Årets kampprogram

Forum for fodbold der vedrører alle andre klubber
Kent

Årets kampprogram

Indlæg af Kent »

Der er ofte diskussion af den "skæve" turnering vi har herhjemme, hvor man møder alle hold 3 gange, og derved få en ekstra hjemmekamp mod nogen, og en ekstra udekamp mod andre.

Der har ofte været et tæt kapløb i toppen ml BIF og FCK, hvor det er de indbyrdes opgør, der har været afgørende, og i den forbindelse, er det vigtigt hvem, der har 2 hjemmekampe mod hvem.

Den skæve turneringsform gør at nogle klubber har en fordel over for andre alene pga kampprogrammet, da der ikke er nogen bestemte hold, som man skal have 2 hjemmekampe mod, men det sammensættes bag lukkede døre af DBU. Personlig er jeg fortaler for en fast model, hvor det afgøres af sæsonens placering, hvem man skal møde hhv ude og hjemme året efter. Fx bør nr 1 have en ekstra hjemmekamp mod nr. 2, 4, 6, 8, 10 og 12 (og så en ekstra udekamp mod nr. 3,5,7,9, 11) osv (det er ikke sikkert det lige er den model, der skal bruges, men noget lignende, hvor det er fuldstændig gennemsigtigt for alle, hvorfor kampprogrammet ser ud, som det gør).

Hvorfor går jeg op i det? Jo, for gennem sæsonens første tredjedel (det er her, man afvikler de "ekstra" hjemme- og udekampe) har jeg bemærket et misforhold ml BIF og FCK. FCK skal møde alle de formodede stærke hold hjemme 2x, mens BIF skal møde alle de formodede stærke hold ude 2x.

Ekstra hjemmekamp BIF:
Vejle
FCN
Horsens
Viborg
Esbjerg
Silkeborg

Ekstra hjemmekamp FCK:
OB
Aab
FCN
FCM
BIF
Randers

Det er kun FCN, de begge skal møde 2x hjemme, men derudover skal BIF 2 gange til Odense, Aalborg, SAS-arena og Parken, mens FCK kun skal afsted en gang.

Personligt synes jeg, det er en kæmpe fordel for FCK.

Kent
Senest rettet af Kent 14. okt 2006, 16:34, rettet i alt 1 gang.

YahooSeeker [Bot]

Re: Årets kampprogram

Indlæg af YahooSeeker [Bot] »

Kampprogrammet er jo fastsat efter klubbernes ønsker omfriholdelse af bestemte datoer, hensyn til at der er få hjemmekampe i vinterperioden hos dem uden varme i banen osv.

I år kunne alle klubber få opfyndt deres ønsker til kampprogrammet, så den skid skulle være slået.

Iøvrigt kan du jo ikke på forhånd sige hvilket program der er det mest fordelagtige.

Hvis FCM starter med at hav 4 formodet svage modstandere er det jo godt fordi man så kan komme med i toppen og få fokus på at vi er gode og en del af toppen i dansk fodbold. Men hvis vi så kikser og kun får 3 point, ja så har vi lige meldt os ind i bundstriden og skal nu have en række stærkere modstandere.

Men det er jo ikke første gang der er tudekiks over kampprogrammet. Problemet er bare at hvis du kigger på den periode FCM har været i ligaen så er der ikke noget samlet mønster. Det vil jeg i hvert fald gerne have nogen til at vise.

Kent

Indlæg af Kent »

Hekler skrev:
-------------------------------------------------------
> Kampprogrammet er jo fastsat efter klubbernes
> ønsker omfriholdelse af bestemte datoer, hensyn
> til at der er få hjemmekampe i vinterperioden hos
> dem uden varme i banen osv.

Ja, men det handler jo blot om rækkefølgen - ikke om modstandere. Ellers vil jeg da foreslå at FCM næste sæson beder om at få ekstra hjemmekampe mod BIF, FCK, Aab, OB, EfB og Viborg. Det skulle nok betyde lidt ekstra point samt penge i kassen.

> I år kunne alle klubber få opfyndt deres ønsker
> til kampprogrammet, så den skid skulle være
> slået.

Men igen handler det overhovedet ikke om, hvem man får 2 hjemmkampe mod. Så det er irrelevant.

> Iøvrigt kan du jo ikke på forhånd sige hvilket
> program der er det mest fordelagtige.

Jo. Hvis mit ovenstående eksempel for FCM gik igennem, vil jeg garantere for at vi fik flere penge (flere tilskuere, flere tv-kampe) og flere point ud af det, end hvis vi i stedet fik 2 hjemmekampe mod SIF, FCN, Randers, Horsens og Vejle (og dermed skulle møde de førnævnte hold 2 gange ude).

> Hvis FCM starter med at hav 4 formodet svage
> modstandere er det jo godt fordi man så kan komme
> med i toppen og få fokus på at vi er gode og en
> del af toppen i dansk fodbold. Men hvis vi så
> kikser og kun får 3 point, ja så har vi lige meldt
> os ind i bundstriden og skal nu have en række
> stærkere modstandere.

Det er ikke relevant. Igen er det ikke rækkefølgen i kampprogrammet jeg ser på, men hvem man får ekstra hjemmekampe imod.

> Men det er jo ikke første gang der er tudekiks
> over kampprogrammet.

