FCM indgår aftaler med 13-årige

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Kent

FCM indgår aftaler med 13-årige

Indlæg af Kent »

http://www.bolddk.com/nyt/?vis=65639&rss=true

Er der nogen, der har læst EB i dag, der kan uddybe hvad disse aftaler går ud på?

Umiddelbart mener jeg, - ligesom DBU - at det er meget tidligt at lave aftaler med drengene, når der går 2 år inden de skal tiltræde. Der sker utrolig meget fra man er 13 til man er 15, så det er svært at forudsige om de spillere man ser som 13-årige også er relevante, når de bliver 15.

Kent
Senest rettet af Kent 17. mar 2007, 15:50, rettet i alt 1 gang.

YahooSeeker [Bot]

Re: FCM indgår aftaler med 13-årige

Indlæg af YahooSeeker [Bot] »

Nogen der ved noget konkret om sagen?

Hvor gamle er de dem på efterskolen? Jeg var lige fyldt 14 dengang jeg kom på efterskole. Det kunne jo være nogen der skal på efterskole til sommer som FCM prøver at få spilletilladelse på allerede nu, men skal man have det til danske spillere i den alder....er det ikke bare automatisk?

foboldfreaken1001

Indlæg af foboldfreaken1001 »

igen, igen er vi kommet i negativ omtale i pressen. Forældrene de udtaler til DR at de er helt indforstået med betingelserne og de syntes ikke selv at der er noget ulovligt idet. FCM de siger selv at spillerne først vil komme på adekamiet når de fylder 15 år, det eneste de havde til hensigt var at sikre de to spillere, siger JØ.

Min egen personlige mening til dette er at jeg selv syntes at det er lige lovligt tidligt at skrive kontrakt med spillerne. Men jeg kan alligevel se det fra deres synsvinkel, for de vil jo bare sikre spillerne.

Gaston

Indlæg af Gaston »

I EB gør Ørgaard det klart at der er tale om mundtlige aftaler, og at der derfor ikke er brudt nogle regler som ville være tilfældet hvis det var på skrift.
Ellers ikke rigtig noget nyt, andet end tilsvinning af FCM for at være for aggressive omkring de 13-14 da vi efter sigende har "forhåndsaftaler" med 7 ud af de 10 bedste fra den aldersgruppe.

Kent

Indlæg af Kent »

Ifølge forældrene er der skriftlige aftaler - men nu er skriftlige og mundtlige aftaler lige bindende, så det ændrer ikke det store:

http://www.dr.dk/Sporten/Fodbold/Superl ... 092739.htm

Så vidt jeg kan gennemskue det juridiske i det, så er det ikke ulovligt, da de ikke har tegnet kontrakt med dem. De har "blot" lavet en forhåndsaftale om at lave en kontrakt, når de bliver 15. Så rent juridisk er de ikke på kontrakt i FCM, men har blot en aftale om at komme det. Det er naturligvis lidt et kunstgreb. Jeg har ingen anelse om hvordan det foregår med hyring af talenter, men det er i hvert fald naivt at tro, at man ikke taler med børnene og forældrene inden børnene er 15. Man kan så diskutere hvor langt man vil og skal gå ned i alder, inden man begynder at kontakte spillere. Som tidliger nævnt, så er 13 år for mig at se ret lavt, da de kan udvikle sig meget på 2 år.

Kent

Peter Ross

Indlæg af Peter Ross »

Det er det samme der sker landet over. Klubberne snakker med de største talenter i 13-års alderen, og prøver på at sikre de vil spille for klubben, når de fylder 15, og derfor må skrive kontrakt.

Hvis EB mener det er første gang det er sket i DK, så tror jeg godt de kan tro om igen...

Jeg har lige tjekket artiklen på SKODA, og som Ørgaard siger, så har han haft sin søn skrevet op til 2 efterskoler siden sønnike var 11. Det er vel lidt det samme her, som hvis et forældrepar i Herning skriver deres søn/datter op til et efterskoleophold i f.eks. Korsør ? De 2 13-årige drenge er jo ikke bundet på arme og ben, så de ikke kan slippe for at komme herover...

Peter Ross

Altoriso

Indlæg af Altoriso »

1. Der er jo ikke lavet kontrakter med spillerne, men med forældrene (garanteret med børnenes store velsignelse.. )

2. Det kan da lige så godt være forældrene der har kontaktet FCM ( de er trods alt fra Køge.. )

3. Et andet tænkbart scenarie : Til et eller andet stævne ser FCM disse spillere, og feks Steinlein går hen til forældrene, og får en lille snak om FCM´s akademi - Det ene fører til det det andet og det det ender op med, at man til glæde for begge parter laver en forhåndsaftale om, at de kan starte, når de bliver 15

4. På lavere niveau skifter drengene bare fodboldklub, hvis de vil spille i en bedre - ofte er de blevet kontaktet af den nye klub ifm turneringskampe rundt om i landet - det sker vist temmelig ofte !

