Ny udvikling i transfersag
-
athos
Re: Stor artikel i dagens politikken
For mig at se, skal man reelt se FIFPro/Spillerforeningens henvendelse til FIFA som et ønske om at køre en prøvesag - og sådan en kan gå begge veje.
FIFPro/Spillerforeningen hævder ganske vist at være helt sikre på at have retten på deres side...men det er rent forhandlings-bluff.
Men...hvis FIFA godkender FCM-modellen vil det klart nok åbne en motorvej for mindreårige afrikanere olign. på skole/fodbold-ophold i Europa (fx. er Holstebro klar med ophold til 2 nigerianere).
Efterhånden som andre klubber kopierer modellen, vil FIFA så være interesseret at der er 200-300-400-500-xx mindreårige afrikanere/sydamerikanere etc. i europæiske klubber, selv om det er i trygge skolerammer?
Jeg tror, at det meget lidt sandsynligt, at FIFA siger ja uden forbehold. Uanset at FCM pt. overholder alle regler.
Hvis FIFA siger ja, må de:
1) være sikre på, at de mindreårige får en uddannelse, fx. at uddannelsen skal være godkendt af de nationale myndgiheder
2) sikre sig, at det ikke tager overhånd, fx. med et loft over antallet af skoleopholdsstilladelser, hvor de unge er tilknyttet et akademi/en professionel klub.
FIFPro/Spillerforeningen hævder ganske vist at være helt sikre på at have retten på deres side...men det er rent forhandlings-bluff.
Men...hvis FIFA godkender FCM-modellen vil det klart nok åbne en motorvej for mindreårige afrikanere olign. på skole/fodbold-ophold i Europa (fx. er Holstebro klar med ophold til 2 nigerianere).
Efterhånden som andre klubber kopierer modellen, vil FIFA så være interesseret at der er 200-300-400-500-xx mindreårige afrikanere/sydamerikanere etc. i europæiske klubber, selv om det er i trygge skolerammer?
Jeg tror, at det meget lidt sandsynligt, at FIFA siger ja uden forbehold. Uanset at FCM pt. overholder alle regler.
Hvis FIFA siger ja, må de:
1) være sikre på, at de mindreårige får en uddannelse, fx. at uddannelsen skal være godkendt af de nationale myndgiheder
2) sikre sig, at det ikke tager overhånd, fx. med et loft over antallet af skoleopholdsstilladelser, hvor de unge er tilknyttet et akademi/en professionel klub.
-
YahooSeeker [Bot]
Det er noget værre sludder.
Alle ikke EU borgere skal have opholdstilladelse, og derfor kommer det naturligvis ikke til at strømme ind.
Alle ikke EU borgere skal have opholdstilladelse, og derfor kommer det naturligvis ikke til at strømme ind.
-
YahooSeeker [Bot]
athos Skrev:
-------------------------------------------------------
> For mig at se, skal man reelt se
> FIFPro/Spillerforeningens henvendelse til FIFA som
> et ønske om at køre en prøvesag - og sådan en kan
> gå begge veje.
> FIFPro/Spillerforeningen hævder ganske vist at
> være helt sikre på at have retten på deres
> side...men det er rent forhandlings-bluff.
>
> Men...hvis FIFA godkender FCM-modellen vil det
> klart nok åbne en motorvej for mindreårige
> afrikanere olign. på skole/fodbold-ophold i Europa
> (fx. er Holstebro klar med ophold til 2
> nigerianere).
> Efterhånden som andre klubber kopierer modellen,
> vil FIFA så være interesseret at der er
> 200-300-400-500-xx mindreårige
> afrikanere/sydamerikanere etc. i europæiske
> klubber, selv om det er i trygge skolerammer?
> Jeg tror, at det meget lidt sandsynligt, at FIFA
> siger ja uden forbehold. Uanset at FCM pt.
> overholder alle regler.
