FCM indgår aftaler med 13-årige

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Bobby

Re: FCM indgår aftaler med 13-årige

Indlæg af Bobby »

Jeg har en dreng, der går til babysvømning! Ham må Ørgaard godt forhåndssigne...

Bare kom med slanterne...

YahooSeeker [Bot]

Indlæg af YahooSeeker [Bot] »

Kent Skrev:
-------------------------------------------------------
> Lidt om den øgede konkurrence ift unge spillere.
>
> http://www.forza.dk/index.php/news/show/id=16181

Kent Skrev:
> Lidt om den øgede konkurrence ift unge spillere.
>
> http://www.forza.dk/index.php/news/show/id=16181

Ok, endnu et bidrag til at forsøge at ”stække” Midtjylland. Det er altså svært ikke, at blive temmelig stolt, når man læser, hvor presset BiF er af FCM – ligesom AaB mv.

Noget andet som jeg bliver stolt over er, at vi har bidraget væsentligt med, at forbedre ungdomspillernes forhold ved, fx at presse BiF til at betale teenagerne nogle penge, så de ikke behøver et bijob til lommepenge, men kan fuld koncentrere sig om fodbold.

Når så mange er begyndt at ” rasle med sablerne”, så får man fornemmelsen af, at vi er i gang med at give de andre klubber bekymrende miner pga. vi er godt i gang med at stikke fra dem.

Til gengæld må teenager på ca. 13 år, så fortsætte med et slavearbejde som avisbud gennem alt slags vejre, evt. tidlig om morgnen og til få penge, så længe teenager under 15 år må vente med at tjene penge på deres interesse. Dermed skal man altså når man er ca. 13 år arbejde, passe fodbold og gå i skole, men når man er 15 år, så sættes stressniveauet ned til, at kunne passe sin betalte interesse og passe skolen ved siden af. Heldigvis er uddannelsesniveauet for 13-årige ikke så højt som for 15-årige. Personlig ser jeg ikke, at der skulle være flere problemer ved, at konstruere en kontraktmulighed med specifikke indholdsmæssige kriterier for 13-årige teenager. Til gengæld er interessen måske ikke så stor for så ung en gruppe, og besværlighederne slet ikke tilsvarende evt. gevinst med tilknytning af 13-årige på lønnede kontrakter. Så må de jo gå med aviser noget mere – når jeg ser ud af vinduet, så tænker jeg alligevel, at det er sgu godt, at jeg ikke er 13 år, og skal risikere mit helbred i det vejre.

BW # 163

Indlæg af BW # 163 »

Synes du har fat i noget meget rigtigt der.

Hvem stiller spørgsmålstegn ved 15-16årige butikschefer i Netto eller 14 årige der passer en tank efter midnat ?. Svaret er nærmest ingen ("vi har jo mangel på arbejdskraft, og de unge mennesker har kun godt af at lave noget")

I den artikel Kent linker til er der en sætning jeg synes er lækker:

"Brøndby skulle også have haft et godt øje til den samme spiller men er afstået fra at indgå en forhåndsaftale på grund af reglerne i DBU.."

Jeg æææælsker simpelthen de journalister... "skulle også" indikerer at det er på rygtebasis, ingen kildeangivelse. "på grund af reglerne i DBU" indikerer både en vis bitterhed og at FCM har tyvstjålet den unge dreng midt om natten, samt at BIF - under normale omstændigheder - er den eneste rigtige klub for talenterne. Jeg elsker de 2 prikker efter DBU.. tankeprikker.......!..!!

Journalisten er altså både en ringe journalist (ingen kilder) og BIF fan.

Kan det snart blive værre ?.

Nikolaj(AGF)

Indlæg af Nikolaj(AGF) »

BW # 163 Skrev:
> Synes du har fat i noget meget rigtigt der.
>
> Hvem stiller spørgsmålstegn ved 15-16årige
> butikschefer i Netto eller 14 årige der passer en
> tank efter midnat ?. Svaret er nærmest ingen ("vi
> har jo mangel på arbejdskraft, og de unge
> mennesker har kun godt af at lave noget")

Eftersom det er ulovligt for 14-årige at passe tank efter midnat, er der vel for helvede nogen, der siger noget. Mht. dine 15-16 årige butikschefer tror jeg trods alt det er et fåtal, der findes af dem. Men ift. fodboldspillere er det jo hamrende irrelevant.

