Talentkrig

Om FC Midtjylland og Black Wolves
faerge

Re: FCM - talentklub # 1 i DK

Indlæg af faerge »

Hvis i går ind på bolddk.com kan man se at Lars Berendt udtaler sig:
Det er jo ikke DBUs opgave at forhindre unge mennesker, som befinder sig i landet på lovlig vis i at spille fodbold.
Nej det er det ikke, så tror som mange andre at den historie om FCM er en and.

http://www.bolddk.com/nyt/?vis=65041

Mr. Larsen (AaB)

Indlæg af Mr. Larsen (AaB) »

Jeg gir op !

Held og lykke i den kommenende retsag imod Fifa :)

Kent

Indlæg af Kent »

Mr. Larsen (AaB) Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hvad mener du ?
>
> Reglerne er lige til. Klubber under Fifa må ikke
> hente afrikanske spiller under 18 år herop for at
> spille fodbold. Heller ikke under den undskyldning
> at de er "studerende" er det tilladt. (med mindre
> at familien rykker herop af anden grund end
> fodbold).

Det er netop her kæden ryger af for jer. Det er nemlig overhovedet ikke så lige til som I vil gøre det. Hvilket også er det, som DBU udtaler.

For det første, så var det ikke FIFAs regler, som Aab var i konflikt med, men DBUs amtørregler, der sagde at spillerne kun må modtage 25.000 kr om året, hvis de er amatører. Det beløb kunne Aab - i modsætning til FCM - ikke holde sig under, og derfor blev de betragtet som kontraktspillere, og dermed kommer de under FIFAs regler. DBU udtalte så dengang - og i øvrigt igen i denne omgang - at de er villige til at se på en opdatering af amatørreglerne, så de tager højde for akademier (med andre ord, så Aab kan få deres model til at virke også).

Så længe spillerne er amatører, og er registrerede som studerende, så har FIFA absolut intet at sige. Og det er netop det både DBU og FCM siger. Og det er da også fuldstændig logisk. Ellers ville det jo betyde at samtlige de udvekslingsstuderende fx fra Amerika m.m., der hver eneste år kommer til DK for at tage et år på gymnasium eller andet, ikke måtte dyrke fodbold i en klub i deres fritid. Kan du ikke forstå at reglerne altså ikke er sådan? At det kan FIFA simpelthen ikke bestemme. Det ville da være fuldstændigt grotesk, hvis du fx tog til USA (forudsat du er under 18 :-)) på et high-school ophold, og du gerne vil spille fodbold i fritiden, hvorefter du får at vide, at det er ulovligt. Det er simpelthen uden for FIFAs ansvarsområde, sålænge det er på amatørbasis. Hvis de havde en kontrakt, var det en helt anden sag. Så er det FIFAs regler, der gælder.

Så derfor er det altså ikke så lige til. Og når man ser beskyldninger om bestikkelse på jeres forum, så kunne man jo håbe at folk i stedet for ville sætte sig en smule ind i de regler, som de kritiserer. Vi kan godt blive enige om, at FCM udnytter reglerne (men faktum er også at nigerianerne får en uddannelse, og dermed er studerende), men det er sådan set ikke væsens-forskelligt fra at man i Aab sikkkert har et par spillere løbende rundt på forsker-skat, hvilket ikke ligefrem er en ordning, der er lavet for at tiltrække fodboldspillere.

Kent

Mr. Larsen (AaB)

Indlæg af Mr. Larsen (AaB) »

Vrøvl, problemet ligger stadig i at Fifa Reglerne bliver brudt når man vælger at hive spillerne op før de er fyldt 18 år ! (Det var iøvrigt præcis også den problemstilling som Lynge havde focus på igår !)

At DBU så passivt ser til at Fifa Reglerne bliver brudt kan man kun være hovedrystende over. Fifa Laver ikke lovene enig, og kan derfor ikke forhindre FCMi har hente spillerne til danmark. MEN man har lavet et regelsæt for de lande/klubber som ønsker at deltage i Fifa´s Turneringer (Herunde den danske liga).

Indtil videre har de danske medier + AaB sammen med FifPro´s sat store spørgsmålstegn ved måden FCM´s Akademi er blevet drevet på, og det er kun et spørgsmål om tid før Fifa selv går ind i sagen, og så er jeg temmelig sikker på vi snakker om Store Bøder eller evt. udelukkelse fra internationale Turneringer.

Læs evt. denne artikel engang til : http://www.bolddk.com/nyt/?vis=65015

Sagen er klar som jeg ser det, og der er ingen smuthuller i reglerne.... med mindre at samtlige afrikaner fik deres forældre herop og fik arbejde i Danmark.

Og lad mig nu endnu engang understrege at man i AaB intet problem har med at FCM driver en fodboldskole. Det eneste man ønsker er at kunne konkurrer på samme markedsvilkår som FCM.

Men held og lykke drenge, det jo sikkert medierne, Fifpro´s og Lynge som er helt væk i denne sag ;) (Ironi kan være anvendt).

