jeg er enige med morten olsen..

Om FC Midtjylland og Black Wolves
seerup

jeg er enige med morten olsen..

Indlæg af seerup »

jeg er enige med morten olsen angående med at han ønsker at vi skal have flere eller udvides med sas ligaen...

det synes jeg at vi burde men forstår ikke hvorfor klubberne nægter/ kommer ikke ind på dens forslag.

end at vi spiller "trejde kampen" i sas ligaen... det kan være skønt at spiller KUN retur kampen.

lad mig hører deres meninger

HENKER
Senest rettet af seerup 9. maj 2006, 20:45, rettet i alt 1 gang.

Klauzito

Re: jeg er enige med morten olsen..

Indlæg af Klauzito »

Ser du!
Lige nu spiller man 3 kampe mod hinanden. Dvs at vi spiller 3 kampe i sæsonen mod klubber som FCK, BIF, AaB, OB osv.
Hvis man nu laver ligaen om til at have 16 hold, så mister vi en kamp mod disse hold og får en imod hold som Lyngby, Randers, SønderjyskE osv.
Hvilke kampe tror du der er flest penge og mest konkurrence i?

Dansk fodbold har ikke bredden lige nu til en liga med så mange hold, det eneste der vil ske er at de små hold fylder truppen op med billige afrikanere, østeuropæere osv og så gavner det jo ikke dansk fodbold ret meget alligevel!
?!?!
Men hvorfor mener du at ligaen skal udvides, det skriver du jo intet om?!?!

jj

Indlæg af jj »

Er enig i, at den nuværende ligaform ikke er specielt logisk.

Synes der bør være et lige antal kampe. Slutspil og den slags er simpelthen noget der hører håndbold til.

Derfor ser jeg enten en superliga med enten 10 eller 16 hold, intet imellem.

Hvis man vælger 16 hold, der mødes 2 gange giver det 30 kampe. Altså ikke den store ændring i antal kampe og dermed indtjening.

Vælges 12 eller 14, så fås ved et lige antal kampe enten 22 eller 26 kampe, for lidt.

Ved 10 hold, så skal holdene mødes 4 gange, a 2 ude og 2 hjemme. Det giver 36 kampe.

Synes der er problemer ved både 10 og 16 hold. Ved kun 10 hold får man en stærk liga, hvor der ikke er bløde hold. Men der skal spilles mange opgør mod den samme modstander.

Ved 16 hold fås en liga med mange bløde mellemvarer, eller slagtekvæg om man vil. Dog en markant mere logisk ligastruktur.

Alt i alt er jeg for 16 hold, simpelthen for den mere logiske ligastruktur, selv om det vil medføre en række "ligegyldige" opgør.

YahooSeeker [Bot]

Indlæg af YahooSeeker [Bot] »

Har de breden i Italien?

Klauzito

Indlæg af Klauzito »

Nu er jeg ikke så meget inde i den italienske liga, synes det er dødkedeligt fodbold de spiller.
Men normaltvis er den italienske liga jo kun 18 hold stor, mener det var pga noget retssag og noget at den er 20 hold stor i år.
Men hvis ikke de har bredden, så har de fleste penge til at købe den. Derudover er Italien jo altså et land med ca 75 millioner indbyggere og vel 5 millioner, så mon ikke der er større bredde imellem de 5 millioner end mellem vores par hundrede tusinde?

fadlaa

Indlæg af fadlaa »

Forstår godt din pointe men der er kun lige under 60 mill i italien men ok overdrivelse fremmer forståelse

YahooSeeker [Bot]

Jeg forstår bare ikke hvad det er for en bredte som der mangles i Danmark. Hvis man kigger på Italiensk fordbold så er der vel 5-6 tophold en række mellemhold, og så dem som vi aldrig høre noget til bortset fra når de laver en overraskelse mod en af de store.

Italien formår ikke desto mindre at fostre nogle af verdens bedste fodboldspillere, og har generelt deres unge med på topniveau tidligere en mange andre steder.

Jeg synes helt klart vil burde gå efter en italiensk model herhjemme med 18 hold lige op ned.
Det giver 34 kampe en mere end idag.

På den måde ville der være plads til toppen af 1. div. de klubber som har grundlaget til at stable de fornødne faciliteter på benene til top fodbold. Hvis man samtidig koblede det med en skærpelse af reglerne så der ikke gives dispensationer, og hold der ikke opfylder kravene forhindres i at rykke op, så vil vi have gjort meget for fodbolden.

