå til?

Af en eller anden grund, så ignorerer man fuldstændigt at vi står med en træner som ALDRIG nogensinde har været cheftræner før og blot har 2-3 års assistenttrænertjans i Eriks skygge på C.Vet og han altså kun er 34 år gammel! Han har altså ingen erfaring overhovedet som ville berettige en topstilling i dansk fodbold og det afspejler hans regeringsperiode vel også..

Lad mig spørge, havde vi hentet en udefrakommende ind med det C.V. som Thomasberg har, ville tålmodigheden så være den samme?

Altoriso

Indlæg af Altoriso »

Du vil som sædvanlig kun se det fra en vinkel, og det er den der passer bedst ind i dit eget kram...

Mon ikke man har vurderet udfra forskellige betragtninger, så som indblik i klubbens kultur, fremtidige udviklingsmuligheder som træner, og kendskab til truppen mv

Du tænker som altid, at det hele er som en maskine der bare skal sættes til at køre på en bestemt måde

AaB´s træner Magnus Pehrsson har vel ikke ligefrem det allerflotteste CV http://da.wikipedia.org/wiki/Magnus_Pehrsson, men de har da også turdet satse alligevel http://194.192.14.129/default.asp?PageI ... sID=204175

mancitydk

Indlæg af mancitydk »

Altså ikke for at bruge dit argument imod dig, men det er jo altså også lidt det alle I der ikke ser et problem gør.
Det er jo igen og igen de samme argumenter der kommer fra jeres side...
Jeg tror ikke at Hausser decideret mener at TT skal fyres, og jeg ved at jeg i hvert fald ikke mener det (lige nu), men det er vel okay at forholde sig kritisk til det når spillet har virket akavet og fantasiforladt i store dele af sæsonen, men trænerne alligevel mener det har været okay?
Jeg synes ærligt talt at vi har taget meget hårde ord med på vejen, lige fra ikke at være fans til altid at være negative. Ingen siger det om folk der ikke kan lide Danny eller Fagerberg. Jeg har svært ved at forstå hvorfor man som "rigtig" fan ikke må forholde sig kritisk til de aspekter af holdet man ikke synes fungerer optimalt. Samtidigt hermed undrer det mig at folk ikke kan forstå at vi ikke er større som fanklub... well Go figure...

Hausser

Indlæg af Hausser »

Beklager, men jeg syntes altså det er relevant om vores cheftræner rent faktisk har de komptencer der skal til for at træne den topklub som FCM trods alt er. FCM har trods alt ikke så meget tid, at man bare kan vente en 3-4 år på at vores træner får den erfaring der skal til-

I øvrigt, nej Pehrsson har heller ikke vanvittigt meget erfaring, men kan trods alt se han er været cheftræner i 3 år før han kom til AaB

Claus (BW#1145)

Indlæg af Claus (BW#1145) »

Jeg tror at du overfortolker folks indlæg lidt. Jeg har svært ved at se de steder hvor folk siger at du ikke må forholde dig kritisk.
Derimod ser jeg flere eksempler på at folk er brokker sig, uden at komme med en egentlig kritik.
Husk på at kritik kan være både positiv og negativ.

Jeg kan godt se at spillet ikke kører perfekt, og ikke ar gjort det i et stykke tid.
Men er situationen meget anderledes end da Erik startede? Der gik da et stykke tid inden vi rigitg fik fat i hans spillestil, og indtil da var hans trænererfaring da heller ikke det store. Ganske vidst havde han trænet Næstved, men det kommer vel næppe på højde med at være assistenttræner i superligaen.

Hvem kan gøre det bedre end de nuværende trænere? Hvorfor? Er det ikke bedre i nuværende situation at holde lidt på vandet og se hvordan resten af foråret går, inden vi forlanger hoveder?

Altoriso

Indlæg af Altoriso »

mancitydk Skrev:
> Altså ikke for at bruge dit argument imod dig, men
> det er jo altså også lidt det alle I der ikke ser
> et problem gør.
> Det er jo igen og igen de samme argumenter der
> kommer fra jeres side...
> Jeg tror ikke at Hausser decideret mener at TT
> skal fyres, og jeg ved at jeg i hvert fald ikke
> mener det (lige nu), men det er vel okay at
> forholde sig kritisk til det når spillet har
> virket akavet og fantasiforladt i store dele af
> sæsonen, men trænerne alligevel mener det har
> været okay?

