Systemskifte i FC Midtjylland

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Hekler

Systemskifte i FC Midtjylland

Indlæg af Hekler »

Fra 4-4-2 til 4-3-3
http://www.forza.dk/index.php/news/show/id=147697

I dag er tipsbladet for en gangs skyld ikke rent spild af penge, flere interessante artikler, først og fremmest dem om FCM.
Senest rettet af Hekler 20. mar 2008, 19:31, rettet i alt 1 gang.

Rune

Re: Systemskifte i FC Midtjylland

Indlæg af Rune »

Det er vel ikke nogen stor nyhed ? :) Det er da sådan at de har stillet op i træningskampene ikke? Men jeg ser det som et tegn fra Midtjylland..

DE VIL VINDE, SCORE MÅL, SPILLE FODBOLD!!

Og det er kun positivt

Hekler

Indlæg af Hekler »

Nu var det heller ikke fordi den lille tekst bid var det som det handlede om, det er jo kun en teaser i forhold til det der er i avisen. Der er en dybere analyse af FCM spillestillen over tid, samt en fin gennemgang af 4-3-3 systemets fortræffeligheder.

Personligt vil jeg anbefale at se Roma tæske Inter i morgen, for at få en fornemmelse for hvordan sådan noget kan spilles, selvom det heller ikke er en ren 4-3-3 de spiller så er det de ammen mekanikker....eller automatismer som Morten Olsen ville sige.

Rune

Indlæg af Rune »

Ja det er rigtig nok ;) de beskriver det godt.

Men jeg vil da glæde mig til at se Roma smadre Inter :) i Rom eller Milano ?

Hekler

Indlæg af Hekler »

Rune Skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja det er rigtig nok ;) de beskriver det godt.
>
> Men jeg vil da glæde mig til at se Roma smadre
> Inter :) i Rom eller Milano ?

http://www.cafepitstop.dk/MyDefault.aspx?ArticleID=96

Peter Ross

Indlæg af Peter Ross »

Det nye system har set rigtig spændende ud i de træningskampe, jeg har set indtil videre. Dog er der et par ting, der bekymrer mig, hvis de ikke bliver rettet op.

Kontraangreb
Modstanderne har i mine øjne haft lige let nok ved, at sætte kontraangreb ind, da vores midtbane har været trukket for langt frem. Det har været den eneste måde AGF, Esbjerg, Viborg og Herfølge skabte chancer på i de hidtige kampe, hvilket selvfølgelig er positivt, da det betyder vi har haft boldkontrollen i store dele af kampen, og ellers har stået fornuftigt defensivt.
Thyge og Florescu er gode fremad, men de begge tendens til at blive for offensive, og dermed forsømme de defensive pligter.

Folk i feltet
I de 4 træningskampe jeg har overværet, har vi været spilstyrende, og haft bolden oppe ved modstandernes felt i store dele af kampene, vi har dog ikke formået af skabe de virkeligt store chancer med få undtagelser. Det bliver for meget side- og baglæns, end det bliver målsøgende. Der er simpelthen for få (og for små) folk i boksen. Hverken Baba, Madsen, Furuseth, Danny, Flinta, Adeola eller Jude har sine forcer i hovedspillet, hvilket kan skabe store problemer for os. Det bliver for let at læse, når vi bliver nød til at spille os i gennem, for at skabe de helt store chancer - vi kan ikke bare lægge et indlæg, der så bliver stanget i kassen, når vi kun har en enkelt hovedstødsstærk mand i feltet, det er for lidt.

Udover disse 2 punkter, synes jeg som sagt det ser rigtig spændende ud. I det organiserede spil ser vi i hvert fald særdeles stærke ud i begge ender, så kan vi også få de 2 sidste aspekter med, kan det gå hen og blive sjovt her i foråret.

Peter Ross

Rune

Indlæg af Rune »

Seriøst den giver meget igen !! Den er værd at oddse en 50 på :D !!

