Racistiske tilråb mod FCMs mørke spillere

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Kim

Re: Jeg kan sagtens forstå dem...

Indlæg af Kim »

FrejPrahl skrev:
-------------------------------------------------------
> netop.. dum, dummere... Jeg skal da vedkende mig
> at jeg, for fjorten dage siden, råbte noget mindre
> pænt (måske racistisk) efter fcn's mørke angriber
> da han efter sin scoring provokerede i sådan en
> grad at det pissede en af...
>
> - Nej selvfølgelig alt være med måde (især her i
> jantelovsjylland) men det lyder nu som om at du
> lader det gå lidt for let under huden på dig,
> eller også kunne det tyde på at du måske havde
> nogle racistiske tendenser, da du vælger at gå til
> angreb på ikke bare personen men hans "slags",
> eller det har du måske ikke skænket en tanke?

Så vidt jeg husker var temperamentet helt oppe at koge - og korrekt, det var personen (spilleren) der var et megafjols, om han havde været sort eller hvid gør ingen forskel... det jeg prøver at sige at er man skal lade være med at råbe/ eller dømme folk som rasicter fordi der ryger en kommentar eller to afsted i sådanne tilfælde..

> En tur over banden og en håndmad på fjolset kind
> havde været i orden...
>
> - At du så opfordrer til korporlig afstraffelse
> istedet kan man vel kun smile af.

Overhovedet ikke, men det kan sagtens klø i fingrene når man ser sådan en opførsel.. husk på, jeg råbte IKKE "lad os tage ned over banden og tæve ham"..

> Jeg mener det er 100% dumt af fodboldspillere at
> provokere modstanderens tilskuere.... Jubel og kør
> en positiv stemning af overfor hjemme publikummet
> og lad så udebane folket i fred - de har sgu nok
> at mugge over... ingen grund til provokation.
>
> - Hvis du læste artiklen igennem ville du have
> lagt mærke til at Agbetu understreger at hans
> intention IKKE var at provokere, men blot juble,
> og da det som anført i et tidligere indlæg ville
> være noget besværligt at løbe hele vejen tilbage
> til vores tilskuere, forstår jeg udemærket at han
> valgte at gøre det der (det er vel heller aldrig
> sket at en fodboldspiller har valgt at løbe en hel
> banelængde for at få lov at juble med egne
> tilskuere?). Du må endelig rette mig hvis jeg
> tager fejl, men det virker som om du
> retfærdiggører de racistiske tilråb?

Jeg har ikke adgang til hele artiklen, og hvad Agbetu har ment med hans opførsel er sådan set skide lige gyldigt, det der er interessant er hvordan hans opførsel bliver tolket.. manden har lige scoret til 1-0, derefter tager han ud og laver fakter op imod brøndby folket + han stiller sig op og danser foran dem, det er sgu for dumt.. slut!

> PS: Jeg er på ingen måde racist, hverken til
> dagligt eller udner fodboldkampe, men når
> situationen spidser til kan det også komme over
> mig at råbe mindre pæne ord hvis der fra spillere
> bliver lagt op til det. Omvendt er jeg ikke den
> der står og råber abelyde og konsekvent er efter
> spillere af anden etnisk herkomst (som det så
> smukt hedder)
>
>
> - Det glæder mig at høre at du ikke tilhører en af
> disse enklaver af afstumpede fremmedhadske
> personligheder, men at det kun er når du føler dig
> truet at du går i forsvarsposition, At denne
> forsvarsposition giver sig til kende i en række
> racistiske obskøniteter finder jeg dog meget
> uheldigt.
> Du bliver vidst nødt til at indstille dig på at vi
> lever i en global verden, hvor ikke mindst fodbold
> er noget af det mest fremtrædende, da lige præcis
> denne sport viser en innovativ form for
> interaktion imellem nationaliteter.
> Håber ikke det er denne udvikling du prøver at
> stoppe?
> Og jeg går ud fra at du med din sidste kommentar:
> (som det så smukt hedder)
> hentyder til at ordet "perker" ligger meget bedre
> i munden? Dette kunne være fordi din retoriske
> kunnen ligger på omtrent samme niveau som en
> almindelig bonde(undskyld jeg generaliserer).

Global verden - "vi skal alle være her" osv... Frej.. det er fint nok vi kan sidde som voksne mennesker bag taster og give håndslag på ovenstående, ingen tvivl om det.. nu forholder det sig bare - for mit vedkommende - at jeg pakker min overbærenhed, tolerance og positivitet mere eller mindre væk når jeg går til bold... Jeg vil have lov at drikke de øl jeg har lyst til, og råbe fjols efter dommeren, eller råbe "TAG DIG FOR HELVEDE SAMMEN DAVID", lige ledes kan jeg forstå at der i farten efter en provokerende stil fra en målscorer kan pisse udeholdsfans af i en grad så der ryger en rasict relateret sviner... dermed ikke at jeg billiger det, men jeg kan forstå det, og også udfra det synspunkt at hjernen sætter ud og øllet ind...