Det handler jo ikke om, at børn under 15 år ikke må spille fodbold. Tværtimod. Men der er lavet nogle regler for at beskytte børn imod det professionelle spil. FCM indgår jo ikke aftale med børn på 13 år for at give de unge mennesker en chance. De gør det, fordi at de regner med at kunne få noget ud af dem på sigt. Det handler om at børn skal have lov til at være børn og udvikle sig som børn uden at ulvefar, eller andre der er langt værre end ham kommer og prøver at lokke dem ind i nogle kontraktuelle forpligtigelser, fordi de håber at kunne drage nytte af dem om 5-6 år.

Det kan du ikke på nogen måde sammenligne med et avisbud, der afregnes stykvis. Eller andet ungdomsarbejde for den sags skyld.

Det værste er næsten, at hvis det havde været tilladt for alle, havde der jo sikkert været op til flere klubber og agenter ude efter de unge drenge for længe siden. Det er kun, fordi Ørgaard og jeres klub bryder reglerne, at de kommer først her.

Men ellers hatten af for det flotte ungdomsarbejde jeres klub gør. Det er sgu' markant, som I har markeret jer, og det er godt med noget nytænkning med akademiet. Det kan man ikke tage fra jer.

Men som udenforstående kan man ofte blive forbløffet over den fuldstændige ukritiske og uselvstændige tilgang til jeres klubs ageren. Der er nogle (og her siger jeg langt fra alle!) herinde, som intet galt kan se i klubbens gøren og laden.

Som udenforstående kan det være grænsende til tragikomisk af læse med herinde:

- da Zidan tævede kæresten, var det nærmest hyklerisk, at man kunne synes, det var noget svineri: "nærmest alle giver jo kæresten en lille en af lampen af og til" var nærmest parolen fra visse herinde.

- da Zidan kørte markræs på de midtjyske landeveje, var der nærmest ikke den sjæl i Danmark, der ikke kørte for hurtigt og også gerne beruset.

- da Zidan optrådte på live-tv med et stjålent guldur, var det helt normalt at købe guldting af fremmede mennesker til spotpriser. Ja, selv jeres træner havde faktisk gjort det.

- nu er det så et udtryk for den vildeste dobbeltmoral, at jeres ulvefar ikke selv må sætte grænserne for, hvornår man må skrive kontrakt med børn. Man må jo gerne gå med aviser, når man er 13??

- Og i øvrigt er det også grænsende til forfølgelse, at Fifa kan finde på at gå jeres altruistiske ordning for afrikanske studerende, der tilfældigvis godt kan lide at spille fodbold, efter i sømmenen

Det er altså tilladt at tage kritisk stilling til sin klub. (Det er der så heldigvis efterhånden også mange, der gør herinde.)

Ellers fortsat god vind i foråret. I er en spændende klub, og så længe I opfører jer ordentligt, ønsker jeg jer det bedste.

YahooSeeker [Bot]

