Flere minoriteter - Vejen frem?

Om FC Midtjylland og Black Wolves
PeterK123

Flere minoriteter - Vejen frem?

Indlæg af PeterK123 »

Brøndby har gjort det, FCK har gjort det, AGF har gjort det - Alle med succses.

I dag er fanstrukturen i FC Midtjylland, at der er én fanklub man kan melde sig til, og hvis man er en rigtig supporter, står man oppe i ASA. Når man kun har én fanklub, som placerer sig ét sted på tribunen, må man forvente, at der bliver mere eller mindre stemningsforladt andre steder. Hvorfor skal det være sådan? Hvorfor skal alle hardcore fans samles på ét sted på tribunen og hvorfor skal der kun være én fanklub?

Vi har set både Brøndby, FCK og AGF gøre det med succses. Istedet for at have én samlet fanklub, er flere af deres supportere spredt rundt på tribunen i diverse uofficielle fanklubber. Vi har ofte snakket om, at vores support på stadion ikke har været god nok, men hvorfor ser man ikke at dette er vejen frem? Hvis vi vil være blandt de bedste i Danmark på fanfronten, så ER det i denne retning vi skal bevæge os!

Hvem siger at Black Wolves så bliver splittet? Det er slet ikke på tale! Fanklubberne skal køre parallelt med BW, dvs de samme sange skal synges, og BW skal stadig stå i ASA - Vi skal bare have flere uofficielle minoritetsgrupper rundt om hovedgruppen Black Wolves.

Hvis nogen synes dette er en god idé er jeg villig til at starte danmarks første uoficielle Midtjylland fanklub med pågældende. Vi har snart eksisteret i 10 år, og vi har stadig ikke opnået uofficiel støtte til klubben!
Senest rettet af PeterK123 30. apr 2008, 00:02, rettet i alt 1 gang.

Xort

Re: Flere minoriteter - Vejen frem? UBM?

Indlæg af Xort »

Hm.. Så vidt jeg ved har vi da UBM, Dark wolves, drunk wolves m.m., Er det ikke uofficielle fanklubber?

PeterK123

Re: Flere minoriteter - Vejen frem? UBM?

Indlæg af PeterK123 »

Den havde jeg selvfølgelig overset, men jeg ser dem ikke som selvstændige uofficielle klubber, da de egentlig bare er underafdelinger af Black Wolves - Altså de står i samme zone som dem.

Jeg snakker om uofficielle selvstændige klubber og en spredning ud over hele Nordea. Jeg mener ikke det er vejen frem at have én klump ét sted på tribunen.

EDIT: Jeg beklager selvfølgelig at have kaldt mit forslag for den første uofficielle fanklub, men det fjerner ikke hovedprincippet i mit indlæg...

Hekler

BW er fanklubben

Indlæg af Hekler »

Nu har BW jo prøvet at rumme alle de fraktioner der er, der er spillerum til at alle kan være her, hvorfor så gå andre steder hen?

Hvad er det lige du mangler som en anden fanklub kan?

Jeg kan i parantes bemærke at der jo heller ikke er andre fanklubber, de ander steder, men fraktioner hvoraf nogen er medlemmer af de officielle fanklubber, andre ikke er.

Jeg tror lidt dit problem er at du ikke helt ved hvordan tingene fungerer?

PeterK123

Re: BW er fanklubben

Indlæg af PeterK123 »

Jeg forstår ikke, hvorfor man er kritisk her i klubben hver gang der kommer forslag til forbedringer.
Man beder på, at fanfronten går i stå, når man siger: "Alle fans som vil synge med stiller sig herop". Så er det klart der bliver stemningsforladt alle andre steder på tribunen, for jeg tror ikke det er indlevelse i kampene der mangler, men derimod strategien bag - Og en af de teorier jeg tror virker er flere mindre fællesskaber der spreder sig på tribunen, end én samlet masse, som står midt på. Det er bare ikke nok til at få folk ude i siderne med.

Thomas Lund

Indlæg af Thomas Lund »

Nu er du jo inde på et debatforum, så du kan umuligt forvente, at de svar du får alle er nogle, der bakker dine synspunkter op.

Det Hekler skriver er jeg enig i. Det virker som om du ikke rigtigt ved hvordan tingene fungerer.

Fraktioner er jo ikke bare noget "man laver" Det er initiativer der skal komme fra supporterne selv. Der står ingen ting i BWs vedtægter om at man ikke må være medlem af fraktioner. Det eneste det kræver for at være medlem af BW er at man efterlever foreningens vedtægter og de er meget brede i formuleringerne.

I øvrigt, så skulle vi nok bare få folk midt på med før vi begynder at koncentrere os om dem ude i siderne.

Folk er generelt for overambitiøse og utålmodige. Vi får IKKE en "Faxe tribune inden for de næste 10-20 år med mindre der skrives en 5-10 mesterskaber på FCMs CV og alligevel er der ingen garanti.

Jakobs

Indlæg af Jakobs »

Jamren over dårlig stemning på SAS-ARENA er ofte et diskussionsemne på ulvegraven. Som en af dem, der normalt bare læser med, får man muligvis et lidt mere nuanceret billede af debatten.