At vi og folk generelt så kan finde ud af at fordømme det - ja, fint med mig, men hvis du skal forstå det eller sætte dig ind i hvorfor folk kan finde på det, ja så bliver du nød til at se, opleve og mærke energien, stemningen, der kan være i luften under en kamp...

BW #456

Kim

Indlæg af Kim »

skræmmende, ja, men vi lever i 2006 med masse af uprovokeret vold, happy slapping, world trade der bombes, selvmordere og andet godt folk...

Hvor definere du det at "svine rasictisk"?

Er det at kalde en afrikaner for "sorte sambo" eller "din åndsvage neger"...

BW #456

Altoriso

Indlæg af Altoriso »

Kim du var da i bil den dag i Farum ;-)

Den samme dag stod der en ung fyr bag Carsten og jeg, og han blev ved med at komme med de mest latterlige kommentarer, som vi i starten bare prøvede at rynke næsen af...
Men da han råbte noget a´la "negersvin" så vendte vi os om som på kommando, og bad ham om at klappe i lige på stedet !
Det gjorde han så også et godt stykke tid, men tror at kontrolløren også havde fat i ham senere

Det er sgu ikke så god stil...

Men ellers er det da rigtigt at i kampens hede, kan det godt koge over hos de fleste, men man bør sgu nok lige tænke sig en ekstra gang om inden man fyrer for meget bull.... af

Altoriso

Re: Bøssesange?

Indlæg af Altoriso »

Apropos homoseksuelle : Hvis en vis procentdel af feks alle danskerne er bøsser; Hvem af spillerne er det så ?

Det er retorisk, så lad være med at sidde og putte navne på ;-)

Men det er vist ikke mange igennem tiderne man har hørt så meget om - muligvis en Chelsea-spiller kan jeg huske noget om.... men ellers ikke

Altoriso

Indlæg af Altoriso »

FrejPrahl skrev:

>
> - Hvis du læste artiklen igennem ville du have
> lagt mærke til at Agbetu understreger at hans
> intention IKKE var at provokere, men blot juble,
> og da det som anført i et tidligere indlæg ville
> være noget besværligt at løbe hele vejen tilbage
> til vores tilskuere, forstår jeg udemærket at han
> valgte at gøre det der (det er vel heller aldrig
> sket at en fodboldspiller har valgt at løbe en hel
> banelængde for at få lov at juble med egne
> tilskuere?).

Vil lige oplyse, at da Zidan scorede et mål på SAS-Arena for nogle år siden, så spurtede han hurtigere end målmanden kunne hive bolden ud af målet, ned til Nordea for at lade sig tiljuble :-)

Det var fandme stort !!! og hurtigt ;-)

Klauzito

Indlæg af Klauzito »

Kim skrev:
> Jaa... Jeg tror bare det er (UTROLIG) nemmere sagt
> end gjort når det koger og intensiteten er høj...

> BW #456

Den der køber jeg ikke Kim!
Det er jo samme undskyldning som mange bruger når de er i byen og kommer til at klappe en ned eller smider en flaske efter en eller anden "Jamen jeg var jo stiv og normalt gør jeg slet ikke den slags"! Hvis man ikke kan styre sig når man er fuld eller kørt lidt op, så må man sgu lade være med at drikke eller lade sig køre op. Rascisme er så lavt og dumt og det rammer sgu virkelig dem det går ud over langt ud over fodboldens grænse og derfor hører det ingen steder hjemme!

Mr. Brandt

Re: Bøssesange?

Indlæg af Mr. Brandt »

Tja... hvis 90% er jyder anyway, så virker deres sang "Vi tar hjem, I bor her". måske lidt fejlplaceret, men dem om det...

:-)

Kim

Indlæg af Kim »

Korrekt - i tilfældet med Farum var der ikke øl indblandet, dog var fcn-spiller stadig meget provokerende selv for en 100% ædru fyr - kan du huske det?

BW #456

m@x

Re: Racistiske tilråb mod FCMs mørke spillere

Indlæg af m@x »

I can only guess, that this is about racism, but I'm not absolutely sure what is it exactly about.