Nikolaj(AGF) Skrev:
> BW # 163 Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Synes du har fat i noget meget rigtigt der.
> >
> > Hvem stiller spørgsmålstegn ved 15-16årige
> > butikschefer i Netto eller 14 årige der passer
> en
> > tank efter midnat ?. Svaret er nærmest ingen
> ("vi
> > har jo mangel på arbejdskraft, og de unge
> > mennesker har kun godt af at lave noget")
>
> Eftersom det er ulovligt for 14-årige at passe
> tank efter midnat, er der vel for helvede nogen,
> der siger noget. Mht. dine 15-16 årige
> butikschefer tror jeg trods alt det er et fåtal,
> der findes af dem. Men ift. fodboldspillere er det
> jo hamrende irrelevant.
>
> Det handler jo ikke om, at børn under 15 år ikke
> må spille fodbold. Tværtimod. Men der er lavet
> nogle regler for at beskytte børn imod det
> professionelle spil. FCM indgår jo ikke aftale med
> børn på 13 år for at give de unge mennesker en
> chance. De gør det, fordi at de regner med at
> kunne få noget ud af dem på sigt. Det handler om
> at børn skal have lov til at være børn og udvikle
> sig som børn uden at ulvefar, eller andre der er
> langt værre end ham kommer og prøver at lokke dem
> ind i nogle kontraktuelle forpligtigelser, fordi
> de håber at kunne drage nytte af dem om 5-6 år.
>
> Det kan du ikke på nogen måde sammenligne med et
> avisbud, der afregnes stykvis. Eller andet
> ungdomsarbejde for den sags skyld.
>
> Det værste er næsten, at hvis det havde været
> tilladt for alle, havde der jo sikkert været op
> til flere klubber og agenter ude efter de unge
> drenge for længe siden. Det er kun, fordi Ørgaard
> og jeres klub bryder reglerne, at de kommer først
> her.
>
> Men ellers hatten af for det flotte ungdomsarbejde
> jeres klub gør. Det er sgu' markant, som I har
> markeret jer, og det er godt med noget nytænkning
> med akademiet. Det kan man ikke tage fra jer.
>
> Men som udenforstående kan man ofte blive
> forbløffet over den fuldstændige ukritiske og
> uselvstændige tilgang til jeres klubs ageren. Der
> er nogle (og her siger jeg langt fra alle!)
> herinde, som intet galt kan se i klubbens gøren og
> laden.
>
> Som udenforstående kan det være grænsende til
> tragikomisk af læse med herinde:
>
> - da Zidan tævede kæresten, var det nærmest
> hyklerisk, at man kunne synes, det var noget
> svineri: "nærmest alle giver jo kæresten en lille
> en af lampen af og til" var nærmest parolen fra
> visse herinde.
>
> - da Zidan kørte markræs på de midtjyske
> landeveje, var der nærmest ikke den sjæl i
> Danmark, der ikke kørte for hurtigt og også gerne
> beruset.
>
> - da Zidan optrådte på live-tv med et stjålent
> guldur, var det helt normalt at købe guldting af
> fremmede mennesker til spotpriser. Ja, selv jeres
> træner havde faktisk gjort det.
>
> - nu er det så et udtryk for den vildeste
> dobbeltmoral, at jeres ulvefar ikke selv må sætte
> grænserne for, hvornår man må skrive kontrakt med
> børn. Man må jo gerne gå med aviser, når man er
> 13??
>
> - Og i øvrigt er det også grænsende til
> forfølgelse, at Fifa kan finde på at gå jeres
> altruistiske ordning for afrikanske studerende,
> der tilfældigvis godt kan lide at spille fodbold,
> efter i sømmenen
>
>
> Det er altså tilladt at tage kritisk stilling til
> sin klub. (Det er der så heldigvis efterhånden
> også mange, der gør herinde.)
>
> Ellers fortsat god vind i foråret. I er en
> spændende klub, og så længe I opfører jer
> ordentligt, ønsker jeg jer det bedste.

Ok, jeg vil give dig ret i, at et job som avisbud ikke kan sammenlignes med, at få betaling for sine interesser - jeg huske selv tilbage på min tid, og det slaveagtige underbetalte arbejde som avisbud er. Nej, du har ret det er meget bedre, at få sine (lomme)penge gennem sin hobby, fx ved en 13-årig på fodboldkontrakt.

Kent

AGF laver forhåndsaftale med 14-årig

Indlæg af Kent »

Tja, hvor går grænsen? De offentliggør ligefrem på deres hjemmeside, at de har skrevet en kontrakt med en 14-årig spiller, der træder i kraft når han bliver 15.

Sjovt der ikke er nogen medier, der fremhæver det! - men det er måske ok, når det kun er 1 måned før? Ligesom at køre lidt for stærk heller ikke er at overtræde reglerne.

http://www.agf.co.dk/docs/aktuelt/Indho ... sp?id=4105

Kent
/der læste om det i HF

Harder

Re: AGF laver forhåndsaftale med 14-årig

Indlæg af Harder »

Ah, det er da helt fantastisk, hvem er hurtig til at smide den inde på fæstningen i den tråd der allerede er oprettet om vores "talentfarm"? Glæder mig til at se AGF'erne redde den :D

Nikolaj(AGF)

Indlæg af Nikolaj(AGF) »

Hear no evil se no evil...

Nu er der den forskel, at der ikke er et marked for specielt talentfulde avisbude. De store distributionsselskaber driver ikke organiseret jagt på 7-8 årige, som de lover guld og grønne skove, fordi de tror, at de måske kan blive superbude, når de når 13-års alderen. Avisbudstalenter bliver ikke forsøgt lokket til andre lande på baggrund af deres potentiale som avisbude, for så at risikere at ryge ud i glemslen, når det viser sig, at budtalentet ikke udviklede sig i den ønskede retning.

