Aab nedtur og CL, uha?

Forum for fodbold der vedrører alle andre klubber
BW - 665

Re: Aab nedtur og CL, uha?

Indlæg af BW - 665 »

Må indrømme at din pointe mht. at satse på talenter som bærende kræfter faktisk er interessant.

Kunne ikke lade være at tænke på Arsenal som sammenligning - et hold som også de senere år har satset på unge talenter, såvel købte som egen avl, og som viser (efter min mening) Premier Leagues smukkeste fodbold når de rammer topniveauet, men alligevel forbliver det lige ved og næsten pga. for mange svipsere.

Du har givetvis en pointe der, men ligesom jeg tror på Arsenals talentmasse en dag bærer frugt i form af et mesterskab, således tror jeg også at vores talenter kan fuldføre mission 2011 - der kan vel ikke være tvivl om at vi har topniveauet til det, og jeg har tillid til at Thomasberg & co. kan få hævet bundniveauet tilstrækkeligt til at mesterskabet kan blive en realitet - måske allerede i indeværende sæson.

Dahl9210

Indlæg af Dahl9210 »

Naturligvis kan et hold der staser stærkt på talentmassen vinde DM, det er jeg helt enig med dig i. Min pointe er bare at det en sværer øvelse at gøre det på den måde, fremfor at bruge OB/FCK modellen, som jo naturligvis ikke er lige så bæredygtig.

Jeg mener dog der en stor forskel på Arsenal og FCM, nemlig det at Arsenal ofte holder på deres største talenter, og ikke sælger dem til højestbydende. Vi så den i nogle år afvise store bud på Henry, og det samme ses med Fabregas og Adebayor. Dog mistede de en back til Chelsea, men det var vist mere fordi han ville afsted, end det var Gunners der ville sælge.

Hvis FCMs strategi for 2011 indebærer at man fra nu af, ikke slæger ud af profilerne før et mesterskab er i hus, tror jeg mere på visionen, men jeg tvivler på det.

Hausser

Indlæg af Hausser »

Dahl9210 Skrev:
-------------------------------------------------------
> Der hvor min skepsis rammer, er når det går på at
> vinde trofæer - i har været runners up to år i
> træk, sat jer en plan for at vinde mesterskabet
> senest i 2011. Hvorfor skulle i kunne vinde DM i
> 2011? det faktum at der satses så meget på unge
> spillere, gør jo netop at der kommer pointtab mod
> hold som Horsens, SønderjyskE mf. Og det gør så at
> i ikke vinder DM, jeg er ret overbevist om at
> kampen i år bliver mellem FCK og OB, så er der kun
> to sæsoner igen for jeg, hvad nu hvis 2011 misser?
> den er trods alt meget højt profileret - og selvom
> i har vundet sølv to år i træk helholdsvis 7 point
> op til FCK og 9 op til AaB. I har i jeres to
> sølvsæsoner altså aldrig rigtigt været i stand til
> at følge mesterholdet til dørs, hvorfor skal dette
> netop ændre sig et af de kommende tre år?

Med FCMs forretningsmodel vil klubben hele tiden skulle balancere imellem de økonomiske og sportslige aspekter, hvor man både skal introducere unge talenter på holdet og samtidigt også opnå store sportslige resultater. Det er selvsagt en svær balancegang, men jeg mener dog ikke at talenter nødvendigvis er en modsætning til sportslig succes, hvilket de to sidste sæsoner, hvor man fik søæv med meget unge spillere, også har bevist. Niveauet er hele tiden blevet hævet på holdet og man har fået skabt noget kontinuitet og med en fortsat udvikling og færre udfald, så kan holdet måske tage det sidste skridt som der skal til for man kan vinde guld. Det bliver ikke let, men forudsætningerne er bedre end nogensinde, med den (relativt) sunde økonomi og store talentmasse, hvilket betyder at holdet ikke længere står og falder med en enkelt spillers præstationer og fraværet af ham. FCM kan vinde mesterskabet indenfor de næste 3 sæsoner, det er jeg ikke i tvivl om, men det kræver selvfølgelig også en god portion held og marginaler.