>
> Hvis FIFA siger ja, må de:
> 1) være sikre på, at de mindreårige får en
> uddannelse, fx. at uddannelsen skal være godkendt
> af de nationale myndgiheder
> 2) sikre sig, at det ikke tager overhånd, fx. med
> et loft over antallet af skoleopholdsstilladelser,
> hvor de unge er tilknyttet et akademi/en
> professionel klub.
Selvom Hekler allerede har problemgjort dine forestillinger om ” fri og åbne” grænser til nationalstaten ( EU-staten) Danmark, fx efter udlændingeloven.
Yderligere går det helt juridisk galt med, at FIFA skal sikre hvad der er statsautoriserede uddannelser og sætte loft over opholdstilladelser. Det kan ikke juridisk ske før, at vi får en grundlovsændring af lovens §3.
Med min profession og baggrunden i juridisk forhold, så er jeg 100% sikker på, at ministerierne i nationalstaterne nok selv skal finde ud af, at lovgive på deres egne områder. FIFPro kan i stedet foretage lobbyisme eller skabe faglige konflikter i fx FCM, men den offentlige statsmagt må de overlade til Folketinget, Domstolene og forvaltningen.
> For mig at se, skal man reelt se
> FIFPro/Spillerforeningens henvendelse til FIFA som
> et ønske om at køre en prøvesag - og sådan en kan
> gå begge veje.
> FIFPro/Spillerforeningen hævder ganske vist at
> være helt sikre på at have retten på deres
> side...men det er rent forhandlings-bluff.
>
> Men...hvis FIFA godkender FCM-modellen vil det
> klart nok åbne en motorvej for mindreårige
> afrikanere olign. på skole/fodbold-ophold i Europa
> (fx. er Holstebro klar med ophold til 2
> nigerianere).
> Efterhånden som andre klubber kopierer modellen,
> vil FIFA så være interesseret at der er
> 200-300-400-500-xx mindreårige
> afrikanere/sydamerikanere etc. i europæiske
> klubber, selv om det er i trygge skolerammer?
> Jeg tror, at det meget lidt sandsynligt, at FIFA
> siger ja uden forbehold. Uanset at FCM pt.
> overholder alle regler.
>
> Hvis FIFA siger ja, må de:
> 1) være sikre på, at de mindreårige får en
> uddannelse, fx. at uddannelsen skal være godkendt
> af de nationale myndgiheder
> 2) sikre sig, at det ikke tager overhånd, fx. med
> et loft over antallet af skoleopholdsstilladelser,
> hvor de unge er tilknyttet et akademi/en
> professionel klub.
Selvom Hekler allerede har problemgjort dine forestillinger om ” fri og åbne” grænser til nationalstaten ( EU-staten) Danmark, fx efter udlændingeloven.
Yderligere går det helt juridisk galt med, at FIFA skal sikre hvad der er statsautoriserede uddannelser og sætte loft over opholdstilladelser. Det kan ikke juridisk ske før, at vi får en grundlovsændring af lovens §3.
Med min profession og baggrunden i juridisk forhold, så er jeg 100% sikker på, at ministerierne i nationalstaterne nok selv skal finde ud af, at lovgive på deres egne områder. FIFPro kan i stedet foretage lobbyisme eller skabe faglige konflikter i fx FCM, men den offentlige statsmagt må de overlade til Folketinget, Domstolene og forvaltningen.
-
athos
til Hekler og topscore - jeg forstår ikke jeres pointer, de rammer noget ved siden af
Hvis FIFA anerkender FCM-modellen, er det ret sandsynligt, at mange andre klubber følger efter både i DK (Aab og Holstebro for en start) og EU i øvrigt. Der vil jo være tale om en model, der er ukendt for mange klubber, eftersom ikke engang FIFA-reglerne udtrykker sig klart på området.
Begrebet "strømmer ind" er relativt, men den betegnelse har jeg så valgt i fodboldmæssig sammenhæng at bruge om fx. 200+ mindreårige spillere i EU. At topscore kalder det for "frie og åbne" grænser må helt stå for egen regning.