Det er ikke tudekiks. Det er en konstatering af, at FCK favoriseres i årets kampprogram ift BIF (og samtlige andre hold for den sags skyld), da de får ekstra hjemmekampe mod alle de stærkeste modstandere, mens BIF får udekampe. Er du uenig i det?

>Problemet er bare at hvis du
> kigger på den periode FCM har været i ligaen så er
> der ikke noget samlet mønster. Det vil jeg i hvert
> fald gerne have nogen til at vise.

Igen ikke relevant. Jeg taler om denne sæson, og desuden er det et ret tyndt argument. At der ikke tidligere har været favoriseringer, er jo ikke ensbetydende med, at der ikke er det denne sæson. Hvis jeg nu havde skrevet at DBU altid favoriserede FCK eller BIF, så kunne du komme med dette modargument, men i denne sammenhæng er det ikke relevant.

Kent

Altoriso

Indlæg af Altoriso »

Kent Skrev:
-------------------------------------------------------

> Hvorfor går jeg op i det? Jo, for gennem sæsonens
> første tredjedel (det er her, man afvikler de
> "ekstra" hjemme- og udekampe) har jeg bemærket et
> misforhold ml BIF og FCK. FCK skal møde alle de
> formodede stærke hold hjemme 2x, mens BIF skal
> møde alle de formodede stærke hold ude 2x.
>
> Ekstra hjemmekamp BIF:
> Vejle
> FCN
> Horsens
> Viborg
> Esbjerg
> Silkeborg
>
> Ekstra hjemmekamp FCK:
> OB
> Aab
> FCN
> FCM
> BIF
> Randers
>
> Det er kun FCN, de begge skal møde 2x hjemme, men
> derudover skal BIF 2 gange til Odense, Aalborg,
> SAS-arena og Parken, mens FCK kun skal afsted en
> gang.
>
> Personligt synes jeg, det er en kæmpe fordel for
> FCK.
>
> Kent

Nu er din subjektive mening om holdenes styrker sikkert ikke så langt fra min, og sikkert også mange andres holdning, men jeg mener nu at det godt kan være lidt svært at sige hvilke hold der "formodes" at være hhv stærke og svage modstandere..

Ad BIF :
> Ekstra hjemmekamp BIF:
> Vejle
> FCN
> Horsens
> Viborg
> Esbjerg
> Silkeborg

Vejle kunne som nyoprykket hold godt risikere at være en overraskende modstander
FCN har de senere år været et hold som periodevis har vist sig meget farlige
Horsens har ligeledes vist sig som en meget defensiv modstander
Viborg var jo et godt hold sidste år som skabte problemer for de fleste hold
Esbjerg har tit og ofte skabt problemer på Brøndby Stadion
Silkeborg kan også godt skabe overraskelser

Ad FCK:

> Ekstra hjemmekamp FCK:
> OB
> Aab
> FCN
> FCM
> BIF
> Randers

OB og AAB er rigtigt nok hold som kan overraske i Parken, specielt OB og i år også AAB
FCN har vist aldrig overrasket nogen som helst i Parken udover en enkelt uafgjort
FCM har jo desværre heller ikke vist sig som nogen større modstander i Parken
BIF i Parken er jo det sædvanlige drama, som TV ofrer mange, mange timer på
Randers er vist en forholdsvis let modstander i Parken

Derfor kan jeg ikke tilslutte mig din tese om at FCK skulle have et lettere program - tror bare du ser spøgelser, Kent :-)

Kent

Indlæg af Kent »

Jeg kan godt se dine pointer, men det er lidt forkert at stille det op på den måde.

Det handler ikke om hvorvidt OB (eller Aab) er en svær modstander i Parken. Det handler om hvorvidt OB er en sværere modstander i Parken end på Fionia Park.

Alternativt kan det også stilles op som hvilket hold, der er sværest at møde på udebane: Aab eller Vejle? Jeg ved godt hvor jeg tror sandsynligheden for point er størst.

FCM er jo sådan set et godt eksempel på det. Det er sjældent vi henter point i Parken eller på Brøndby stadion, mens Brøndy og FCK sammenlagt kun har besejret os 1 gang på SAS-Arena (i turneringen).

Ergo er det en kæmpe fordel at møde os i Kbh i stedet for i Herning.

BIF skal 2 gange til Herning, mens FCK skal 1 gang.
BIF skal 2 gange til Odense, mens FCK skal 1 gang.
BIF skal 2 gange til Aalborg, mens FCK skal 1 gang.
BIF skal 2 gange til Parken, mens FCK skal 1 gang til Brøndby.

Ergo vil jeg mene at alene grundet kampprogrammet har en god mulighed for at få flere point i kampene mod disse 4 modstandere end BIF, da de har 8 hjemmekampe mens BIF har 4.

Kent

ps: har du bemærket hvordan folk er begyndt at efterligne din signatur :-)

YahooSeeker [Bot]

Hvorfor er du så opmærksom på to sjællandske hold?

YahooSeeker [Bot]

Jeg synes altså du er noget afsporet. Din argumentation minder lidt om at skyde skylden på ham der har spillet på FCM for en gang skyld, fordi FCM altid taber når han spiller på dem.

Alle de praktiske og rimelige forhold der bliver taget i betragtning i forbindelse med turneringsplanlægningen, gør at resten stort set kommer af sig selv. Tro mig, klubberne har helt styr på hvornår, det er ved at være deres tur til at få to hjemmekampe mod en given modstander.

Besvar