Thomas Lund

Indlæg af Thomas Lund »

En forhåndsaftale om at lave en kontrakt? Kent! Kan du ikke selv høre hvor langt ude det lyder? Hvis man laver en aftale om senere at lave en kontrakt og den aftale er juridisk bindende, så er det sguda det samme som at lave en kontrakt. Eneste forskel er at indholdet ikke er fastlagt.

Hvis aftalen derimod ikke er juridisk bindende, er den ikke fem potter pis værd (juridisk). Man kan måske tage sig en snak med forældrene og lave en gentleman aftale om at man tales ved senere fordi der er gensidig interesse, men en juridisk bindende aftale kan jeg ikke forestille mig vil være lovlig (da det i min verden er en kontrakt).

I øvrigt: Bare fordi vi er tilhængere af FCM kan vi da for helvede godt stille os kritisk til hvordan ledelsen i klubben gebærder sig. Det er der ikke noget usundt i.

Under alle omstændigheder kan man da håbe, at der denne gang ikke har siddet en fordrukken tidligere fodboldspiller med til bords, som ikke kan huske fra ører til røv om hvad der er aftalt, og bagefter plaprer løs til landets medier. Ud fra artiklen virker det dog alligevel som om at der ikke helt er enighed om der er noget på skrift eller ej. Om det er "journalistisk frihed" eller noget andet der ligger bag kunne jo være rart at vide.

Lund

Lund

YahooSeeker [Bot]

Indlæg af YahooSeeker [Bot] »

Kent Skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.bolddk.com/nyt/?vis=65639&rss=true
>
> Er der nogen, der har læst EB i dag, der kan
> uddybe hvad disse aftaler går ud på?
>
> Umiddelbart mener jeg, - ligesom DBU - at det er
> meget tidligt at lave aftaler med drengene, når
> der går 2 år inden de skal tiltræde. Der sker
> utrolig meget fra man er 13 til man er 15, så det
> er svært at forudsige om de spillere man ser som
> 13-årige også er relevante, når de bliver 15.
>
> Kent

Enig der er vist gået inflation i det der hos FCM.

Der er noget der hedder moral.

FF

Aaes

Indlæg af Aaes »

En fra min lillebrors klasse er i en sådan aftale..
Den går for hans vedkommende ud på at han har morgentræning med de andre 2 gange om ugen, ellers træner han eftermiddage ligesom andre unge...

Ingen der binder sig til noget...

Thomasnoerum

Indlæg af Thomasnoerum »

jeg synes det er iorden. jeg synes det er træls at fcm bliver svinet til i pressen helle tiden.

Peter Ross

Indlæg af Peter Ross »

Herning Folkeblad har også haft i Jan Backmann, far til en af de pågældende spillere.

Han siger: "Vi tager bare stilling til, hvor Simon skal gå i 9. klasse nu. Skulle han på en idrætsefterskole, skulle han også søge som 13-årig. Eller på en efterskole. Vi har bare lavet en forhåndsaftale, og er det ikke noget for Simon, ja, så kan han da bare tage hjem igen. Længere er den jo ikke."

Peter Ross

Nicolai Kammersgaard

Indlæg af Nicolai Kammersgaard »

Hej

Jeg synes ikke der er noget problematisk i det FCM gør, som andre også skriver så er det sket før i andre klubber og IFS har også gjort det. Om man snakker eller har et papir er jo det samme og jeg er ikke i tvivl om at klubberne er ude at snakke med de unge talenter før de er 15 år.
Hvis drengen ikke kan lide at være på akademiet til den tid får han jo bare lov til at gå. Det har vi jo set før.
Det eneste problematiske jeg kan se i den her sag er at børnene skal så langt væk, hvad tænker forældrene på? Hvis de er så gode vil det jo være mere naturligt hvis de kom til Lyngby, Kb eller BIF.

Nicolai Kammersgaard

BW # 163

Indlæg af BW # 163 »

Hvori består problemet ?.

At forældre i tidlig alder tænker på deres barns fremtid sker er ikke unormalt.

Der findes kostskoler/efterskoler, ja selv børnehaver og vuggestuer hvor man skal være skrevet op meget tidligt for at komme i betragtning. Selv fostre bliver skrevet op til de "rette" børnehaver, for at komme ind... Er dette så også barnerov ?.

Først var vore nigerianske spillere for "gamle", der blev bla. sået tvivl om deres dåbsattester.

Så er vores talenter for "unge", til at der må snakkes med deres forældre.

Forældrene har myndigheden over disse unge, og intet ulovligt er foregået.

Som en anden er inde på er det end ikke unormal praksis herhjemme i fodboldverdenen.

Og i mange andre sportsgrene bliver der i tidlig alder lavet aftaler med talenterne. Senest Woznicaki http://www.carolinewozniacki.dk/blog/

Misundelse er en grim ting. Mange klubber herhjemme er bare ikke så attraktive som FCM for de unge spillere....

BW # 163

Kent

Indlæg af Kent »

http://avisen.dk/fcm-slipper-straf-trod ... 00207.aspx

Lidt yderligere, men sikkert det, der har stået i EB.

Besvar