Og jo, ikke EU-borgere skal have opholdstilladelse. Det er vi skam enige om - og så?
FIFA kan naturligvis ikke sætte regler for antallet af opholdstilladelser. Det skriver jeg heller ikke.
Men de bestemmer over organiseret fodbold, og de kan formentlig sætte loft over kombinationen af skoleophold-fodbold MED spilletilladelse for mindreårige fra andre kontinenter - hvis de vælger at lave en regel om lige præcis det.
Om det er en farbarv ej, kan man sagtens stille et stort spørgsmålstegn ved.
Hvis FIFA anerkender FCM-modellen, er det ret sandsynligt, at mange andre klubber følger efter både i DK (Aab og Holstebro for en start) og EU i øvrigt. Der vil jo være tale om en model, der er ukendt for mange klubber, eftersom ikke engang FIFA-reglerne udtrykker sig klart på området.
Begrebet "strømmer ind" er relativt, men den betegnelse har jeg så valgt i fodboldmæssig sammenhæng at bruge om fx. 200+ mindreårige spillere i EU. At topscore kalder det for "frie og åbne" grænser må helt stå for egen regning.
Og jo, ikke EU-borgere skal have opholdstilladelse. Det er vi skam enige om - og så?
FIFA kan naturligvis ikke sætte regler for antallet af opholdstilladelser. Det skriver jeg heller ikke.
Men de bestemmer over organiseret fodbold, og de kan formentlig sætte loft over kombinationen af skoleophold-fodbold MED spilletilladelse for mindreårige fra andre kontinenter - hvis de vælger at lave en regel om lige præcis det.
Om det er en farbarv ej, kan man sagtens stille et stort spørgsmålstegn ved.
-
YahooSeeker [Bot]
athos Skrev:
> til Hekler og topscore - jeg forstår ikke jeres
> pointer, de rammer noget ved siden af
>
> Og jo, ikke EU-borgere skal have
> opholdstilladelse. Det er vi skam enige om - og
> så?
Et hvert lands nationale lovgivning om regler for indrejse ændre sig jo ikke.
> til Hekler og topscore - jeg forstår ikke jeres
> pointer, de rammer noget ved siden af
>
> Og jo, ikke EU-borgere skal have
> opholdstilladelse. Det er vi skam enige om - og
> så?
Et hvert lands nationale lovgivning om regler for indrejse ændre sig jo ikke.
-
athos
Hekler skrev:
---------------------------------------------
> Et hvert lands nationale lovgivning om
> regler for indrejse ændre sig jo ikke.
Jeg tvivler stærkt på, at din betragtning har betydning.
Et eksempel:
30 mindreårige afrikanere godkendt som studerende i Danmark (amatører og akademifodbold ved siden af). Et problem for den danske Udlændingeservice eller politikerne? Næppe sandsynligt.
30 afrikanere i hvert af 15 EU-lande på samme vilkår som i DK = 450 spillere i EU.
Et "immigrationsproblem" for de enkelte lande eller hele EU - det er velordnede forhold og klubberne garanterer udgifterne dækket. Næppe sandsynligt.
450 mindreårige spillere fra 3. verden i EU. Et problem for FIFA - selv om det er under velordnede forhold og de studerende/spillerne ikke er kontraktligt bundet. Tja, det kan det godt være.
---------------------------------------------
> Et hvert lands nationale lovgivning om
> regler for indrejse ændre sig jo ikke.
Jeg tvivler stærkt på, at din betragtning har betydning.
Et eksempel:
30 mindreårige afrikanere godkendt som studerende i Danmark (amatører og akademifodbold ved siden af). Et problem for den danske Udlændingeservice eller politikerne? Næppe sandsynligt.
30 afrikanere i hvert af 15 EU-lande på samme vilkår som i DK = 450 spillere i EU.
Et "immigrationsproblem" for de enkelte lande eller hele EU - det er velordnede forhold og klubberne garanterer udgifterne dækket. Næppe sandsynligt.