Hafferlaf

Indlæg af Hafferlaf »

Det er da naivt at tro at 18 hold kan skabe en bedre Superliga. Ja, vi kan vel give mere spilletid til en håndfuld spillere (som jo er Morten Olsens begrundelse), men klubmæssigt vil det være en katastrofe.

1: Hvor mange tilskuere tror du generelt at hold som HIK, Ølstykke og Fredericia kan skaffe?

2: Hvor mange tilskuere tror du de kan tiltrække på udebane?

3: Hvor mange TV seere kan de trække? Vi ved jo af "bitter erfaring" at Viasat kun tænker på reklamekronerne når der skal lægges programmer.

4: Tror du at deres organisation og økonomi er gearet til Superliga? Jeg tror det ikke. Det er sikkert ikke tilfældigt at Vejle har skulle behøve et par år for at bygge organisation og økonomi op. De er iøvrigt ikke den eneste klub der har udtalt at de ikke er klar til Superligaen og faktisk afviser at rykke op.

5: Tror du disse hold kan gøre at BIF og FCK vil stå stærkere i fremtiden internationalt? Tror du ikke at større sportslige forskelle vil være med til at forstærke skotske tilstande? Vil FCK stå bedre i europa cuppen fordi 15 af de andre hold i ligaen pakker sig ned når de spiller imod FCK? Det er jo klart at det er en af årsagerne til at det går så ringe i europacuppen.

6: Tror du klubberne stadion- og sikkerhedsmææsigt kan leve op til kravene? Jeg kan nævne utallige klubber i de bedste 2 rækker der ikke kommer i nærheden af at gøre det.

7: Tror du at det er en god ide at fordele tv og sponsorindtægter på flere munde? Don Ø, Ørgaard og de andre mener det ikke.

Der vil helt sikkert være 10-15 danske talenter der får chancen for spilletid i den bedste række, men selve landsholdet (via talentudviklingen som jo er Morten Olsens argument) vil mærke minimalt til dette. For det første udtages spillere i små klubber sjældent og for det andet spiller de oftest allerede i en bedre klub hvis de har klassen. Desuden synes jeg også at argumentet om at klubberne sikkert også bare vil hyre nogle middelmådige udlændinge frembringer et skrækscenarie. Et punkt som er mere ømt og aktuelt for FCM end nogensinde...

Desuden udtaler alle klubledere at det er en dårlig ide med en udvidelse. Økonomien er simpelthen ikke til det. Udover alle de økonomiske og praktiske grunde kan jeg slet ikke forstå at folk vil devaluere Superligaen til fordel for spilletid til talenter - for det er vel ret beset det eneste argument? En udvidelse kan kun betyde et sportsligt lavere niveau - det er trods alt begrænset hvor mange gode spillere der løber rundt i DK.

Jeg vil gerne høre hvad folk som er for en udvidelse ser som fordelene ved denne. Jeg kan simpelthen ikke få øje på andet end selvpromovering fra en egoistisk landstræner.

YahooSeeker [Bot]

Hafferlaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Det er da naivt at tro at 18 hold kan skabe en
> bedre Superliga. Ja, vi kan vel give mere
> spilletid til en håndfuld spillere (som jo er
> Morten Olsens begrundelse), men klubmæssigt vil
> det være en katastrofe.
>
> 1: Hvor mange tilskuere tror du generelt at hold
> som HIK, Ølstykke og Fredericia kan skaffe?

Ja hvis vi kigger på udsvingene mellem holdene idag, så tror jeg ikke de vil trække flere eller færre end fx Horsens og Silkeborg gør idag. Faktum er at modstanderen næsten er ligegyldig for tilskuerantallet, og ud over FCK og Brøndby så trækker de andre klubber stort set kun de ekstra folk som de selv har med.

Tommelfinger reglen er at et befolkningsunderlag på 250.000 giver et gennemsnit på ca. 7000 tilskuere, det kan jeg ikke se nogen grund til at tro vil ændre sig.

> 2: Hvor mange tilskuere tror du de kan tiltrække
> på udebane?

Hvor mange FCM fans var lige i Odense, eller Nordsjælland og var du der selv? Betyder det at FCMs berettigelse er tvivlsom?

> 3: Hvor mange TV seere kan de trække? Vi ved jo af
> "bitter erfaring" at Viasat kun tænker på
> reklamekronerne når der skal lægges programmer.