Men jo skal nok huske at se kampen :)

Hekler

Indlæg af Hekler »

Peter Ross Skrev:
> Det nye system har set rigtig spændende ud i de
> træningskampe, jeg har set indtil videre. Dog er
> der et par ting, der bekymrer mig, hvis de ikke
> bliver rettet op.

Ja det kan jeg kun være enig i men det er vel det de gør..

> Kontraangreb
> Modstanderne har i mine øjne haft lige let nok
> ved, at sætte kontraangreb ind, da vores midtbane
> har været trukket for langt frem. Det har været
> den eneste måde AGF, Esbjerg, Viborg og Herfølge
> skabte chancer på i de hidtige kampe, hvilket
> selvfølgelig er positivt, da det betyder vi har
> haft boldkontrollen i store dele af kampen, og
> ellers har stået fornuftigt defensivt.
> Thyge og Florescu er gode fremad, men de begge
> tendens til at blive for offensive, og dermed
> forsømme de defensive pligter.

Min analyse er faktisk ikke at de er for offensive, men mere at backs står for lavt også når der ikke er modstandere i nærheden. Ved boldtab skal midtbanen jo være med i boldjagten, men det er lidt svært når et sideskift kan ske til en helt upresset back, fordi kantspilleren er trukket for meget ind i banen. Og med en hel motorvej op langs kanten fordi vores back ikke trækker helt derop hvor han kan uden at lukke vinklen ud bagved op.
Skal lige se på det igen, og ved selvfølgeligt heller ikke om det er meningen der skal spilles sådan, men jeg sammenligner jo alt med Roma :-)

> Folk i feltet
> I de 4 træningskampe jeg har overværet, har vi
> været spilstyrende, og haft bolden oppe ved
> modstandernes felt i store dele af kampene, vi har
> dog ikke formået af skabe de virkeligt store
> chancer med få undtagelser. Det bliver for meget
> side- og baglæns, end det bliver målsøgende. Der
> er simpelthen for få (og for små) folk i boksen.
> Hverken Baba, Madsen, Furuseth, Danny, Flinta,
> Adeola eller Jude har sine forcer i hovedspillet,
> hvilket kan skabe store problemer for os. Det
> bliver for let at læse, når vi bliver nød til at
> spille os i gennem, for at skabe de helt store
> chancer - vi kan ikke bare lægge et indlæg, der så
> bliver stanget i kassen, når vi kun har en enkelt
> hovedstødsstærk mand i feltet, det er for lidt.

Det største problem har jo været at de spilmuligheder der skal være bagud i feltet når man når på baglinjen, eller sågar får mulighed for at gå langs baglinjen, ikke er på plads. Når der ikke er trusel fra halvdistancen, så kommer Frank til at ligge alene med 2 forsvarsspillere og en målmand som vi så i Viborg kampen hvor kvaliteten af indlæggene såmen ikke fejlede noget, ej heller hans placering. (Der var dog for få)
Igen vil jeg opfordre til at se på hvordan Roma klare denne udfordring.

> Udover disse 2 punkter, synes jeg som sagt det ser
> rigtig spændende ud. I det organiserede spil ser
> vi i hvert fald særdeles stærke ud i begge ender,
> så kan vi også få de 2 sidste aspekter med, kan
> det gå hen og blive sjovt her i foråret.
>
> Peter Ross

Jeg synes et af de vigtigste punkter er at vores kanter holder presset på offsidelinjen således at vi kan låse modstanderens backs så meget som muligt, ved at deres udgangspunkt altid er meget dybt på egen bane eller fordi de bliver bange for at bruge for mange kræfter fremad. Desuden giver det muligheder for at spille den bagved forsvarslinjen og skubbe hele forsvaret, lige som det åbner midtbanen op. Det betyder ikke at de ikke må gå ind og ned, det skal de faktisk, men udgangspunktet atal være højt og lange ude.

Hausser

Indlæg af Hausser »

Jeg er meget enig i din analyse, der er stadig aspekter som der skal arbejdes med, men det ser fornuftigt ud og det der vel har været det primære formål med systemskiftet, at komme til at styre spillet og opnå endnu mere boldkontrol, virker til at fungere.

