Afrikanere forbudt!

Om FC Midtjylland og Black Wolves
YahooSeeker [Bot]

Afrikanere forbudt!

Indlæg af YahooSeeker [Bot] »

Tipsbladet har i denne weekend et par FCM relaterede artikler igen.
Et af emnerne handler om at AaB stiller spørgsmålstegn ved FCM´s afrikaneres amatørstatus. DBU amatør reglerne siger at man kun må få 24.000 om året i alt inklussiv forplejning, gaver, og præmier.

http://www.tipsbladet.dk/?articleID=286 ... =FODBOLD05

Artiklen i Tipsbladet.dk er bare en lille teaser, og jeg skal nok skrive lidt mere af det er i avisen, hvis der kommer gang i debatten.
Senest rettet af YahooSeeker [Bot] 8. dec 2006, 14:37, rettet i alt 1 gang.

Altoriso

Re: Afrikanere forbudt!

Indlæg af Altoriso »

Hekler Skrev:
-------------------------------------------------------

> Artiklen i Tipsbladet.dk er bare en lille teaser,
> og jeg skal nok skrive lidt mere af det er i
> avisen, hvis der kommer gang i debatten.

http://www.ulvegraven.dk/read.php?1,39374

sæt i gang :-)

YahooSeeker [Bot]

Reglerne om amatørstatus kan man læse mere om her: http://www.dbu.dk/law/lawShow.aspx?lawid=36

Problemerne som jeg ser det ligger i, at det beløb på 24.000 kr. om året er så lille, at det ikke kan indeholde kost og logi. Reglerne er lavet for at man ikke kan have fritidsproffer ved at fuske med kørepenge, gaver fra sponsore, fri bil af en meget højere værdi, og andre metoder som har og er meget udbredte i både Fodbold men også fx hånbolden.

Problemet er i virkeligheden gældende for alle akademispillere, og således kan hele Akademitanken ødelægges. For danskernes vedkommende kan man selvfølgeligt redde den ved at kræve de skal betale selv for opholdet, men det gør jo det hele en del mindre attraktivt.

For Afrikanerne, så er der er sammenstød mellem reglerne for deres ophold og DBU lovene som lige nu gør det praktisk umuligt at have dem til at komme op.

En anden mulig løsning er at lade spillerne deltage i en anden turnering uden for DBU regi. Men det kan i praksis være svært at finde kvalificerede modstandere, med mindre en lang række andre danske klubber køre med på ideen.

Det mest realistisk er at DBU tager emnet op til overvejelse og laver amatør-reglerne om, så de tager højde for den måde fodbolden har udviklet sig.

Spørgsmålet er så om FCM er for stor en torn i øjet på Lynge Jacobsen og andre fodboldledere, eller de er fremsynede nok til at se det er vejen frem også for dem, at proffessionalisere uddannelsen af ungdoms eliten?

kenny

Indlæg af kenny »

Jeg kan ikke se problemet...de unge får 500kr pr md hvilket er 6000kr årligt og hvis feks kosten udgør 250kr om ugen hvilket vel ikke er helt urealistisk det bliver 12000 kr årligt så er vi på 18000kr så er der der 6000kr tilbage til logi.Støvler og andet træningstøj er jo bare til låns

YahooSeeker [Bot]

kenny Skrev:
> Jeg kan ikke se problemet...de unge får 500kr pr
> md hvilket er 6000kr årligt og hvis feks kosten
> udgør 250kr om ugen hvilket vel ikke er helt
> urealistisk det bliver 12000 kr årligt så er vi på
> 18000kr så er der der 6000kr tilbage til
> logi.Støvler og andet træningstøj er jo bare til
> låns

Du har ret i at det ikke er alt som skal regnes med.