Der er imidlertidig flere, der påpeger, at en fankultur ikke bare opstår fra den ene dag til den næste.
Man bør også være opmærksom på, at der ER begrænsninger. SAS-Arena når aldrig op på niveau som Old Trafford, Santiago Bernabeu mfl.
Det er nok heller ikke realistisk at tro, SAS-Arena når på højde med Faxe-tribunen i Brøndby eller Parken.

Men når det så er sagt, så lyder det altså fra flere medier, at SAS-Arena slet ikke er så ringe endda. Flere kommentatorer taler om en kogende arena o.lign. Fanskaren og stemningen har utvivlsomt også været medvirkende til den forholdsvis fine statistik FCM har på SAS-arena.

Stemning og kulturen kan (og skal) naturligvis blive bedre - stilstand = tilbagegang.
Jeg er ikke ekspert på området, men når nu PeterK123 selv tilbyder at starte en mindre "fanfraktion" af BW op, er det da oplagt at give manden lov, hvis det da ikke ligefrem strider mod BWs vedtægter.

/Jakobs

LOOFT

Indlæg af LOOFT »

Man kan jo bare starte en fan gruppering udenom BW, de ejer jo ikke ligefrem nordea... Det er bare hvis man vil starte en underafdeling under BW, der er nogle regler man skal hæfte sig ved.

PeterK123

Indlæg af PeterK123 »

Jakobs Skrev:
-------------------------------------------------------
> Der er imidlertidig flere, der påpeger, at en
> fankultur ikke bare opstår fra den ene dag til den
> næste.
> Man bør også være opmærksom på, at der ER
> begrænsninger. SAS-Arena når aldrig op på niveau
> som Old Trafford, Santiago Bernabeu mfl.
> Det er nok heller ikke realistisk at tro,
> SAS-Arena når på højde med Faxe-tribunen i Brøndby
> eller Parken.

Det kan godt være vi aldrig når op på disse niveauer, og det kan godt være, at vi er dømt som midterklub på fanfronten, men det forhindrer os absolut ikke i at prøve. Nye intiativer er vejen frem, ligesom jeg har prøvet at proklamere i mine indlæg.

Dennis (BW2479)

Indlæg af Dennis (BW2479) »

PeterK123 Skrev:
> Det kan godt være vi aldrig når op på disse
> niveauer, og det kan godt være, at vi er dømt som
> midterklub på fanfronten, men det forhindrer os
> absolut ikke i at prøve. Nye intiativer er vejen
> frem, ligesom jeg har prøvet at proklamere i mine
> indlæg.

Tror at du som så mange før undervurderer opgaven en smule. Med UBM forsøger vi at live lidt op i fansiden men det er jo ikke fordi der vælter nye folk ind og hjælper med opgaven til vær kamp. Tror nu nok vi ligepludseligt og forhåbenligt lige om hjørnet ser en større stigning i de uofficielle fans.

Nu har UBM ikke nogen direkte forbindelser til BW og for de aldrig. Men konkurrenter bliver de jo heller aldrig. Og dem der leger med i UBM har jo stadig nogle BW regler man skal indordne sig under hvis man vil gøre brug af de forskellige fordele i BW. Det kan være lokaler til prudiktion, busture eller bare det at have et sted at være inden og efter kampene.

Det med at stille sig et andet sted end BW har jo været prøvet med stor opstandelse til følge. Ik nok med at det er pisse hårdt at skabe noget når man står 15 mand og det selvom vi kun flyttede 5m ud af ASA. Derfor er jeg overbevist om at alle fraktionerne ind til videre har bedst af at sammenarbejde. Og mon ik vi efter sommerpausen vil se en række nye tiltag til at forbedre stemningen? Vil det ivt hvis det er op til mig.

Syntes at du skal se dig omkrig om du kan identicifere dig med en af de fraktioner der findes eller BW og så hjælpe til med at øge stemningsarbejde den vej omkring. Det er ikke fordi der ikke mangler hænder rundtomkring, tror tifogruppen har brug for en del hænder for tiden og der er også nok at tage fat på i UBM hvis du skulle lyste. Og hvis du ikke kan finde noget på Nordea du kan identicifere dig med så må du jo igang med at find eligesindede og så skabe noget nyt.

Anni

Indlæg af Anni »

Dennis (BW2479) Skrev:
>
> Det med at stille sig et andet sted end BW har jo
> været prøvet med stor opstandelse til følge. Ik
> nok med at det er pisse hårdt at skabe noget når
> man står 15 mand og det selvom vi kun flyttede 5m
> ud af ASA. Derfor er jeg overbevist om at alle
> fraktionerne ind til videre har bedst af at
> sammenarbejde. Og mon ik vi efter sommerpausen vil
> se en række nye tiltag til at forbedre stemningen?
> Vil det ivt hvis det er op til mig.
>
Nu var den store opstandelse jo ikke, at I flyttede de 5 meter ud af ASA, problemet var jo, at I trak Capo'erne med derud til opvarmningen, så os i ASA området troede, at der var sket en omrokering, vi ikke havde hørt om. Derfor døde stemningen i midten - og derfor var der den "store opstandelse" :o)