> Mht til om AaB eller OB kan klare at der er tre
> dårlige sæsoner, mener jeg at sæsonerne mellem
> 2000 og 2006 viste at AaB er i stand til at have
> adskillige dårlige sæsoner uden at ende i en
> eksistenstruende krise :) for, det var satme nogle
> jammerlige år.

Forudsætningerne for at drive en prof. fodboldklub er ikke de samme som de var for blot få år siden, omkostningerne i forbindelse med driften er steget betydeligt pga det højere niveau og bedre lønnede spillere. Stadigvæk var det der reddede AaB igennem de nævnte år, kapitaludvidelser for noget i retning af 170-180 milioner kr. og AaB var trods alt ikke engang et bundhold i perioden, men var vel et af de bedre midterhold.

> Min pointe her er, at FCM på ingen
> måde har overhalet AaB, de to klubber har meget
> forskellige forretningsmodeller, hvor du har helt
> ret i at AaBs endnu ikke har vist sig at være
> bæredygtig.

Det er jeg enig i.

> Vi har en god sponsorgruppe som har
> været villige til at spytte penge i forretningen,
> og også vil være det i fremtiden.

Jep, og de har reddet jer mere end en gang.

> Det er for mig, også vigtigt at understrege at AaB på
> trods af at vi har haft underskud på underskud,
> har formået at udvide egenkapitalen.

Nu er det et stykke tid siden jeg har kigget på AaBs regnskaber, så tallene er muligvis en smule upræcise, men jeg mener AaB har formøblet omkring 60-70 millioner kr. igennem de sidste 10 år. Det der har fået egenkapitalen til at stige, er derfor ikke resultater fra driften, men derimod gentagne aktieudvidelser hvor AaB har pantsat forretningen mere og mere.

Dahl9210

Indlæg af Dahl9210 »

Sjovt at du bruger ordet "pansætte", at lave en aktieudvidelse er ikke lig med at pansætte dele af sin virksomhed. AaB lavede aktieudvidelser, og har ikke pansat deres aktiver. De har rigtig nok bundet dele af deres egenkapital i nogle bygninger (ca 25mio). Men det kan slet ikke sammenlignes med at pansætte sine aktiver. Ejendomskrise, eller ej, mursten er noget værd, og det er ikke i nordjylland prisen er faldet mest, og dertil kommer at Per S. jo fik bygningerne svine billigt - som de jo selv skriver, var det "studehandel" du brugte? Summa summarum, sælger AaB disse bygninger kommer man ud med et oversked, sælger man dem ikke, ejer man blot selv de bygninger man driver virksomhed i, og sparer derfor en lejeudgift - hvilket man har mere end råd til efter vores CL kvalifikation.

Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Morsomt, vi minder faktisk rigtig meget om Arsenal.

Vores fordel er dog at forskellen fra Arsenals talent trup og til Manchester United og Liverpools højt besunge stjerner, vel nok er større. End fra vores og til FCKs "højt besungne" stjerner.

Det er kun FCK som i DK for alvor kan satse på et helt hold af etablerede "stjerner". Alle andre hold må tage chancer med halvgode spillere fra udlandet og egne talenter.

Vi køber jo også etablerede spillere, som Califf og Borring. Det er vel egentlig en ny stil fra vores side, og sikkert en del af vision 2011?
Jeg tror ikke vi har set de sidste etablerede spillere komme til FCM, det skulle ikke undre mig hvis det er en del af en gradvis oprustning.

Hausser

Indlæg af Hausser »

En aktieudvidelse fungerer da principielt ligesom en pantsætning, man sælger yderligere andele i ens virksomhed og afgiver endnu mere magt, for at kunne rejse kapital. Det er altså ikke "all good" at lave den ene kapitaludvidelse efter den anden.

Og ja, Per Søndergaard købte bygningerne billigt til AaB, det var jo en virksomhed (TK Development) som P.S selv sad i ledelsen i, som ejede bygningerne og de havde forgæves forsøgt at sælge dem igennem en længere periode og ville hellere end gerne af med dem. Derfor jeg kalder det en studehandel og selve metoden handlen foregik på, var vist heller ikke uproblematisk. Er P.S i øvrigt stadig i bagmandspolitiets søgelys, længe siden vi har hørt noget om det?