YahooSeeker [Bot]

Indlæg af YahooSeeker [Bot] »

Som jeg forstår essensen i de her beskyldninger rettet mod FCM, så bygger det på en misforståelse af, at FIFA overfor nationalstaternes suverænitet kan bestemme, hvem der studere og går til fodbold i fritiden, dvs. Lynges klage skal videregives på en måde til Udlændingestyrelsen – som formentlig er ligeglade.

Det der handler om opholdstilladelse til unge studerende i Danmark har ikke noget med FIFA at gøre jf. Udlændingestyrelsen i Danmark. Hvis FIFA vil forbyde unge ikke-EU-studerende under 18 år, at spille fodbold i forbindelse med deres studier eller i deres fritid, så bliver det spændende at følge, hvordan FIFA vil gennemfører disse diskriminerende regler.

Jeg håber bestemt, at FCM ikke acceptere en eller anden lyssky delegation fra DBU udsendt på vegne af FIFA, som vil lave små hemmelige aftaler, som forringer studerendes ret til at forene deres studier med sport, fx udvikling på elite niveau.

Glen

Indlæg af Glen »

@ Topscorer

Prøver du på at overbevise folk om at FCM af ren godhjertethed henter afrikanske drenge til danmark for at de kan blive bedre til at læse & skrive. At de så alle spiller fodbold er en rentilfædighed. De drenge som de sender tilbage, er det dem som klare sig dårlig i skolen eller dem som klare sig dårlig på fodboldbanen :o)

Nej lad os få nogle klare retningslinier, det kan kun være i FCM, DBU og dansk fodbolds interesse.

Kent

Indlæg af Kent »

Mr. Larsen (AaB) Skrev:
> Vrøvl, problemet ligger stadig i at Fifa Reglerne
> bliver brudt når man vælger at hive spillerne op
> før de er fyldt 18 år ! (Det var iøvrigt præcis
> også den problemstilling som Lynge havde focus på
> igår !)

Nej, det er dig, der vrøvler - fordi du ikke tager stilling til, HVORNÅR og FOR HVEM FIFAs regler gælder. FIFA har INTET at sige vedr. hvad studerende, skal lave i deres fritid.

> At DBU så passivt ser til at Fifa Reglerne bliver
> brudt kan man kun være hovedrystende over. Fifa
> Laver ikke lovene enig, og kan derfor ikke
> forhindre FCMi har hente spillerne til danmark.
> MEN man har lavet et regelsæt for de lande/klubber
> som ønsker at deltage i Fifa´s Turneringer
> (Herunde den danske liga).

Men de her spiller jo netop ikke i den danske liga! Det er der klart givet afslag på fra DBU vedr. både Baba Collins og EfBs Thiago. De spiller som amatører i ungdomsrækkerne (under DBU og ikke FIFA) indtil de er 18.

> Indtil videre har de danske medier + AaB sammen
> med FifPro´s sat store spørgsmålstegn ved måden
> FCM´s Akademi er blevet drevet på, og det er kun
> et spørgsmål om tid før Fifa selv går ind i sagen,
> og så er jeg temmelig sikker på vi snakker om
> Store Bøder eller evt. udelukkelse fra
> internationale Turneringer.

Og hvad er din viden om det? Skal vi lige være enige om, at FIFpro er en spillerforening, og ligesom de danske fagforeninger ikke udtaler sig alt for positivt om polske håndværkere, så har spillerforeningen også nogle politiske formål med at kritisere dette her.

> Læs evt. denne artikel engang til :
> http://www.bolddk.com/nyt/?vis=65015

Så læs du venligst den her en gang til: http://www.bolddk.com/nyt/?vis=65041

> Sagen er klar som jeg ser det, og der er ingen
> smuthuller i reglerne.... med mindre at samtlige
> afrikaner fik deres forældre herop og fik arbejde
> i Danmark.

Igen - de regler gælder kontraktspillere og ikke amatører. Så det kan godt være, der ikke er nogen smuthuller i reglerne, men når de ikke gælder, så er det jo ligemeget. Et gult kort giver heller ikke 10 min udvisning i SAS-ligaen vel?

Kent

YahooSeeker [Bot]

Glen Skrev:
> @ Topscorer
>
> Prøver du på at overbevise folk om at FCM af ren
> godhjertethed henter afrikanske drenge til danmark
> for at de kan blive bedre til at læse & skrive. At
> de så alle spiller fodbold er en rentilfædighed.
> De drenge som de sender tilbage, er det dem som
> klare sig dårlig i skolen eller dem som klare sig
> dårlig på fodboldbanen :o)
>
> Nej lad os få nogle klare retningslinier, det kan
> kun være i FCM, DBU og dansk fodbolds interesse.

Nej jeg forsøger ikke at arbejde med folks holdninger ( dem er jeg faktisk ligeglade med) i stedet henviser jeg bare til, hvem der giver opholdstilladelse til studerende i Danmark – dvs. hvem der har afgørelseskompetencen.

Jeg har erfaringer med, at det ikke er muligt, at få generelle svar fra udlændingestyrelsen eller enkelte svar i en sag, hvis du ikke selv er part. Så hvis Lynge vil have svar, så må han jo tage sine sager op enkeltvis i stedet for, at forsøge at gidseltage FCM, som en ”trojansk hest” til at få en afklaring, som han har den største interesse i, dvs. når problemerne er omkring AaB ( ikke fx FCM eller AGF mv.) så er det en AaB-sag – så hvis han passer sin egen forretning, så skal FCM nok passe deres.