/Ulvemor

Dennis (BW2479)

Indlæg af Dennis (BW2479) »

Anni Skrev:
> Nu var den store opstandelse jo ikke, at I
> flyttede de 5 meter ud af ASA, problemet var jo,
> at I trak Capo'erne med derud til opvarmningen, så
> os i ASA området troede, at der var sket en
> omrokering, vi ikke havde hørt om. Derfor døde
> stemningen i midten - og derfor var der den "store
> opstandelse" :o)
>
> /Ulvemor

Tjoh for nogen var det klart udflytningen af ASA der var problemet. For andre var det åbenbart at dams stod og snakkede ovre ved os inden kampen. Så forskellige er folk nu engang. Er nu ofte sket at vi ikke har haft capoer på til opvarmning. Hvis vi havde stået midt i ASA og Dams havde stået oppe hos os havde ingen lagt særligt mærke til det. Men var såmen også bare pointen at alt forandring skabe snak og brok fra nogle. Der vil altid være nogle der kan pege på alle problemerne uden at komme med løsninger, kan PeterK123 lige så godt være forberedt på hvis han skal igen med et projekt.

Anni

Indlæg af Anni »

Dennis (BW2479) Skrev:

For andre var det åbenbart at
> dams stod og snakkede ovre ved os inden kampen. Så
> forskellige er folk nu engang. Er nu ofte sket at
> vi ikke har haft capoer på til opvarmning. Hvis vi
> havde stået midt i ASA og Dams havde stået oppe
> hos os havde ingen lagt særligt mærke til det. Men
> var såmen også bare pointen at alt forandring
> skabe snak og brok fra nogle. Der vil altid være
> nogle der kan pege på alle problemerne uden at
> komme med løsninger, kan PeterK123 lige så godt
> være forberedt på hvis han skal igen med et
> projekt.

Altså uden at gide - endnu engang - gennemgå 147 indlæg fra den omtalte kamp mod Esbjerg, som jeg mener var den 23. oktober 2007, så vil jeg lige pointere, at hverken Søren eller Jon bare "stod" ovre ved jer. De stod og var capo'er ovre ved jer til opvarmningen.

Ellers vil jeg da give dig helt ret i, at det er da ikke sikkert, jeg ville opdage Jon, hvis han bare "stod" oppe ved jer, men nu står jeg heller ikke lige specielt og kigger efter Jon, hvis han ikke er Capo - og JA - vi mangler Capo'er og trommer lang tid før kampen starter i forhold til nu, hvor vi først ser dem et kvarters tid før kampstart ;o)

/Ulvemor

Esben

Indlæg af Esben »

Anni Skrev:
> Dennis (BW2479) Skrev:
>
> For andre var det åbenbart at
> > dams stod og snakkede ovre ved os inden kampen.
> Så
> > forskellige er folk nu engang. Er nu ofte sket
> at
> > vi ikke har haft capoer på til opvarmning. Hvis
> vi
> > havde stået midt i ASA og Dams havde stået oppe
> > hos os havde ingen lagt særligt mærke til det.
> Men
> > var såmen også bare pointen at alt forandring
> > skabe snak og brok fra nogle. Der vil altid
> være
> > nogle der kan pege på alle problemerne uden at
> > komme med løsninger, kan PeterK123 lige så
> godt
> > være forberedt på hvis han skal igen med et
> > projekt.
>
> Altså uden at gide - endnu engang - gennemgå 147
> indlæg fra den omtalte kamp mod Esbjerg, som jeg
> mener var den 23. oktober 2007, så vil jeg lige
> pointere, at hverken Søren eller Jon bare "stod"
> ovre ved jer. De stod og var capo'er ovre ved jer
> til opvarmningen.
>
> Ellers vil jeg da give dig helt ret i, at det er
> da ikke sikkert, jeg ville opdage Jon, hvis han
> bare "stod" oppe ved jer, men nu står jeg heller
> ikke lige specielt og kigger efter Jon, hvis han
> ikke er Capo - og JA - vi mangler Capo'er og
> trommer lang tid før kampen starter i forhold til
> nu, hvor vi først ser dem et kvarters tid før
> kampstart ;o)
>
> /Ulvemor

Hvis man kender navnet på et par midtjylland spillere, og et par sange, er der ikke det store behov for en capo lang tid før kampen. Folk kan jo bare selv starte nogle sange op, hvilket har været tilfældet før en del kampe på det sidste. Det ser jeg intet problem i.

Anni

Indlæg af Anni »

Det er jo prøvet. Der er råbt spillere op før kampen, og når så Capo'erne kommer op - og ikke aner, hvem der er blevet råbt op, før de kom, så bliver de samme spillere råbt op igen - og andre glemt.

Selv spillerne bliver forvirrede af at blive råbt op 2 gange, som jeg ser det :o)

Desuden mener jeg, der på et tidspunkt blev sagt, at loungen ville lukke tidligere, og at capo'erne ville komme tidligere op for at skabe stemning. Det er da ikke sket endnu.

/Ulvemor

Besvar