Getafe-Bayern
-
Persian_Wolf
Re: Getafe-Bayern. Føj UEFA, FØJ Dommer!
Han var ikke sidste mand, og hans tackling var på ingen måde svinsk. Gjorde ej hellere ondt på Bayern spilleren, som hurtig var oppe igen.
Så svar mig endelig, hvordan kan du forsvare et RØDT KORT!?
-
Persian_Wolf
Midt på banen? Kahns skub på Getafe spilleren var lige foran Getefas felt. Bemærk, og du må se replay på youtube. Dommeren trak fløjte i munden lige med det samme, men fik ikke fløjtet alligevel.
Ingen tvivl om at dommeren var elendig igår. Schwizisk dommer til en kvartfinale med tysk hold? Nå ja, smart!
Ingen tvivl om at dommeren var elendig igår. Schwizisk dommer til en kvartfinale med tysk hold? Nå ja, smart!
-
Ravnen
Persian_Wolf Skrev:
-------------------------------------------------------
> Ingen tvivl om at dommeren var elendig igår.
> Schwizisk dommer til en kvartfinale med tysk hold?
> Nå ja, smart!
Dommeren var ringe ja, men hvad har det at sige han var Schweizer? I mine øjne er de noget mere fransk orienterede end tysk, kommer selvfølgelig an på hvor i Schweiz han kommer fra
> Ingen tvivl om at dommeren var elendig igår.
> Schwizisk dommer til en kvartfinale med tysk hold?
> Nå ja, smart!
Dommeren var ringe ja, men hvad har det at sige han var Schweizer? I mine øjne er de noget mere fransk orienterede end tysk, kommer selvfølgelig an på hvor i Schweiz han kommer fra
-
Holger
>>Han var ikke sidste mand, og hans tackling var på ingen måde svinsk. Gjorde ej hellere ondt på Bayern spilleren, som hurtig var oppe igen.
Ifølge fodboldloven skal han udvises hvis han:
"berøver en modspiller, der bevæger sig
mod hans mål, en oplagt scoringsmulighed
ved at begå en forseelse, der skal
straffes med frispark eller straffespark"
Man skal altså ikke være sidste mand, for at kunne berøve en oplagt scoringsmulighed. Det er en fortolkning som vi fejlagtigt har taget til os. I den givne sitation, har dommeren sandsynligvis skønnet, at det var en oplagt scoringsmulighed.
Holger
Ifølge fodboldloven skal han udvises hvis han:
"berøver en modspiller, der bevæger sig
mod hans mål, en oplagt scoringsmulighed
ved at begå en forseelse, der skal
straffes med frispark eller straffespark"
Man skal altså ikke være sidste mand, for at kunne berøve en oplagt scoringsmulighed. Det er en fortolkning som vi fejlagtigt har taget til os. I den givne sitation, har dommeren sandsynligvis skønnet, at det var en oplagt scoringsmulighed.
Holger
-
Hausser
Dette er lige præcist rigtigt, der er seriøst nogen er må tage deres farvede briller af, at begynde at beskylde dommeren for en hel masse pga nationalitet er temmeligt dumt.
I det hele taget så forstår jeg slet ikke den hype der pludselig er blevet omkring en hold som alle var fuldstændigt ligeglade med for 9 måneder siden, holder folk med holdet eller Laudrup? Holder de samme folk så også med Chelsea fordi Frank Arnesen er sportschef, eller hvad med Juventus dengang Jens Bangsbo var assistenttræner? Hvad med Færøerne da Store Larsen var træner eller hvad med Estland og Viggo Jensen?
I det hele taget så forstår jeg slet ikke den hype der pludselig er blevet omkring en hold som alle var fuldstændigt ligeglade med for 9 måneder siden, holder folk med holdet eller Laudrup? Holder de samme folk så også med Chelsea fordi Frank Arnesen er sportschef, eller hvad med Juventus dengang Jens Bangsbo var assistenttræner? Hvad med Færøerne da Store Larsen var træner eller hvad med Estland og Viggo Jensen?
-
Persian_Wolf
Nu har jeg været Bayern fan i stor del af min fodbold-ungdom. Har været medlem af deres fanklub i 2 år 01-03. Så det handler ikke om farvede briller, men handler om hvordan en dommer kan bestemme hvem semifinalister skal være.
Holgers indlæg belyser reglen ja, men heraf kommer også forklaringen på "oplagt scoringsmulighed" som i langt de fleste tilfælde kræver at man er alene med målmanden. De 2 ting hænger ufattelig tæt sammen.
Som Peter Kjær også sagde, så var Bayern spilleren blevet overhalet af en Getafe-spiller som var foran bayern spilleren.
Så hvornår er det en oplagt scoringsmulighed, når man har en modstander foran sig?
Holgers indlæg belyser reglen ja, men heraf kommer også forklaringen på "oplagt scoringsmulighed" som i langt de fleste tilfælde kræver at man er alene med målmanden. De 2 ting hænger ufattelig tæt sammen.
Som Peter Kjær også sagde, så var Bayern spilleren blevet overhalet af en Getafe-spiller som var foran bayern spilleren.
Så hvornår er det en oplagt scoringsmulighed, når man har en modstander foran sig?
-
Persian_Wolf
Ville have sagt samme hvis Anders Frisk dømte en FCM semi-finale i UEFA-cuppen mod AS Roma
Enhver der ser fodbold fra de forskellige internationale turneringer, ved at dommere bliver ofte valgt på baggrund af deres kunden og hvor de er fra.
Enhver der ser fodbold fra de forskellige internationale turneringer, ved at dommere bliver ofte valgt på baggrund af deres kunden og hvor de er fra.