Synes altså det er lidt plat når folk bare forholder sig til at spillet virker på den ene eller anden måde, når de ikke vil anerkende alle de forskellige faktorer der kendetegner en fodboldkamp eller for den sags skyld en hel sæson
Jeg synes at det er den samme smøre over and over again
Igen vil jeg mene, at det altså ikke er et maskineri der bare kan sættes til at køre som man ønsker det
Trænerne er selvfølgelig en del af problemstillingen, såvel som hele ledelsen er det, men stod det til visse personer, så blev alle jo næsten fyret hver andet øjeblik
Jeg har sagt det så mange gange før, og jeg vil da gerne sige det igen - hav nu den tålmodighed med hele opbygningen.. Vi har sgu da monsterpræsteret i de 10 år FCM har været til

> Jeg synes ærligt talt at vi har taget meget hårde
> ord med på vejen, lige fra ikke at være fans til
> altid at være negative. Ingen siger det om folk
> der ikke kan lide Danny eller Fagerberg. Jeg har
> svært ved at forstå hvorfor man som "rigtig" fan
> ikke må forholde sig kritisk til de aspekter af
> holdet man ikke synes fungerer optimalt. Samtidigt
> hermed undrer det mig at folk ikke kan forstå at
> vi ikke er større som fanklub... well Go figure...

Spørg Jydepower om han har haft det nemt i forhold til Fagerberg :-)

Hausser kender godt til min mening om hans evindelige negativitet, hvis det er det du henviser til, men derfor kan det da godt diskutteres alligevel, eller må man ikke det ;-)

Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Claus (BW#1145) Skrev:
> Jeg kan godt se at spillet ikke kører perfekt, og
> ikke ar gjort det i et stykke tid.
> Men er situationen meget anderledes end da Erik
> startede? Der gik da et stykke tid inden vi rigitg
> fik fat i hans spillestil, og indtil da var hans
> trænererfaring da heller ikke det store. Ganske
> vidst havde han trænet Næstved, men det kommer vel
> næppe på højde med at være assistenttræner i
> superligaen.

Erik havde ført Køge fra Danmarksserien til 1 division, og ja kort efter han forlod dem rykkede de op til superligaen. Det er trods alt noget af en bedrift.

Jeg synes heller ikke der skal "falde hoveder" endnu, men debatten mener jeg er ok, det er ganske naturligt når det første halve år med en ny træner er overstået, at så evaluerer man. Jeg tror lunten er ret lang, og heldigvis da.

Hausser

Indlæg af Hausser »

Men som mancitydk også forklarer, så skulle vi jo netop ikke til at indspille et nyt system da Thomasberg tog over, det var jo bare en fortsættelse af den spillestil som Erik Rasmussen introducerede. En af argumenterne for at forfremme TT, var jo netop at der ikke skulle være en lang omstillingsperiode hvor spillerne skulle vænne sig til en ny spillestil og det eliminerer altså ting-tager-tid argumentet i den er diskussion..

Desuden kom Erik Rasmussen altså til klubben med 10 års trænererfaring og en væsentlig længere og mere omfangsrig fodboldkarriere end den TT har haft. Erik var selvfølgelig også et sats dengang, men han bevidste dog en hel del i både Køge og Næstved..

Hausser

Indlæg af Hausser »

Altoriso Skrev:
> Synes altså det er lidt plat når folk bare
> forholder sig til at spillet virker på den ene
> eller anden måde, når de ikke vil anerkende alle
> de forskellige faktorer der kendetegner en
> fodboldkamp eller for den sags skyld en hel sæson
> Jeg synes at det er den samme smøre over and over
> again

Selvfølgelig vil vi erkende at der er nogle faktorer, som FCM ikke har indflydelse på, som influerer spillet og resultaterne, men modsat nogle andre, så mener vi blot at det ikke udelukkende er eksterne faktorer som er skyld i de dårlige resultater og det elendige spil og da specielt ikke når vores modstandere i lige så høj grad som os, er udsat for de samme faktorer.

Skulle jeg følge din og Kents forklaringsmodel, så kan vi faktisk ikke forvente os noget som helst af FCM i de næste 3 kampe, fordi der kan vi ikke stille med fuldt hold fordi Salami er ude med karantæne. I de 3 kampe er trænerne altså fuldstændig uden ansvar for om vi taber eller spiller under niveau. Beklager, men sådan ser jeg ganske enkelt ikke på det, jeg er 100% overbevist om at vi ikke har præsteret på det niveau som vi bør kunne, på trods af de eksterne omstændigheder som nu har ramt klubben og jeg er ligeledes overbevist om at der findes andre som kunne få mere ud af det materiale som TT har haft at arbejde med.

