THenry skrev: ↑7. feb 2020, 23:27
Er det noget bestemt du tænker på, når du henviser til at "noget dybere på spil" og det "famøse FCM DNA"?
Jeg er ikke helt med på, hvad du tænker på i den henseende, så uddyb gerne
Min tanke er den, at fcm nu i flere omgange har ansat en ny træner, hvor man havde muligheden for - med træneransættelsen - at skubbe til spillestilen. Det er dog et faktum, at med Thorup, KA og nu Priske har vi set mennesker, der (naturligt nok) er rundet af det her uformelige begreb fcm DNA. Det har for mig betydet, at selvom formationen er skiftet som det seneste, så har der været en rød tråd i vores stil. Når jeg skriver "noget dybere på spil", så er det fordi, det er bemærkelsesværdigt for mig, at man har holdt så trofast (eller stædigt, hvis man er negativ) fast i visse principper for spillet.
Principperne er: Duelspil er centralt for alle faser af spillet, og i samme boldgade skal spillerne have de største styrker i spillet mand mod mand. Man er ikke bange for at skabe disse styrker i mand mod mand med deciderede fysisk overlegenhed, se fx vores (dyre) rekruttering til 9'eren. Man er ikke ukomfortabel med et uroligt kampbillede, man søger det. Man har en høj grad af villighed til at spille direkte i alle tre faser med bolden. Af disse årsager bliver presspillet centralt, men det fremstår ikke sådan, at presspillet er det første fokus, det er nærmere en konsekevens af ønsket om at være fysisk.
Jeg har tidligere skrevet længere om, hvorfor jeg frygter, at disse principper er noget af årsagen til, at vi har det så svært i europa. Det er meget smart ifht. at dominere mindre hold i en lille liga som Danmark, men med de ressourcer, vi har i fcm, så er det en farlig route i europa. Der møder man andre hold, som har disse kvaliteter OG en kollektiv plan for spillet.
Og det er ifht. det sidste, at jeg ser med en anelse misundelse på Brentford. Jeg køber dit argument, THenry hele vejen om, at Brentford rekrutterer skide godt, og det kan de blandt andet pga ligaens placering som lillebror til hovedrige PL klubber. Men UDOVER det ser jeg mere ambition i Brentfords spil end jeg ser i vores eget, og det fremstår for mig (og jeg kan meget vel tage fejl, det gør jeg så ofte), at det ikke kun skyldes forskel i talent.
Jeg så forleden Frank rose sit hold for evnen til at kunne score på mange faconer. Jeg kan godt se, at vi gerne vil derhen - Priskes forsøg er prisværdige - men jeg synes, at vi som fans og klub er for tålmodige med progressionen mod et mere ambitiøst og kollektivt orienteret system. Det virker jo i ligaen, synes at være ræssonementet.
Jeg er ved at flå håret ud af hovedet på mig selv over andelen (ikke at vi gør det, for det er fair) af tidlige indlæg ind i boksen kontra og langskud. Som tingene står er det svært at kritisere virkelig hårdt (det er jo sikkert ifht. defensive omstillinger, og det virker nationalt), men jeg kan ikke lade være med at sidde tilbage med en følelse af, at det fortsat ikke er ambitiøst nok, når vi så når til sensommeren, og vi igen står overfor en god modstander.
Brentford derimod varierer virkelig deres spil med og uden bold. De gør også ligesom os, men de har tydeligvis en anden fasttømret ide om, at udgangspunktet er, at man er bedre tjent med bolden i fødderne, hvis man skal skabe noget. Og det er essensen for mig. Det virker ikke som om, at udgangspunktet for fcm som sådan (DNA'et) eller de træner man har valgt, har det som udgangspunkt, at man er bedre tjent med bolden end uden. Det virker som om, at når man kommer i tvivl eller tingene ikke fungerer, så tyer man til duelspillet og det direkte.
Jeg tager måske fejl i denne sidste del, det er det, som hele min antagelse hviler på. Men det er den klare fornemmelse, som jeg har siddet med de seneste sæsoner, når jeg har set Brentford og os. Og måske er det naivt at gøre det mere som Brentford for at nå en hylde op. fck har jo gjort det modsatte, og det har de gjort med stor succes.
Jeg håber det giver mening.