Team Danmark-chef Michael Andersen var i går til en konference på SAS Arena, hvor han bl.a. talte om talentudvikling, som naturligvis er noget af det, som Team Danmark har fokus på. Det er jo også relevant for os, da vi jo satser meget på det. I dagens HF kan man læse nogle interessante udtalelser, som jeg tillader mig at citere:
"- I 70'erne og 80'erne var der en myte om, at hvis man dyrkede eliteidræt, når man var under 15 år, så fik man ar på sjælen. Det må vi godt i dag. Vi har fokus på de 12 til 18-årige. Har de ikke vist talentet som 18-årige, så vinder de aldrig medaljer til Danmark, sagde Michael Andersen."
Det er jo vældigt interessant, at TD har fokus fra 12-års alderen, når DBUs struktur vel mere lægger op til at det først er i 15-års alderen, at der skal være elitetræning og kontrakter osv.
"- Når vi har én Peter Gade i Danmark, så har de 500 i Kina. De talenter, vi har, er vi nødt til at have rimelig meget fokus på, sagde Michael Andersen, der opfordrede de unge til at søge ud.
- Det, der rykker, er at komme ud og få nogle tæsk i udlandet. Virkelig få nogle bank. Der er nogle, der tror, at de kan klare det hjemme i nærheden af mor, men det kan de ikke."
En interessant udtalelses ift alt det med importen af udenlandske talenter osv.
"- Jeg ser en udvikling henimod et fodboldproletariat. Er det sundt mentalt, at fodboldspillerne tjener så godt? Det er jeg bekymret for. Det er en udfording. Men de er enormt gode til at spille playstation. Det mestrer de til fulde. Og de er gode til at gå på café..."
Fodboldspillere er jo ikke ligefrem kendt for at være de mest målrettede - senest illusteret ved vores egen Winston Reids udtalelser om at han til tider er lad til træning.
Edit: Overskrift ændret sådan den dækker begge tråde. Mvh Admin
Talentudvikling
-
Altoriso
Re: Team Danmark og talentudvikling
Kent Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det er jo vældigt interessant, at TD har fokus fra
> 12-års alderen, når DBUs struktur vel mere lægger
> op til at det først er i 15-års alderen, at der
> skal være elitetræning og kontrakter osv.
Jeg mener da godt at der kan være elitetræning for de 12 årige, også indenfor fodbold
Derimod er der vel en vis rimelighed i at der ikke "stavnsbindes" børn med hjælp af kontrakter
-------------------------------------------------------
> Det er jo vældigt interessant, at TD har fokus fra
> 12-års alderen, når DBUs struktur vel mere lægger
> op til at det først er i 15-års alderen, at der
> skal være elitetræning og kontrakter osv.
Jeg mener da godt at der kan være elitetræning for de 12 årige, også indenfor fodbold
Derimod er der vel en vis rimelighed i at der ikke "stavnsbindes" børn med hjælp af kontrakter
-
Hekler
Elitetræning starter når man er 8 år!
Der blæser nye vinde i Dansk idræt. Medierne bruser over med udtalelser om at grundlæggende teknisk træning skal være på plads i 8-12 år alderen ellers så indhenter man det aldrig, fra 10-12 års alderen er 2 timers daglig træning et absolut minimum hvis man vil være med. Allerede for nogle år siden blev det klart at styrketræning også er gavnligt for børn.
Faktisk har idrætorganisationerne i løbet af denne uge gjort endegyldigt op med ideen om at man først taler elite fra man bliver Teenager. Videnskaben har aflivet massevis af myterne og realiteten om hvordan et land med 5 mio. mennesker klare sig i forhold til nationer med mange mange flere i talentpuljen.
For et par år siden var der ballade med FCM og det at hente talenter, nu bliver det et krav i dansk idræt at lave projekter rettet mod aldersgrupper yngre endnu hvis man vil have del i pengene i dansk eliteidræt.
Hvad siger i til udviklingen?
Faktisk har idrætorganisationerne i løbet af denne uge gjort endegyldigt op med ideen om at man først taler elite fra man bliver Teenager. Videnskaben har aflivet massevis af myterne og realiteten om hvordan et land med 5 mio. mennesker klare sig i forhold til nationer med mange mange flere i talentpuljen.
For et par år siden var der ballade med FCM og det at hente talenter, nu bliver det et krav i dansk idræt at lave projekter rettet mod aldersgrupper yngre endnu hvis man vil have del i pengene i dansk eliteidræt.
Hvad siger i til udviklingen?
-
Kent
Re: Elitetræning starter når man er 8 år!
Det var lidt det samme jeg bragte på banen her, men det er naturligvis altid sjovere at lave sit eget emne Hekler
http://www.ulvegraven.dk/read.php?5,85671
-
Hekler
Sorry den havde jeg ikke lige set, det var nu på baggrund af det jeg så i nyhederne nu her idag, at jeg skrev, og i første omgang til et helt andet sted, men tænkte jeg også lige ville poste det her.
Jeg kan mærke jeg nok har læst dit tidligere eller set det som du referere til.
Jeg kan mærke jeg nok har læst dit tidligere eller set det som du referere til.
-
BW - 665
Så også nyhedsudsendelse, og må da indrømme at jeg tror det er en del af det der skal til hvis vi vil blande os blandt de bedste i Europa på trods af vores størrelse.
Mht. det med FCMs kontroverser i den forbindelse, så tror jeg såmen ikke det får den store betydning for synet på det, da jeg slet ikke kan forestille mig man vil tillade (forhånds)kontrakter med børn i så ung en alder, uanset hvor meget fokus der sættes på talentudviklingen af aldersgruppen.
Mht. det med FCMs kontroverser i den forbindelse, så tror jeg såmen ikke det får den store betydning for synet på det, da jeg slet ikke kan forestille mig man vil tillade (forhånds)kontrakter med børn i så ung en alder, uanset hvor meget fokus der sættes på talentudviklingen af aldersgruppen.