But, a question from me. Is it possible, that I've heard racism fans at the fcm fans too, altough that there are black players at fcm?

damn, why doesn't have google a translation function for danish websites too... ;)

Altoriso

Indlæg af Altoriso »

Ja det er vist rigtigt nok at der var et eller andet med en af deres spillere(kamwendu hedder han vist)
Men det er nu ikke noget der rører mig så meget, men mindes da at vi alle lige "skældte" ham ud for hans opførsel :-)

Persian_Wolf

Indlæg af Persian_Wolf »

There has been a situation with one or few fcm fans, yes. But this is nothing in general, trust me. I'd say, that it takes alot to be act like that, I don't believe that we will see that amongst FCM fans any longer. That'd just be a bunch of drunk redknecks who doesnt know what an offside is ;) .

I dont think you have to worried about that, even though we have seen a couple of comments here, where people actually find it "Ok" to discriminate coloured players, IF they provoke the other teams fans. But thank God, that we only have a few members thinking like that :)

I'm off, going to watch the Barca - Milan game on a 51inch widescreen, with 2bottle of soda and some fries ;)

Cheers

Dahl Nielsen

Indlæg af Dahl Nielsen »

Synes spillerne skal have lov at juble - de skal dog tænke over hvor og hvordan.

Racistiske tilråb, hadske tilråb og provokerende tilråb hører ikke hjemme i fodboldverdenen. Mig bekendt (kommer dog til samtlige hjemmekampe, og af og til en udebanetur), plejer FCM's fans ikke at være specielt racistiske, selv om det dog hænder af og til. Men tilråb til både enkelte spillere, og evt. hele modstanderholdet hører vi alt for ofte. Bare et par eksempler:

"Røven mod Mekka. Du skal ha' røven mod Mekka..." - Sunget til Karim Zaza så sent som i søndags i kampen FCM - Brøndby.

"Preece he is a wanker. Preece he is a wanker..." - Sunget til David Preece. Senest hørt i kampen Silkeborg - FCM for nylig.

"Peter Degn, du er tyk og fed. Peter Degn, du er tyk og fed..." - Sunget til Peter Degn. Senest hørt i kampen Silkeborg - FCM for nylig.

"Bøsserne fra Vestegnen. Lå, lå lå lå lå." - Sunget til Brøndbys spillere og fans så sent som i søndags i kampen FCM - Brøndby.

Jeg kan nævne mange flere eksempler, men dette var bare for at vise, at det altså er noget vi har i klubben lige nu.
Intet af dette er acceptabelt, og det samme gælder fx ølkast og løben ind på banen.

Normalt synger jeg med på hver eneste sang, men når det kommer til hårde provokationer og racistiske tilråb, så gider jeg ikke bakke op om 'tilhængernes' sange og råb.
Det er ganske enkelt for barnligt og for latterligt.

Dahl Nielsen

Peter Ross

Indlæg af Peter Ross »

Dahl Nielsen skrev:
> "Preece he is a wanker. Preece he is a wanker..."
> - Sunget til David Preece. Senest hørt i kampen
> Silkeborg - FCM for nylig.

Dette chant er meget benyttet i England/Skotland, hvor Preece helt sikkert også har mødt det før.
Efter kampen vendte Preece sig om, og klappede af os, vi klappede af ham, og så var det "interne spil" mellem ham og os overstået, og alle kunne smile af det.

Det er/var ikke ment som noget racistisk, hadsk eller en hård provokation, hvis du skulle være i tvivl, for så vil der sidde ca. 30.000 hårde provokatører på diverse engelske stadions hver lørdag eftermiddag.

Peter Ross

Dahl Nielsen

Indlæg af Dahl Nielsen »

Jeg følger utrolig meget med i engelsk fodbold, og tro mig, jeg ved udmærket at dette og lignende tilråb er meget normale.

Synes dog det er et utroligt tyndt argument du kommer med. I øvrigt er der en enorm forskel på fodbold i Danmark og fodbold i England.

Dahl Nielsen

Eistorp - BW#1830

Indlæg af Eistorp - BW#1830 »

"Jeg vil have lov at drikke de øl jeg har lyst til, og råbe fjols efter dommeren, eller råbe "TAG DIG FOR HELVEDE SAMMEN DAVID", lige ledes kan jeg forstå at der i farten efter en provokerende stil fra en målscorer kan pisse udeholdsfans af i en grad så der ryger en rasict relateret sviner... dermed ikke at jeg billiger det, men jeg kan forstå det, og også udfra det synspunkt at hjernen sætter ud og øllet ind..."

Jeg kan også sagtens sætte mig ind i det med at forstanden ryger ud osv. osv. Men så må personerne ved siden af, fandeme også have boller nok til at levere en gedigen sviner til personen der ytrer de racistiske holdninger.

Besvar