Reglen gælder jo ikke kun jer, den gælder alle, og den er faktisk rimeligt velbegrundet. I prøver bare at snyde for derigennem at opnå fordele overfor jeres konkurrenter, der overholder reglerne.

Nikolaj(AGF)

Indlæg af Nikolaj(AGF) »

Det var jeg faktisk ikke klar over, og jeg synes selvfølgelig overhovedet ikke, at det er i orden!

YahooSeeker [Bot]

Nikolaj(AGF) Skrev:
> Hear no evil se no evil...
>
> Nu er der den forskel, at der ikke er et marked
> for specielt talentfulde avisbude. De store
> distributionsselskaber driver ikke organiseret
> jagt på 7-8 årige, som de lover guld og grønne
> skove, fordi de tror, at de måske kan blive
> superbude, når de når 13-års alderen.
> Avisbudstalenter bliver ikke forsøgt lokket til
> andre lande på baggrund af deres potentiale som
> avisbude, for så at risikere at ryge ud i
> glemslen, når det viser sig, at budtalentet ikke
> udviklede sig i den ønskede retning.
>
> Reglen gælder jo ikke kun jer, den gælder alle, og
> den er faktisk rimeligt velbegrundet. I prøver
> bare at snyde for derigennem at opnå fordele
> overfor jeres konkurrenter, der overholder
> reglerne.

Nej, det er rigtigt, at der sandsynligvis ikke er ” superavisbude”, men arbejdsforholdene er også derefter. Til gengæld så syntes du bedre om, at gå med aviser ( nogle med giftig tryksvært) i al mulig slags vejre, nogle møder trætte i skolen pga. de har været ude med JP.

Du vil altså heller ” beskytte” eller lægge hindringer i vejen for ( alt efter hvordan man ser på det) for, at nogle få kan få mere lukrative forhold end andre pga. de er god til et eller andet allerede mens de er under 15 år ( eller måske er god til noget). Hvad forskel er der egentlig på, at skolen har travlt med at måle og tale med de unge teenager om, at der opstår ” guld og grønne skove”, hvis de får en uddannelse, fx på universitetet – selvom det kun måske bliver aktuel for 20%. Håbet brister også for del her.

Jeg syntes allerede, at de konstruktioner som du argumentere i mod finde i forskellige institutioner i det danske samfund for teenager. Du vælger kun at fokusere på det negative uden at se på mulighederne?

Meng(AGF)

Indlæg af Meng(AGF) »

Faktisk ganske interessant.

AGF offentliggør næppe frivilligt, at man har brudt loven, så det må være inden for, hvad der er tilladt. Ellers er det sgu' en flovmand. På den konto er Ørlegaard i hvert fald ikke i tvivl, han var hurtig til at benægte eksistensen af en skriftlig aftale med drengenes forældre.

Man kan godt argumentere for, at det er lige så slemt at indgå en kontrakt 4 uger før spillerens 15 års fødselsdag, som det er at gøre det med en 13 årig, men i min verden kræver det den eksakte klubsympati, flertallet på denne side har.

Jeg vil gerne være med til at rejse debatten om, hvornår man kan skrive kontrakt med de unge, fordi hvis man tillader et tilfælde, hvor der skrives kontrakt med en spiller en måned før han bliver 15, bør det jo gælde for alle (evt. kun for klubbernes egne spillere). Men jeg kan ikke acceptere, at man ikke kan kritisere folk, der kører bilræs i byområder, bare fordi man har kørt 150 på motorvejen. Begge dele er naturligvis ulovligt, men straffesystemet skelner heldigvis mellem graden af lovbrud.

Ørlegaards drengefiskeri får jo også den bivirkning, at klubberne er nødt til at foregribe begivenhedernes gang og sikre sig deres talenter før tid, da de ellers bliver snuppet af klubben med den moderne og menneskelige profil.

Edit: mindre tanketorsk

Kent

Indlæg af Kent »

Meng(AGF) Skrev:
> Faktisk ganske interessant.
>
> AGF offentliggør næppe frivilligt, at man har
> brudt loven, så det må være inden for, hvad der er
> tilladt.