Altoriso

Indlæg af Altoriso »

Sådan som jeg ser det så tilbyder FCM nogle unge mennesker at komme på kostskoleophold i Danmark - det drejer sig sådan set om både danskere og nigerianere, samt mulighed for feks andre skandinaver
De danske unge har jo typisk selv penge i forvejen, hvorimod de nigerianske får et stipendium betalt af FCM (læs sponsorer)

I dagligdagen får eleverne en skoleuddannelse kombineret med fodboldtræning på højt niveau
Derudover får de et efterskolelignende ophold med spændende oplevelser sammen med en masse jævnaldrende
Som de fleste andre unge får de lidt lommepenge - i dette tilfælde 500,- om måneden

NÅR de fylder 18 år tilbydes nogle af dem en kontrakt, og andre får muligheden for via deres præstationer at komme til et andet hold

Man kan vel snakke om at det minder lidt om amerikanske highschoolophold, hvor vi ser lidt samme princip i feks basketball ( som dog nok er lidt vildere i formen.... )

YahooSeeker [Bot]

Altoriso Skrev:
> Sådan som jeg ser det så tilbyder FCM nogle unge
> mennesker at komme på kostskoleophold i Danmark -
> det drejer sig sådan set om både danskere og
> nigerianere, samt mulighed for feks andre
> skandinaver
> De danske unge har jo typisk selv penge i
> forvejen, hvorimod de nigerianske får et
> stipendium betalt af FCM (læs sponsorer)
>
> I dagligdagen får eleverne en skoleuddannelse
> kombineret med fodboldtræning på højt niveau
> Derudover får de et efterskolelignende ophold med
> spændende oplevelser sammen med en masse
> jævnaldrende
> Som de fleste andre unge får de lidt lommepenge -
> i dette tilfælde 500,- om måneden
>
> NÅR de fylder 18 år tilbydes nogle af dem en
> kontrakt, og andre får muligheden for via deres
> præstationer at komme til et andet hold
>
> Man kan vel snakke om at det minder lidt om
> amerikanske highschoolophold, hvor vi ser lidt
> samme princip i feks basketball ( som dog nok er
> lidt vildere i formen.... )

Ja, uden jeg kender så mange detaljer som dig, så ligner det også et billede, som jeg også har inde i hovedet af studieopholdet.

Jesper BW1100

Indlæg af Jesper BW1100 »

Et eminent indlæg Kent!! Beskriver virkelig sagen som den ser ud pt.. Og uanset hvor meget der bliver brokket og tudet fra forskellige sider så er sagen ikke så let som de gerne vil. At vi formår at omgås reglerne til eget bedste kan vi ikke komme udenom... Men der er vel heller ingen som kan modbevise at de rent faktisk studere? Så selvom Mr.Larsen og diverse andre Aab'ere himler op om udelukkelse fra europæisk fodbold, tvangsnedrykkelse til Serie 4, bestikkelse af DBU (har i tabt sutten Aab-fans eller er i virkelig bare så misundelige over at vi formår at udnytte reglerne bedre end jer?) så er det et faktum at man ikke bare umiddelbart kan sige at vi gør noget forkert..

fadlaa

Indlæg af fadlaa »

Som jeg tidligere har sagt i denne tråd vil det være skønt med en generel afklaring på dette område. Mht til de 24-25000 kr som er grænsen i dbus amatør regler, så skal de altså dække alt lige fra mad, lommepenge tøj og alt træningsudstyr plus flybillet fra nigeria. Det er i hvertfald som jeg læser dbus regler

Bjørn

Indlæg af Bjørn »

fadlaa Skrev:
> Som jeg tidligere har sagt i denne tråd vil det
> være skønt med en generel afklaring på dette
> område. Mht til de 24-25000 kr som er grænsen i
> dbus amatør regler, så skal de altså dække alt
> lige fra mad, lommepenge tøj og alt træningsudstyr
> plus flybillet fra nigeria. Det er i hvertfald som
> jeg læser dbus regler

Den regel bør så være den letteste at omgå. Klubben opretter da bare en fond, som har til formål at støtte unge afrikanske studerende i ikast/herning området økonomisk, og så sørger man for at det er fcm som bestemmer hvem der får legatterne.

Så kan FCM blot hvert år overføre et beløb til den fond som passer med udgifterne der reelt er.

Igen DBUs og FIFAs regler gælder kun sålænge man vælger at følge dem. Ellers gælder landets love, og de er sku ret ligegalde med Lynge, Berendt og FIFA. Heldigvis

Glen

Indlæg af Glen »

Det kan godt ske at FCM er talentklub nr1. men det største Scoop i dette transfer vindue må da være ob´køb af Nenad Novakovic som de købte i December. Han er idag skudt afsted til Reggina for et tocifferet millionbeløb :o)

David

Indlæg af David »

Hvor ser du det med 2 cifret million beløb?

David

Besvar