450 mindreårige spillere fra 3. verden i EU. Et problem for FIFA - selv om det er under velordnede forhold og de studerende/spillerne ikke er kontraktligt bundet. Tja, det kan det godt være.
-
Denis Egebæk
Der findes også stadig lande der ikke er med i EU. Og hvem siger at spillerne er garanterede samme forhold i Polen, Ungarn, Ukraine, Tyrkiet etc etc ?
For mig at se er det store problem måske ikke at de enkelte lande "mister" et antal unge drenge, men mere at der - hvis der bliver frit valg på alle hylder for alle klubber i Europa/Verden - at der vil blive drevet rovdrift på spillerne. Dermed kan man lynhurtigt komme op over de beskedne 450 du nævner i dit tynde eksempel.
I stedet for at fokusere på hvor rosenrødt det forholder sig i FCM (og at FIFA, FIFPRO og samtlige journalister bare er ude på at svine os til), kunne jeg godt tænke at man så sagen i et lidt større perspektiv. Jeg frygter for hvad konsekvenserne kunne blive hvis der bliver givet grønt lys til alle klubber, og derfor mener jeg faktisk det er udmærket at denne sag kommer op på højeste (fodbold)politiske niveau.
For mig at se er det store problem måske ikke at de enkelte lande "mister" et antal unge drenge, men mere at der - hvis der bliver frit valg på alle hylder for alle klubber i Europa/Verden - at der vil blive drevet rovdrift på spillerne. Dermed kan man lynhurtigt komme op over de beskedne 450 du nævner i dit tynde eksempel.
I stedet for at fokusere på hvor rosenrødt det forholder sig i FCM (og at FIFA, FIFPRO og samtlige journalister bare er ude på at svine os til), kunne jeg godt tænke at man så sagen i et lidt større perspektiv. Jeg frygter for hvad konsekvenserne kunne blive hvis der bliver givet grønt lys til alle klubber, og derfor mener jeg faktisk det er udmærket at denne sag kommer op på højeste (fodbold)politiske niveau.
-
YahooSeeker [Bot]
athos Skrev:
> Hekler skrev:
> ---------------------------------------------
> > Et hvert lands nationale lovgivning om
> > regler for indrejse ændre sig jo ikke.
>
>
> Jeg tvivler stærkt på, at din betragtning har
> betydning.
>
> Et eksempel:
> 30 mindreårige afrikanere godkendt som studerende
> i Danmark (amatører og akademifodbold ved siden
> af). Et problem for den danske Udlændingeservice
> eller politikerne? Næppe sandsynligt.
>
> 30 afrikanere i hvert af 15 EU-lande på samme
> vilkår som i DK = 450 spillere i EU.
> Et "immigrationsproblem" for de enkelte lande
> eller hele EU - det er velordnede forhold og
> klubberne garanterer udgifterne dækket. Næppe
> sandsynligt.
>
> 450 mindreårige spillere fra 3. verden i EU. Et
> problem for FIFA - selv om det er under velordnede
> forhold og de studerende/spillerne ikke er
> kontraktligt bundet. Tja, det kan det godt være.
Hvis du ser på hvad der skal til for en afrikaner for at komme ind i et hvilket somhelst EU land, er jeg sikker på, at du finder ud af det er stort set umuligt at gøre lovligt.
> Hekler skrev:
> ---------------------------------------------
> > Et hvert lands nationale lovgivning om
> > regler for indrejse ændre sig jo ikke.
>
>
> Jeg tvivler stærkt på, at din betragtning har
> betydning.
>
> Et eksempel:
> 30 mindreårige afrikanere godkendt som studerende
> i Danmark (amatører og akademifodbold ved siden
> af). Et problem for den danske Udlændingeservice
> eller politikerne? Næppe sandsynligt.
>
> 30 afrikanere i hvert af 15 EU-lande på samme
> vilkår som i DK = 450 spillere i EU.