> Igen vil jeg mene, at det altså ikke er et
> maskineri der bare kan sættes til at køre som man
> ønsker det

Næh, men det er altså trænerens ansvar at gøre noget ved det når der kommer knas i maskineriet.

> Trænerne er selvfølgelig en del af
> problemstillingen, såvel som hele ledelsen er det,
> men stod det til visse personer, så blev alle jo
> næsten fyret hver andet øjeblik
> Jeg har sagt det så mange gange før, og jeg vil da
> gerne sige det igen - hav nu den tålmodighed med
> hele opbygningen.. Vi har sgu da monsterpræsteret
> i de 10 år FCM har været til

Hvilken opbygning er det du snakker om, i min optik bør holdet da peake lige omkring nu og det harmonerer vel også meget godt med det TT selv har udtalt?

> Hausser kender godt til min mening om hans
> evindelige negativitet, hvis det er det du
> henviser til, men derfor kan det da godt
> diskutteres alligevel, eller må man ikke det ;-)

Jeg har efterhånden forklaret flere gange, at det ikke handler om negativitet, men derimod om realistisk optimisme.

Kent

Indlæg af Kent »

Hausser Skrev:
> Skulle jeg følge din og Kents forklaringsmodel, så
> kan vi faktisk ikke forvente os noget som helst af
> FCM i de næste 3 kampe, fordi der kan vi ikke
> stille med fuldt hold fordi Salami er ude med
> karantæne. I de 3 kampe er trænerne altså
> fuldstændig uden ansvar for om vi taber eller
> spiller under niveau.

Det er trist, at du overhovedet ikke har forstået hvad det er jeg har skrevet. Der er ingen, der har sagt at man ikke kan forvente os noget som helst af holdet. Det er igen en af dine overdramatiseringer. Det der er blevet skrevet er, at når vi ikke kan forvente os TOPpræstationer af et hold, hvor centrale spillere enten er skadede, har karantæne eller ikke er i kampform. Det virker som om du overhovedet ikke har forstand på hvordan et fodboldhold fungerer. Det betyder altså en del, om der hele tiden bliver rokeret rundt og du ikke kender spillerne omkring digs løbemønstre. Du har selv haft travlt med, at vores forsvar har sejlet i foråret. Har du overvejet, at det måske skyldes at den spiller vi har købt som styrmand ikke har spillet, ligesom vores landsholdsback har været ude? Personligt synes jeg det er rimelig logisk, men det er nok bare mig.....

> Jeg har efterhånden forklaret flere gange, at det
> ikke handler om negativitet, men derimod om
> realistisk optimisme.

LOL. Tror ikke du helt ved hvad ordet optimist betyder. Hvis du seriøst mener at vi har truppen til at spille med om DM, når vi har været ramt af skader til nøglespillere hele sæsonen så er du ikke i nærheden af at være realist. For at vi kan vinde DM, skal de samme faktorer spille ind, som de gjorde sidste år, da AaB vandt. Vi skal selv være forskånet for skader, støttespillerne skal holde højt niveau, unge spillere skal spille over evne, samtidig med at marginalerne skal være på vores side, og de andre tophold skal underpræstere. Like it or not, men det er betingelserne. Og sådan har det på ingen måde været i denne sæson. Tværtimod har stort set alle ovenstående parametre fejlet. Vi har IKKE den breddeste trup og IKKE de bedste spillere. Det vi skal vinde DM på, er at have det bedste HOLD. Og der hjælper det altså en smule at kunne have en stabil stamme af spillere. Og det har vi simpelthen ikke haft.

Jeg sagde det allerede inden sæsonstarten (sammen med stort set alle eksperter i DK, så det er ikke fordi jeg er speciel genial): Vi har en trup til at spille med i top5, og vi kunne blive alt fra 1-5. Som sæsonen har udviklet sig både udenfor og indenfor banen er vores nuværende 4. plads ikke helt ved siden af. At begynde at tude efter nederlag på udebane til OB og AaB synes jeg er patetisk. Hvis man forventer sejre de steder, så er man lidt naiv. Hvis ikke vi får en del point i de kommende kampe, kan vi begynde at tale om krise. Men nederlag til OB og AaB er altså ikke krise....

Besvar