§ 6.1 Der kan uden særlig tilladelse ydes en spiller naturalier, som følger:
(a) Gratis fodbold- og fritidsudstyr til personligt brug, forudsat at yderen bevarer ejendomsretten hertil.
(b) Gratis ensartet civildragt (jakke, benklæder/nederdel, skjorte/bluse, slips/tørklæde, sokker, sko og lignende) til personlig brug, forudsat at yderen bevarer ejendomsretten hertil.
(c) Gratis hjælp og bistand af træner, læge, massør og andre professionelle behandlere i forbindelse med fodboldmæssig aktivitet afholdt af DBU eller af en under DBU hørende organisation, klub eller tredjemand, jf. DBUs love §§ 7.1 og 7.2.
(d) Gratis deltagelse i rejser i ind- og udland med et sportsligt formål afholdt af DBU eller af en under DBU hørende organisation, klub eller tredjemand, jf. DBUs love §§ 7.1 og 7.2.
(e) Gratis deltagelse i kurser til uddannelse af fodboldtrænere, -ledere og -dommere.
(f) Gratis adgang til kampe og lignende.

Spørgsmålet er bare hvad der skal tolkes i den kategori?

Hvis vi tager spørgsmålet om logi først, så mener jeg det er svært at se hvordan man kan holde det under 6000 om året?

Iøvrigt så står der jo at rejser osv. kun er uden for regnskab hvis de foregår i DBU regi. En tur til Monaco fx er ikke en DBU tur, men kan måske tolkes som en del af deres uddannelse, men hvem ved hvordan det tolkes??

Problemet ligger vel mest af alt i at Reglerne ikke er fulgt med tiden. Da de blev lavet, var der intet Akademi, og den måde at uddanne spillere på var der ingen der havde tænkt på endnu.

Måske kunne man ændre på grænsen, som også en del lavere rangerende klubber har plæderet for fordi der forefindes en masse sorte penge i fodbolden, fordi spillere i lavere rangerende rækker betales for at blive i klubben eller komme til en anden klub.

under alle omstændigheder, så er afrikanerne et problem fordi deres rejse til og fra Danmark, ikke kan holdes inden for 24.000 grænsen.

kenny

Indlæg af kenny »

Jeg ved det ikke men mon ikke Ørgaard og co har styr på det?? for ellers kan det få meget negative følger, måske hele fcm´s fremtid..

Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Er det ikke lidt tankevækkende så meget fagforeningerne kæmper for polske håndværkere, og så skal FCM tvinges til at underbetale afrikanere... Det er da rivraskende forkert!

Kent

Indlæg af Kent »

Problemet er, at UEFA har indført regler, for at undgå udnyttelse af unge under 18 fra Afrika.

Derfor er afrikanerne teknisk set IKKE heroppe som fodboldspillere, men som studerende. Så kan man jo diskutere hvor meget hold, der reelt er i det. De udvælges jo nok ikke ligefrem ud fra deres akademiske egenskaber, og hvis ikke de vil spille fodbold, får de jo nok ikke lov til at komme herop og "studere".

Så under alle omstændigheder omgår man bevidst reglerne, men det er dog ikke enestående for FCM.

Nu er der bare blevet gjort opmærksom på, at der er to regler, der strider mod hinanden. Ud fra artiklen tyder det dog på, at DBU er indstillet på at ændre deres amatørregler, så de tager højde for akadamier.

Kent

YahooSeeker [Bot]

BW - 665

Indlæg af BW - 665 »

Så bliver der pustet yderligere til ilden:

http://www.dr.dk/Sporten/Fodbold/Superl ... tm?sporten

Er en smule bekymret for hvilke konsekvenser denne sag kan medføre...

fadlaa

Indlæg af fadlaa »

Det kan vel ikke komme bag på nogen, at Behrendt og DBU er ude med riven efter Akademiet. Det har de sådan set været ligefra starten. Men jeg medgiver da at vi kan havne i alvorlige problemet, hvis Kajser Behrendts "Vurdering" holder stik

Kent

Indlæg af Kent »

Nu skal man måske lige tage den journalistiske vinklen med i det hele.