De 25 millioner er jeg usikker på hvor du har fra, så vidt jeg ved har i op mod 90 millioner bundet i jeres bygninger som der bliver betalt en heftig rente på, da de er købte for et kortfristet lån med øje for en hurtig gevinst. Skal beholde de bygninger tror jeg i skal have stablet en ny finansiering af dem på benene, den i har er ikke langtidsholdbar.

Dahl9210

Indlæg af Dahl9210 »

BW - 665 Skrev:

> Du har givetvis en pointe der, men ligesom jeg
> tror på Arsenals talentmasse en dag bærer frugt i
> form af et mesterskab, således tror jeg også at
> vores talenter kan fuldføre mission 2011 - der kan
> vel ikke være tvivl om at vi har topniveauet til
> det, og jeg har tillid til at Thomasberg & co. kan
> få hævet bundniveauet tilstrækkeligt til at
> mesterskabet kan blive en realitet - måske
> allerede i indeværende sæson.

Tjah, jeg er som sagt enig i at FCM på dage hvor spillet glider, kan nedspille et hvert hold i ligaen, men jeg må nu stå fast ved at jeg ikke mener jeres hold har den mentale styrke til at tage mesterskabet, som jeg antydede tidligere mener jeg bundniveauet ganske enkelt er alt for lavt, og vi så det jo her til aften. Når jeres spillere får modgang, mister de fokus - idag symboliseret ved Reids hensynsløse Martin P tackling.
Hvis din påstand skal holde stik, skal jeg da nok lige love for at Thomasberg har noget at arbejde med, for der skal sgu ske store forandringer så.

KlausG (AaB)

Indlæg af KlausG (AaB) »

AaBs økonomi er ganske rigtigt et spændende kapitel. Jeg mener dog vi kan forvente at College næste skoleår formentligt vil give et mindre overskud. Collegge er ganske rigtigt fuldt belagt, men ikke fuldt udbygget, derfor forventer man at optage mindst 100 ekstra næste år. Ikke at jeg tror AaB kommer til at spinde uanede mængder af guld på projektet, men et mindre overskud er også velkommen.

Med hensyn til bygningerne har de jo kun en værdi i kraft af at de bliver brugt. Salgsprisen vil dermed være nøje afstemt med den husleje AaB kommer til at betale. Lav husleje giver lavere salgspris og omvendt. Lige nu er vi ikke "tvunget" til at sælge, hvilket alt andet lige er en fordel. Samtidigt kan investorer også blive tiltrukket af en stabil lejeindtægt, en tilsvarende stabilitet præger ikke just de finansielle markeder lige nu.

AaB fodbold har rent faktisk givet pæne overskud de sidste par år. Ulykkeligvis (for os) bliver meget af det spist op af håndbold og ishockey. Jeg ved ikke om de to idrætsgrene nogensinde bliver rentable. Men kan de bare gå i nul, vil det unægteligt være noget af et fremskridt.

CL kommer til at give os noget tiltrængt arbejdsro. Og med mindre ledelsen kaster sig over en ny sportsgren - måske curling - burde der være arbejdsro de næste mange sæsoner.

Hausser

Indlæg af Hausser »

Det er klart at 100 ekstra betalende elever da vil hjælpe på Colleges økonomi, men om det er nødt til at realisere et overskud er jeg noget i tvivl om, 4,6 millioner i underskud på et halvt år, er et voldsomt underskud at skulle rette op på.

Nej i er vel i princippet ikke "tvunget" til at sælge jeres bygninger, specielt ikke efter at C.L giver jer en masse milioner i kassen, men sådan som jeg har forstået det, så har i finansieret købet med et dyrt kortfristet lån som i betaler renter på og jo længere i venter med at sælge jo dyrere blir det. Men den nuværende finanskrise, bliver de bestemt heller ikke lettere af få solgt, der er sandsynligvis en investor som på en eller anden måde skal have finansieret et købet, hvilket ikke er let p.t. Jeg tror derfor AaB kommer til at slå af salgsprisen eller forhøje den leje som man er villig til at betale.