-
Ravnen
Hausser Skrev:
> I det hele taget så forstår jeg slet ikke den hype
> der pludselig er blevet omkring en hold som alle
> var fuldstændigt ligeglade med for 9 måneder
> siden, holder folk med holdet eller Laudrup?
Laudrup, når han rejser videre rettes fokus med den næste klub.
> Holder de samme folk så også med Chelsea fordi
> Frank Arnesen er sportschef, eller hvad med
> Juventus dengang Jens Bangsbo var assistenttræner?
> Hvad med Færøerne da Store Larsen var træner eller
> hvad med Estland og Viggo Jensen?
Færøerne holder jeg da altid med, og Estland havde ekstra bevågenhed da Viggo var der. Men de andre er kun sekundære poster.
Jeg synes det er ligeså spændende at følge en dansk træner, som en dansk spiller.
> I det hele taget så forstår jeg slet ikke den hype
> der pludselig er blevet omkring en hold som alle
> var fuldstændigt ligeglade med for 9 måneder
> siden, holder folk med holdet eller Laudrup?
Laudrup, når han rejser videre rettes fokus med den næste klub.
> Holder de samme folk så også med Chelsea fordi
> Frank Arnesen er sportschef, eller hvad med
> Juventus dengang Jens Bangsbo var assistenttræner?
> Hvad med Færøerne da Store Larsen var træner eller
> hvad med Estland og Viggo Jensen?
Færøerne holder jeg da altid med, og Estland havde ekstra bevågenhed da Viggo var der. Men de andre er kun sekundære poster.
Jeg synes det er ligeså spændende at følge en dansk træner, som en dansk spiller.
-
NME
Persian_Wolf Skrev:
> At give rødt til en spiller som ikke er sidst, som
> ikke laver en direkte svinestreg og endda allerede
> i 5. min er så svinsk.
Hvorfor har det nogen betydning hvilket minut han giver kortet?
Hvis han mener det er til rødt skal han da give kortet lige gyldiget hvor kort eller lang tid der er spillet?
> At give rødt til en spiller som ikke er sidst, som
> ikke laver en direkte svinestreg og endda allerede
> i 5. min er så svinsk.
Hvorfor har det nogen betydning hvilket minut han giver kortet?
Hvis han mener det er til rødt skal han da give kortet lige gyldiget hvor kort eller lang tid der er spillet?
-
Hausser
Dommerne bliver ikke valgt pga nationalitet fordi UEFA/FIFA ikke tror de vil dømme objektivt og retfærdigt, men fordi at der så snart der er et tvivlsspørgsmål, så begynder snævertsynede interessenter netop at diskutere dette tema. Det har intet på sig!
-
Hausser
Det er også fair nok Ravnen, jeg kan blot ikke sætte mig ind i al den hysteri der har været om Getafe, for mig der minder det lidt om en omgang X Factor, poppet og overfladisk.
De mennesker som pludselig er fans af Getafe, vil de også være der når Laudrup drager videre?
De mennesker som pludselig er fans af Getafe, vil de også være der når Laudrup drager videre?
-
Persian_Wolf
Så du mener ikke der er en risiko for at dommeren bliver påvirket af politiske/nationale/sportslige interesser, hvis han eksempelvis skal dømme sit naboland?
-
Persian_Wolf
Hehe hvorfor overhovedet spille dum? Enhver vil undre sig over et rødt kort i den indledende fase - specielt hvis der ikke er tale om sidste mand eller et groft frispark.
Det jo klart at man bagefter kan sige; >>Hvornår det var i kampen er ikke afgørende<<.
Jeg vil vædde min persiske sækkepibe på at du en eller flere gange før har brokket dig over et gult eller et rødt for tidligt i kampen, netop fordi du synes det var for tidligt at give det - selvom frisparket godt måtte have givet gult SENERE i kampen.
Det er en almen forståelse og opfattelse man har af rødt og gult. Man synes det er underligt hvis det eksempelvis er en tackling i de første minutter, men havde det været 20-30 min senere, så opfatter man det som "helt på sin plads".
Men det er så men hellere ikke pointen i det jeg skriver. Pointen er at der ikke var tale om sidste mand, ej hellere 100% oplagt scoringsmulighed. Endda i de første 5 minutter, betyder at Getafe måtte spille med 10 mand i resterende tid, på baggrund af en meget uretfærdig dom.
Og selvfølgelig var det afgørende for kampen
Det jo klart at man bagefter kan sige; >>Hvornår det var i kampen er ikke afgørende<<.
Jeg vil vædde min persiske sækkepibe på at du en eller flere gange før har brokket dig over et gult eller et rødt for tidligt i kampen, netop fordi du synes det var for tidligt at give det - selvom frisparket godt måtte have givet gult SENERE i kampen.
Det er en almen forståelse og opfattelse man har af rødt og gult. Man synes det er underligt hvis det eksempelvis er en tackling i de første minutter, men havde det været 20-30 min senere, så opfatter man det som "helt på sin plads".
Men det er så men hellere ikke pointen i det jeg skriver. Pointen er at der ikke var tale om sidste mand, ej hellere 100% oplagt scoringsmulighed. Endda i de første 5 minutter, betyder at Getafe måtte spille med 10 mand i resterende tid, på baggrund af en meget uretfærdig dom.
Og selvfølgelig var det afgørende for kampen
-
Hausser
Nej det mener jeg faktisk ikke der er, blir han det, så er han jo ikke dommer længere. Dommere er objektive og upartiske og det er altså ligemeget om en svensker dømmer en kamp med DK, eller en østriger dømmer en tysk kamp.
-
Persian_Wolf
Teoretisk set ja, på papir ja. Men om det forholder sig sådan i virkeligheden, stiller jeg mig tvivlsom overfor. Jeg mene rhelt bestemt at risikoen vil være der