"Afrikaner-sag" overlades til klubberne selv

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Altoriso

"Afrikaner-sag" overlades til klubberne selv

Indlæg af Altoriso »

http://www.bold.dk/nyt/?vis=72189

Spændende at høre at de har lavet en lille "opgivelse" på sagen, da det måske ikke lovmæssigt er så nemt for dem at ændre på tingene...

Derfor er det nok at de prøver at lade klubberne løse det internt

Som jeg læser det så er det da for vores vedkommende pt. rar læsning, men på sigt er det måske alligevel ikke det fedeste, da det kan betyde at der kommer rene afrikanske hold, og det er tiden i moderne fodbold vel ikke til endnu :-)
Senest rettet af Altoriso 14. aug 2007, 10:39, rettet i alt 1 gang.

Hausser

Re: "Afrikaner-sag" overlades til klubberne selv

Indlæg af Hausser »

Som det er nu, så kan der jo også komme rent svenske eller norske hold herhjemme, kan ikke se det skal være anderledes blot fordi man er fra et andet kontinent. Skal der være restriktioner på antallet af afrikanere skal der også være det på europæere og skandinavere, alt andet strider ihvertfald mod mine liberale principper om arbejdskraftens frie bevægelighed.

Altoriso

Indlæg af Altoriso »

Hausser Skrev:
-------------------------------------------------------
> Som det er nu, så kan der jo også komme rent
> svenske eller norske hold herhjemme, kan ikke se
> det skal være anderledes blot fordi man er fra et
> andet kontinent. Skal der være restriktioner på
> antallet af afrikanere skal der også være det på
> europæere og skandinavere, alt andet strider
> ihvertfald mod mine liberale principper om
> arbejdskraftens frie bevægelighed.

Så kan vi jo tage den etiske diskussion op igen :-)

Ville du bryde dig om at en rigmand købte billige afrikanere, og tog dem herop for at skabe et rent helt afrikansk hold ?

Dette hold kunne jo risikere at klare sig rigtigt godt, og på den måde er slavehandlen stort set indført igen.. :-)(

Lars EC

Indlæg af Lars EC »

Og hvad så? Det vil være nøjagtig det samme som med et rent svensk eller norsk hold. Tror aldrig det for alvor vil ske. Klubberne vil altid have som intention at have danske spillere på holdet. Men lad os nu tage den danske liga for eksempel. Hvor mange svenske og norske spillere er der ikke rundt omkring? Og hvor mange udenlandske spillere har FCK ikke? Og hvad med f.eks. Viborg der har 11 danske og 12 udenlandske spillere heriblandt mange svenskere.
Vi kommer aldrig nogensinde til at stille med 11 afrikanske spillere, selv om det bliver givet frit. Måske bliver det færre svenskere, men det kan jeg da ikke se noget problem i (uden at jeg skal kritisere svenskerne).

Hvis det skal laves en form for regel, skal den gælde for ALLE nationaliteter, der ikke er dansk. Men det vil jeg i hvert fald personligt være meget imod.

Hausser

Indlæg af Hausser »

Den etiske diskussion, både her og i skolegården, siger at det ikke er tilladt at holde nogen udenfor, heller ikke dem fra Afrika.

Det er jo markedet som bestemmer behov og efterspørgsel og det bør vel ikke være anderledes for spillere fra andre kontinenter. Kan vitterligt ikke se hvorfor man ikke må lade en stjernegod Egypter spille fremfor en middelmådig svensker.

Desuden så vil markedskræfterne altid tilpasse løningerne på markedet, hvilket vil være utroligt sundt for europæisk fodbold, da alt for mange spillere tjener en overnormal løn. Det vil en stor talentmasse i Afrika, med sikkerhed kunne rette lidt op på.

Altoriso

Indlæg af Altoriso »

Altså Hausser; Jeg er jo også generelt for at man kan bevæge sig frit rundt omkring og også modtage arbejde der hvor der tilbydes arbejde

MEN skræmmebilledet er stadig denne rigmand der på en yderst billig maner, skaber et helt afrikanerhold, som sammenlagt får feks en femtedel eller mindre i løn end andre spillere

Du skal heller ikke komme og fortælle mig at alle de østeuropæiske og afrikanske kvinder der arbejder som prostiuerede er her af fuldstændig fri vilje ( det er de jo helt klart ikke ifølge en masse undersøgelser )

Reglen om ikke-EU spillere blev jo netop lavet for ikke at lave moderne menneskehandel

Hvis vi skal drage os selv ind i sagen, så har vi vel alle mere eller mindre det indtryk at vi kører en rimelig etisk model, men vil alle "klubejere" gøre dette ?