> Et "immigrationsproblem" for de enkelte lande
> eller hele EU - det er velordnede forhold og
> klubberne garanterer udgifterne dækket. Næppe
> sandsynligt.
>
> 450 mindreårige spillere fra 3. verden i EU. Et
> problem for FIFA - selv om det er under velordnede
> forhold og de studerende/spillerne ikke er
> kontraktligt bundet. Tja, det kan det godt være.
Hvis du ser på hvad der skal til for en afrikaner for at komme ind i et hvilket somhelst EU land, er jeg sikker på, at du finder ud af det er stort set umuligt at gøre lovligt.
-
Kent
Artiklen er nu at finde på FCMs hjemmeside: http://www.fcm.dk/index.php?ID=1&nyhedI ... laes_nyhed
Godt, at de gør et eller andet for at bringe flere nuancer ind i billedet.
Kent
Godt, at de gør et eller andet for at bringe flere nuancer ind i billedet.
Kent
-
Kent
Det er måske også relevant at se på nogle af de lidt ældre ting på FCM.dk.
Fx giver denne 1½ år gamle historie om Yakubu et meget godt indtryk af, hvad det er de kommer fra nede i Nigeria: http://www.fcm.dk/index.php?ID=46&nyhed ... laes_nyhed
Kent
Fx giver denne 1½ år gamle historie om Yakubu et meget godt indtryk af, hvad det er de kommer fra nede i Nigeria: http://www.fcm.dk/index.php?ID=46&nyhed ... laes_nyhed
Kent
-
YahooSeeker [Bot]
I dag er endnu en nuanceret artikel i Politiken om at klassens frække dreng Jens Ørgaard står til en endefuld af DBU. De skriver, at i dag på DBUs årsmøde i Odense, så vil DBU-formand Allan Hansen i sin beretning tale om FCM som et problem. Han vil tilsyneladende komme ind på, at det er et problem med afrikaner under 18 år, og at FCM har indgået nogel såkaldte ” forhåndsaftaler” med to 13-årige drenge fra Køge. Så vi kan vist forvente mere om den sag i dag – i hvert fald er DBU i gang med at optrappe angrebet.
-
hitman202
topscore Skrev:
> I dag er endnu en nuanceret artikel i Politiken om
> at klassens frække dreng Jens Ørgaard står til en
> endefuld af DBU. De skriver, at i dag på DBUs
> årsmøde i Odense, så vil DBU-formand Allan Hansen
> i sin beretning tale om FCM som et problem. Han
> vil tilsyneladende komme ind på, at det er et
> problem med afrikaner under 18 år, og at FCM har
> indgået nogel såkaldte ” forhåndsaftaler” med to
> 13-årige drenge fra Køge. Så vi kan vist forvente
> mere om den sag i dag – i hvert fald er DBU i gang
> med at optrappe angrebet.
Ja bliver spændende at se hvor det hele ender henne. Jeg har dog ikke selv læst artiklen, men det virker som om den "sag" om de to 13-årige bare er en fis i en hornlygte.
Det er lidt mere alvorligt med de unge afrikanere under 18.
> I dag er endnu en nuanceret artikel i Politiken om
> at klassens frække dreng Jens Ørgaard står til en
> endefuld af DBU. De skriver, at i dag på DBUs
> årsmøde i Odense, så vil DBU-formand Allan Hansen
> i sin beretning tale om FCM som et problem. Han
> vil tilsyneladende komme ind på, at det er et
> problem med afrikaner under 18 år, og at FCM har
> indgået nogel såkaldte ” forhåndsaftaler” med to
> 13-årige drenge fra Køge. Så vi kan vist forvente
> mere om den sag i dag – i hvert fald er DBU i gang
> med at optrappe angrebet.
Ja bliver spændende at se hvor det hele ender henne. Jeg har dog ikke selv læst artiklen, men det virker som om den "sag" om de to 13-årige bare er en fis i en hornlygte.
Det er lidt mere alvorligt med de unge afrikanere under 18.