Det kan da umuligt være tilladt. Vi har de sidste 2 døgn hørt det ene udsagn efter det andet, der siger at man ikke må indgå kontrakter med spillere før de er 15.

> Ellers er det sgu' en flovmand. På den
> konto er Ørlegaard i hvert fald ikke i tvivl, han
> var hurtig til at benægte eksistensen af en
> skriftlig aftale med drengenes forældre.

Skriftlig/mundtlig - jeg troede også Thyge-sagen gjorde det klart for alle, at de er lige bindende - til gengæld er de mundltige lidt sværere at bevise (også en lærdom fra Thyge-sagen :-)

> Man kan godt argumentere for, at det er lige så
> slemt at indgå en kontrakt 4 uger før spillerens
> 15 års fødselsdag, som det er at gøre det med en
> 13 årig, men i min verden kræver det den eksakte
> klubsympati, flertallet på denne side har.

Det er vel mere princippet i det. hvis det i orden 4 uger før, så er det vel også 5 uger før osv. Enten er der en grænse, eller også er der ikke.
Jeg er enig i, at der naturligvise er en gradsforskel, men princippet er det samme.

> Jeg vil gerne være med til at rejse debatten om,
> hvornår man kan skrive kontrakt med de unge, fordi
> hvis man tillader et tilfælde, hvor der skrives
> kontrakt med en spiller en måned før han bliver
> 15, bør det jo gælde for alle (evt. kun for
> klubbernes egne spillere). Men jeg kan ikke
> acceptere, at man ikke kan kritisere folk, der
> kører bilræs i byområder, bare fordi man har kørt
> 150 på motorvejen. Begge dele er naturligvis
> ulovligt, men straffesystemet skelner heldigvis
> mellem graden af lovbrud.

Som nævnt enig. - Men stadigvæk enten har du en regel (15 år), eller også har du ikke. Du kan ikke gradbøje om den er overtrådt, men naturligvis størrelsen på forseelsen.

> Ørlegaards drengefiskeri får jo også den
> bivirkning, at klubberne er nødt til at foregribe
> begivenhedernes gang og sikre sig deres talenter
> før tid, da de ellers bliver snuppet af klubben
> med den moderne og menneskelige profil.
>

Tja, så måske var det fordi vi var ude 1 uge før BIF, der igen var ude 1 uge før FCK, der igen var ude 1 uge før ....... Det er en glidebane, og mit mål med indlægget var sådan set bare at dokumentere, at det altså IKKE kun er FCM, der omgår reglerne, som det jo i øjeblikket fremstilles i medierne.

Kent

Thomas N.

Indlæg af Thomas N. »

Hvem er Ørlegaard?

BW # 163

Indlæg af BW # 163 »

Ro på mulle - er der ingenting at skrive om i 1. div. siden du mener du skal være selvudnævnt smagsdommer herinde ?.

Du skriver:

Som udenforstående kan det være grænsende til tragikomisk af læse med herinde:

- da Zidan tævede kæresten, var det nærmest hyklerisk, at man kunne synes, det var noget svineri: "nærmest alle giver jo kæresten en lille en af lampen af og til" var nærmest parolen fra visse herinde.

Løgn og latin.

- da Zidan kørte markræs på de midtjyske landeveje, var der nærmest ikke den sjæl i Danmark, der ikke kørte for hurtigt og også gerne beruset.

Løgn og latin part II

- da Zidan optrådte på live-tv med et stjålent guldur, var det helt normalt at købe guldting af fremmede mennesker til spotpriser. Ja, selv jeres træner havde faktisk gjort det.

Løgn og latin part III

- nu er det så et udtryk for den vildeste dobbeltmoral, at jeres ulvefar ikke selv må sætte grænserne for, hvornår man må skrive kontrakt med børn. Man må jo gerne gå med aviser, når man er 13??

Løgn og latin part IV.

- Og i øvrigt er det også grænsende til forfølgelse, at Fifa kan finde på at gå jeres altruistiske ordning for afrikanske studerende, der tilfældigvis godt kan lide at spille fodbold, efter i sømmenen

Ja dobbeltmoralen længe leve. Barca får jo "lov".

...

Du bidrager jo med intet andet end løgn og latin - og Zidan det er jo mange år siden. Er du ikke kommet over det ?.

Men o.k. typisk for en der støtter de "hviiiiiiieeee".

Fortsat god dag. I rykker næppe op !.

BW # 163

Besvar