Hausser

Indlæg af Hausser »

Jeg mener ikke reglen blev lavet ud fra et etisk princip, mener faktisk det snarere er tværtimod. Reglen handler i realiteten om protektionisme af vestlige landes interesser og deres pleje af europæiske talenter.

Fakta er at efterspørgslen alt for længe har reguleret spillermarkedet, hvilket har skyldtes at udbuddet af spillere med et ordentligt talent, har været alt for lavt. Dette har betydet at lønningerne og priserne på spillerne er blevet pustet kunstigt op, hvilket glimrende illustreres af at mere 75% af klubbernes budget ofte går til spillernes løn og utroligt mange klubber balancerer på randen af økonomisk katastrofe og eksisterer fra år til år.

I Afrika (og andre kontinenter) findes der den kæmpe uudnyttet resource af talenter som med statsgaranti vil kunne hjælpe til at påvirke spillermarkedet i en positiv retning sådan at, udbuddet pludselig også er med til at påvirke markedsdynamikken. Jeg mener bestemt at det vil være sundt for europæisk fodboldøkonomi, hvis spillerne blev presset på lønnen.

Selvfølgelig skal handlen med ikke-europæiske spillere håndteres forsvarligt, men det skal den jo også med danske, svenske og polske talenter. Man kunne også sagtens oversvømme de vesteuropæiske ligaer med "billige" østeuropæere sådan som tingene er nu, men pointen er jo netop at lønningerne lynhurtigt vil udligne sig grundet efterspørgslen for dygtige talenter. Resultatet skulle gerne blive et mere subtantielt lønniveau end p.t og en mere darwinistisk udvælgelse blandt europæiske spillere som dog vil højne det samlede niveau.

BW3208

Indlæg af BW3208 »

Hvis det overlades til klubberne selv, kan man så ikke enes om et minimum antal dansker i truppen til hver kamp ex. 10. Så kan træneren selv vælge hvordan han vil fordele de sidste 5-6 pladser i truppen til hver kamp samt hvem der skal starte på banen? Det er formodentlig i strid med Bosman sagen?

En anden mulighed er at sikre den billige arbejdskraft ved at kræve at alle spillere i den danske liga er medlem af spillerforeningen. Foreningen kommer så frem til en minimumsløn for halv/hel professionelle spillere, som klubberne skal overholder. På lang sigt kunne man måske forestille sig at man ligesom i NFL har et løn loft/budget og en minimumsløn. Selvfølgelig skal det sidste være på et international niveau så vi ikke her og nu begrænse ex FCK i konkurrencen mod Benfica/Manchester United osv.

Hausser

Indlæg af Hausser »

Grundlæggende er jeg imod en sådan lov, da det sikrer en masse spillere som ikke er noget værd kontrakter og niveauet generelt bliver lavere. Desuden skulle en sådan aftale jo også gøre international og ikke bare national, ellers vil den jo virke konkurrenceforvridende. Desuden vil det være seriøst svært at forestille sig klubber som Arsenal og Chelsea med 10 englændere i truppen, tror ikke de ville bryde sig synderligt om en sådan aftale.

En minimumsløn kunne til gengæld være en god idé, selv om den eksakte løn nok ville være svær at determinere og vel også er kontekstafhængig, det ville da sikre at klubberne ikke gamblede alt for meget med unge talenters tilværelse.

Et Lønloft/budget mener jeg til gengæld vil være en dum idé da det vil betyde et lavere fodboldmæssigt niveau og skabe for meget afhængihed af enkelte spillere. Jeg syntes markedet selv skal regulere lønniveauet og med tilførelsen af en større talentmasse, så tror jeg bestemt udbuddet vil betyde lige så meget som efterspørgslen fremover, hvilket burde sikre et lavere generelt lønniveau.

Besvar