Jammen det er jo bare jammer, klubberne har selv indgået den gældende tv aftale så ikke mere piveri. Man skal ikke være blind for at en ændret turneringsstruktur også kan give mulighed for en ændret struktur i tv salget.

> 4: Tror du at deres organisation og økonomi er
> gearet til Superliga? Jeg tror det ikke. Det er
> sikkert ikke tilfældigt at Vejle har skulle behøve
> et par år for at bygge organisation og økonomi op.
> De er iøvrigt ikke den eneste klub der har udtalt
> at de ikke er klar til Superligaen og faktisk
> afviser at rykke op.

En ændret turnering vil jo også ændre på hvad der kræves for at være med. Hvem siger at skellet skal være det samme sted som op og nedrykning. Hvorfor må de 4 nederste i rækken ikke være markant svagere end de andre? Det vil i hvert fald gøre en markant forskel for klubberne i næste række da en dårlig sæson ikke vil være det samme som en mulig nedrykning, som fx OB og Esbjerg jo har været ude i.

> 5: Tror du disse hold kan gøre at BIF og FCK vil
> stå stærkere i fremtiden internationalt? Tror du
> ikke at større sportslige forskelle vil være med
> til at forstærke skotske tilstande? Vil FCK stå
> bedre i europa cuppen fordi 15 af de andre hold i
> ligaen pakker sig ned når de spiller imod FCK? Det
> er jo klart at det er en af årsagerne til at det
> går så ringe i europacuppen.

Har du set nogele tegn på at den tendens er ved at danne sig herhjemme? Jeg synes faktisk der er overraskende mange holde der spiller direkte og offensivt også når de spiller mog forventet stærkere hold.
Iøvrigt er der jo ikke specielt mange hold i den skotske liga, er de ikke 12?? så Jeg ved heller ikke om Skotland og Danmark klare sig specielt dårligt i forhold til den måde de internationale regler er udformet. For at være helt ærligt så ser det ud til at der er direkte sammenhæng mellem hvor mange penge klubberne har og hvilket niveau de kan deltage i, selvfølgeligt med glædelige undtagelser. Ikke bare herhjemme men specielt internationalt.

> 6: Tror du klubberne stadion- og sikkerhedsmææsigt
> kan leve op til kravene? Jeg kan nævne utallige
> klubber i de bedste 2 rækker der ikke kommer i
> nærheden af at gøre det.

Det er korekt men du ser også en række projekter hvor man er ved at organisere sig for at komme i den bedste række. Hvis man kæder kravene til faciliteter til en oprykning vil man kunne fremskynde denne proces. Endnu mere hvis muligheden for at rykke op kommer inden for rækkevidte af flere klubber.

> 7: Tror du at det er en god ide at fordele tv og
> sponsorindtægter på flere munde? Don Ø, Ørgaard og
> de andre mener det ikke.

Nej men på den anden side så er der vel heller ikke langt til at FDCK og BIF trækker sig helt fra den solidariske tv aftale, og hvis du tro turneringens udformning har noget med de forhandlinger at gøre så tager du fejl. FCM får som jeg ser det ikke væsentlige ændrede forudsætninger med en ny model.

> Der vil helt sikkert være 10-15 danske talenter
> der får chancen for spilletid i den bedste række,
> men selve landsholdet (via talentudviklingen som
> jo er Morten Olsens argument) vil mærke minimalt
> til dette. For det første udtages spillere i små
> klubber sjældent og for det andet spiller de
> oftest allerede i en bedre klub hvis de har
> klassen. Desuden synes jeg også at argumentet om
> at klubberne sikkert også bare vil hyre nogle
> middelmådige udlændinge frembringer et
> skrækscenarie. Et punkt som er mere ømt og aktuelt
> for FCM end nogensinde...

Det mener jeg er en forfejlet analyse. Faktisk er der på de unge U hold en del fra mindre klubber, men efterhånden som deres talent bliver kendt bliver de koncentreret i færre klubber. Det er jo det som FCM er så effektiver til at gøre, hente unge talenter til klubben.

En U/17 spiller i Randers har muligheden for at spille topbold derude mens han må udskyde debuten i den bedste række et år eller flere i FCM. Et tænkt eksempel, men det er det der er tanken.

Hvis man kigger på det Italienske U/21 hold tror man det er løgn de er så unge, for man kender alle navnene, fra topklubber i den italiendke serie A. De har muligheden for at spille disse unge folk ind, fordi de har hold de er klart overlegne så der er plads til at eksperimentere med uprøvede kræfter og nye taktikker.

