Opgave om Ulvegraven – giv din mening til kende!

Forum for fodbold der vedrører alle andre klubber
Ravnen

Re: Opgave om Ulvegraven – giv din mening til kende!

Indlæg af Ravnen »

Synes bestemt ulvegraven er repræsentativ for FCM fans. Her er folk af alle aldre og med forskellige baggrunde; uddannelsesmæssigt, kulturelt osv. Så på den måde giver Ulvegraven et tværsnit af "gruppen" FC Midtjyllands fans og interessanter.

Det eneste gruppen egentlig kan enes om, er at stå bag om FCM. For socialt er der store forskelle og så snart debatten springer væk fra konkrete FCM relaterede emner, så træder modsætningerne meget tydeligt frem. Det skaber indimellem konflikter.

Men målrettet marketing mod "gruppen" er egentlig ganske simpel, blot der er FCM logo på produkterne. Det viser udviklingen i merchandise også tydeligt. Tilbage i 1999 var det stortset begrænset til halstørklæder og spillertrøjer. Der var en stor mangel på egentlig merchandise til gruppen, hvilket bl.a. gjorde at en gruppe som jeg selv var med i, besluttede at producere en jakke med FCM logo, og derefter sælge dem herinde på Ulvegraven.
Her i 2007 er sagen en helt andet, Ulveshoppen råder over merchandise i et omfang som både henvender sig til børn, unge og gamle. Men så er folk også blevet mere kritiske og kvalitetsbevidste overfor produkterne, for nu er det ikke længere nok at der er et bredt udvalg, så på den måde øger udbudet også kravet til kvaliteten.

Håber du poster den færdige opgave herinde så vi kan se hvad du skriver ;-)

SuneB

Indlæg af SuneB »

Hej Ravnen...

Er helt enig i, at merchandise-udvalget er et godt parameter at aflæse udviklingen inden for marketing på. God pointe

Det der så kommer ved siden af dette, og er andet centralt element i opgaven, er hvordan udviklingen inden for marketing ellers finder sted. Eksempekvis om man som organisation (eks. FCM) kan gøre andet end "bare" at producere merchandise?

Jeg ved godt, at nogle vil opponere mod det, men hvis man betragter FCM-fans som "kunder" (netop pga. salg af merchandise, salg af billetter og oplevelser mm.) så er udviklingen inden for marketing ikke så meget, at man skal prakke sine kunder mere og mere på, eller lokke dem til at købe alt muligt, men mere at skabe muligheder for "kunderne" til at være fælles om nogle ting. Man skal skabe "links" imellem forbrugerne. Et konkret fiktivt eksempel kunne være FCM der arrangerer busture til Uefacup-kampe (som Hekler nævnte) eller lavede en sektion på fcm.dk, hvor fans kunne uploade videoklip eller billeder eller hvad ved jeg.

Min opgave handler, som jeg har skrevet tidligere, ikke om, at finde på måder FCM kan sælge mere til fans, men om hvordan man kan tænke "forbrugere" eller fans eller hvad det måtte være anderledes, så forholdet bliver mere ligeværdigt. Og om den pågældende gruppe overhovedet er en gruppe? Og om de overhovedet ønsker indflydelse eller mere fællesskab?

Mht. til opgaven, så bliver den nok lidt for lang (30 sider om alt går vel) til at poste herinde. Men jeg sender den selvfølgeligt gerne til evt. interesserede på mail, såfremt ingen har invendinger imod dette. Den er færdig i starten af januar (farvel juleferie)

Tak for dine kommentarer, om både Ulvegravens klientel og merchandise... spændende.

Sune

Hekler

Indlæg af Hekler »

SuneB Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej Ravnen...
>
> Er helt enig i, at merchandise-udvalget er et godt
> parameter at aflæse udviklingen inden for
> marketing på. God pointe

Jeg er overhovedet ikke enig i betragtningerne, nu sammenblander i igen Ulvegraven og FCM fans, hvilket intet har med hinanden at gøre. Deyt vil svar til at kalde jeg og Ravn fans uden at skelne mellem os!

> Jeg ved godt, at nogle vil opponere mod det, men
> hvis man betragter FCM-fans som "kunder" (netop
> pga. salg af merchandise, salg af billetter og
> oplevelser mm.) så er udviklingen inden for
> marketing ikke så meget, at man skal prakke sine
> kunder mere og mere på, eller lokke dem til at
> købe alt muligt, men mere at skabe muligheder for
> "kunderne" til at være fælles om nogle ting.

Problemet er jo at du vælger at skrive ud fra en selvdefineret begrebsafgrænsning. Hvis du betregter mig som kunde så formår du ikke at forstå hvad det her handler om. Dermed bliver resultatet også ligegyldigt.

> Man
> skal skabe "links" imellem forbrugerne. Et konkret
> fiktivt eksempel kunne være FCM der arrangerer
> busture til Uefacup-kampe (som Hekler nævnte)
> eller lavede en sektion på fcm.dk, hvor fans kunne
> uploade videoklip eller billeder eller hvad ved
> jeg.