Jeg søgte øvrigt lige hurtigt på google og se hvad jeg fandt om Per Søndergaard http://www.business.dk/article/20070927 ... /70927089/. Han risikerer op til 4 års fængsel..

Kent

Indlæg af Kent »

Hausser Skrev:
> Jeg søgte øvrigt lige hurtigt på google og se
> hvad jeg fandt om Per Søndergaard
> http://www.business.dk/article/20070927/borsnyt/70
> 927089/. Han risikerer op til 4 års fængsel..
¨
Og jeg synes det er væsentlig pointe, når udefrakommende fans - i dette tilfælde AaB-fans - har travlt med vores ledelses ageren. De regler vi i FCM omgår er altså regler nedsat at private organisationer, og i værste fald risikeres bøder, pointstraffe og udelukkelse. Per S. risikerer altså fængselstraf. Der er en verden til forskel. Per S's ageren er muligvis kriminel, det er vores på ingen måde.

Dahl9210

Indlæg af Dahl9210 »

Kent Skrev:
> Hausser Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jeg søgte øvrigt lige hurtigt på google og se
> > hvad jeg fandt om Per Søndergaard
> >
> http://www.business.dk/article/20070927/borsnyt/70
>
> > 927089/. Han risikerer op til 4 års fængsel..
> ¨
> Og jeg synes det er væsentlig pointe, når
> udefrakommende fans - i dette tilfælde AaB-fans -
> har travlt med vores ledelses ageren. De regler vi
> i FCM omgår er altså regler nedsat at private
> organisationer, og i værste fald risikeres bøder,
> pointstraffe og udelukkelse. Per S. risikerer
> altså fængselstraf. Der er en verden til forskel.
> Per S's ageren er muligvis kriminel, det er vores
> på ingen måde.

Og du er meget velkommen til at se på vores forum, hvor du IKKE vil finde nogen der er begejstret for Per, hvorom alting er, jeg har travlt skal på stadion. Uddyber imorgen.

Ravnen

Engelske aviser gør grin med Aab

Indlæg af Ravnen »

link: http://www.bold.dk/nyt/Engelske-aviser- ... in-med-AaB

Ret flabet egentlig haha, legostadion med familiestemning, det rækker vel på hele SAS ligaen :-D
Men de har da ret i at det sandsyneligvis var den nemmeste kamp United nogensinde får i CL.

Jeg undrede mig over Aabs attitude de første 30 minutter af kampen, det var ligefør de var begyndt at bede om autografer, så benovede var de.
Jeg har aldrig nogensinde i CL set United få så meget plads på modstandernes banehalvdel, det var nærmest Harlem Globetrotters der var på besøg. Aab spillerne rendte forvirret rundt.

Bevares Aab havde da et par chancer undervejs. Men havde det ikke været for Karim Zaza så havde United scoret flere mål.

Hvis attituden og viljen ikke bliver forbedret, så ender det med afklapsninger i returkampen på Old Trafford, og mod Villareal. Celtic tror jeg Aab slår hjemme, de (Celtic) viser heller ikke alverden.

Dahl9210

Re: Engelske aviser gør grin med Aab

Indlæg af Dahl9210 »

Skal da lige love for at du brilliere med indgående viden omkring dansk fobold.

Jeg kan forsikre dig for at man utd havde lettere spil imod BIF i 1998

21.10. 1998 Brøndby IF - Manchester United FC 2 - 6

Altoriso

Re: Engelske aviser gør grin med Aab

Indlæg af Altoriso »

Dahl9210 Skrev:
> Skal da lige love for at du brilliere med
> indgående viden omkring dansk fobold.

Nu refererede han jo bare til artiklerne fra England samtidig med at han gav dem ret :-)

> Jeg kan forsikre dig for at man utd havde lettere
> spil imod BIF i 1998
>
> 21.10. 1998 Brøndby IF - Manchester United FC 2 -
> 6

Det er vel ret beset bare 2 x 1-3 hehe...

Besvar