I dagens Tipsblad, hvor historien stammer fra, er der to artikler, der sætter fokus på FCMs talentjagt.

Den første under overskriften "Midtjyske ulve på drengerov", hvor Uffe Pedersen fra OB udtaler sig kritisk om FCMs jagt på to 14-årige fynboer. For mig at se, er der dog ikke noget at komme efter, og det er udelukkende tudefjæs fra UP over at der er konkurrence om talenterne.

Den anden artikel, der vedrører afrikanerne og er opfølgning på weekendens historie om amatørreglerne indeholder rigtig nok det Behrendt-citat, der er gengivet i andre medier. Men samtidig siger Behrendt, at man overvejer at afskaffe amatørreglerne, hvilket er noget, man vil høre klubbernes mening om. Så den oprindelig vinkel er ligesom skudt ned - der er/bliver sandsynligvis ikke noget problem med amtørreglerne hverken for os eller Aab.

Derfor vinkler man det så overpå det andet vedr. FIFA-reglerne, der måske er et reelt problem, men absolut ikke kun for FCM. Bla. Brøndby og Esbjerg har også hentet spillere udefra, som er opført som studerende. Men naturligvis er FCM nok den klub, der gør det mest systematisk. En ting er, hvad FIFAs regler foreskriver, noget andet er hvad "retspraksis" er på området, dvs hvordan FIFA administrerer reglerne i praksis. Derfor undrer Behrendts udtalelse mig meget. Han siger vi accepterer det i DK, men det vil ikke holde overfor FIFA. Vil det sige, at DBU accepterer lovbrud? Så har de da ikke overholdt deres tilsynspligt ift FIFA. Det lugter langt væk den her sag.....

Men under alle omstændigheder, synes jeg det er fint, der kommer fokus på det, så retningslinierne bliver klarlagt.

Edit: hvis man ikke er helt tilfreds med min gengivelse af artiklerne, kan en mere udførlig version ses her http://www.aab-netavis.dk/default.asp?id=2446

Desuden kom jeg i tanke om, at det er påfaldende, at det ikke er mere end et par uge siden at akademiet blev anklaget for at afrikanererne var for gamle dvs over 18. Nu er problemet så, at de er under 18.... Det lugter meget af, at der er gået krig i ungdomsfodbolden, og man fra mange steder har travlt med at skyde FCMs akademi ned (det er selvfølgelig også fornuftigt nok, når man også selv er interesserede i talenterne, at sørge for at konkurrenternes tilbud virker uattraktivt (de kan jo ikke konkurrere med resultaterne)). Så skyder man gevaldigt med spredehagl og håber man rammer et eller andet.

Kent

fadlaa

Indlæg af fadlaa »

Der er i hvertfald ingen tvivl om, at de aab vil de følge i vores fodspor jvf lynge jacobsens udtalelser i tv nord, om at de gerne vil have afrikanere på deres akademi/college, men at uklare regler på området har afholdt dem fra at takke ja til et af de mange tilbud de eftersigende får fra afrikanske akademier i bla Ghana og Nigeria omkring samarbejde

Pacman

Indlæg af Pacman »

Ravnen Skrev:
> Er det ikke lidt tankevækkende så meget
> fagforeningerne kæmper for polske håndværkere, og
> så skal FCM tvinges til at underbetale
> afrikanere... Det er da rivraskende forkert!

Say what?

Den er da drejet så utroligt meget. Hvor mange polske arbejder på alder med "afrikanerne" er det lige du har kendskab til.

BWMØ

Indlæg af BWMØ »

Det er et kildent område tror jeg.
Der mangler i den grad en mere konkret lovtekst på området, hvilket der også efterlyses.
Som det er nu, er de jo heroppe for hovedsageligt at "studere", mens fodbolden er nummer to - når de så spiller med i Skolefodbold, bliver de vurderet som spillende for meget fodbold til, at de må deltage i turneringen.....tjaaaaa......

Besvar