Hvordan beskriver dine eksempler de links?

> Min opgave handler, som jeg har skrevet tidligere,
> ikke om, at finde på måder FCM kan sælge mere til
> fans, men om hvordan man kan tænke "forbrugere"
> eller fans eller hvad det måtte være anderledes,
> så forholdet bliver mere ligeværdigt. Og om den
> pågældende gruppe overhovedet er en gruppe? Og om
> de overhovedet ønsker indflydelse eller mere
> fællesskab?

Den gruppe af fans som jeg identificere mig med, køber ikke merchendice eller andre produkter af FCM end sæsonkort. Det jeg ønsker fra FCM beder jeg om, og kun meget undtagelsesvis vil jeg gøre brug af noget uden forudgående involvering.

Jeg definere parameterne for interaktion ingen andre.

Altoriso

Indlæg af Altoriso »

1. Hvor tit logger du på Ulvegraven?
Ca. 10 gange om dagen.

2. Hvor tit skriver du indlæg?
Hver dag ( næsten da )

3. Hvor meget tid bruger du på FCM-relateret internet-surfing?
1-2 timer om dagen.

4. Hvad handler de indlæg du læser eller selv skriver typisk om?
Læser næsten alle indlæg, dog ikke indlæg om FM,Hattrick osv. da det ikke interesserer mig - Skriver med på mange indlæg der "kræver" en meningstilkendegivelse

5. Hvor længe har du været fan af FCM?
Siden fusionen og ellers før det Ikast FS

6. Er du aktiv på andre fora end Ulvegraven?
Kun et enkelt (læser dog på andre fora engang i mellem)

7. Hvad bruger du debatten på Ulvegraven til? (blive klogere, udveksle meninger mm.)
Udveksle meninger med folk. Derudover er det en berigelse når folk med reel inside viden bidrager med info om feks træning,andre FCM hold mv

8. Hvem synes du, der ”ejer” FCM? – ikke bogstaveligt talt, men mere hvem der udgør klubben. (spillerne, bestyrelsen, aktionærerne, fangruppen, trænerteamet, ledelsen mm.)
"JEG ER FCM" sammen med alle andre der vil være en del af "begrebet" FCM
Det er MIG der overfor dem jeg møder i min dagligdag, skal "forsvare" feks nederlag eller dispositioner foretaget af ledelsen mv.

9. Hvordan oplever du samarbejdet med FCM?
Jeg har som kontaktperson for BWEast kun haft et meget glimrende samarbejde med FCM, og det er også min opfattelse at BW har det

10. Hvilke tiltag mener du, at FCM kunne levere/tilbyde som ville skabe bedre samarbejde mellem dem og jer?
De kunne godt bruge mere tid på feks arrangementer hvor fans kunne møde spillere og ledere ( derfor er det jo ikke sikkert at det bliver en megasucces, jf tidligere forsøg på dette )

11. Hvor vigtig er det sociale sammenhold på Ulvegraven?
Socialt sammenhold tror jeg opfattes meget individuelt - nogle tror jeg føler de har det herinde, andre opfatter det slet ikke på den måde
Generelt er jeg dog tilhænger af socialt sammenhold, så det er velkomment herinde

12. Oplever I jer som en fasttømret enhed – her på Ulvegraven?
Med så mange forskellige typer brugere, vil det næppe blive vildt sammentømret -
Af og til kan vi dog godt "stå sammen" hvis vi bliver overfuset af udefrakommende debattører :-)

13. Har du noget socialt at gøre med de andre debattører uden for Ulvegraven? (går til kampe, drikker opvarmningsøl, sidder/står i samme afsnit på stadion)
Går til kampe. Står på samme afsnit på stadion. Ser et par stykker privat.

14. Vil du beskrive det at være aktiv bruger på Ulvegraven, og det at være FCM-fan, som din vigtigste hobby/passion? Hvis ikke, hvilke andre interesser har du så?
FCM er helt klart min største passion, ja :-)

15. Eksisterer der et hierarki på Ulvegraven?
Tja, det gør det måske nok... Dette skyldes dog nok mest at folk på et debatforum netop skal høres for deres evne til at debattere
Derfor kan det sikkert godt føles lidt svært for nye debattører at vænne sig til jargonen og debatformen

16. Har du tænkt over, hvilken magt I har som brugere? – bl.a. i forhold til FCM.
+
17. Tror du FCM følger med i aktiviteterne på Ulvegraven?

Ved at folk fra FCM af og til læser med herinde, og hvis der er en meget kraftig tilgang til et specifikt emne tror jeg da godt det kan have en hvis påvirkning
Tvivler dog på, at vi med vores fanmæssige størrelse har den store magt...

18. Generelle kommentarer

Lyder som en spændende opgave, så held og lykke, samt glædelig jul :-)

Besvar