Men jeg er også lidt bekymret over vores evne til at skabe chancer, hverken mod AGF eller VFF tilspillede vi os nok chancer i forhold til hvor meget vi havde bolden og jeg syntes primært vores chancer mod Herfølge opstod pga sjællændernes niveau og knapt så meget fordi vi var gode.

Desuden så er det helt som du siger, kontrastød kan gå hen og blive giftigt for os. Agf tilspillede sig en del chancer på den måde og scorede og VFF scorede også efter det koncept. En af grundene til at det er lykkedes så forholdvist godt mod os, skyldes også vores wings evner til at arbejde bagud. Jeg har ikke næsten ikke set Furuseth eller Danny tage et tilbageløb endnu og Baba og Madsen er vel heller ikke de bedste i returløbet.

Tror dog en af grundene til at vi har haft problemer med kontraer og evnen til at skabe chancer, skyldes de modstandere vi har mødt. Viborg (nr 11), Agf (nr 10), Esbjerg (nr 8) og Herfølge har alle (ved ikke helt med Esbjerg, den så jeg ikke) stået meget dybt og kompakt i banen og fuldstændigt overladt initiativet til os og når modstandere står det meget dybt, så er det altid svært.

Bedre modstandere forventer jeg vil komme mere fremad på banen, specielt på deres hjemmebane og det vil nødvendigvis give os mere plads til vores kanter og give dem noget rum at løbe og udfordre i. Det er primært her nogle offensive wings kan komme til deres ret. Det nytter ikke noget at Furuseth snyder en back blot for at løbe lige ind i en centerforsvarer, eller at Baba overspurter en back blot for at løbe ind i de samme problemer. Der tror jeg modstanderens tilgang vil hjælpe os på vej.

Mads

Indlæg af Mads »

Tipsbladet er og bliver aldrig spild af penge, for dem af os der elsker fodbold! En mere alsidig og dybdegående fodboldavis findes ikke i DK!!!!

Mads

smørtyven

Indlæg af smørtyven »

Mads Skrev:
> Tipsbladet er og bliver aldrig spild af penge, for
> dem af os der elsker fodbold! En mere alsidig og
> dybdegående fodboldavis findes ikke i DK!!!!
>
> Mads

- Sålænge Niels Jørgen Larsen er skribent nægter jeg at købe det blad...

Hekler

Indlæg af Hekler »

aah
jeg synes nu alt for ofte jeg bliver uhyre skyffet.

Mads

Indlæg af Mads »

> - Sålænge Niels Jørgen Larsen er skribent nægter
> jeg at købe det blad...

Hvis det er din (noget enøjede) holdning er det ok, men det siger jo ikke noget om bladets kvalitet!

Til Hekler: Hvis du bliver skuffet, mangler du så ikke at skrive, hvad du forventer af bladet? Det jeg argumenterer for er, at hvis man elsker fodbold Finder man ikke et bedre blad i Danmark! De har altid gode kilder, og er højt respekteret i fodboldmiljøet! (Derfor de gode kilder!)

Mads

Vinding

Systemskiftet

Indlæg af Vinding »

Hvorfor skulle vi have det nye system??

Efter min vurdering så hænger det slet ikke sammen. De står i en klump på midtbanen, og de giver Brøndby alt for plads. Gislason har alt den plads han ønsker, og vi gør det alt for nemt for dem. Jeg ved godt at vi mangler Femi i dag, men det forklar ikke det hele. Pokalkampen i Vejle hang vores midtbane heller ikke sammen.

Vores system ligener slet ikke landsholdets med det samme spilsystem.

Det som jeg mener der skulle laves om i forhold til efteråret var vores taktik på udebanerne, så vi ikke smed så mange point væk.

Vinding

mancitydk

Re: Systemskiftet

Indlæg af mancitydk »

det var vist også det de forsøgte men jeg synes så sandelig heller ikke det har fungeret. det sjove er at Per Frimærke sagde at det ikke mindede om landsholdets spillestil, men det synes jeg nu det gør... Hold kæft, vi skaber jo nada chancer...

Besvar