> Desuden udtaler alle klubledere at det er en
> dårlig ide med en udvidelse. Økonomien er
> simpelthen ikke til det. Udover alle de økonomiske
> og praktiske grunde kan jeg slet ikke forstå at
> folk vil devaluere Superligaen til fordel for
> spilletid til talenter - for det er vel ret beset
> det eneste argument? En udvidelse kan kun betyde
> et sportsligt lavere niveau - det er trods alt
> begrænset hvor mange gode spillere der løber rundt
> i DK.

Nu kommer det an på hvem det er i klubberne du spørger. Hvis du spørger klubbernes direktøre så ligner deres svar nok mere hinanden end deres respektive sportslige fagpersoner, tror du ikke? Men det kommer jo også an på hvad målet er? Et bedre landshold? Bedre fodbold? Flere penge? Flere mennesker til fodbold? Flere mennesker til fodbold på SAS arena?

> Jeg vil gerne høre hvad folk som er for en
> udvidelse ser som fordelene ved denne. Jeg kan
> simpelthen ikke få øje på andet end
> selvpromovering fra en egoistisk landstræner.

Jeg kan simpelthen ikke finde mit tidligere udførlige resrche arbejde på området, som er her på graven et eller andet sted, men hvis nogen finder det må de godt lige linke.

ulv865

Nu er de vel heller ikke så ligegyldige?...

Indlæg af ulv865 »

Hvis ikke hold som FCM, AaB og Efb tager sig sammen og vinder disse kampe kommer de jo ikke op i den absolutte top alligevel....

ulv865

smørtyven

Playoff..lidt OT

Indlæg af smørtyven »

Sad lige igår og så kampen Presten-Leeds, som var en semifinale i Playoff kampen i The championship.
Sikke en intensitet og power den kamp blev spillet med, trods alt gjalt det jo kun retten om at møde Watford (sandsynligvis) i playoff-finalen om en plads i Premier league.

Hvis nu der i Danmark var lidt kamp om de sekundære pladser omkring 2-4 pladsen i 1. division samt 9-11 pladsen i Ligaen, ville det så ikke skabe lidt ekstra dynamik.

Mener da at kunne huske at for ca. 10 år siden var der også playoff kampe her i landet, mener at kunne huske Silkeborg spillede mod B1909 om en plads i superligaen.

Jeg synes det kunne være fedt at skabe playoff-pladser i Danmark, men hvad synes du?

Keep tha faith
VFF-FCM ...udsat pga. røg

ulv865

Re: Playoff..lidt OT

Indlæg af ulv865 »

Jo, det er rigtig nok. Jeg mener det var i forbindelse med konverteringen til den nuværende turnerings-struktur...

Jeg vil tilføje mig de, som mener, at ligaen skal være på 16 hold i de 2 bedste ligaer i ligaen. Og deri skal der være 1 el. 2 direkte nedrykkere og så 2 hold, som skal spille om at undgå nedrykning. Det betyder så, at i 1. div. bliver der 1 el. 2 direkte oprykkere og så 2 hold, som skal spille om oprykning.

En tanke der faktisk stejfede mig i går var, at man tog de indbyrdes kampe og talte dem med i denne lille turnering om at komme op i Superliaen. = de to i Superligaen skal møde de to fra 1. div. ude/hjemme. Sammenholdt med de indbyrdes kampe fra de respektive divisioner, har man så fundet de 2 hold, som spiller Superliga den efterfølgende sæson.

ulv865

Cee-Jay

Indlæg af Cee-Jay »

1. Divisions modellen mener jeg også er klart at foretrække. Synes ikke at det er fedt, at alle kan slå alle, som ligaen er idag. Med landskampe, pokalkampe og 33 ligakampe, kan spillerne sgu få nok at se til.

Der bør være større forskel på top og bund i en liga. For 3 runder siden var AaB nummer 10, og nu er de nr. 5.
Der skal være plads til walkovers, og plads til at spare nogle af de bedste spillere, så flere unge talenter også ka få chancen noget oftere.

Synes det ku være spændende med liga indeholdende 16 hold som f.eks. FCK, BIF, FCM, OB, Esbjerg, Viborg, AaB, Silkeborg, FC Nordsjælland, AC Horsens, SønderjyskE, AGF, Randers, Kolding FC, Lyngby og Vejle.

Så havde man nogle lidt lettere kampe ind imellem, og folk vil da også komme på lægterne for at se sit hold smadre et mindre.

Besvar